Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Robin » 18 nov 2011, 15:19

Inderdaad Rico.

Romo en Dennis, Piet Paulusma en Erwin Kroll.

Leuk kwartet. :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 nov 2011, 15:25

Dat stoppen met consumeren is een gevolg van het gevoerde beleid..........das een constatering..........

Geldpers aan, inflatie omhoog, bij gelijkblijvende verdiensten of wat waarschijnlijker is; er op achteruitgaan.............dan wil je misschien wel consumeren, maar dan kan je het gewoonweg niet meer.............

V.w.b. mijn persoon en mijn consumentisme zoals de 1M; ik zit in een buitencategorie :kikker:

Voor de massa, en daar moetje het als ondernemer toch van hebben, is het veel dramatischer...........

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2011, 15:26

Het is maar net hoe ze het nieuws brengen, ze maken elkaar gewoon gek.

Of je zegt:
shell heeft dit jaar 136 miljard winst, dat is 30 miljard minder dan vorig jaar.
Dat is wel minder winst, maar nog steeds winst.

Maar ze brengen het zo:
shell 30 miljard verlies tov vorig jaar.
Niemand kijkt naar vorig jaar en zien alleen de zogenaamde 30 miljard verlies.

Ja zo lust ik er nog wel een paar.

Robin

Bericht door Robin » 18 nov 2011, 15:33

romo schreef:Dat stoppen met consumeren is een gevolg van het gevoerde beleid..........das een constatering..........
Die IK niet totaal met je deel. De basis is bangpraterij op de Beurs etc. en 'n wel erg groot domino effect tot gevolg. Welk beleid dan?

Wat Luco zegt dus ook.

RVV

Bericht door RVV » 18 nov 2011, 15:33

Romo je kunt er niet zuiver over oordelen, pers kiest voor ramp berichtgeving.. waarom? dat vreet gewoon lekkerder..

Mensen snappen het zelf niet meer, ja maar ze zeggen dat het heel slecht gaat worden.. maar ik heb het helemaal niet slecht.. toch maar even geen nieuw bankstel kopen..

Ondertussen gaan de bankstel verkoper stuk... de fabrikant van bankstellen sluit de tent.. hup 500 man op straat..

Goh ... zegt Truus tegen haar man.. weet je wie ook werkeloos is? Klaas de overbuurman die werkte toch bij meubelfabriek de bankstellen.. ? Maargoed dat we geen bankstel hebben gekocht bij die toko die nu failliet is :bag:

Robin

Bericht door Robin » 18 nov 2011, 15:35

Rico, ouwehoer niet zo man. :kikker: Hieronder is weer eentje bezig met z'n hangbirds. :bag:

Trouwens 'n heel goed en eenvoudig te begrijpen verhaal/voorbeeld Rico btw. :thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2011, 16:02

Gewoon de pers censureren. De media gewoon 6 maand lang verbieden de volgende woorden te gebruiken:

- economie
- recessie
- crisis
- euro
- griekenland
- werkloosheid
- hand-op-de-knip

Dan zijn de economische problemen hier gelijk opgelost. Zoals Rico terecht zegt: iedereen wordt bang gepraat. Zo praten we de economie wel het putje in, door er als media elke dag weer dramatische chocoladeletters over te drukken.

Ik zeg niet dat er niets aan de hand is maar op deze manier is het selffulfilling prophecy.

Tom

Bericht door Tom » 18 nov 2011, 16:13

Het is niet alleen het consumentenvertrouwen en de lokale economie. Een aantal landen zijn praktisch failliet en aangezien we in de EU zitten zal daar een oplossing voor moeten komen. Dan kun je als consument vrolijk doen alsof er niks aan de hand is maar het is een feit dat we rustiger aan moeten doen.. hoe vervelend ook (doordat je in een soort neerwaarts spiraal komt).

Vind Romo en Dennis ook iets teveel doemdenken, zit meer in lijn met Robin dan. Economie krijgt een flinke dip en de werkeloosheid zal een tijdje wat hoger zijn, maar denk dat we daar wel overheen komen.. kwestie van tijd. Oorlogen zullen in zo'n tijd makkelijker uitbreken, maar geloof niet dat het zo'n storm zal lopen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2011, 16:29

De pers is absoluut debet aan deze hele systeemcrisis.

Want de pers begon véél later met berichtgeving over alle ellende, toen de eerste signalen al aangaven dat we de verkeerde kant op gingen.

Daarnaast is de pers vaak achteraf op de hoogte van hoe het precies in elkaar steekt, simpelweg omdat de materie allesomvattend is en een journalist zich beperkt tot een paar onderwerpen (net als politici.... beurshandelaren, economen, het klootjesvolk, etc.).

