Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 14:35

Uiteraard is het voor iedereen anders.
Er zijn genoeg mensen die lachen om 50k meer of minder.

Maar voor mij als arme sloeber blijft het toch een behoorlijk bedrag.
Ook zakelijk overigens.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Chris van S. » 18 apr 2012, 14:41

Niet alleen beter voor je hart DVH. Als je naar verhouding een te dure auto rijd t.o.v je bedrijfs omzet/resultaatm kan je al snel is een leuk doelwit zijn door de fiscus voor controle. Dat moet je niet willen lijkt mij. Dus je gedachte is niet eens zo slecht...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39591
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 14:56

Mannen!
Wat heb ik nu weer misdaan?
:lol:
Niels schreef:
Ruben schreef:Arthur hangt hier wel het zielige jongetje uit, maar ik weet zeker dat je Arthur als handelaar cq autoverkoper wel het laatst wilt tegenkomen :tooth:
+1!

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Tom van H. » 18 apr 2012, 15:05

dvh schreef: En wat Dennis zegt, de btw en slurptax heeft geen waarde voor een 2ehandsje, dat betaal je gewoon aan de staat omdat je zo'n auto wil kopen.
Onzin natuurlijk, dan zouden alle (niet-muesli) autos wel meer dan 20% kwijt zijn na het eerste jaar... Waardevermindering gaat over het bedrag inclusief btw/bpm/slurptax. Waarom zijn 2ehandjes hier anders duurder dan in Duitsland?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Rupie » 18 apr 2012, 15:27

Arthur schreef:Mannen!
Wat heb ik nu weer misdaan?
:lol:
Niels schreef:
Ruben schreef:Arthur hangt hier wel het zielige jongetje uit, maar ik weet zeker dat je Arthur als handelaar cq autoverkoper wel het laatst wilt tegenkomen :tooth:
+1!
Being Arthur :tooth:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re:

Bericht door Rebel » 18 apr 2012, 17:48

RVV schreef:Goed punt, ruwweg kun je rekenen na 3 jaar de helft waard (of iets minder) De ellende is de opties. Want die pak je soms zelfs op 100% afschrijving.

Onzin :D Ben ik totaal niet met je eens. Ook sommige andere opmerkingen over "te hoge" afschrijving.

Mijn vrouw en ik rijden sinds ons rijbewijs beide nieuwe auto's en heb dus al meer dan 15 nieuwe auto's "versleten" in alle categorieën. Een groot aantal gingen er na 2 jaar uit, maar bijvoorbeeld de TT's heb ik beide 4+ jaar gereden en kreeg toen nog de helft terug. Uiteraard is het appels met peren vergelijken omdat je de auto iedere keer inruilt op een duurdere nieuwe auto. Daarnaast heeft men het voordeel van nieuw rijden, weinig extra kosten, en geen verrassingen. Maar na 3 jaar de helft is beslist niet waar. Zeker niet hier in het zuiden. Misschien is het bij BMW wel zo?

Ik denk dat je met inruil altijd goed "de markt" in de gaten moet houden. Dus timing van aanschaf en inruil is belangrijk. Bijvoorbeeld op tijd inruilen voordat het nieuwe model uit is en de markt overspoelt wordt met een zelfde type auto als de jouwe. Tot op heden is me dit altijd redelijk goed gelukt. Maar ook rekening houden met de kleur en welke opties op welke auto. Uiteraard moet je nooit impulsief handelen en soms moet je gewoon 1 jaar langer de onderbuik-gevoelens kunnen onderdrukken alvorens je meteen het nieuwe model aanschaft. Je krijgt dan ineens alle opties voordeliger in een "pakket" ipv de volle mep.

