Dus de wekker vroeg gezet en samen met een vriend via de A31 naar Enschede vertrokken:
Onderweg nog even een Duits ontbijtje genuttigd, en om 9:00 stonden we bij Spenki op de stoep, die de koffie al voor ons klaar had staan. Het plan was om de volgende zaken (indien nodig) te vervangen/monteren:
- SuperFlex draagarmrubber
- SuperFlex stuurhuisrubber
- fuseekogels
- stuurkogels
- camberarms
- Whiteline 20mm achterstabi
- OMP veerpootbrug
Als eerste de auto op de brug gezet, waar inderdaad bleek dat er op beide voorwielen wat speling zat. Met een stuk ijzer wat rond de fuseekogels geduwd, maar die bleken allemaal spelingvrij te zijn. Ook de draagarmrubbers gaven weinig mee, en bleken bij nadere inspectie al eens vervangen te zijn:
Even verder speuren, en de speling bleek hem in de toplagers te zitten. Ook zat rechts de stelring van de schroefset niet goed vast, de borging daarvan hadden ze bij KW wel wat beter kunnen maken, bijv. met een borgring.
Dus de veerpoten eronder uit om de boel vaster te zetten:
Met perslucht de toplagers vastgezet, waarbij de moeren aan beide kanten nog een hele winding verder kwam dan 'handvast':
En de boel weer terug eronder:
Daarmee was alle speling aan de voorkant weg en zaten de veren meteen goed vast, voorheen kon je ze iets draaien. Toen maar besloten om het subframe niet van de auto te halen... dat doe ik wel een keer als de boel wél aan vervanging toe is!
Ook de rest van de auto was prima in orde, dus kwam mijn held van de dag met het voorstel om meteen bij een garage in de buurt langs te gaan. Dat was 1 telefoontje later geregeld, dus meteen die kant op gereden. Daar aangekomen bleek de auto al snel probleemloos door de APK te komen, mij weer een hele zorg minder...

Vervolgens terug, en na de befaamde lekkere belegde broodjes aan de achterkant begonnen. Laat je niet op het verkeerde been zetten door de doos, het is een 20mm-Whiteline-stabi met nieuwe endlinks (originele):
De Engelse constructeurs zijn vooral consequent in hun inconsequente bouwkunsten, maar met vereende kracht zat de stablisatorstang er vlotjes onder:
Gekozen voor de middelste instelling (op de foto nog niet vastgedraaid):
Ook de onderste draagarmen verwisseld voor instelbare, om de achterkant iets minder camber te kunnen geven:
Bijkomend voordeel was dat ik met luchtgereedschap mocht spelen:
Hier een originele draagarm naast de nieuwe van Eibach:
De nieuwe op de gok ingesteld (een halve bout korter

De nieuwe eronder (ook weer lekker onlogisch qua bouten etc):
Vervolgens nog wat kleine dingen verholpen (hitteschild raakte een uitlaatbeugel en deurrubber beter gemonteerd bij de A-stijl), de schroefset achter nog iets omlaag gedraaid en de zwarte OMP-veerpootbrug gemonteerd:
Daarna was het tijd voor een eerste testrondje, waar ik bij de eerste bocht al een vette grijns op m'n gezicht kreeg. Heerlijk, hoe het weggedrag er door zo'n relatief eenvoudige mod op vooruit gaat.
Via allerlei mooie bochtige weggetjes in Twente naar huis gereden, met een grijns van oor tot oor. Ik las ergens dat het nu voelt alsof je met 4 wielen stuurt, en dat is inderdaad wel een goede omschrijving. De achterkant laat zich wat beter zetten, zonder echt snappy te worden.. Onderstuur blijft nog langer uit en de auto laat zich meer met het gas sturen. Wat mij betreft een vette aanrader, deze mod!
Zo staat de MINI er nu bij:
Ook meteen een Cooper-S-achterbumper meegenomen die daar nog op me lag te wachten, daar gaan we binnenkort maar eens mee aan de slag!