Ik vind 't eerlijk gezegd niet zo vreemd dat Romo en ik een beetje buiten de boot vallen, terwijl wij onszelf juist heel realistisch vinden (hetgeen bewezen wordt, omdat wat wij als eerste riepen vaak ook de waarheid werd, dan heb je kennelijk een realistische kijk op 't geheel). Romo en ik lezen erg veel nieuws, spelen dat ook door aan anderen en trekken onze eigen conclusies met als hoop dat anderen dat ook doen. Ik ben vatbaar voor het aanpassen van mijn mening en denkwijze. Dat vind ik zelf ook uitermate boeiend. Een mening die ik heb, is veranderbaar. Terwijl ik een enorm eigenwijs mannetje ben. Het juist interpreteren van nieuwsberichten is best lastig, omdat de informatie simpelweg niet toereikend is om een totaalbeeld te geven. Daarnaast zijn opvattingen soms linksom als rechtsom uit te leggen.

Rico legt in zijn visie vaak de nadruk op de consument. Dat ben ik deels met hem eens, maar dat gaat voorbij aan de fouten in ons systeem. De consument loopt vaak erg achter met het juist interpreteren van 't probleem, dus die kun je echt niet de schuld geven. De journalisten ook niet. Beurshandelaren ook niet. Ze spelen echter wel allemaal een rol. Meer dan jij en ik. De rol van al die lui, inclusief de politic, moet je verdomd goed snappen, wil je het geheel kunnen overzien. Daarbij kun je vaststellen dat politici vééls te traag acteren in tijden van crisis, simpelweg omdat dat ook maar mensen zijn van vlees en bloed met een beperkte kijk op de wereld, dankzij hun eigen agenda. En dat laatste geldt voor iedereen. Al is onze agenda iets minder spannend dan de "machthebbers".

Robin

Bericht door Robin » 18 nov 2011, 16:48

Ik snap jre Dennis.
Dennis Cavallino schreef:Romo en ik lezen erg veel nieuws, spelen dat ook door aan anderen en trekken onze eigen conclusies met als hoop dat anderen dat ook doen.
Jullie zijn niet de enigen, al breng je 't wel zo een beetje. En oorlog is 't nog niet. :D
Dennis Cavallino schreef: simpelweg omdat dat ook maar mensen zijn van vlees en bloed met een beperkte kijk op de wereld.
Kijk ook eens in de spiegel. :beer:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 nov 2011, 17:55

Eea ligt ook aan de tijdslijn natuurlijk. Ik ben er wel net als Romo en Dennis van overtuigd dat deze crisis globaal nog een aardig eindje dieper gaat maar dat gebeurd niet van de 1 op andere dag daar zal nog wel een hoop tijd overheen gaan.

Kijk je gewoon puur naar de getallen zelf, niet naar het nieuws en alle onzin die ze daar uitspuwen dan weet je gewoon al dat alle plannen die er nu op tafel liggen, EFSF etc eigenlijk maar weinig voorstellen en dat de enige uitkomst de geldpers is. Dat gebeurd in de VS al een tijdje, hier wil Duitsland nog niet erg meewerken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 nov 2011, 18:02

Meanwhile.....

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1095 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;

Marius

Bericht door Marius » 18 nov 2011, 18:20

romo schreef:Persoonlijk lijken me de Maja`s met december 2012 te optimistisch................maar das dan wel met de kennis van nu........... :kikker: .
Die maya's wouden gewoon eindelijk weer eens een keer nieuwe kalenders kunnen verkopen, handelsvolkje ;-) ;-)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2011, 19:14

laat die geldpers maar draaien dan verdampt me hypotheek :kikker: :lol:

ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen maar echt zorgen maken doe ik ook niet, dat gaat het namelijk niet veranderen ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 18 nov 2011, 19:28

der is geld zat, het moet alleen beter (lees eerlijker) verdeeld worden!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 nov 2011, 20:35

Je kan wel samen met Occupy op het beursplein gaan staan Rene :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2011, 20:44

Bert ///M3 schreef:Je kan wel samen met Occupy op het beursplein gaan staan Rene :)
:mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 nov 2011, 22:08

Bert ///M3 schreef:Je kan wel samen met Occupy op het beursplein gaan staan Rene :)
ik Occupy DF, zit bijna de hele dag er op om al die aandelen figuren hier op DF eens te laten zien waar we voor staan :attentie: :wink:

Robin

Bericht door Robin » 18 nov 2011, 22:28

GTRene schreef:
ik Occupy DF, zit bijna de hele dag er op om al die aandelen figuren hier op DF eens te laten zien waar we voor staan :attentie: :wink:
je staat tot nog toe voor paal :kikker:

Aandelen heb ik 15 jaar geleden al afscheid van genomen(Philips en Koninklijke Olie,nooit echt verloren, ook nooit echt dik gewonnen) , ik herinner me dat pa in '95of '96(?) nog voor wat geld wat FOKKER aandelen kocht, d'r op of d'r onder. Het was d'r onder. :D

romo

Bericht door romo » 18 nov 2011, 23:09

Robin schreef:
romo schreef:Dat stoppen met consumeren is een gevolg van het gevoerde beleid..........das een constatering..........
Die IK niet totaal met je deel. De basis is bangpraterij op de Beurs etc. en 'n wel erg groot domino effect tot gevolg. Welk beleid dan?

