Honda bouwt minder auto's

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Honda bouwt minder auto's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2012, 11:29

http://www.nu.nl/economie/2725479/honda ... autos.html
Honda bouwt veel minder auto's

TOKIO - De Japanse autoproducent Honda heeft de productie vorig jaar met een vijfde zien teruglopen, als gevolg van natuurrampen, de dure yen en de economische neergang in Europa.

Dat heeft het concern vrijdag bekendgemaakt.
Honda, na Toyota en Nissan de grootste autofabrikant van Japan, produceerde in totaal 2,91 miljoen auto's. Dat betekent een afname van 20,2 procent vergeleken met het voorgaande jaar.

De nummer 1 Toyota bouwde het afgelopen jaar 7,86 miljoen auto's, een daling van 8,2 procent. Alleen Nissan (plus 14 procent) wist de productie onder de Japanse autofabrikanten op te voeren. Het concern, voor ruim 44 procent in handen van het Franse Renault, liet 4,63 miljoen auto's van de band rollen.

Nissan verkocht vorig jaar een recordaantal van 4,6 miljoen auto's

Dit zinnetje vind ik altijd zo kolder bij dit soort persberichten:
"De Japanse autoproducent Honda heeft de productie vorig jaar met een vijfde zien teruglopen, als gevolg van natuurrampen, de dure yen en de economische neergang in Europa."

Honda maakt op dit moment gewoon weinig leuke auto's!
En dan heb ik 't niet alleen over auto's met een hoog DF-gehalte, maar ook voor moeder-de-vrouw, de jeugd en het hogere zakelijke segment is er geen aanbod. Daarnaast zijn er geen echt leuke familie-MPV's, geen cross overs, geen terreinauto's die boeien. Eigenlijk hebben ze een paar tegenvallende hybrides (verbruik is ruk, kwaliteit is ruk, inbraakgevoeligheid is ruk) die nog best goed verkopen dankzij belastingvoordelen en niet-kritische wagenparkbeheerders/vlooteigenaren.

Kortom, Honda moet 't roer omgooien en rap een beetje.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2012, 11:33

Gelukkig komt binnenkort de nieuwe Civic uit. Die is nog wel aardig. Maar 1 zwaluw brengt nog geen zomer.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door allen » 27 jan 2012, 11:40

Inbraakgevoeligheid... Volgens mij is dat geen issue in Japanse wagens. Niemand steelt ze en niemand steelt er wat uit voor mijn gevoel. De onderdelen die je jat zijn sowieso toch al niet makkelijk te slijten itt bijv. VAG, Mercedes, Audi en BMW rommel.
Dus als je toch al steelt, moet het liefst nog een beetje snel verhandelbaar zijn.

Feit bij Honda is gewoon het gebrek aan leuke auto's, maar misschien nog wel meer de marketing van dat merk. Geloof best dat ze er zijn, maar ik kan me gewoon niet 1 enkele reclamespot of reclameposter voor de geest halen. Als je auto's wilt kunnen afzetten, zul je daar op z'n minst wat moeite in moeten stoppen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2012, 11:43

Honda Insights worden te pas en te onpas opengebroken vanwege het navigatiesysteem. Dat is kennelijk nogal makkelijk te demonteren, maar daarvoor slopen ze wel je hele dashboard wat voor onnodige extra kosten zorgt (dus eigenlijk is 't nog niet makkelijk genoeg).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door allen » 27 jan 2012, 11:53

Geen idee wat er dan in zit. Wellicht zo'n ding die je in iedere andere wagen frot. Ik weet dat hier in de wijk welgeteld 1 Insight staat. Ik zie ze verder zelden. Eigenlijk is die Civic Hybrid, de enige Honda die ik regelmatig zie opduiken.
Ik vind zelf die nieuwe cr-z erg mooi. Ik had eigenlijk wel gehoopt die wat vaker in het straatbeeld te zien. Maar volgens mij heeft Honda zelfs daar amper reclame voor gemaakt.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door VLA » 27 jan 2012, 12:20

De navigatiesystemen van de Insight en civic hybrid zijn enorm diefstal gevoelig. Zijn gewoon van die pioneer dingen die je overal in kunt bouwen. De auto's zelf worden volgens mij niet zo vaak gestolen (de oude civics wel).

Maar ben het wel met Dennis eens, ik ben een groot liefhebber van Honda maar op dit moment hebben ze geen leuke wagens op de CR-Z na, maar ook die vind ik qua prijs/prestaties niks. De nieuwe civic die er aan komt vind ik ook gedrocht (komt door de vreemde achterkant), en de enige mooie auto die ze op dit moment hebben is eigenlijk wel de accord. Maar ook die zie je haast nergens omdat je voor hetzelfde geld ook een BMW of Audi hebt, met betere prestaties.

Verder geen sportieve modellen maar alleen eco wagentjes. Gelukkig komt er een nieuwe NSX over een paar jaar, dat zal het merk wel nodig hebben.

Nu nog een opvolger voor de S2000...

