Wat is toch die charme van een MINI?

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31032
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door JP » 21 aug 2011, 13:15

Nee, deze keer eens niet over dat oude koekblikje wat ze meer dan 40 jaar hebben gebouwd. Nee, nu gaan we het hebben over zijn nakomertje, het Duitse broertje, die semi-BMW.

Zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel MINI's.

Ze zijn duur, maar op de een of andere manier komt men bij het merk MINI er wel mee weg, waar andere merken er vaak keihard op afgerekend worden.

Bouw een leuke MINI Cooper S op, met 184pk, en je zit zo aan de 35-40k€.
Afbeelding
Afbeelding


Een Works met net zoveel paarden als een willekeurige Golf VI GTi......dan is die laatste (toch niet de karigste in zijn standaarduitrusting) toch €4500 goedkoper.

Ik was vorige week bij het lokale Mini-glaspaleis, om te kijken naar de okkasies. Een Works, bijna 2 jaar oud, €32k....

Een Clubman S, 1 jaar oud, bijna €35k nog......een Clubman Works, 1.5jaar oud.....nog €40k alstublieft.


Maar toch ga je twijfelen. Zijn die MINI's dan toch zo goed?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door MartijnGizmo » 21 aug 2011, 13:32

Voor mij: rijplezier, looks, maandlasten, ruime aftermarket, leuke community... :cool:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Petrolhead Tom » 21 aug 2011, 14:07

Zoals mini zelf zegt: is it love?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Michel P » 21 aug 2011, 14:18

Het nieuwste type is minder puur IMO maar zijn voorganger klopt gewoon op alle fronten, looks zijn top maar de auto stuurt ook geweldig als hot hatch, veel gadgets maken het tunen en verpersoonlijken geweldig.

Michel

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Tom » 21 aug 2011, 15:06

Michel P schreef:Het nieuwste type is minder puur IMO maar zijn voorganger klopt gewoon op alle fronten, looks zijn top maar de auto stuurt ook geweldig als hot hatch, veel gadgets maken het tunen en verpersoonlijken geweldig.

Michel
Eens.
Vind Mini ook erg gaaf.

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door KoenM » 21 aug 2011, 15:41

Volgens mij zijn ze zo populair doordat het een soort mode item is.
Mensen die wel redelijk wat voor een auto uit kunnen geven, maar niet de ruimte nodig hebben zijn bij mini aan het juiste adres.

Wat er precies zo leuk aan is? Ik weet het niet..
Als ik met de mini van mijn moeder ergens heen ga, komen er altijd meisjes vragen of ze een stukje mee mogen rijden.
Natuurlijk rijden ze super goed, maar volgens mij geeft dit voor 75% van de nieuw-kopers niet de doorslag.
Wel schakelen ze super strak, en zit je er lekker in. Wellicht dat dit mee speelt?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31032
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door JP » 21 aug 2011, 15:52

De velen aftermarkets, ookal OEM, maken het wel leuk om door minimale inspanningen de auto net weer iets meer zijn eigen gezicht te geven.
KoenM schreef:Volgens mij zijn ze zo populair doordat het een soort mode item is.
Mensen die wel redelijk wat voor een auto uit kunnen geven, maar niet de ruimte nodig hebben zijn bij mini aan het juiste adres.
Als je ziet hoeveel Cooper S en Works Cabrios er zijn, dan klopt dat wel. Doch zou je bij veel geld uitgeven aan een auto, ook niet automatisch iets meer ervoor willen hebben? (lees groter?)
(...)
Als ik met de mini van mijn moeder ergens heen ga, komen er altijd meisjes vragen of ze een stukje mee mogen rijden.(...)
Kijk, da's informatie.... :thnx:
Natuurlijk rijden ze super goed, maar volgens mij geeft dit voor 75% van de nieuw-kopers niet de doorslag.
Wel schakelen ze super strak, en zit je er lekker in. Wellicht dat dit mee speelt?
De kwaliteit en afwerking viel me iig 100% mee. :D Ermee gereden heb ik (nog) niet.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door stefan740 » 21 aug 2011, 18:07

Beleving is denk ik het grote pluspunt van de MINI's.

Die groene Works bij Keram had ik bijna een ritje in gemaakt, ging even niet door wegens omstandigheden. Jammer van het beige interieur. Voor deze prijs moeten ze er gratis twee works stoelen in zetten, de bekende recaro sportsters.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Emiel » 21 aug 2011, 18:56

De mini zal iets langdurig trendy hebben, een catch.

