Drie uur van mijn leven kwijt, stelletje dwazen 180+ pagina's aan geleuter over de 1M.

Ik heb niet alles gelezen, maar hier dan toch een paar reacties op julle typsels.
“ Zou ik niet doen. Als ie 'm op z'n eigen Autoblog in vergelijking met een 135i al wat flauw vindt, dan kan z'n onvervalste waarheid op DF wel eens extra hard aankomen.”
PB functie ontdekt!

En ik kan wel wat hebben hoor. Zolang het maar niet over mijn haar gaat.
“snapshots van een driftende 1M uit een UK-promofilmpje jatten”
Tja, te weinig tijd om fatsoenlijk te filmen. Dat was ronduit klote. We hadden stockmateriaal wat we eigenlijk nooit gebruiken. Dit shot was vet, maar ik had 'm er achteraf liever niet in gehad. Het wekt een bepaalde indruk die ik hooguit gedeeltelijk kan waar maken.
“en zeggen dat het M gevoel toch wel ontbreekt.”
Ja. Tenzij het M-gevoel tegenwoordig oranje sticksels en een dikker bumpers inhoudt. Ik miste iets.
“1M is eigenlijk een 135i. Allejezus, die 1M is bijna 4 seconden sneller over bijv. Klein Hockenheim. Da's een lichtjaar over 20 ronden.”
Jep. Maar als alleen rondetijden tellen sparen we allemaal door voor een GTR. Dat alleen maakt geen echte M of wel?
“Blokken zijn wel enigzins vergelijkbaar, dat ben ik met hem eens. In mijn herinnering had de standaard 135i een tragere gasrespons en een smallere powerband. De 1M geeft onderin, en bovenin, meer thuis.”
Pfff. Ik vind het allemaal geen wereld van verschil. Natuurlijk is de 1M sneller, maar het is geen wereld van verschil. Eerder vergelijk tussen Leon FR en Cupra. Voor mij mag de M-badge voor iets meer staan.
“Als je een sper niet gebruikt mis je hem ook niet.”
Ik was heel blij met de sper. Grootste doodzonde van BMW is dan ook dat ze dat niet als optie leveren op 135i, 130i en what the heck: eigenlijk voor heel de range.
“Spoorbreedte verschil merk je heel veel mits je het gebruikt.”
Die beoordeling laat ik aan jou, want ik weet zeker dat ik het niet goed gebruik. Zo eerlijk ben ik dan ook weer.
“Maaruh, Wouter (woka) las hier ook vaak nog mee. Misschien nu ook. Als je dit leest Wouter, kun je 'n korte toelichting op je beleving van de test in Schotland geven? “
He Robin!

Links rijden is kut, rechts zitten is kut. Verder was het een veel te kort programma, maar ik heb genoten van de 1M. Punt is dat ik met de 135i ook enorm veel lol hebt gehad.
“Door het uitgesmeerde vermogen is het misschien minder spectaculair maar IRL zal hij sneller zijn dan de M3. <knip> Dus qua spektakel misschien minder, maar prestatie gericht misschien wel de beste ///M? ”
Misschien zou een 135d (mocht BMW die maken) ook behoorlijk in de buurt komen. Als daar een sper op komt, betere remmen etc, mag er dan ook een M-badge op? Of gaat dat dan te ver?
“Een M kocht je altijd voor de pure emotie die het merk bood. De motor was waarom een M een M was. Onderstel, wielen, remmen (jaja ik weet het dat was altijd al kut) was een uitvloeisel van de motor die werd toegepast. Een M3, M5 was altijd puur om de motor, echt harde plasser werk. Of krijgen we soms ook nog een harde plasser van die stofzuiger 1M”
AMEN.
“Of gewoon omdat er een M badge op staat waar heel DF op geilt (volgens mij nog het belangrijkste wetende dat het Z4 sDrive35is topic maar uit twee pagina's bestond )? Al die zaken voegen zeker iets toe (NIET 30k extra waardig imho) maar het gaat toch om die 8000rpm krijsende atmo die erin hoort te zitten?”
Of in ieder geval om een echt bijzonder blok. Dat miste ik dus.
“Het laatste nieuws, de BMW 1M is gisteravond kapot ingeleverd bij BMW Nederland (banden kaal, koppeling opgebrand) dus de BMW test gaat vandaag NIET door in Heerenveen.”
Het is altijd wat in Rijswijk (interpretatie laat ik aan jullie over). Maar jammer, ik ben oprecht benieuwd, herkansing is binnenkort toch?
Ik zal mijn gevoel over de 1M nog eens goed proberen te verwoorden. Stel je hebt 80K spaargeld en wilt een 1M; dan raad ik je dat af. Koop de 135i, knal er een sper op. Van je laatste geld een M3 kopen ipv een 335i snap ik veel beter. Oh en als je 800k spaargeld hebt, dan zou ik zeker voor de 1M gaan. Het is en blijft een gaaf ding. Absoluut sneller dan de 135i, maar voor de meerderheid die niet iedere week op het circuit rijdt is het geen wereld van verschil.