Ik heb nooit tweedehands gereden, en zal nooit tweedehands rijden. Ik wil zelf de kleur, bekleding, opties en velgen kiezen. Daarnaast wil ik niet iemand anders zijn ellende overnemen. Uitzonderingen daargelaten, maar ik heb ook genoeg verhalen gelezen van mensen die een redelijk jonge auto kopen voor veel geld en hem weer snel hebben verkocht omdat ze continu problemen hadden. Neem "K33z" bijvoorbeeld die met zijn gebruikte Audi niks anders als problemen heeft gehad.

Jaarlijkse afschrijving valt best wel mee. Het staat in geen verhouding met wat men ieder jaar uitgeeft aan Interieur/tuin of kleding of vakanties.
In dit rijtje staat de auto sowieso bij ons op de laatste plaats. (maar dat mag je op een auto-forum niet zeggen ;-) )
Laatst gewijzigd door Rebel op 18 apr 2012, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door romo » 18 apr 2012, 18:14

Niels schreef:Kennelijk hebben sommigen een nog minder slechte baan Joost :tooth:

Als ik had geweten dat je de 330D zou inruilen voor 8-9K dan had ik die auto van je overgenomen Rico!

Wat een acceptabele afschrijving is?

a) Wat je gedurende die periode zelf weer bij elkaar kan schrapen
b) Wat je er voor over hebt :wink:

Ik schreef op de motor die ik vorig jaar nieuw kocht een Euro per kilometer af ongeveer. Dan komt er nog onderhoud en verzekering bij. De 320D schreef ongeveer 2500,- per jaar af. Dat vind ik eigenlijk wel het max. Het liefst blijf ik zo lang mogelijk doorrijden in de huidige. Het wordt pas echt leuk als het ding 2500,- waard is :lol:


Exact mijn idee

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door romo » 18 apr 2012, 18:18

Prive geef ik er geen cent (meer) aan uit.......de afschrijving wordt fiscaal verrekend. De balans tussen enerzijds fiscale bijtelling en anderzijds -afschrijving is volgens mijn accountant nog altijd in mijn voordeel.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Erik dB » 18 apr 2012, 18:21

romo schreef:Prive geef ik er geen cent (meer) aan uit.......de afschrijving wordt fiscaal verrekend. De balans tussen enerzijds fiscale bijtelling en anderzijds -afschrijving is volgens mijn accountant nog altijd in mijn voordeel.
Dat is mooi, maar als aandeelhouder kost het je dan nog steeds (prive) knaken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Re:

Bericht door ///Joost » 18 apr 2012, 20:58

Rebel schreef:
Mijn vrouw en ik rijden sinds ons rijbewijs beide nieuwe auto's en heb dus al meer dan 15 nieuwe auto's "versleten" in alle categorieën. Een groot aantal gingen er na 2 jaar uit, maar bijvoorbeeld de TT's heb ik beide 4+ jaar gereden en kreeg toen nog de helft terug.
Goed voor je dat jullie zoveel nieuwe auto's 'versleten' hebben, maar ga niet verkondigen dat het allemaal wel meevalt. Je TT's (om het even in meervoud te houden) van 40-50k schrijven dus mooi 5k per jaar af. Dat vind ik nogal wat. Het feit dat je er een duurdere auto voor terug koopt, en het dan appels met peren vergelijken noemt, wil m.i. meer zeggen dat je de afschrijving voor het gemak even wegrekent.
Ik denk dat je met inruil altijd goed "de markt" in de gaten moet houden. Dus timing van aanschaf en inruil is belangrijk. Bijvoorbeeld op tijd inruilen voordat het nieuwe model uit is en de markt overspoelt wordt met een zelfde type auto als de jouwe. Tot op heden is me dit altijd redelijk goed gelukt. Maar ook rekening houden met de kleur en welke opties op welke auto. Uiteraard moet je nooit impulsief handelen en soms moet je gewoon 1 jaar langer de onderbuik-gevoelens kunnen onderdrukken alvorens je meteen het nieuwe model aanschaft. Je krijgt dan ineens alle opties voordeliger in een "pakket" ipv de volle mep.
Ook hier doe je alsof het een soort aandelen zijn, waarbij je op het juiste moment moet in- of uitstappen...is gewoon BS. Het zal er vast wel iets mee te maken hebben of er een nieuw model aankomt of niet, maar echt rendabel zal het ook niet zijn. Dat is gewoon een feit.
Ik heb nooit tweedehands gereden, en zal nooit tweedehands rijden. Ik wil zelf de kleur, bekleding, opties en velgen kiezen. Daarnaast wil ik niet iemand anders zijn ellende overnemen. Uitzonderingen daargelaten, maar ik heb ook genoeg verhalen gelezen van mensen die een redelijk jonge auto kopen voor veel geld en hem weer snel hebben verkocht omdat ze continu problemen hadden. Neem "K33z" bijvoorbeeld die met zijn gebruikte Audi niks anders als problemen heeft gehad.
Dat is een keuze natuurlijk. Als je 2 linkerhanden hebt is dat misschien ook de meest economische oplossing. Maar met een goede inspectie en de juiste onderhoudshistorie kom je echt wel een heel eind.

