Trajectcontrole

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Trajectcontrole

Bericht door Ar » 23 jul 2012, 10:18

De afgelopen week ben ik nog met wat "meer vaart" in de NSX over de A2 naar mijn werk gereden. Onder het mom van: "Volgende week kan het niet meer."
Vandaag is het zover. Vijf rijtjes met dezelfde snelheid naast elkaar.

http://nos.nl/artikel/397911-trajectcon ... start.html
Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gaat vandaag de omstreden trajectcontrole van start. Op het stuk tussen Holendrecht en Maarssen controleert een systeem of alle automobilisten zich aan de maximaal toegestane snelheid van 100 kilometer per uur houden.

Later dit jaar gaat de trajectcontrole ook voor de andere rijrichting in.

Over de controle op juist dit traject was veel ophef. De A2 is onlangs verbreed naar tien banen, waardoor sommige automobilisten vinden dat ze harder moeten kunnen rijden.

Verbreding
De limiet was op 100 kilometer per uur gesteld omdat enkele jaren geleden is afgesproken met omliggende gemeenten dat bij de verbreding de milieu- en geluidsoverlast beperkt moet blijven.

Minister Schultz van Infrastructuur kondigde afgelopen week aan dat er binnenkort tussen 19.00 uur en 06.00 uur over een deel van het traject 130 kilometer per uur mag worden gereden. Die maatregel gaat in nadat er bij Breukelen luchtkwaliteitsschermen zijn geplaatst. De Tweede Kamer moet zich nog uitspreken over dit plan.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Trajectcontrole

Bericht door Barend » 23 jul 2012, 10:31

Ik ben zo blij dat het traject van Utrecht naar Amsterdam nog niet geactiveerd is.. 's Ochtends gewoon nog met 130 km/h op de cruise naar Amsterdam!
En vanaf vanmiddag dus een toename van ongelukken op het traject Amsterdam > Utrecht? Mensen die in slaap vallen, of geen ruimte geven omdat er geen snelheidsverschillen zijn. En veel meer afleiding, met 100km/h pak je toch sneller je telefoon/ipad of touchscreen multimediasysteem erbij..

We zullen het zien.. Degene die per ongeluk zijn auto in die trajectcontroleunits boort krijgt van mij 50,- euro.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Trajectcontrole

Bericht door wjn » 23 jul 2012, 14:39

Jammer.

Ben benieuwd wat er gebeurd als je dat stuk 70 gaat rijden.

Onder het mom van "als te snel rijden geen tijdswinst oplevert, verlies je met te langzaam rijden ook geen tijd" :wheelchair:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Trajectcontrole

Bericht door ///Joost » 23 jul 2012, 15:28

wjn schreef:Jammer.

Ben benieuwd wat er gebeurd als je dat stuk 70 gaat rijden.

Onder het mom van "als te snel rijden geen tijdswinst oplevert, verlies je met te langzaam rijden ook geen tijd" :wheelchair:
Ach, alles is relatief. Er is inderdaad weinig tijdswinst, maar waar ligt de grens kun je je dan afvragen...
Overigens vraag ik me af of diegene met de eerste prent korting krijgt. :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jul 2012, 15:38

Wat mij voor dit soort brede wegen de ideale oplossing lijkt is:

- baan rechts: vrachtwagens en ander volk dat 80 km/u rijdt, max snelheid 100 km/u
- 2e en 3e van rechts: max snelheid 100 km/u - 130 km/u via Matrix
- 4e en 5e rijstrook: Minimaal 120 km/u (dus max 130).

Doet wat denken aan 3 baans wegen in 't buitenland bergop. Rechter strook voor vrachtwagens en caravantrekkers die lekker zuunig in z'n V omhoog rijden op de krukaslagers...
Linker strook is daar altijd voorzien van een minimumsnelheid. Halleluja!

