Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 12:22

Ja, Jacco, jij werkte bij de dealer... Zit je op de 1e rang. De meesten van ons krijgen de vingers niet als 1e achter die auto's die de handel in gaan. Is wel wat makkelijker praten vanuit die stoel. Moet jij nu vast heel wat meer je best voor doen, zeker als het de wat jongere auto's zijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2012, 12:24

GTRene schreef:@Dennis...is dat zo? kunnen dat soort mensen zeg maar zo makkelijk nieuw kopen en kunnen ze dat verlies dus aftrekken? ik bedoel krijgen ze dan geld van al de belasting betalers zeg maar?
hoe werkt dat grof gezegd?

stel zo iemand schaft een nwe auto aan van 250.000,-euro en zeg een jaar later verkoopt ie die voor 150.000,-euro een normale burger is dan 100.000,-euro kwijt grof gezegd, maar zo'n zakelijk iemand in theorie dus een stuk minder? hoeveel is dat dan grof geschat?
Daar kun je geen duidelijk antwoord op geven René. Iedere situatie is verschillend en regels omtrent aftrekposten zijn afgelopen jaren veranderd. Daarnaast verschilt 't of je een eenmanszaak/vof of BV hebt en dan heb je nog een hele rits zaken die van geval tot geval verschillen. Feit blijft dat als je een auto zakelijk koopt je afschrijving hebt en kosten die je winst drukken en dus je uiteindelijke verzamelinkomen kunnen verhogen.

Daarnaast hebben we 't hier over bedrijven die auto's kopen ipv leasen. En je moet die cijfers wel kunnen verantwoorden, want een ton afschrijven in een jaar op een auto, dat roept wel wat vragen op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door GTRene » 18 apr 2012, 12:29

das wel het mooie van een auto die stabiel in prijs blijft, waar de afschrijving zeg maar van af is.
je moet dan wel bereid zijn om de wat oudere auto's te rijden, je betaald dan "alleen"de onderhouds-kosten, doch die heb je ook van een nwe auto.
voorwaarde is dan wel (wil je die onderhouds-kosten normaal houden) niet te ingewikkelde auto's te kopen met bv V12 oid en 1001 knopjes en elektrische gimmicks :D daar kun je behoorlijk op leeg lopen lees je wel eens.

@Dennis, das dus best een ingewikkelde materie en meer voor de "slimmerds" om er profijt uit te kunnen halen?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 12:30

Kennelijk hebben sommigen een nog minder slechte baan Joost :tooth:

Als ik had geweten dat je de 330D zou inruilen voor 8-9K dan had ik die auto van je overgenomen Rico!

Wat een acceptabele afschrijving is?

a) Wat je gedurende die periode zelf weer bij elkaar kan schrapen
b) Wat je er voor over hebt :wink:

Ik schreef op de motor die ik vorig jaar nieuw kocht een Euro per kilometer af ongeveer. Dan komt er nog onderhoud en verzekering bij. De 320D schreef ongeveer 2500,- per jaar af. Dat vind ik eigenlijk wel het max. Het liefst blijf ik zo lang mogelijk doorrijden in de huidige. Het wordt pas echt leuk als het ding 2500,- waard is :lol:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door duifjes.com » 18 apr 2012, 12:32

Arthur schreef:Ja, Jacco, jij werkte bij de dealer... Zit je op de 1e rang. De meesten van ons krijgen de vingers niet als 1e achter die auto's die de handel in gaan. Is wel wat makkelijker praten vanuit die stoel. Moet jij nu vast heel wat meer je best voor doen, zeker als het de wat jongere auto's zijn.
Klopt ik vertel ook hoe ik het deed....alleen zijn er zat grote handelaren die ook particulier verkopen...ff zoeken...maar het kan wel!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door ///Joost » 18 apr 2012, 12:49

GTRene schreef:das wel het mooie van een auto die stabiel in prijs blijft, waar de afschrijving zeg maar van af is.
je moet dan wel bereid zijn om de wat oudere auto's te rijden, je betaald dan "alleen"de onderhouds-kosten, doch die heb je ook van een nwe auto.
voorwaarde is dan wel (wil je die onderhouds-kosten normaal houden) niet te ingewikkelde auto's te kopen met bv V12 oid en 1001 knopjes en elektrische gimmicks :D daar kun je behoorlijk op leeg lopen lees je wel eens.
Exact de reden waarom ik 'slechts' een redelijk kale E36 rijd. Ik heb echt geen behoefte aan geld weggooien om niets. Voor 4-5k afschrijving in een jaar kan ik heel wat preventief aan de M3 doen om 'm in topstaat te krijgen. Plus je rijd iets met zeer veel DF en weinig tot geen (of zelfs negatieve) afschrijving.
Maar ja, mensen willen tegenwoordig het nieuwste van het nieuwste en zijn minder snel tevreden. Een hobby mag zeker geld kosten, maar er zijn ook grenzen voor mij. Ik probeer in principe m'n euro's zo efficient mogelijk te besteden met het hoogste rendement. Nu is dat met auto's sowieso al lastig... :bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 12:52