Ik weet niet, ik vind je post een beetje pocherig overkomen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re:

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 21:14

Rebel schreef: Daarnaast wil ik niet iemand anders zijn ellende overnemen.
dus al jou auto's zijn vol ellende als ze doorgaan naar een 2de eigenaar??

dit vind ik echt zo kul opmerking van 50 jaar geleden... toen was een auto met 100K km op en begon na 3 jaar al flink te roesten maar nu kan je toch echt niet menen als je een auto koopt van 4 jaar oud en 100K km op de klok dat je dan "andermans ellende" koopt ;)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Rebel » 18 apr 2012, 22:02

Joost sorry, als het zo overkomt, was niet de opzet van het verhaal. Integendeel, met een auto kun je weinig indruk maken bij mij. Met een fraai huis op een mooie locatie des te meer.
Maar ik zal toch aan de hand van voorbeelden mijn verhaal moeten toelichten.
Of zal ik gewoon zonder toelichting zeggen "Bullshit, afschrijving is niet hoog" ?

Trouwens laatste TT had 62K gekost. Jij vind een afschrijving van 5K per jaar absurd? Dan spreek je over 1 vakantie? En dit terwijl de meeste mensen in mijn omgeving meerdere keren per jaar weg gaan. Aan kleding en schoenen geef je meer dan 5K per jaar uit. In huis/tuin/interieur geef je meer dan 5K per jaar uit. Zal ik ff doorgaan? Cavallino zal dit jaar waarschijnlijk alleen al 5K aan luiers kwijt zijn, met die kleine "kakker" :D

Maar als dit bedrag dan naar een auto gaat is het absurd? En dan ben ik notabene iemand die veel minder om auto's geeft dan jou.
Verder is het aanschaf/inruil-verhaal precies zoals ik het omschrijf en komt er meer bij kijken dan het simpele "ik wil een andere auto". Timing en inzicht speelt zeker mee. En als de inruilprijs "tegenvalt" zul je mischien een jaar moeten wachten. Ook dat heb ik wel eens meegemaakt. Doordat hij dat jaar dan iets minder zakt, valt de totale afschrijving weer gunstiger. Je zult nooit moeten toegeven aan "onderbuikgevoelens" als je helemaal verkocht bent van een nieuw model. Nuchter nadenken en informeren alvorens je met een "missie" op pad gaat.

Mijn vrouw heeft o.a. een A3 en een Golf Cabrio gereden die een belachelijke lage afschrijving hebben gehad. Beide auto's gingen naar 2 jaar weg, en hebben buiten de aanschaf niks gekost. Geen beurten, niks. Waren prima onderhouden, schadevrij, etc.
Als je merkentrouw blijft ben je ook al halverwege.