Tom
Berichten: 21764
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door Tom » 27 jan 2012, 14:26

Honda showroom tien jaar geleden:
- NSX
- S2000
- Accord Type R
- Civic Type R
- Integra Type R

Honda showroom nu:
:|

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door Dennis Cavallino » 03 feb 2012, 09:14

Honda moet dokken voor niet zo zuinige Civic
LOS ANGELES - Honda moet een Amerikaanse vrouw een schadevergoeding van bijna 10.000 dollar (bijna 7500 euro) betalen omdat haar hybride Honda Civic niet zo zuinig blijkt te rijden als de Japanse autofabrikant klanten had voorgespiegeld.

Dat heeft de rechtbank in Los Angeles bepaald in een zaak die was aangespannen door de vrouw. Honda kan nog in beroep gaan.
Volgens Honda zou de Civic ongeveer 1 op 20 rijden. Maar Civic-rijder Heather Peters moest veel vaker tanken. Volgens haar rijdt haar auto op zijn best 1 op 15.
Volgens mij rijden alle Honda hybrids zo'n 1:15 als je maximaal 't nieuwe rijden toepast in plaats van 1:20. Dat kan Honda nog wel een hoop knaken gaan kosten als Honda dit ook in hoger beroep verliest. Maar ook andere fabrikanten zullen hiermee nat kunnen gaan. Er zijn veel auto's die hun verbruik op geen enkele wijze waarmaken.

danielvanderwoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 okt 2008, 12:48

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door danielvanderwoude » 03 feb 2012, 10:03

Dat die hybrides niet zuinig te rijden zijn is natuurlijk schandalig, duurzaam zijn ze ook al niet en dat we het allemaal aanmoedigen en subsidiëren klopt natuurlijk van geen kant. Maar ligt de schuld van de afwijking niet bij de onrealistische en verouderde verbruikstesten?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door Dennis Cavallino » 03 feb 2012, 10:21

In dit geval kijken ze naar de Amerikaanse EPA test.
Onrealistisch is iedere lab-test, maar een afwijking van 25% ten opzichte van de dagelijkse praktijk zou niet moeten mogen. En volgens mij haalt echt helemaal niemand ook maar een verbruik dat het testverbruik op 10% benadert. Dat klopt dus gewoon niet. Dus Honda heeft hun hybrides puur afgesteld op die tests en niet op de praktijk.

Bij de Prius weet je gewoon dat 't voor een heel groot deel aan de bestuurder ligt al die 't normverbruik niet haalt/benadert, al is 't ook wel lastig om het opgegeven verbruik te halen als je alleen maar snelweg rijdt, zonder files, zonder stadsverkeer etc. Maar als je een rit rijdt die lijkt op de lab-tests, dan haal je 't wel. In een Honda hybrid niet.

Nogmaals. Dit verhaal gaat straks ook op voor allerlei andere auto's die een rooskleurig verbruik voorschotelden. En dan heb ik 't niet alleen over de hybrides, maar gewoon alle fabrikanten die met dat soort onzin zieltjes hebben willen winnen.

danielvanderwoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 okt 2008, 12:48

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door danielvanderwoude » 03 feb 2012, 11:39

Ik heb wel eens het gerucht gehoord dat de ecu software de test kan herkennen en dan 'afgeknepen' de test verder aflegt. Zo best kunnen want die test heeft geen variabelen, toch?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door steve smith » 03 feb 2012, 12:37

Dennis Cavallino schreef:En volgens mij haalt echt helemaal niemand ook maar een verbruik dat het testverbruik op 10% benadert.
Met een paar auto's die op Satanolie lopen haal ik het ECE gemiddeld normverbruik regelmatig. Overwegend snelweg vloeiend in de Mulder categorie en je bent er. Met benzinedingen slaat de norm regens op, Hydbide-volksverlakkerij-verbruik op papier is helemaal een fabeltje.

Online
KoenM
Berichten: 1768
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door KoenM » 03 feb 2012, 13:18

Inderdaad, mijn vaders 320d had over de 160k km gemiddeld 1:20,7 gereden.
Wel veel snelweg kilometers, maar dat is of druk verkeer, of met zo'n 160 op de teller..
Als je niet telkens het snelst weg wilt zijn, is dat makkelijk te halen..

Met een prius is dat gewoon écht niet te doen, tenzij je met 90 achter een vrachtwagen gaat hangen..

JDMCharade
Berichten: 222
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:56
Locatie: 010

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door JDMCharade » 03 feb 2012, 13:30

Tom schreef:Honda showroom tien jaar geleden:
- NSX
- S2000
- Accord Type R
- Civic Type R
- Integra Type R

Honda showroom nu:
:|
Honda showroom 20 jaar geleden:
CRX 1.6i 16v
CRX 1.6 V-TEC
Civic VTi (zowel sedan als hatchback)
Civic Coupe (waren best vlotte wagentjes)
Prelude 2.0i
Prelude 2.3 4WS
Prelude 2.2 VTi
Legend

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door M@rcel » 03 feb 2012, 13:37

Terwijl zo'n Accord Touring-ding helemaal geen verkeerde auto is t.o.v. z'n collega's

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Honda bouwt minder auto's

Bericht door Dennis Cavallino » 03 feb 2012, 13:49

Accord heeft vooral z'n prijs tegen hier in Europa, vergeleken met zijn directe concurrenten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten