Vliegwiel, interessante materie

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Vliegwiel, interessante materie

Bericht door Joy » 24 dec 2006, 23:48

Net een stuk gelezen in een artikel van Metric Mechanics over vliegwielen van een M42/M44 motorblok (318is). Voor de liefhebbers van motoren er staat nog meer interessants in :

http://www.metricmechanic.com/pdfs/M42_ ... Series.pdf

Ze stellen dat elke kg die van het vliegwiel afgehaald wordt overeen komt met 14,9kg van de wagenmassa afhalen.
In mijn geval weegt het vliegwiel een whopping 12,8 kg (dual mass). Een single mass vliegwiel komt op 5 kg. Dit zou overeenkomen met een virtueel gewichtsvoordeel van 116 kg :shock:

Wat is jullie idee hierover ? Ik weet dat het vliegwiel aandrijfgeruis tegen gaat en voor soepel wegrijden/ uitrollen staat. Zou deze modificatie praktisch zijn of vooral nadelen hebben ?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 25 dec 2006, 01:06

vliegwiel-gewichtsreductie geeft het meeste acceleratievoordeel in de 1e versnelling, al wat minder in de 2e, nauwelijks nog meetbaar in de 3e en daaboven verwaarloosbaar

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 dec 2006, 01:25

Heeft toch ook nadelige gevolgen voor de aandrijflijn omdat die meer abrupte lastwisselingen te verwerken krijgt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 dec 2006, 02:52

Niet altijd, als je verkeerd revmatched zal je zien dat de driveline + motor wel makkelijker op toeren komt.

Alleen kan het funest zijn voor je motorbalans als je te licht gaat.

Stelregel is een beetje niet meer als 25% lichter gaan als je je krukas enz niet laat balanceren.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 01 jan 2007, 22:08

Bij Hartge zeiden ze dat het 20% afgedraaid mag worden en dat het dan ook goed blijft

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 01 jan 2007, 23:49

Vliegwiel van een Volvo 740GLE weegt 14,5kg... zo rond de 9kg is haalbaar.
Een ander B230 blok dat we hebben heeft een 6,5kg afgedraaid B19 (plat)vliegwieltje. Totaal ander revvy motorgevoel. Ding draait veilig tot 8250rpm.

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 09 feb 2007, 22:43

Mijn 10kg is naar 4kg terug gebracht.
Maar motor is ook nieuw opgebouwd.

nielskroeze
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20

Bericht door nielskroeze » 12 feb 2007, 12:52

Voor het nieuwe seizoen hier een nieuwe motor opgebouwd, ook het vliegwiel ultralicht laten afdraaien.... Ik weet niet het precieze gewicht, dat zal ik de mannen ff vragen, maar met 3 man sterk zijn ze aan de berekeningen geweest waar het weg kon en hoeveel....

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 13:25

Ben benieuwd naar je ervaringen Niels.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 12 feb 2007, 22:27

Zeer interesse materie! Heb zelf ook een M42 blok, staat veel leuke informatie in.

205pk is ook netjes uit een M42 gezien de aanpassingen. Bedankt!

Mvg Steven

nielskroeze
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20

Bericht door nielskroeze » 26 feb 2007, 12:24

Goed, afgelopen zaterdag even kunnen wegen, het vliegwiel is nu 6,5kg. Iemand een idee wat het standaard was?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek en 7 gasten