E46 M3 stallen voor langere periode
-
E46 M3 stallen voor langere periode
beste df'ers,
mijn E46 M3 gaat voor langere periode in de stalling, heb nog nooit een auto gestald dus zou hier graag wat tips over hebben. moet ik de auto op een paar bakstenen zetten? volle tank lijkt me ook verstandig ivm condenswater....verder nog tips? ook graag over hoe het na de stalling moet, ik zit eraan te denken om dan gelijk de olie+filters, remvloeistof, koelvloeistof, misschien ook de bougies? en diff olie?
het is een cabrio, zal ik de softop in dichte toestand laten? of inklappen en hardtop erop?
bijvoordaat dank
mijn E46 M3 gaat voor langere periode in de stalling, heb nog nooit een auto gestald dus zou hier graag wat tips over hebben. moet ik de auto op een paar bakstenen zetten? volle tank lijkt me ook verstandig ivm condenswater....verder nog tips? ook graag over hoe het na de stalling moet, ik zit eraan te denken om dan gelijk de olie+filters, remvloeistof, koelvloeistof, misschien ook de bougies? en diff olie?
het is een cabrio, zal ik de softop in dichte toestand laten? of inklappen en hardtop erop?
bijvoordaat dank
- Luco
Re: E46 M3 stallen voor langere periode
Volle tank is niet verstandig, er zitten tegenwoordig zoveel toevoegingen in benzine dat die veel korter goed blijft dan vroeger. Beter is hem af en toe te starten.
Ik zou de kap op de auto laten zitten en de raampjes een klein stukje open, maar dat ligt ook weer helemaal aan de soort stalling, droog? verwarmd? enz enz.
Ik zou de kap op de auto laten zitten en de raampjes een klein stukje open, maar dat ligt ook weer helemaal aan de soort stalling, droog? verwarmd? enz enz.
-
OnlineMartijn_bmw
kap zou ik idd er op laten zitten!
hoelang is een langere periode? maanden of jaren...
hoelang is een langere periode? maanden of jaren...
-
thnx! het gaat om een periode van een dik half jaartje....tot juni 2012 zoiets. ben even wat opties aan het bekijken voor de loods...kan dus nog niet zeggen of het verwarmd gaat worden. en hoe zit het met de accu? loskoppelen?
-
OnlineMartijn_bmw
oh das niet heel lang... gewoon banden op ruim 3 bar zetten, tank vol en accu los eventueel aan de druppellader en idd raampjes op een kiertje dan kan er weinig gebeuren!
en voor daarna gewoon alle vloeistoffen controleren op niveau zetten en gaan en je onderhoudsinterval aanhouden ( olie 2 jaar of zoveel km / remvloeistof elke 2 jaar etc)
en voor daarna gewoon alle vloeistoffen controleren op niveau zetten en gaan en je onderhoudsinterval aanhouden ( olie 2 jaar of zoveel km / remvloeistof elke 2 jaar etc)
-
thnx martijn,
dus de auto kan gwoon op z'n wielen blijven staan? dan worden ze toch vierkant van als ze zolang stil blijven staan?
dus de auto kan gwoon op z'n wielen blijven staan? dan worden ze toch vierkant van als ze zolang stil blijven staan?
- Niels
- Auto: Prius+
Die banden rij je wel weer rond en ik kan het weten aangezien mijn Z3M twee jaar stil heeft gestaan. Wat Luco zegt over benzine klopt maar ik schijnt naar mijn weten niet te gelden voor RON98/V-power. Dus niet volgooien met 95 meuk!
-
thnx heren,
95 gaat er zowiezo niet in....en hoe zit het met de remmen? trekken die niet helemaal krom? zou jammer zijn als die vervangen moeten worden
95 gaat er zowiezo niet in....en hoe zit het met de remmen? trekken die niet helemaal krom? zou jammer zijn als die vervangen moeten worden
- Niels
- Auto: Prius+
Het beste is om alle vloeistoffen van te voren te verversen. Remvloeistof zeker aangezien het water aantrekt. Voor de rest zullen de schijven wat roestig worden.
- Chris van S.
Bij ons staan er permanent 4 BMW's vrij lang stil. Bandenspanning wat hoger, druppellader erop, raampjes op een kiertje, verwarming in de garage beetje aan en er is niks aan de hand... Als het een stoffige ruimte is zou ik er wel een pyama over de auto spannen.
Auto na stalling opstarten en rustig warm rijden en de banden weer lekker rond laten worden. Vooral M auto's kunnen beetje nukkig zijn de eerste paar KM's. Maar naarmate je meer gaat rijden worden ze wakker. Ze hebben net karakter...
Auto na stalling opstarten en rustig warm rijden en de banden weer lekker rond laten worden. Vooral M auto's kunnen beetje nukkig zijn de eerste paar KM's. Maar naarmate je meer gaat rijden worden ze wakker. Ze hebben net karakter...

-
Ik zou olie en remvloeistof verversen, warmrijden, en vervolgens binnen zetten met de banden op 3,5 bar. ALS je de auto op bokken wilt zetten kan dat, maar bij een Cabriolet zou ik 3 bokken gebruiken ipv 4 als de vloer niet superglad en waterpas is. Dit om niet langdurig spanning op de koets te zetten. Ik zou wegzetten met vrijwel lege tank.
Verder alvorens op te starten 2x 30 seconden oliedruk draaien op de startmotor, zover ik weet heeft een e46 hier geen shortcut voor dus zal je de voeding van de brandstofpomp moeten onderbreken. Voor het starten natuurlijk even 20 of 30 liter frisse peut erin om de oude brandstof te decimeren.
Verder alvorens op te starten 2x 30 seconden oliedruk draaien op de startmotor, zover ik weet heeft een e46 hier geen shortcut voor dus zal je de voeding van de brandstofpomp moeten onderbreken. Voor het starten natuurlijk even 20 of 30 liter frisse peut erin om de oude brandstof te decimeren.
- ///Martijn
Ik stal mijn M3 nu al 3 jaar en zet hem niet op bokken ofzo. Ik was de auto van te voren ff en laat de softtop in gesloten toestand. Verder doe ik er een doek over om beschadigingen te voorkomen. Na de stalling hobbel je wel even op de vierkante banden maar dat wordt wel weer glad gestreken. Accu leg ik aan de druppelaar.
Verder krijgt hij na de stalling altijd minimaal een oliebeurt en loopt de monteur alle vloeistoffen na. Verzekering laat ik gewoon doorgaan, belasting gaat er af.
Verder krijgt hij na de stalling altijd minimaal een oliebeurt en loopt de monteur alle vloeistoffen na. Verzekering laat ik gewoon doorgaan, belasting gaat er af.
- Tristan
Mijn M3 gaat aan de druppellader, 3 bar in de banden en vrijwel lege tank. Als de auto een tijd stil heeft gestaan, bobine stekker er even uit en paar keer droogstarten zodat de olie een beetje rondgepompt wordt. Daarna bobine weer aansluiten en starten maar.
- markk
3 bar in achterband is standaard. Dat drift nl. beter 
Serieus:
- auto voltanken met goede benzine. Desnoods stabilizer erbij
- wegzetten met nieuwe olie en harde banden (3,5 bar idd)
- ik zou de harddtop erop doen. Al is het alleen al om schade / vandalisme aan de softtop te voorkomen
(BoxsterS staat altijd met hardtop buiten en als er gereden wordt is het mooi weer, kortom softtop is al ongeveer bijna 11 jaar ingeklapt op enkele uurtjes na. Ziet er nog uit als nieuw.
- na 6 maanden voorzichtig (zoals Steve zegt) auto starten. Eerst vloeistoffen controleren, oliedruk opbouwen, verlichting en remwerking controleren e.d. Dan pas starten en rustig rijden.
- banden warm/rondrijden, oude tank leegrijden, en voor de rest lekker genieten. Ik zou niet eens na 6 maanden stilstand de olie verversen (wel even controleren na eerste ritje natuurlijk...)
Mark.

Serieus:
- auto voltanken met goede benzine. Desnoods stabilizer erbij
- wegzetten met nieuwe olie en harde banden (3,5 bar idd)
- ik zou de harddtop erop doen. Al is het alleen al om schade / vandalisme aan de softtop te voorkomen
(BoxsterS staat altijd met hardtop buiten en als er gereden wordt is het mooi weer, kortom softtop is al ongeveer bijna 11 jaar ingeklapt op enkele uurtjes na. Ziet er nog uit als nieuw.
- na 6 maanden voorzichtig (zoals Steve zegt) auto starten. Eerst vloeistoffen controleren, oliedruk opbouwen, verlichting en remwerking controleren e.d. Dan pas starten en rustig rijden.