Controleren op snelheid wordt dan wat lastiger voor de Koos Spee achterban, maar dat boeit mij niet. :df:

Het is echt geen doen als je in NL op dit soort wegen niet rechts in mag halen. Keep your lane invoeren zou ideaal zijn.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Trajectcontrole

Bericht door smiley » 23 jul 2012, 18:13

Barend schreef:Degene die per ongeluk zijn auto in die trajectcontroleunits boort krijgt van mij 50,- euro.
Jammer dat er geen df'er bij die die unit producent werkt.
Ik kan mij nog een schade aan een specifiek kassie herrineren, waardoor het complete systeem geloof ik meer dan een jaar ontregeld (lees uitgeschakeld) was.
Was volgens mij ook de A2 maar dan voor de verbreding.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Trajectcontrole

Bericht door Ferdi » 23 jul 2012, 18:22

Dit traject was voor mij de dagelijkse route, jawel was...
Ik rijd nu maar "om" via de A27 en de A1, is in kilometers net wat meer maar in tijd ben ik net zoveel kwijt.

Ga expres niet meer over de A2, gok erop dat het een lekker zooitje is nu iedereen met 100 km/h alle 5 de banen onveilig maakt

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Trajectcontrole

Bericht door HansD » 23 jul 2012, 22:12

Logisch. De A1 rijdt regelmatig veel beter door dan 5 banen allemaal 100km/u, vooral dadelijk na de vakantie.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door Robin Hartog » 23 jul 2012, 22:17

Ik moet morgen naar Den Bosch. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik de A1 en dan de A27 zal pakken of over de A2 zal gaan.. Heb een hekel aan trajectcontroles, maar ik heb geen idee wat het tijdsverschil zal zijn...

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Trajectcontrole

Bericht door dvh » 23 jul 2012, 22:27

Vanaf Utrecht zou ik altijd de A2 nemen naar Den Bosch.
Anders rijdt je behoorlijk om.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Trajectcontrole

Bericht door Maus335i » 23 jul 2012, 22:35

Dennis Cavallino schreef:Wat mij voor dit soort brede wegen de ideale oplossing lijkt is:

- baan rechts: vrachtwagens en ander volk dat 80 km/u rijdt, max snelheid 100 km/u
- 2e en 3e van rechts: max snelheid 100 km/u - 130 km/u via Matrix
- 4e en 5e rijstrook: Minimaal 120 km/u (dus max 130).

Doet wat denken aan 3 baans wegen in 't buitenland bergop. Rechter strook voor vrachtwagens en caravantrekkers die lekker zuunig in z'n V omhoog rijden op de krukaslagers...
Linker strook is daar altijd voorzien van een minimumsnelheid. Halleluja!

Controleren op snelheid wordt dan wat lastiger voor de Koos Spee achterban, maar dat boeit mij niet. :df:

Het is echt geen doen als je in NL op dit soort wegen niet rechts in mag halen. Keep your lane invoeren zou ideaal zijn.
Keep your lane is perfect, maar in de praktijk inderdaad moeilijk uitvoerbaar hier. Je voorstel om rijstroken te dedicaten aan bepaald vervoer is een te makkelijk uitvoerbare en mooie oplossing, dus daar kiest Den Haag uiteraard niet voor.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door Robin Hartog » 23 jul 2012, 22:40

dvh schreef:Vanaf Utrecht zou ik altijd de A2 nemen naar Den Bosch.
Anders rijdt je behoorlijk om.
Klopt ja. Ik zou A1 en dan A27 en dan weer de A2 op. Is best om.

Ik ga wel gewoon de saaie trajectcontrole in. :(

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Trajectcontrole

Bericht door wjn » 23 jul 2012, 23:36

Dennis Cavallino schreef:Wat mij voor dit soort brede wegen de ideale oplossing lijkt is:

- baan rechts: vrachtwagens en ander volk dat 80 km/u rijdt, max snelheid 100 km/u
- 2e en 3e van rechts: max snelheid 100 km/u - 130 km/u via Matrix
- 4e en 5e rijstrook: Minimaal 120 km/u (dus max 130).
Beetje in je eigen straatje dat vrachtwagens maar één rijstrook hebben en personenauto's 5 ter beschikking hebben?

2 om 3 lijkt me logischer met zoveel rijstroken beschikbaar.

Reguleren via matrixborden (dus snelheid & inhaalverboden vrachtwagens) lijkt veel logischer en een goed idee, maar ja, dat doen ze in het buitenland al, dus wordt het in Nederland niet gedaan.