@Jacco: Die handelaren weet ik ook zo her en der wel. Maar dan zit er toch weer eentje te veel tussen die wat wil verdienen :wink:
Heb het 1x bij een autodealer gehad die een motor inruilde. Kon ik voor weinig kopen, een Honda VF800i ofzo. Heb dat niet gedaan maar dat was wel een buitenkansje. En wat ik soms hoor wat een dealer aan biedingen krijgt uit de handel en waar het soms dus ook voor weggaat. Dat zou ik ook wel eens willen... Helaas is dat erg moeilijk. Want dan kan hij hem net zo goed in de showroom zetten en dan aan mij verkopen :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 12:55

Niels schreef:Als ik had geweten dat je de 330D zou inruilen voor 8-9K dan had ik die auto van je overgenomen Rico!
+1 heb hem laatst bekeken bij de garage in A'foort waar hij nu te koop staat en het is echt een pracht wagen :D

die had ik zo voor 9K van je willen overnemen...

nu vragen ze 14K :bag:

http://voorraad.wheelerdelta.nl/s517a2e ... id=4218975

ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door ErikS » 18 apr 2012, 13:01

8/9k was echt nie veel nee.....


Denk dat ik de cabrio ervoor verkocht had........ :tooth:
Ruzie met de vrouw zou dat worden..... :angel: :beam:

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Chris van S. » 18 apr 2012, 13:02

Arthur schreef:Dat zou ik ook wel eens willen...
Autohandelaar spelen? Of een auto kopen voor weinig???

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 13:05

Auto kopen voor weinig. Of iig rechtstreeks van de dealer voor het bod uit de handel. Zelf een poosje in rijden en voor niet al te veel afschrijving weg doen en dan weer opnieuw :wink:

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Chris van S. » 18 apr 2012, 13:11

Verkapt handelaartje spelen dus... Ik zeg: gewoon DOEN dan lukt het vanzelf...

ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door ErikS » 18 apr 2012, 13:16

Inderdaad...... In principe kan je zoiets relatief makkelijk doen...
Je moet net 'iemand kennen'.....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 13:19

Idd, Erik :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 13:26

Ik vind zelf 2500 per jaar de max...

das zo'n 200 per maand en dus eigenlijk al teveel :kikker:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Rupie » 18 apr 2012, 13:33

Arthur hangt hier wel het zielige jongetje uit, maar ik weet zeker dat je Arthur als handelaar cq autoverkoper wel het laatst wilt tegenkomen :tooth:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 13:47

Ik heb er 10k voor gekregen qau inruil. Waar die nou voor te koop staat is mi te duur.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2012, 13:51

Jij was toch niet de 1e eigenaar of wel?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 13:54

2e

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2012, 13:56

Waarom moeten ze dan liegen? 2 eigenaren is toch ook prima. Wankers zijn 't, ik hoop dat dit soort lui gewoon alleen maar biedingen onder de 9 mille krijgen. :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 14:11

het is ook echt een pruts bedrijf eerste klasse met domme gladde verkopers...

het is dat ik de historie van deze auto ken maar een andere auto zou ik er nooit kopen :bag:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 14:15

Ruben schreef:Arthur hangt hier wel het zielige jongetje uit, maar ik weet zeker dat je Arthur als handelaar cq autoverkoper wel het laatst wilt tegenkomen :tooth:
+1!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 14:17

Ik ken ze verder niet, auto was ingeruild bij een ander autobedrijf die heeft hem doorgestoten. 1e 2e eigenaar kan een vergissing zijn. Lijkt me voor de hand liggend.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 14:22

Die 325 van Rico heeft ook helemaal geen 40k gelopen joh.. :mrgreen:


Ja afschrijving.. Op een of andere manier vind ik afschrijving minder erg dan bijv bijtelling.
Je koopt namelijk een nieuwe(re) auto en die wordt ouder en dus minder waard. Logisch zou je zeggen.
En wat Dennis zegt, de btw en slurptax heeft geen waarde voor een 2ehandsje, dat betaal je gewoon aan de staat omdat je zo'n auto wil kopen.

Ik ben erg slecht in geld uitgeven.. Ik kan me er ook helemaal gek om maken.
Als ik kijk wat ik omzet op mijn werk, dan verkoop ik per jaar voor bijna een mil aan brillen.
Als je dan 10-15% over kan houden doe je het al goed , na aftrek van alle kosten.

Als je dan een auto koopt van 50k, die nog eens de helft afschrijft in 3 jaar tijd, plus de bijtelling, plus de brandstof/verzekering/belasting/onderhoud... Tel die kosten op over 3 jaar en het kost je bijna een jaarwinst..

Nu gaat die vergelijking niet op, allerlei belastingtrukjes maken het wat minder zwaar.

Pffrrttttt

En dan rij je maar een oude E46.... Beter voor mijn hart :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2012, 14:33

Is toch voor iedereen anders IMHO, keuzes die je maakt.

Heb ik volgens mij al eens ergens anders geschreven maar voor het kilometrage wat ik rij ga ik simpelweg prive geen 50K in 3 jaar afschrijven. Zou er op neer komen dat ik tussen de 5 en 10 euro per km kwijt ben aan afschrijving, dat gaat wel erg ver.

50K kan je ook ruim 10 keer van op vakantie bijvoorbeeld om maar eens een zijstraat te noemen. Net de keuze die je maken wilt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot], vigilante, yorick en 141 gasten