Speld.nlSchulz van Haegen enthousiast over proef met fileclowns
‘Vertragingsverwerking moet bespreekbaar worden’
Clowns zullen worden ingezet om de dagelijks terugkerende ergernis van het in de file staan te verzachten. Dit maakte de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, vandaag bekend tijdens een persconferentie.
De laatste drie maanden zijn op verschillende knooppunten proeven geweest met ‘fileclowns’, volgens Schultz van Haegen een zeer geslaagd experiment. De clowns zullen vanaf juni dan ook langs de vluchtstroken te zien zijn. Afhankelijk van de filedruk van een dag, zullen dagelijks driehonderd tot zevenhonderd clowns worden ingezet op de belangrijkste knelpunten.
Schultz van Haegen is verheugd met het succes van de proef: “Voor honderdduizenden mensen is het een psychologische hel, zo’n file: Eenzaamheid, zingevingsproblematiek, frustratie. Dat moeten we durven benoemen. Op knooppunt Everdingen en het Prins Clausplein hopen we enkele miljoenen economische schade in te kunnen halen door wat tactisch geplaatste clowns op eenwielers. Komisch en economisch, dat wordt het motto.”
Het voorkomen van files blijft de eerste prioriteit van het ministerie, benadrukt de minister. “Je ziet dat de laatste jaren de verkeersdepressie toeneemt in frequentie en intensiteit. Vooral mensen die zich die zich hadden verheugd hadden op 130 km/u en nu worden geconfronteerd met de keiharde realiteit: iets langere files en wat meer vervuiling. Als zulke mensen stilstaan naast een bord met ‘130’ dan breekt er iets. Zo’n clown is dan hard nodig.”
Ewout Harmsen (43) is een van de clowns die het experiment mee vorm zal geven. Hij verheugt zich op zijn nieuwe baan. “Zoals veel van mijn collega’s ben ik in het circus begonnen, maar op een gegevent moment was ik op zoek naar verdieping in mijn werk. Daarom ben ik in een kinderziekenhuis gaan werken. Ik zie dit als een logische vervolgstap in mijn carrière. Leukemie of een uur te laat op je afspraak, het belangrijkste is dat je blijft lachen.”
Andere ministeries volgen het initiatief van Schultz van Haegen met buitengewone belangstelling. Een perswoordvoerder van Defensie laat weten: “Wij moeten de komende jaren flink bezuinigen. Dat is met al die vredesmissies best lastig. Maar als je daarbij kunt besparen op dure technische experts en in plaats daarvan bijvoorbeeld explosievenopruimingsclowns gebruikt om landmijnen onschadelijk te maken, dan kunnen we misschien toch aan onze internationale verplichtingen blijven voldoen.”
Waar kan ik solliciteren ?