E36 328i trackracer
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
E36 328i trackracer
Afgelopen zaterdag heb ik, naar aanleiding van een hopelijk gouden tip van FreudeamFahren , samen met een vriend van me onze nieuwe tracktool opgehaald uit West-Vlaanderen. Het was wel een stukje sturen in de Iveco oprijwagen, maar met een grote koffie en een 3 liter diesel motor kom je een heel eind
De wagen stond netjes gewassen en op 17'' regenbandjes (versleten volgens mij), en we hebben er een setje gebruikte Dunlop slicks om 18" (lichte!) velgen bijgekregen.
Enkele specs:
1996-er 328i coupe
KW Clubsport onderstel met camberplates
Goodridge remleidingen
Wiechers schroefkooi
2 Recaro Pole Position stoelen met 5-punts Sparco gordels
Interieur grotendeels gestript en netjes gespoten
Werkende airco, alarm, en open dak (de eerste 2 gaan het eerste dieet niet overleven)
Momenteel staat de auto bij MDM motorsport waar een to-do lijstje wordt gemaakt, en waar onder andere de montage van een sper op zal staan (ik zoek dus nog een 3.15 sperretje). Daarnaast willen we de auto ook op NL kenteken zetten, en tot slot gaan die Belgische stickers er natuurlijk af .
Op naar de volgende trackday!
De wagen stond netjes gewassen en op 17'' regenbandjes (versleten volgens mij), en we hebben er een setje gebruikte Dunlop slicks om 18" (lichte!) velgen bijgekregen.
Enkele specs:
1996-er 328i coupe
KW Clubsport onderstel met camberplates
Goodridge remleidingen
Wiechers schroefkooi
2 Recaro Pole Position stoelen met 5-punts Sparco gordels
Interieur grotendeels gestript en netjes gespoten
Werkende airco, alarm, en open dak (de eerste 2 gaan het eerste dieet niet overleven)
Momenteel staat de auto bij MDM motorsport waar een to-do lijstje wordt gemaakt, en waar onder andere de montage van een sper op zal staan (ik zoek dus nog een 3.15 sperretje). Daarnaast willen we de auto ook op NL kenteken zetten, en tot slot gaan die Belgische stickers er natuurlijk af .
Op naar de volgende trackday!
- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
Re: E36 328i trackracer
Veel plezier met je aanschaf.
Wel een beetje jammer dat de airco eraan gaat geloven. Is toch wel lekker om in een frisse werkruimte te mogen vertoeven.
Ga je ook driften?
Wel een beetje jammer dat de airco eraan gaat geloven. Is toch wel lekker om in een frisse werkruimte te mogen vertoeven.
Ga je ook driften?
- Luco
- Berichten: 27956
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: E36 328i trackracer
Ik zou de airco ook lekker laten zitten, dat verschil merk je echt niet met trackdays.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E36 328i trackracer
Denk dat menigeen al zat te wachten op dit topic..
Je had al een paar keer een hint gegeven in verschillende topics.
Gaaf ding! Veel plezier ermee!
Je had al een paar keer een hint gegeven in verschillende topics.
Gaaf ding! Veel plezier ermee!
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: E36 328i trackracer
Airco lekker laten zitten Erik, ga je veel plezier aan beleven als ze allemaal tijdens een natte trackday in de paddock staan met beslagen ramen. Kun je lekker doorrijden en als je hem niet gebruikt, kost het ook bijna geen vermogen.
Sperretje heb ik nog wel liggen, PM me maar!
Grt. Wim
Sperretje heb ik nog wel liggen, PM me maar!