(Het lijkt nu eenmaal de trend dat Nederland geen goed werkende systemen uit het buitenland wil kopieren, maar liever zelf het wiel opnieuw uitvindt.)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Trajectcontrole

Bericht door Ferdi » 27 jul 2012, 18:54

HansD schreef:Logisch. De A1 rijdt regelmatig veel beter door dan 5 banen allemaal 100km/u, vooral dadelijk na de vakantie.
Daar heb ik met mijn onregelmatige diensten geen last van.

Van de week nog wel een keertje over de A2 te gaan om te kijken, mensen zijn nu serieus alleen nog maar bezig met opletten of ze niet harder dan 100 km/h rijden..
Verkeersveiligheid is er enorm op vooruit gegaan :bag:

Hoeveelheid onhandige acties was niet op 2 handen te tellen

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door sitechris » 29 jul 2012, 22:11

Die pisnimbies met hun gezeik over geluidsoverlast. Eat this! Dit is hoe ik voortaan door de trajectcontrole ga. Grote voordeel, mijn Milltekje dreunt bij dit toerental het meest penetrant! :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Trajectcontrole

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2012, 22:13

:lol: :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Trajectcontrole

Bericht door GTRene » 29 jul 2012, 22:53

whahahah :lol: legaal kabaal...ook goed voor de millieu freaks om ze een poepie te laten ruiken.

wat een goeie, idd als je dat met alle weggebruikers afspreekt en dat net zolang doet/volhoud tot ze de normale snelheid weer toelaten voor zo'n brede weg.

lol, nooit aan zoiets gedacht, paar versnellingen lager en hoog in toeren toch legaal bezig :tooth:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door Robin Hartog » 29 jul 2012, 23:05

@GTRene: Ik zie de overheid er eerder voor aan dat ze dan de snelheid nog meer gaan verlagen. :kikker:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door sitechris » 29 jul 2012, 23:12

Bij 90 km/h kan dit in versnelling 2. Lekker 6250 toeren steady revven :)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Trajectcontrole

Bericht door HansD » 30 jul 2012, 07:56

Stoer :nah:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Trajectcontrole

Bericht door GTRene » 30 jul 2012, 10:59

Robin Hartog schreef:@GTRene: Ik zie de overheid er eerder voor aan dat ze dan de snelheid nog meer gaan verlagen. :kikker:
die kans zit er dik in...tenminste als je het niet aankondigt het op die manier te doen...
anders snappen ze het waarschijnlijk niet :lol:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Trajectcontrole

Bericht door Robertdj » 30 jul 2012, 11:06

Doet de trajectcontrole op de A12 tussen de Meern en Woerden het eigenlijk nog?

Ik word af en toe rap voorbij gereden, waarbij ik me afvraag of zij iets weten wat ik niet weet, of andersom...

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Trajectcontrole

Bericht door Joop » 30 jul 2012, 12:16

Bij mijn weten is die nog steeds actief...

...overigens komen er vaak mensen me voorbij op de trajectcontroles. Bij Arnhem is ook zo'n aardige...
...stukje onoplettend- en onwetendheid

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Trajectcontrole

Bericht door Barend » 30 jul 2012, 12:47

Joop schreef:Bij mijn weten is die nog steeds actief...

...overigens komen er vaak mensen me voorbij op de trajectcontroles. Bij Arnhem is ook zo'n aardige...
...stukje onoplettend- en onwetendheid
- De Meern > Woerden werkt voor zover bekend nog wel.
- De trajectocntrole op de A12 bij Arnhem is weg, en die wordt nu opgehangen tussen Roosendaal & Bergen op Zoom. Als ik het goed zeg. :)

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Trajectcontrole

Bericht door Fernando » 20 mar 2013, 23:49

Momenteel kijk ik elke ochtend met stijgende verbazing door m'n linkerruit naar bestuurders die soms met +/- 130km/h over de A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam (of vice versa) knallen. Staan aardig grote borden met "TRAJECTCONTROLE" langs de kant en het systeem zelf is ook goed zichtbaar maar schijnbaar letten er nog een fiks aantal bestuurders niet op maar binnen een paar weken merken ze het vanzelf.... :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Baboulah, Berry1000RR, Dimitri, ErikS, Gijzert, mark123, Martijn M, Philipoo, SAH en 173 gasten