2012 Nissan GT-R test

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

2012 Nissan GT-R test

Bericht door mrbbs » 09 aug 2012, 21:25

Vandaag kreeg ik de kans om heel even de nieuwe Nissan GT-R 2012 aan de tand te voelen.
Zelf rijd ik nog steeds een exemplaar uit de 2e serie van 2010 (485pk standaard) die echter motorisch een stuk is aangepast: volledige Miltek uitlaatlijn, grotere inlaat, grotere injectoren van ID 1000cc en Cobb tuning: goed voor 600pk.
Zelf had ik hoge verwachtingen van deze 2012 versie daar het toch de 2e door-evolutie was van mijn wagen. In de loop der jaren heeft Nissan de GT-R hoofdzakelijk motorisch aangepakt.
Van 480pk sinds de lancering in 2008, naar 485pk in 2010 en later naar 530 en 550pk voor de 2011 en 2012 versies.

Ondanks de korte testrit kon ik de wagen wél proberen op voor mij gekende wegen want het is altijd lastig om een vergelijking te maken wanneer je 2 auto's op verschillende locaties hebt gereden. Het wegdek bestond vooral uit smalle en hobbelige wegen waarbij ik de belangrijkste facetten van de wagen kon toetsen.

In sum-up style even mijn bevindingen:

motor: de laatste bewerking op de 3.8 V6 bi-turbo levert 550pk/632Nm: je voelt op toeren dat de motor wel wat meer punch heeft bv een 2010 versie, maar waar de motor mij wel ontgoochelde was bij lagere toeren en dan vooral het opspinnen van de turbo's. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Nissan dit vroeger beter voor mekaar had. Het maakt de auto op zich wel veiliger. De testrit werd met ESP off afgewerkt en het blijkt dat door het later oppakken dat de wagen minder nerveus is en dus ook wat later een stapje opzij zet. Eénmaal op boost is er niks van te zeggen, dan gaat hij als een trein. Echter als ik het vergelijk met mijn aangepaste GT-R maak is er ook geen vergelijk. Overal is de gas-respons beter: zeker onderin merk je een groot verschil, maar ook in top end merk je wat 50pk eigenlijk uitmaken.

transmissie: deze voelt geheel hetzelfde aan als op de 2010 GT-R: met de bijkomende mechanische geluiden voel je je volledig betrokken bij het schakelen!

remmen: dat blijft toch wat een achillespees van deze wagen, ze zijn op zich net krachtig genoeg maar als je herhaaldelijk dezelfde remkracht verlangt dan beginnen de remmen toch te faden wat eigenlijk niet zo prettig is op dergelijk zware auto.

stuur: het insturen met de GT-R blijft een attrachtie op zich, fenomenaal hoe Nissan het voor mekaar heeft gekregen om een auto van 1800kg zo scherp te laten insturen. Wie ooit wel eens met een Mitsubishi heeft gereden weet dat dit de koning is van het insturen, echter volgt deze zwaargewicht japanner zijn schoonbroertje op de voet.

ophanging: ik had de indruk dat de wagen tov de 2010 versie toch "iets" zachter is geworden al zal het nooit een limousine worden. Vooral op snel achter op elkaar volgende hobbels heeft de ophanging het moeilijk. De veerweg is wat te kort waardoor de auto nu en dan wel eens even tractie verliest. Zolang dit gebeurt op een recht stuk is er weinig aan de hand, maar éénmaal je dit in bocht aan duizelingwekkende bocht snelheden voor hebt zonder ESP moet je wel héél erg bij de pinken zijn. Hoezo Playstation die alles voor je doet? Natuurlijk, my fault: ESP off = you're on your own!

interieur: is eigenlijk weinig over te zeggen. Je moet er wat mee leven met het Japans aandoende interieur welke in ieder geval nooit een schoonheidswedstrijd zal winnen. Echter is alles degelijk en solide. Jammer genoeg zat er in deze testwagen wel een vervelend getik ter hoogte van de DVD speler, al zal dat een kleinigheidje zijn om op te lossen.
de versie waarmee we konden rijden was een Black Edition, deze keer heeft Nissan het rood wel wat minder opvallend gemaakt zodat het er toch wel aardig uit ziet. Vroeger durfde dat nog wel eens 'tuning-achtig' over te komen.

exterieur: de wagen heeft sinds zijn introductie weinig veranderingen gekregen uitgezonderd een hertekende voorbumper met dagrijverlichting en een verder verfijnde diffuser aan de achterkant. De imposante vorm en diens lijnen spreken niet iedereen aan terwijl anderen er wild van zijn. Al bij al voor een "Japanner" te zijn vind ik het geen onaardige inspanning van de designers, zeker als je de wagen vergelijkt met zijn illustere voorgangers (R32, R33 en R34).

Kort samengevat: na wat er in de pers was verschenen had ik toch wel een "vernieuwde GT-R" verwacht. Die verwachtingen heeft de 2012 GT-R niet kunnen inlossen, het gaat hem om subtiele aanpassingen die hem net wat vriendelijker en makkelijker rijdbaar maken. Toont nog maar eens aan wat een uitzonderlijk product Nissan in 2008 met de GT-R heeft neergezet!
Wil je echt de grote veranderingen zal je de wagen zelf moeten aanpakken. Voor mij zit de grootste winst in betere remmen (Alcon 8-pots a-like) en vooral een betere ophanging met een langere veerweg en sneller uitgaande slag.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: 2012 Nissan GT-R test

Bericht door Ar » 10 aug 2012, 00:12

Leuk om te lezen. Je hebt ermee gereden omdat je nieuwsgierig naar de verschillen was of om voor een MY2012 te gaan? Je conclusie is helder.

Het merk vind ik erg sterk door o.a. dit soort auto's. Ik zou het liever ook bij de andere merken zien.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: 2012 Nissan GT-R test

Bericht door mrbbs » 10 aug 2012, 18:54

Een vriend van mij had deze als perswagen en ik kon er tergelijk een stukje mee rijden.
Zelf heb ik geen zin om een nieuwere GT-R aan te kopen. Ten eerste zijn de verschillen te klein en ten tweede wil ik graag wel weer wat anders. Als het kan zal dat terug een pure RWD zijn.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 2012 Nissan GT-R test

Bericht door Macboy » 13 aug 2012, 21:00

Mooi en technisch verslag :thumbup:

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: 2012 Nissan GT-R test

Bericht door Richardt. » 14 aug 2012, 10:35

Inderdaad mooi om te lezen hoe de verschillen er in de loop der jaren zijn gekomen.

Blijft een beest van een wagen!

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5284
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 2012 Nissan GT-R test

Bericht door Kasteel » 14 aug 2012, 10:57

Thanks for sharing :).
Tot op heden nog nooit zo'n ding gereden, maar staat wel hoog op me lijstje om ooit mee te willen maken :).

Ingo Liedgens
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 dec 2007, 13:26

Re: 2012 Nissan GT-R test

Bericht door Ingo Liedgens » 14 aug 2012, 13:06

Mooi verslag...
Hoe is de verhouding tussen jouw 600pk GT-R en de standaard 550pk 2012 GT-R?
Als je de 2012 versie zou hebben; zou je het dan nodig vinden om hem verder te tunen?

Waar heb je jouw GT-R laten tunen, als ik vragen mag?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR en 64 gasten