En dan hoor ik hier verhalen langskomen van 2e hands M3, waar nieuwe velgen onder komen, verlagen, tunen, uitlaat. En dat kost zeker geen geld? ;-)

@Martijn, jij spreekt over 3 jaar oud of 100K. Fora's vol met bakken ellende van tweedehandse auto's die zelfs nog jonger zijn. En uiteraard gaat het ook heel vaak goed. Maar nogmaals, er zijn ook mensen die 2e hands kleding kopen, of 2e hands producten in huis aanschaffen. Niks mis mee, ieder zijn ding. ;-)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 22:09

Aan kleding en schoenen geef je meer dan 5K per jaar uit. In huis/tuin/interieur geef je meer dan 5K per jaar uit. Z
Euh...ok ?

* vraagt zich af waar zijn geld is gebleven dit jaar *

:drinking:

Edit:.. ja kinderkleding .. f8cking duur man !
Als ik het lees denk ik, pleur op man.. Zoveel geef ik echt niet uit..
Ga ik een beetje rekenen, dan lijkt het toch aardig te kloppen............

Ok.. duidelijk.. Weet ik weer waar het aan op gaat.
:goodnight:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door romo » 18 apr 2012, 22:13

Kleding en schoenen geef ik never nooit geen 5 K aan uit, met een paar schoenen doe ik minimaal 25 jaar, wel een keer een nieuwe hak/zool, maar ja, das 10tjes werk
Kleding 5K? Man, dan heb je ook wel een villa nodig om het op te bergen, met een dubble garage denk ik zo..........

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Rebel » 18 apr 2012, 22:19

Uiteraard staan hier beide auto's binnen Romo. En regelmatig klei-en en waxen. Anders krijg je die goede inruilprijs niet :D ;-)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 22:22

:D

Nou ik heb volgende week een dagje shoppen op het programma staan, dan vliegt er zo weer 1500 doorheen.
En dan gaat mijn vriendin een paar keer per jaar eropuit.. En dan nog kinderkleding.. Dus als gezin haal ik dat bedrag wel.

En aan het huis.. Mijn buurman laat zijn huis schilderen.. 10k ! hoppa..
We gaan de kinderkamers 'verbouwen' , kost ook zo 2500,- ..

Je kan natuurlijk ook bij de leen bakker wat spul halen, niks mis mee. Maar wil je wat moois dan betaal je gewoon stevig. En dan doe ik het nog relatief goedkoop..

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Rebel » 18 apr 2012, 22:24

dvh schreef:
Aan kleding en schoenen geef je meer dan 5K per jaar uit. In huis/tuin/interieur geef je meer dan 5K per jaar uit. Z
Euh...ok ?

* vraagt zich af waar zijn geld is gebleven dit jaar *

:drinking:

Edit:.. ja kinderkleding .. f8cking duur man !
Als ik het lees denk ik, pleur op man.. Zoveel geef ik echt niet uit..
Ga ik een beetje rekenen, dan lijkt het toch aardig te kloppen............

Ok.. duidelijk.. Weet ik weer waar het aan op gaat.
:goodnight:

Daarom steek ik altijd mijn duim omhoog als ik mannen in een stationwagon, met 2 van die "cash-shredders" op de achterbank, voorbij zie rijden...... :thumbup:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 22:27

Ja, kost wat, maar is in geen geld uit te drukken wat je ervoor terug krijg.
( buiten de schijtluiers )

Dat gelul van 'beste wat je kan overkomen in je leven' blijkt nog waar te zijn ook..
Je hebt helemaal geen geld nodig om gelukkig te zijn man.

Als je af en toe op vakantie kan, en je bent vrij in wat je doet, en je hebt een gezond gezin, beter wordt het niet.

Gebruikersavatar
Mike S.
Berichten: 1652
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:59
Auto: M135i
Locatie: Friesland

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Mike S. » 18 apr 2012, 22:30

Wat een gepats hier weer zeg :please:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door romo » 18 apr 2012, 22:34

dvh schreef:Ja, kost wat, maar is in geen geld uit te drukken wat je ervoor terug krijg.
( buiten de schijtluiers )

Dat gelul van 'beste wat je kan overkomen in je leven' blijkt nog waar te zijn ook..
Je hebt helemaal geen geld nodig om gelukkig te zijn man.

Als je af en toe op vakantie kan, en je bent vrij in wat je doet, en je hebt een gezond gezin, beter wordt het niet.

Das cognitieve dissonantie in de overtreffende trap...........................ik heb nog nooit, echt nog nooit ouders gehoord die iets anders zeggen.................................

Zwangere vrouwen zijn daar ook heel erg goed in, allemaal roze wolken, het kan niet beter...............maar wel elke dag kotsend op de badkamervloer, maar och, wat is het leuk............ :lol:

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Wouter81 » 18 apr 2012, 22:35

Hahaha romo

Komt misschien omdat het ook echt zo is, zegt deze vader. :kikker:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 22:35

Rebel even in perspectief plaatsen, de post waar je het niet mee eens bent is 6 jaar oud :wink:

Toch ven ik van mening in general dat die vuistregel 50 procent minder waard qua inruil wel van toepassing is. Dat je met bepaalde auto's veel gunstiger wegkomt is ook een kwestie van vraag en aanbod in de markt. Zo schreef ik in 2005 slechts 2500 euro af na 2 jaar oud op een nieuw gekochte heel erg populaire Cooper S. En als dieptepunt 28000 euro na anderhalf jaar op een M5. Ik ken het ene uiterste en het andere uiterste. Nieuw kopen is een bepaalde zekerheid. En ook heel leuk ik heb een aantal auto's nieuw gekocht en eerlijk is eerlijk de voorpret, het speciale gevoel van een splinternieuwe auto die je de showroom mag uit rijden, daar kan geen 2e hands tegen op. Gelijktijdig vond ik ook dat het nieuwe/speciale na een half jaar ongeveer verdwenen was. Na een half jaar voelt een nieuwe auto ook als een 2e hands aan. De wijsheid om wel of niet een nieuwe auto te kopen laat ik in het middeb. Als er geen nieuwe auto's meer worden verkocht is er 2e hands straks geen leuk aanbod meer. Ik moet zeggen ik heb vele 2e hands BMW's gekocht en ik heb nooit ellende van een ander mee gemaakt, geluk? Denk dat het wel meevalt. Gewoon goed zoeken, afgaan op je eigen kennis en inzicht. Inderdaad niet te snel (meer) happen. Is het niet volledig naar het zin? Dan de auto gewoon laten staan. Er dient zich altijd een andere auto aan (vroeg of laat). En ja als nieuw rijder hoef je daar niet op te wachten, dat is dan wel weer een voordeel.

Ach wat mij boeit is of ik er tevreden over ben. Zojuist keek ik even naar de oprit, zag de Z4 en 325i mooi gewassen en gebroedelijk naast elkaar staan. 2006 en 2007.. Even mijn ogen dichtknijpend zat ik in mijn gedachte in 2007. 5 jaar terug.... Was mijn leven nauwelijks anders dan nu. Ja toen had ik 2 kinderen ipv 3. Die auto's paste iig wel precies in het plaatje. Kortom nieuw of gebruikt na elke dag is een auto weer een dag ouder, net als jezelf en je ruilt jezelf ook nooit in :wink:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 22:36

romo schreef:Zwangere vrouwen zijn daar ook heel erg goed in, allemaal roze wolken, het kan niet beter
Bmw rijders kunnen er ook wat van !
net als jezelf en je ruilt jezelf ook nooit in
Sommige ruilen naast hun auto, ook wel eens hun vrouw in ! :kikker:
Laatst gewijzigd door dvh op 18 apr 2012, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door romo » 18 apr 2012, 22:37

Wouter81 schreef:Hahaha romo

Komt misschien omdat het ook echt zo is, zegt deze vader. :kikker:

Het geldt ook voor mannen, begrijp ik net............... :tooth:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Tim N » 18 apr 2012, 22:38

Ah was jij dat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 118 gasten