Wat Luco zegt dus ook.

Ik bedoel dat de overheid met haar rigoreuze bezuinigings programma daar (mede) debet aan is..........het consuminderen dus, of wel het hand op de knip syndroom..........heeft niets van doen met bangpraterij, verre van; de huren gaan om hoog, de vaste lasten idem, de huur-zorg toeslag omlaag, de zorgpremies omhoog.............er zit hoe dan ook minder geld in de knip........

DAT beleid dus.............

romo

Bericht door romo » 18 nov 2011, 23:14

Intussen.......

http://www.nu.nl/economie/2672012/allee ... edden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat in tegenspraak is met;

http://www.nu.nl/economie/2671987/ecb-z ... wordt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin

Bericht door Robin » 19 nov 2011, 09:04

romo schreef:
Robin schreef:

Wat Luco zegt dus ook.

Ik bedoel dat de overheid met haar rigoreuze bezuinigings programma daar (mede) debet aan is..........het consuminderen dus, of wel het hand op de knip syndroom..........heeft niets van doen met bangpraterij, verre van; de huren gaan om hoog, de vaste lasten idem, de huur-zorg toeslag omlaag, de zorgpremies omhoog.............er zit hoe dan ook minder geld in de knip........

DAT beleid is natuurlijk al zo oud als
de weg naar Kralingen
, alsof we in de 60/70/80/90 etc geen inflatie/loonsverhogingen/hogere kosten hadden tov de jaren daar weer voor...

Maar:
Zoals de mindere landen in de EU er NU voor staan , stonden ze naar mijn idee 10 jaar geleden ook al. Alleen werd er niet over gerpt, dát is inderdaad 'n fout van de beleidsvoerders EU/wereldwijd geweest, doorsudderen laten, tot wat we nu hebben. We komen er wat laat achter.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 nov 2011, 22:03

Robin schreef:[

DAT beleid is natuurlijk al zo oud als
de weg naar Kralingen
, alsof we in de 60/70/80/90 etc geen inflatie/loonsverhogingen/hogere kosten hadden tov de jaren daar weer voor...

Maar:
Zoals de mindere landen in de EU er NU voor staan , stonden ze naar mijn idee 10 jaar geleden ook al. Alleen werd er niet over gerpt, dát is inderdaad 'n fout van de beleidsvoerders EU/wereldwijd geweest, doorsudderen laten, tot wat we nu hebben. We komen er wat laat achter.[/quote]

+1 wat betreft de foute inzichten, het stilzwijgen en het doorsudderen.
-1 dat we er nu precies zo voorstaan als toen. Economisch gezien nóg wel, nu, op dit moment. Echter met veel minder vet op het bot dan toen. Zowel de staat, het bedrijfsleven, de banken en de consumenten hebben nu geen buffer meer. Dat komt door de dubbele dip, die hebben we toen niet gehad. Nu beginnen we uitgemergeld aan het tweede deel. En dan in een wereld die veranderd is van communisme vs kapitalisme naar een 24uurs economie wereldwijd. Dat is een groot verschil met alle crisisperiodes die wij en onze ouders hebben meegemaakt.

Er zitten nog een flink aantal bubbels in het vat die eruit moeten knallen, voordat de rust terugkeert in deze systeemcrisis. Een aantal landen en instellingen zouden hun verlies moeten accepteren, maar doen dat uiteraard niet. De VS staat bovenaan dat lijstje, terwijl iedereen nu naar Griekenland wijst. Griekenland is peanuts. Het grote probleem zit overal. Alleen niet iedereen ziet dat.

romo

Bericht door romo » 19 nov 2011, 22:34

Italië, Griekenland.............dat ze er een potje van gemaakt hebben is geen nieuws idd, het is daar altijd al een puinhoop geweest................pre-Euro tijdperk nog niet zo`n probleem, want devalueren kon aan de lopende band..............

Maar nu, met al die rotte peren en 1 monetaire unie, is bovenstaande oplossing uiteraard onmogelijk................we gaan allemaal mee in het moeras.............

GTRene

Bericht door GTRene » 20 nov 2011, 10:52

romo schreef:Italië, Griekenland.............dat ze er een potje van gemaakt hebben is geen nieuws idd, het is daar altijd al een puinhoop geweest................pre-Euro tijdperk nog niet zo`n probleem, want devalueren kon aan de lopende band..............

Maar nu, met al die rotte peren en 1 monetaire unie, is bovenstaande oplossing uiteraard onmogelijk................we gaan allemaal mee in het moeras.............
doet me denken aan een stukje lyric van Billy Joel
And we would all go down together
We said we'd all go down together
Yes we would all go down together

Plaats reactie