Als alternatief voor de bekende Defenders, Discovery's, Range Rovers, G-klasses, Landcruisers en Jeeps, zit ik de laatste dagen te zoeken naar goede oude Pajero's. Voor mezelf. Lekker boenderen door de bossen, maar ook gewoon dagelijks op pad (dus baby aan boord) en uiteindelijk zelfs wel als vakantieauto.
Mijn zoektocht komt telkens in Zwitserland uit. Daar staan de meest interessante exemplaren, omdat ze in nette staat zijn. Ook is het aanbod belastingvrij wat groter, maar in de wegenbelasting zijn ze stukken goedkoper dan een Discovery (de meest voor de hand liggende keuze voor mij op dit moment).
Nu zijn er twee motorvarianten in beeld die beide voor en nadelen hebben. De 3 liter V6 benzine (die ik om zou bouwen naar LPG) en de 2.5 TD (die +- 90 pk heeft).
Heeft iemand ervaring met die blokken?
Is de 3 liter V6 goed om te bouwen naar LPG?
Die 2.5 TD lijkt me een prima blok om te tokkelen, maar echt rap wordt 't nooit. Is daar nog wat aan te doen? Grote intercooler, brandstofdruk, bieden dat soort grappen soelaas, of is het niet nodig?