De fiat 500 lijkt dat stuk minder te hebben?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 aug 2011, 21:46

Heb pas een weekje in de Cooper cabrio van mijn ouders gereden.

Super gaaf karretje als het gaat om looks en rij-eigenschappen. Het stuurt super strak en schakelen gaat erg direct. De wegligging is gewoon subliem imho. Dat zijn wel de grote pluspunten van de Mini.

Minpunten vind ik persoonlijk de afwerking. Veel keihard plastic en zeker in de cabrio kraakt en rammelt het al vrij snel. De binnenkant van de kap is ook niet super netjes, zeker niet thv de achterschermen. Zit gewoon een gat waardoor je zo "in het achterscherm" kijkt en daardoor erg veel bijgeluiden hebt.

Bij elkaar wegen de pluspunten zwaarder dan de minpunten en is het gewoon een erg hip en goed sturend karretje.

Wat betreft de prijs....tja....goedkoop zijn ze zeker niet. Ook niet gebruikt.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Joop » 28 aug 2011, 00:41

Tom schreef:
Michel P schreef:Het nieuwste type is minder puur IMO maar zijn voorganger klopt gewoon op alle fronten, looks zijn top maar de auto stuurt ook geweldig als hot hatch, veel gadgets maken het tunen en verpersoonlijken geweldig.

Michel
Eens.
Vind Mini ook erg gaaf.
Kan hier alleen mee instemmen.

...bovendien is de marketing om het merk dik in orde. Alles wordt in het werk gezet om als trendy en hip merk over te komen en te blijven komen.. Vooral dat laatste lukt ze gewoon erg goed.

Als je zelfs een Countryman als Mini op de markt kan zetten doe je het mijns inziens niet slecht. De auto zelf heeft namelijk niets meer met een Mini van doen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Jussi » 28 aug 2011, 01:35

Daarbij komt nog eens dat de wagen ook nog eens gesmaakt wordt door beide geslachten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Niels » 28 aug 2011, 10:07

Qua looks vind ik ze gaaf en zoals aangegeven wordt kun je ze lekker aankleden naar persoonlijke smaak. Maar de kans is klein dat er ooit eentje komt want persoonlijk vind ik ze te duur voor wat je krijgt. De afwerking bijvoorbeeld vond ik nogal een domper aangezien Mini toch wel een beetje op de premium reputatie van BMW teert.

Een Works, GP allemaal erg gaaf maar imho kun je voor dat geld te kust en te keur en dan is de keuze voor mij niet moeilijk :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door RVV » 28 aug 2011, 10:27

http://www.debeier.nl/default.asp?subje ... olgnr=4416" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;


Ook wel heel erg lekker hoor.

Mini's zijn gewoon cool. 1,5 jaar een Cooper S gehad. Heel veel fun er mee gehad. Echt een Mini fanboy ben ik dan weer niet, maar imho het leukste autoconcept van de laatste 10 jaar.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Niels » 28 aug 2011, 11:13

RVV schreef:maar imho het leukste autoconcept van de laatste 10 jaar.
Zit er een nieuw concept achter dan? Ik zie het niet namelijk.... wat maakt een Mini anders dan alle andere FWD (hot)hatches?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31032
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door JP » 28 aug 2011, 11:31

Joop schreef: (...)
Als je zelfs een Countryman als Mini op de markt kan zetten doe je het mijns inziens niet slecht. De auto zelf heeft namelijk niets meer met een Mini van doen.
Vind de Countryman an sich niet verkeerd, maar het is idd niet echt meer Mini.

Kijk....een dikke MINI Countryman Cooper S ALL4 Works;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nog maar €46950,-. :whistle:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Niels » 28 aug 2011, 11:36

En lelijk :bag:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door RVV » 28 aug 2011, 11:43

Niels schreef:
RVV schreef:maar imho het leukste autoconcept van de laatste 10 jaar.
Zit er een nieuw concept achter dan? Ik zie het niet namelijk.... wat maakt een Mini anders dan alle andere FWD (hot)hatches?

Ik zeg niet nieuw :wink: Maar het leukste :D

Waarom, omdat een Mini een statement is. Onverwisselbaar met andere auto's/merken. Gegarandeerd fun, ongeacht de uitvoering. Eigenzinnig zoals alleen Mini kan zijn. Gewaardeerd bij iedereen (bijna dan). En nooit saai.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Ravin ///M » 28 aug 2011, 11:48

Mini geeft mij t gevoel 'meer heb je niet nodig'.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Niels » 28 aug 2011, 12:42

RVV schreef:
Niels schreef:
RVV schreef:maar imho het leukste autoconcept van de laatste 10 jaar.
Zit er een nieuw concept achter dan? Ik zie het niet namelijk.... wat maakt een Mini anders dan alle andere FWD (hot)hatches?
Ik zeg niet nieuw :wink: Maar het leukste :D

Waarom, omdat een Mini een statement is. Onverwisselbaar met andere auto's/merken. Gegarandeerd fun, ongeacht de uitvoering. Eigenzinnig zoals alleen Mini kan zijn. Gewaardeerd bij iedereen (bijna dan). En nooit saai.
Ah ok, ik zat te veel technisch te denken. Idd geeft een Mini je het gevoel in iets anders te rijden en het is idd altijd leuk (even een stukje) in een Mini te rijden. Dat heb je waarschijnlijk veel minder met een andere hothatches zoals een Clio RS maar je moet er wel fors voor betalen imho.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door ErikS » 29 aug 2011, 09:00

Ach, fors betalen; Maar afschrijven doen ze ook minder.........

Dus, uiteindelijk gaat het erom wat je afschrijft, niet wat je moet dokken, toch?!
Ja Tuurlijk, je moet het kunnen betalen, maar als je hem kan betalen is de aanschaf geen excuus volgens mij. Een van de meest waardevaste wagentjes!

Trouwens; Countryman FTW! Niet omdat het een MINI is, maar gewoon een gaaf wagentje!!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door Niels » 29 aug 2011, 10:40

Ja deels waar maar een GP voor 20K of een Z3 M-Coupe S54 voor nog net ff minder die ook niet meer afschrijft is voor mij een gemakkelijke keuze :wink: De GP had ik ook wel kunnen betalen maar het komt niet eens in me op om dat geld er voor neer te leggen. Briljante auto verder hoor, no doubt.

En weinig afschrijven..... in de praktijk moet dat ik nog maar zien. Ik bedoel zo'n GP bijvoorbeeld, ruil dat nou eens in: ja meneer, u moet begrijpen dat de markt voor zo'n auto in NL wel erg klein is :blabla: In het liefhebber circuit met een hoop geduld maar in de :ongeveer als: normale markt.....

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door ErikS » 29 aug 2011, 11:34

Particuliere verkoop..;)

Over de Z3M, tja, dat is een makkelijke keuze. Altijd de Z3M.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door RVV » 29 aug 2011, 21:59

Maar dat komt omdat je hart ligt bij een Z3M Coupé. Andersom zou je 100% voor de Mini GP zijn gegaan.

Ik denk dat het inderdaad geen geld kwestie is, of die Mini van 20K of een Z3 M. Afschrijving is ook minder relevant, ook al schrijft de Z3 M Coupé niet meer af, de GP zal ook niet veel meer afschrijven..Die zal straks ook rond de 15 a 17K blijven hangen.

Bottomline.. het zijn beide echte liefhebbersauto's die je vooral koopt omdat je hart bij de een of ander ligt. Ik vind de Z4 Coupé erg leuk, maar zo'n GP raakt me ook echt. Voor mezelf niet ondenkbaar dat ik de Z4 voor een Mini GP aan de kant zou doen. Of ik dat daadwerkelijk doe is een ander verhaal :wink:

Niels schreef:Ja deels waar maar een GP voor 20K of een Z3 M-Coupe S54 voor nog net ff minder die ook niet meer afschrijft is voor mij een gemakkelijke keuze :wink: De GP had ik ook wel kunnen betalen maar het komt niet eens in me op om dat geld er voor neer te leggen. Briljante auto verder hoor, no doubt.

En weinig afschrijven..... in de praktijk moet dat ik nog maar zien. Ik bedoel zo'n GP bijvoorbeeld, ruil dat nou eens in: ja meneer, u moet begrijpen dat de markt voor zo'n auto in NL wel erg klein is :blabla: In het liefhebber circuit met een hoop geduld maar in de :ongeveer als: normale markt.....

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat is toch die charme van een MINI?

Bericht door MartijnGizmo » 29 aug 2011, 22:11

Zo'n GP zou je zelfs nog weer een achterbank (met ISOFIX) in kunnen zetten... :angel:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten