ervaringen/zwakke punten VAG 1.4 16v motor 75pk

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Michel P

ervaringen/zwakke punten VAG 1.4 16v motor 75pk

Bericht door Michel P » 04 sep 2011, 16:55

Aan de VAG experts hier op DF, ervaringen/zwakke punten VAG 1.4 16v motor 75pk?

Olie verbruik, onderhoud, andere zwakke punten?

Overweeg de 107 te verkopen en eventueel een Audi A2 te kopen, licht gewicht auto i.v.m. alu carrosserie, en meer ruimte/praktischer achterin.

Michel

Niels
Auto: Prius+

Re: ervaringen/zwakke punten VAG 1.4 16v motor 75pk

Bericht door Niels » 04 sep 2011, 17:24

Goede keuze imho. De A2 is imho de beste keuze als het gaat om een kleine 5 drs auto maar ze zijn relatief duur vandaar dat ik een ibi heb gekocht.

De 1.4 is een prima motor behalve dat de distributie iets gevoelig is. Hou dus niet de interval aan maar vervang riemen EN rollen iets eerder to be sure. Ik dacht dat de A2 ook een kabelbediende bak had maar ik weet niet 100%. Indien niet dan loop je risico's m.b.t. verhoogde slijtage :wink:

WJ

Bericht door WJ » 04 sep 2011, 17:46

Zelfde motor volgensmij;

http://www.seat-online.nl/content.php?9 ... -kilometer" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels

Bericht door Niels » 04 sep 2011, 18:10

In de basis idd nog steeds dat oude blok.

Wat ook nog wel eens kapot wil gaan is het gasklephuis geloof ik.

Niall

Bericht door Niall » 04 sep 2011, 21:47

ABS pomp wil nog eens de geest geven, ma zijn polo is aan de beurt, ben je toch 500 euro kwijt voor een revisie inclusief montage

Niels

Bericht door Niels » 04 sep 2011, 21:50

Is het dezelfde pomp? Wat voor bouwjaar is de Polo?

Man, ik maak me meteen weer zorgen :mrgreen:

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 05 sep 2011, 18:12

Niels schreef: Ik dacht dat de A2 ook een kabelbediende bak had maar ik weet niet 100%. Indien niet dan loop je risico's m.b.t. verhoogde slijtage :wink:
A2 heeft kabelbediende bak idd. Ik heb in '99 één van de allereerste A2's gehad (tegelijkertijd met een omgefrutste Polo vandaar...Apolo2 en niet die griek :peace: ). Het ding was dan wel niet moeders mooiste maar hij liep als de brandweer (voor 75pk dan...184 tomtom km's), was erg zuinig, erg pratkisch en heeft zich in al die jaren als zeer betrouwbaar bewezen want mijn vriendin heeft er tot voor enkele jaren nog met veel plezier in gereden. Het enige nadeel is de relatief harde vering en het gehobbel over drempels vanwege de korte wielbasis. De zeldzame S-line en 17" dus laten staan tenzij je een echte bikkel bent.

Wel vind ik de prijzen veel te hoog van gebruikte A2's hoe "goed" ze dan ook mogen zijn. Van de inruilprijs die mij na 8 jaar werd geboden schrok ik in positieve zin...hopelijk heeft de koper er minder voor betaald maar dat zal wel niet.

Ik heb ergens in de kelder nog ergens een setje winterbanden met velg en deksels liggen liggen, ze zijn eigenlijk toe aan vervangen maar kunnen heus nog wel even ingezet worden.

Overigens heeft mijn vriendin voor de A2 jarenlang diverse VW's en Seat's gereden met de 1.4 75pk motor en telkens zonder een enkel probleem. De nieuwe 1.4 TSI's is andere koek.
In duitsland zijn er wel vorstplroblemen bekend agv een verkeerde karterontluchting maar er hebben daarop aanpassingen plaatsgevonden en gelukkig is ons nederlandse klimaar wat milder. Mij lijken dergelijke problemen vooral op te treden bij motoren die nooit goed warm worden gereden (relatief veel vocht in de olie) dus ik zou er best mee op wintersport durven (nouja durven...hebben we altijd gewoon gedaan)

Maar alles samengevat, de A2 krijgt van mij een dikke :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 sep 2011, 18:21

zat ooit een keer een stukje bij een net nwe A2 in...ik wilde het zijluchtrooster wat verstellen dondert dat hele ding in elkaar :lol:
wat een enorm slechte kwaliteit was/is dat...wellicht hebben ze dat in latere series verbetert? verder weet ik er weinig van, maar dat viel wel op, of beter gezegd viel wel af.

Niels

Bericht door Niels » 05 sep 2011, 19:32

Zal al defect zijn geweest Rene. Destijds hadden wij die dingen in de verhuur en het spul maakte een goede kwaliteitsindruk zeker qua dashboard. Vele malen beter dan b.v. een Polo of Golf. Ook na dag in dag uit intensief gebruik en schoonmaak blijft het gewoon mooi en goed in elkaar.

