Daihatsu vertrekt uit Europa

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door JP » 13 jan 2011, 14:24

Het jaar 2011 is net koud begonnen en toch kijkt iedereen al met een schuin oog naar 2012. Zou 2012 dan toch echt het einde van de wereld betekenen? In ieder geval wordt het een jaar met grote automobiele veranderingen. Een jaar waarin bijvoorbeeld Europa het moet zien te redden zonder Daihatsu.... :shock:
Daihatsu beëindigt na 2012 alle verkoopactiviteiten in Europa. Dat hebben de Duitse en Belgische importeur zojuist tegenover Automotive bevestigd.

Op dit moment vindt in Vianen een meeting plaats waarbij de Nederlandse dealers van de plannen op de hoogte worden gesteld. De importeur heeft laten weten vanmiddag met een verklaring te komen. De voorzitter van de dealervereniging is niet bereikbaar.

Verrassing
Voor de dealers komt het besluit van de Japanse fabrikant als een volslagen verrassing. "Je brengt me aan het schrikken", zegt directeur-eigenaar Marcel Eickhof van het gelijknamige dealerbedrijf in Apeldoorn. "Mijn broer is inderdaad uitgenodigd voor de meeting, dus het was duidelijk dat er iets ging gebeuren, maar dat het om zoiets drastisch zou gaan was niet bekend."

De precieze gevolgen van het besluit voor de Nederlandse markt zijn nog onduidelijk. Autohaus.de meldt dat, om de onderdelenvoorziening en de aftersales in stand te houden, een groot deel van de huidige dealers in de toekomstige organisatie erkend reparateur worden. In Nederland heeft Daihatsu 85 salesoutlets en 10 erkend reparateurs.

'Een ramp'

"Het is nog afwachten wat er precies gaat gebeuren, maar als het merk echt vertrekt is dat voor de dealers een regelrechte ramp", zegt Eickhof, die zelf in aantallen een van de grootste Nederlandse Daihatsu-dealers is.

Het bedrijf verkocht vorig jaar circa 100 nieuwe auto's. "Je legt vanaf 1992 dagelijks je ziel en zaligheid in het merk en dan is het ineens afgelopen. Gelukkig voor ons voeren wij ook Subaru en Mazda, maar voor de dealers die niet op andere activiteiten kunnen terugvallen is dit een harde klap."

Tegenvallende verkoop
De verkoop van Daihatsu viel het afgelopen jaar tegen. In Nederland werden er in 2009 nog 4.618 Daihatsu’s verkocht, vorig jaar bleef de teller steken bij 2.029 exemplaren. Het Nederlandse wagenpark telt ruim 106 duizend Daihatsu’s.
Automotive online

Afbeelding

Driving-Fun.com zal nooit meer hetzelfde zijn..... :'(

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door Metchu » 13 jan 2011, 14:35

De copen is wel een serieus vette hatsu! Vind het wat dat betreft wel jammer :(

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door Bram » 13 jan 2011, 14:48

Sja

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door Wouter81 » 13 jan 2011, 15:26

:'(

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door Riceaux » 13 jan 2011, 16:01

De horror :'( En ik wou in 2013 nog wel een nieuwe Daihatsu gaan kopen :'(

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door GTRene » 13 jan 2011, 16:19

das best wel groot nieuws...
niet dat ik het merk zou missen, maar toch een bekend groot merk met zuinige soms pittige auto's van weleer.

klote voor de dealers, die moeten wat anders verzinnen voor der bij.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door Michel P » 13 jan 2011, 17:00

Metchu schreef:De copen is wel een serieus vette hatsu! Vind het wat dat betreft wel jammer :(
+1

Alle 107/C1/Aygo's hebben de zelfde motor en bak van de Cuore.

Daarom durf ik een 107 wel aan, goede betrouwbare techniek!

Copen, zeker zoals op de foto is erg gaaf.

Michel

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door Topfuel » 13 jan 2011, 19:26

Was die Copen toch nog ergens goed voor...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door duifjes.com » 28 jan 2011, 15:55

Tsja.....met 2000stuks per jaar en dan 85 dealers...pfff.....dat komt nooit goed maar dit is wel heel rigoureus...maar feitelijk een rekensom die de fabrikant maakt.....

Mooi merk en vooral een hele trouwe aanhang!

En wat Michel tikt.....techniek is veel gebruikt door anderen!

JDMCharade
Berichten: 222
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:56
Locatie: 010

Re: Daihatsu vertrekt uit Europa

Bericht door JDMCharade » 22 aug 2011, 09:22

De dealer waar ik mn daihatsu onderhoud gaat er weinig van merken omdat ze Chevrolet erbij hebben.
Maar kwa onderdelen zal Daihatsu nog wel blijven bestaan in NL. (ben ik erg blij mee)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten