E39 M5 2 x raar geluid

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
M@rcel

E39 M5 2 x raar geluid

Bericht door M@rcel » 26 jul 2010, 17:07

Zo, ben nu een paar weekjes met de M5 op stap geweest, echt zo'n andere auto om te sturen dan de 530i Touring, ik ben er blij mee.

Maar heb toch 2 vraagjes:

Als ik rustig de motor aan het warmrijden ben, dan hoor ik vooral tijdens het hoger worden van het toerental (zeg tussen 2000 en 3500 tpm) een vreemd "whoe whoe whoe" geluid meedraaien. Een soort van kapot wiellager geluidseffect, maar dan uit de motor/drivetrain.
Het geluid verdwijnt zodra de motorolie op temperatuur is en dan is het ook gelijk de gehele dag niet meer te horen.

Ander vraagje betreft het tikken van de voorwielophanging bij lichte oneffenheden op de weg. Het gebeurt echter pas als de auto al een tijdje gereden heeft, dus goed warm is.
Op de brug heeft mijn monteur al even vlug gekeken of alle onderstelrubbers in orde waren, en die waren dus op het eerste gezicht goed.
Je hoort gewoon af en toe zo'n tik, of een paar achter elkaar.

Iemand enig idee?

M@rcel

Re: E39 M5 2 x raar geluid

Bericht door M@rcel » 27 jul 2010, 06:19

De "Kenners" op vakantie? :cry:

jacobt

Bericht door jacobt » 27 jul 2010, 09:08

Het lijkt me ook wel heel lastig om hier een uitspraak over te doen achter de computer :? .
Succes iig.

Tristan

Bericht door Tristan » 27 jul 2010, 09:11

Als ik rustig de motor aan het warmrijden ben, dan hoor ik vooral tijdens het hoger worden van het toerental (zeg tussen 2000 en 3500 tpm) een vreemd "whoe whoe whoe" geluid meedraaien. Een soort van kapot wiellager geluidseffect, maar dan uit de motor/drivetrain.
Het geluid verdwijnt zodra de motorolie op temperatuur is en dan is het ook gelijk de gehele dag niet meer te horen.
Zou me hier niet zo druk over maken. Weet b.v dat mijn ouders hun toenmalige X5 4.4i dit ook had en verdween ook na een aantal km's. Ging weg met 220K met 0,0 motorische problemen.

Knot

Bericht door Knot » 27 jul 2010, 09:34

Warmrijden zou ik me idd niet te druk over maken. Tikkend geluid wel vervelend natuurlijk, als het op lage snelheid is even iemand buiten zetten die luistert als je voorbij/rond rijdt.

Ik had ook zo'n geintje met de 328i toen knak knak bij ingestuurd een drempel op, bleek de draagarm te zijn die losgetrild was, even alles nadraaien deed wonderen toen!

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2010, 10:20

dat whoehoe geluid is waarschijnlijk je ventilator viscokoppeling die meedraait, 1x warm ist minder...
ik had dat vooral toen ik die een tijdje geleden nieuw plaatste helemaal erg , als je gas gaf dan een fractie daarna beetje loom zeg maar gaat die visco met fan meedraaien een soort waai whoe :wink: geluid.

niks ernstigs dus als het dat is.

alleen das niet echt een kapot wiellager effect :hmmm: dus wellicht misschien dat je wat anders bedoelt

het tikken van bij de ophanging kunnen bv je toplagers zijn of schokbrekers...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 27 jul 2010, 11:29

Herkenbaar geluid bij de V8 rijders dus?
Zo'n viscofan hoort toch helemaal niet mee te draaien als de motor nog nagenoeg koud is?

Dat knikkende geluid is idd alleen bij de wat lagere snelheden. Zal die bodemplaat/carterbeschermer eens weghalen. Achter dat enorme ding kan misschien ook nog wel iets zitten wat los zit.

bedankt voor het meedenken in ieder geval.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2010, 11:35

bij men oude Viscofan deed ie dat niet, maja die werkte ook niet genoeg :mrgreen:

toen men nwe erop en int begin deed ie dat heel erg, dus als je gas gaf dan kwam er zo'n waaier/blaas geluid bij achteraan, zelfs men V8 geluid in de auto wat overstemmende...dacht van :hmmm: das minder...

maar nu ik hem wat langer erop heb en alles beter en langer heeft gedraaid? doet ie dat een stuk minder...

steve smith

Bericht door steve smith » 27 jul 2010, 20:05

M@rcel schreef:Zo, ben nu een paar weekjes met de M5 op stap geweest, echt zo'n andere auto om te sturen dan de 530i Touring, ik ben er blij mee.