Ik ben er wel over te spreken maar ze zijn idd wat stug geveerd en nogal stevig geprijst.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 sep 2011, 08:04

Apolo2, thanks voor je ervaringen met de A2. Auto is natuurlijk ook nooit goedkoop geweest. Kwaliteit maar ook techniek is natuurlijk nog steeds wel speciaal, in zijn klasse uniek. Ik heb het altijd een erg leuke auto gevonden, eigenwijze looks. En lightweight, veel ruimte en erg praktisch, de stoelen achter kunnen er uit wat veel riumte oplevert.

17'' s line staat mooi, maar 15'' LM is ook prima. Het zal zoals geschreven eventueel de vervanger van de 107 worden. Echter mijn vriendin is nogal gehecht aan de 107.

Michel

Niall

Bericht door Niall » 06 sep 2011, 08:54

Niels schreef:Is het dezelfde pomp? Wat voor bouwjaar is de Polo?

2004 :mrgreen:

Zijn allemaal dezelfde pompen van wat ik van mijn wat begrepen heb.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 06 sep 2011, 09:38

Michel P schreef:Auto is natuurlijk ook nooit goedkoop geweest.
Klopt maar auto's van rond de 9 tot 10 jaar oud met een lage km stand worden gewoon voor de helft van de nieuwprijs aangeboden! Voor 22K was je destijds klaar en had je een goed (lees toen gangbaar) aangeklede A2 (Daar kocht je ook een leuke Golf voor). Een bijzonder fenomeen die A2, nieuw wilde niemand hem en nu overtreft de vraag blijkbaar het aanbod.

Joy

Bericht door Joy » 06 sep 2011, 17:55

Ik heb 2 Polo's met dit motorblok gehad. Motorisch probleemloos. Het enige wat me opviel is dat de nieuw gekochte Polo 9N flink wat olie lustte. Nu gaf ik die altijd op z'n donder en hielp de dunne 0W30 olie ook niet mee maar het was toch redelijk vaak bijvullen geblazen.
Kwa karakter is het wel een redelijk saai blok. Die 16V zorgde er niet voor dat hogere toerentallen interessant werden want boven 5000 toeren werd de motor behoorlijk astmatisch. Ook onderin geen ster, dus per saldo nergens echt goed in :D . Vooral met airco aan voelde je bij het wegrijden het gebrek aan koppel. Maar zo een A2 is weer wat lichter (Polo 1050 kg) dus dat is wellicht minder een issue.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 06 sep 2011, 19:18

Joy schreef:Vooral met airco aan voelde je bij het wegrijden het gebrek aan koppel. Maar zo een A2 is weer wat lichter (Polo 1050 kg) dus dat is wellicht minder een issue.
Niet echt, als het erg warm is(was) met airco aan merkte je ook in de A2 echt wel een duidelijk verschil...direct na vertrek (de eerste 1 km's) als de airco vol blaast vond ik het zelfs wel eens listig bij het oversteken van een kruising en zette hem dan ook even uit. Voor mijn gevoel verslikte de motor zich dan in een bepaald toerengebied. In vergelijking met een Polo 9N2 met 75pk die ik destijds eens heb gereden was de A2 wel duidelijk vlotter door het lagere gewicht en liep harder door de erg lage cw waarde.

Arjan S.
Auto: G31 540i xDrive

Bericht door Arjan S. » 07 sep 2011, 13:42

Heb het blok in een Golf IV gehad (als dat hetzelfde blok betreft). Destijds goed gelet op kantelende zuigers (schijnt voor te komen en niet heel erg, maar het blok klinkt dan vrij beroerd). Ook schijnt de eraan gekoppelde handbak nogal eens problemen te geven (iets met nagels i.p.v. bouten erin), maar weet niet of de A2 dezelfde versnellingsbak heeft.

Niels

Bericht door Niels » 07 sep 2011, 17:38

Er zijn idd bakken met klinken in het diff die nog wel eens gebreken geven maar met 75 hele pk's loop je niet zo heel veel risico. Die klinken heb ik destijds van mijn VR6 wel laten vervangen omdat ze je dan nog wel eens om de oren vliegen :duh:
Niall schreef:
Niels schreef:Is het dezelfde pomp? Wat voor bouwjaar is de Polo?

2004 :mrgreen:

Zijn allemaal dezelfde pompen van wat ik van mijn wat begrepen heb.
K#t..... :tooth:
Niels schreef:In de basis idd nog steeds dat oude blok.

Wat ook nog wel eens kapot wil gaan is het gasklephuis geloof ik.
En dat blijkt te kloppen aangezien de garage die van onze Ibiza nog heeft vervangen voor aflevering vandaag :wink: Het EPC lampje brandde bij de proefrit en men verwachtte dat het de lambda sensor zou zijn. Helaas (voor de garage) was het het gasklep huis.

Plaats reactie