- banden warm/rondrijden, oude tank leegrijden, en voor de rest lekker genieten. Ik zou niet eens na 6 maanden stilstand de olie verversen (wel even controleren na eerste ritje natuurlijk...)
Mark.
-
thnx allemaal voor de tips en advies!
Mark en Steve, het opbouwen van de oliedruk, bedoelen jullie daarmee de sleutel 2 kwart draaien?
Mark en Steve, het opbouwen van de oliedruk, bedoelen jullie daarmee de sleutel 2 kwart draaien?
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Zag je berichtje langskomen, zal morgen even vragen of er nog plek is om een auto te stallen!
-
Oliedruk opbouwen = zorgen dat de startmotor rond gaat zonder dat de auto aanslaat. Dus ofwel brandstof onderbreken, ofwel vonk onderbreken. Om vonk te onderbreken op een S54 ben je wel ff bezig, dus zekering van de brandstofpomp lijkt me het makkelijkst.bm-dub schreef:thnx allemaal voor de tips en advies!
Na de eerste 10 seconden zul je het oliedruk-lampje zien doven. Daarna nog even 10 of 15 seconden tornen om wat circulatie te krijgen, en daarna pas starten voor het echie.
(er zijn auto's (bijvoorbeeld AM DB9) waarbij in het instructieboek keurig beschreven staat dat indien je start met de kickdown-schakelaar ingetrapt de ontsteking onderbroken zal worden, en je zo dus op je gemak oliedruk kunt draaien. Staat onder hoofdstuk "Storage"......
- markk
Kortom dus zorgen dat er in het droge blok olie wordt rondgepompt voordat ie aanslaat / er echt belasting op alle delen komt.
Mooiste is bougies eruit en brandstofpomp onderbreken. Doordat de bougies eruit zijn heeft ie geen compressie en dus totaal geen belasting bij ronddraaien op de startmotor. Maar de oliepomp wordt wel aangedreven en dus gaat er olie circuleren in het droge blok. Bougies erin en starten.
Dit voorkomt dat het blok droog, dus met alle olie "onderin" wordt gestart en het blok de eerste paar slagen volledig droog loopt.
Mark.
Mooiste is bougies eruit en brandstofpomp onderbreken. Doordat de bougies eruit zijn heeft ie geen compressie en dus totaal geen belasting bij ronddraaien op de startmotor. Maar de oliepomp wordt wel aangedreven en dus gaat er olie circuleren in het droge blok. Bougies erin en starten.
Dit voorkomt dat het blok droog, dus met alle olie "onderin" wordt gestart en het blok de eerste paar slagen volledig droog loopt.
Mark.
-
De achterliggende gedachte begrijp ik wel, maar heb je hier ook niet ook al last van als een auto bijvoorbeeld 1 of meerdere dagen stilstaat? Bedoel dan is de olie toch ook al helemaal weg?markk schreef:Kortom dus zorgen dat er in het droge blok olie wordt rondgepompt voordat ie aanslaat / er echt belasting op alle delen komt.
Mark.
- @iko
ja, wanneer geldt dit? Na een week? een maand? 3 maanden?markm schreef:De achterliggende gedachte begrijp ik wel, maar heb je hier ook niet ook al last van als een auto bijvoorbeeld 1 of meerdere dagen stilstaat? Bedoel dan is de olie toch ook al helemaal weg?markk schreef:Kortom dus zorgen dat er in het droge blok olie wordt rondgepompt voordat ie aanslaat / er echt belasting op alle delen komt.
Mark.
- Pim
Zover ik het weet wordt dit alleen gedaan bij revisie motoren en auto's die decennia stil hebben gestaan.
Heb op het werk auto's staan die na een jaar buiten staan zonder voorbereiding op het loskoppelen van de accuklem na, nog gewoon starten. Enkel de remschijven en de bandjes weer goed rijden en we kunnen weer.
Heb op het werk auto's staan die na een jaar buiten staan zonder voorbereiding op het loskoppelen van de accuklem na, nog gewoon starten. Enkel de remschijven en de bandjes weer goed rijden en we kunnen weer.
- Joy
Wat betreft brandstof, ik zou er geen benzine in gooien maar Aspen 4 Takt. Deze brandstof is na 10 jaar nog steeds in orde in tegenstelling tot gewone benzine. Als je daar een paar jerrycans van aanschaft (is wel ongev. 2 x de prijs van euro 95) en die in de zover mogelijk leeg gereden tank kiept heb je daar in ieder geval geen omkijken meer naar.