Grt. Wim
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Het dieet stond sowieso pas voor volgend jaar op het programma, dus voor koude pilsjes na trackdays kunnen jullie tot die tijd bij ons in de auto terecht
De deurbekleding zit er ook nog in; de vorige eigenaar wilde er carbon deurpanelen inzetten maar kwam er door zijn gezondheid niet meer aan toe. Dat moeten wij dan op termijn maar eens doen. Voor nu moet hij even een beurtje hebben, subframe verstevigen, en verder even kijken waar MDM mee komt. Daarna gaan we vooral investeren in benzine, banden, en remblokken......In mijn garage vond ik ook nog 4 15" velgjes van uit het 323ti Compact tijdperk, dus ik moet ook maar even op zoek naar iets Chinees voor de Papenburg dagen :strong:
De deurbekleding zit er ook nog in; de vorige eigenaar wilde er carbon deurpanelen inzetten maar kwam er door zijn gezondheid niet meer aan toe. Dat moeten wij dan op termijn maar eens doen. Voor nu moet hij even een beurtje hebben, subframe verstevigen, en verder even kijken waar MDM mee komt. Daarna gaan we vooral investeren in benzine, banden, en remblokken......In mijn garage vond ik ook nog 4 15" velgjes van uit het 323ti Compact tijdperk, dus ik moet ook maar even op zoek naar iets Chinees voor de Papenburg dagen :strong:
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: E36 328i trackracer
Mooi ding!
- Tristan
- Berichten: 13335
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: E36 328i trackracer
Gaaf ding en je auto is in goede handen bij MDM.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: E36 328i trackracer
mooi tooltje, feli!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Gefeliciteerd man!
Meteen serieuze plannen, of puntjes op de i zetten en lekker gaan sturen? Is een lekker motortje, vooral dat koppel t.o.v. een 325i voor als je eens onderuit de toeren een driftje wil maken
Meteen serieuze plannen, of puntjes op de i zetten en lekker gaan sturen? Is een lekker motortje, vooral dat koppel t.o.v. een 325i voor als je eens onderuit de toeren een driftje wil maken
- Tristan
- Berichten: 13335
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: E36 328i trackracer
Heb je trouwens bewust voor een 3.15 diff gekozen? Ik had onder mijn E36 toen een 3.73 40% diff laten monteren door MDM. Hierdoor was een acceleratie een stuk sneller. Qua acceleratie hield ik een M3 3.0 bij. Nadeel is dat je op de snelweg wat meer toeren maakt. Qua driften was dat diff super!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Ik vond 3,15 al kort op de snelweg nu. Met de 2,93 ging het een stuk rustiger die ritjes heen en weer naar Papenburg/Nordschleife etc.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
3.73 lijkt mij inderdaad wat aan de korte kant op de 328i? Standaard is 2.93, 3.15 leek mij een mooi compromis voor CPZ/Spa/Assen/Ring (en de weg er naartoe en weer terug).
Laatst gewijzigd door Erik dB op 07 mei 2012, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: E36 328i trackracer
Als je de 5e versnelling volledig wil benutten op CPZ, kun je veel korter gaan dan een 3,15. En met een 3,15 houdt het op Kesselchen rond de 170 ook wel op. Dat kan ook harder met een korter diffje eronder. Nadeel is wel dat de rit naar de Nordschleife toe een stuk minder comfy is, en duurder, want met een korter diff, zeker richting 3,64 of 3,73, gaat hij behoorlijk wat meer drinken.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Zandvoort ga ik volgens mij niet eens naar 5 toe maar ik ben maar een recreant natuurlijk he. Snelweg erger ik me nu al aan het toerental, zeker als je ziet hoe de 530iA dat doet, 160 met 3000rpm.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E36 328i trackracer
6-bak erin!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 328i trackracer
Mooie auto Erik. 328i is geen echte racemotor qua beleving maar wel een stuk sneller dan een 325i. Ik zou hem daarom altijd verkiezen boven de 325i. Met een m50 mod en goede chip heb je serieuze auto onder je kont
Ik heb een 3:45 diff. In mijn ogen ideaal voor een gekentekende trackday auto. In 5 ging mijn 325i bij gps 218km/h in de begrenzer (6250rpm). Voor op de circuits natuurlijk nog iets te lang maar wel ideaal voor op de ring en op straat. En de beleving van minder terugval in toeren is goed aanwezig.
Denk nog maar even goed over na.