Maar heb toch 2 vraagjes:

Ander vraagje betreft het tikken van de voorwielophanging bij lichte oneffenheden op de weg. Het gebeurt echter pas als de auto al een tijdje gereden heeft, dus goed warm is.
Op de brug heeft mijn monteur al even vlug gekeken of alle onderstelrubbers in orde waren, en die waren dus op het eerste gezicht goed.
Je hoort gewoon af en toe zo'n tik, of een paar achter elkaar.

Iemand enig idee?
Het eerste is warschijnlijk de luchtpomp die extra lucht in het uitlaatsysteem pompt totdat de kats op temp zijn, het tweede klinkt als schijven die bewegen op de pinnen. De tikken klinken alsof er een vlieg (of meerdere) tegen een blauwe lamp vliegt. Dat laatste hoort nou eenmaal bij zwevende schijven zoals BVMW ze maakt. Als je met een raam open haaks de hoek om gaat schrik je je lens van het kabaal wat die dingen maken.

O en als het echt te erg wordt om aan te horen is je wiellager meestal om zeep.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 27 jul 2010, 22:42

Thanks Steve, ga morgen even uitgebreid rijden.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 28 jul 2010, 21:30

Dat whoe whoe whoe geluid was vandaag weer aanwezig. Kwam er achter dat als ik het koppelingspedaal intrap het gelijk verdwijnt :hmmm:
Eenmaal motor warm was het ook weer verdwenen.

Bij de buren werd me deze optie onder de aandacht gebracht.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3jJgZgCJ ... r_embedded[/youtube]

M@rcel

Bericht door M@rcel » 01 sep 2010, 13:33

Zo even geleden,

Volgende week komen er nieuwe spoorstangen onder, die waren de oorzaak van het klapperende geluid.
Dat geloei bij koude motor is er nog steeds een beetje, laat volgende week het differentieel voorzien van nieuwe olie en pakking.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 sep 2010, 13:53

Als je het koppelingspedaal intrapt en het is dan weg...dat betekent toch dat het druklager een eind op weg is en eigenlijk stuk is? tenminste als je een soort schraal alger geluid ook hoort...

maar als je de motor ontlast dus niet meer versnelt trekt ie de Fan ook niet meer mee...die Visco....probeer eens die richting op te luisteren...toen mijne nieuw was en dus lang stil lag maakte ie veel van dat soort woei geluiden als ie koud was en ik gas gaf...nu is dat bijna weg...

Dat van de buren met snaar en geleider rollen...dat moet je constant horen denk ik...

Ik heb trouwens zo'n 3 jaar geleden alles daar vervangen...nwe rollen nieuwe serpentine belts en nwe dempers uit voorzorg.

wel mooi datje dat klapperend geluid nu gevonden hebt.

Kevin_87

Bericht door Kevin_87 » 04 mar 2012, 11:02

Hallo Marcel,

Heel toevallig heb ik precies hetzelfde met mijn E39 M5. Als de auto koud is, niks aan de hand. Maar zodra je een tijdje met de auto gereden hebt (en dus goed warm is), begint bij mij ook wat te klapperen aan de voorzijde. Auto is bij BMW nagekeken, bij de Performance Shop in Geel en bij de garage van 'n vriend van me. Niemand kon iets vinden aan de ophanging. Stabilisatorstangen zijn inmiddels aan beide de zijden vervangen...

Nu vraag ik me af of het vervangen v/d spoorstangen bij jou geholpen heeft en hoe je erachter bent gekomen dat deze de oorzaak van het probleem waren? Zou ik erg waarderen, bedankt!

En welke zijn precies de spoorstangen? Die met of zonder het silent bloc? Weet niet of je bekend bent met Realoem.com?

Hoor graag van je & bedankt alvast!

Gr.Kevin

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 mar 2012, 17:28

Hoi Kevin,

Het vervangen van de spoorstangen was voor mij de oplossing. Had toen gelijk links/rechts en midden laten doen.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=32&fg=25

Mijn monteur wist het eigenlijk vrij snel, maar hoe en waarom weet ik ook niet.

Kevin_87

Bericht door Kevin_87 » 04 mar 2012, 17:58

Oke Marcel, dat zou inderdaad ook goed kunnen. Zat helemaal verkeerd, dacht dat deze bij de ophanging hoorden (draagarm, etc.). Naar deze onderdelen is nog niet gekeken. Ik laat wat weten als ik 't heb laten nakijken. Dankje!!

Plaats reactie