Ik heb een 3:45 diff. In mijn ogen ideaal voor een gekentekende trackday auto. In 5 ging mijn 325i bij gps 218km/h in de begrenzer (6250rpm). Voor op de circuits natuurlijk nog iets te lang maar wel ideaal voor op de ring en op straat. En de beleving van minder terugval in toeren is goed aanwezig.
Denk nog maar even goed over na.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: E36 328i trackracer
Reind, wat haalde jij bij Kesselchen omhoog met die combinatie (M50 & 3,45)?
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E36 328i trackracer
Gave bak Erik, ziet er goed, verzorgd opgebouwd uit.
Veel plezier
Veel plezier
- Friso
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
- Locatie: niet zover van groningen
Re: E36 328i trackracer
Mooie ringtool.veel ermee.
Mijn 328 loopt met een 3:15 diff ik alleen met 1/2 tank 190 kesselchen omhoog (in 4 of 5)is afhankelijk van bergwerk.
Heuvel voor schweden kreuz 215 a 220 hangt er net vanaf hoe het loopt bij flugplatz. top op de snelweg 242 in de begrenzer.
Mijn 328 loopt met een 3:15 diff ik alleen met 1/2 tank 190 kesselchen omhoog (in 4 of 5)is afhankelijk van bergwerk.
Heuvel voor schweden kreuz 215 a 220 hangt er net vanaf hoe het loopt bij flugplatz. top op de snelweg 242 in de begrenzer.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 328i trackracer
Ik reed met een 325i. Dus dat is geen vergelijk met een 328i. Ik haal 180 op de teller, dus 170 gps. Wel in vijf, met een 3,15 kun je in 4 blijven en zit je in toeren beter en denk ik, en misschien ben je dan nog wel sneller. Maargoed, met een 325i heb je ook echt de toeren nodig.FreudeamFahren schreef:Reind, wat haalde jij bij Kesselchen omhoog met die combinatie (M50 & 3,45)?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 328i trackracer
Voor schweden kreuz haalde ik met de m50 3:45 net de begrenzer niet. Dus is de snelheid +215 gps en 225 op de teller. Dan moet je wel bijna vol door flugplatz.Friso schreef:Mooie ringtool.veel ermee.
Mijn 328 loopt met een 3:15 diff ik alleen met 1/2 tank 190 kesselchen omhoog (in 4 of 5)is afhankelijk van bergwerk.
Heuvel voor schweden kreuz 215 a 220 hangt er net vanaf hoe het loopt bij flugplatz. top op de snelweg 242 in de begrenzer.
- Friso
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
- Locatie: niet zover van groningen
Re: E36 328i trackracer
Ik heb het ook over gps Km.
- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
Re: E36 328i trackracer
Hoi Erik dB,
Onderstaande 328 van '96 heeft al even mijn aandacht, waarschijnlijk is deze 328 ook jou niet ontgaan.
Er zitten al wat leuke aanpassingen aan, namelijk lsd, M3 remmen, M3 onderstel, weliswaar geen rolkooi.
Heb je deze auto ook langs zien komen?
Staat op marktplaats:
http://auto.marktplaats.nl/bmw/54074134 ... nd=10&fs=1
Onderstaande 328 van '96 heeft al even mijn aandacht, waarschijnlijk is deze 328 ook jou niet ontgaan.
Er zitten al wat leuke aanpassingen aan, namelijk lsd, M3 remmen, M3 onderstel, weliswaar geen rolkooi.
Heb je deze auto ook langs zien komen?
Staat op marktplaats:
http://auto.marktplaats.nl/bmw/54074134 ... nd=10&fs=1
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: E36 328i trackracer
Het lijkt mij een mooi einde van een lange zoektocht en een leuk begin van een periode vol rijplezier. Geniet ervan. Ik zou zelf een iets korter diff nemen. 3.45 klinkt als ideaal voor een all round inzetbare auto. Maar goed, je kunt zo'n diff altijd nog wisselen. De basis is in ieder geval dik in orde lijkt mij.