Wie zijn hier de ondernemers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Robin Hartog

Re: Wie zijn hier de ondernemers?

Bericht door Robin Hartog » 13 mei 2011, 12:27

Interessant! Meer ondernemers hier dan ik dacht. :)

Overigens heb ik echt totaal geen moeite met lange werkdagen; als er maar tegenover staat dat het een leuke baan is. :)

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 13 mei 2011, 12:33

Ik wens je veel personeel toe :blabla: :bag:

*heb overigens zelf ook een bedrijf in de detachering en W&S van personeel op het gebied van Engineering*

dvh

Bericht door dvh » 13 mei 2011, 12:39

@erik, jij hebt toch ook een winkel?
Waarom zulke lange dagen ? Veel koopavonden ?

ErikS

Bericht door ErikS » 13 mei 2011, 12:46

dvh schreef:@erik, jij hebt toch ook een winkel?
Bewerkelijk vers produkt.

Je ben de hele dag door bezig met produkten netjes houden, aanvullen etc.
Dus bestellingen doen, en bestellingen als ze binnenkomen sorteren uitzoeken aanvullen etc gaat vaak allemaal buiten de normale werkuren door.
Dan hebben we ook nog horeca etc etc etc...

Jij hangt je brillen in het schap en bent klaar, zeg maar.........
Wat dacht je van een olijventoonbank + buitenlandse kaas toonbank wat daar al aan schoonmaak uren in een week inzitten...... :bag: :mrgreen:

Maar: Ik klaag niet. Ben trouwens wel woensdag vrij!:)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 13 mei 2011, 12:55

dvh schreef:@erik, jij hebt toch ook een winkel?
David, jij bent toch Opticien? Ben je nooit open op koopavonden? Dan mis je volgens mij wel een deel van je doelgroep, mensen die werken moeten dan eerder weg om bij je langs te gaan. Lijkt me niet de bedoeling, ik zou op z'n minst een dag in de week tot 8 open gaan?

dvh

Bericht door dvh » 13 mei 2011, 13:02

Ok, dus buiten de openingstijden druk met werkzaamheden :)
Opzich heb je bij brillen ook behoorlijk wat randwerkzaamheden. Ik kan dat allemaal niet alleen vandaar dat ik wat hulptroepen heb.

Maar toen ik net begon ging het ook niet zo makkelijk.
Je wilde alles zelf doen, want " alleen dan gaat het goed".
En ook hield je de kosten wat meer in bedwang.
Ik stond toen ook elke ochtend voor opening achter de feiten aan te lopen.

Gelukkig is het tegenwoordig alles goed onder controle en kan ik de deur, en mijn hoofd, sluiten om 16.30/17.00 uur.

@ Niels, ik heb 6 man rondlopen waaronder opticiens en een optometrist.
Dus of ik er nu ben of niet, alles gaat gewoon door.

Dat is overigens ook de situatie waar ik naartoe streef. Ben bezig met een 2e winkel en dan moet je gewoon voldoende ( goede ) mensen hebben die je de zaak aan toevertrouwd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 13 mei 2011, 15:16

Hoe ben je zo gekomen bij een opticien winkel, dvh? :)

Marc R

Bericht door Marc R » 13 mei 2011, 15:23

N maatje van me is ook eigenaar van een Pearl zaak...

Luco

Bericht door Luco » 13 mei 2011, 15:24

Robin Hartog schreef:Hoe ben je zo gekomen bij een opticien winkel, dvh? :)
Hij zag het niet meer zitten :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 13 mei 2011, 15:33

Ondernemer ben je 24 uur per dag. Of je nou 6 of 12 uur daadwerkelijk op locatie aanwezig bent.

ErikS

Bericht door ErikS » 13 mei 2011, 15:39

RVV schreef:Ondernemer ben je 24 uur per dag. Of je nou 6 of 12 uur daadwerkelijk op locatie aanwezig bent.
Dat is wel zo.

Rupie

Bericht door Rupie » 13 mei 2011, 15:47

Pennucciracing Luco schreef:
Hij zag het niet meer zitten :mrgreen:
:mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 13 mei 2011, 15:55

Toevallig in gerolt.
Heb een grafische voorgeschiedenis.
Grafisch lyceum gedaan, echter geen leuk werk in kunnen vinden.
Wilde toen een echt beroep leren en kwam per toeval bij een opticien terrecht.
Dus wat Luco zegt klopt ergens wel ^^

Toen is het snel gegaan. Wederom een 4 jarige opleiding afgerond. Ondertussen ook werken en uiteindelijk kreeg ik een kans om een grote winkel over te nemen en dat heb ik gedaan.

Die winkel stond er erg slecht voor bij overname. Dus je krijgt er ook de erfenis bij.
Was op het begin erg hard werken. Een zaak opkrikken kost tijd en inspanning. Daarbij gaat de thuissituatie ook gewoon door, en met 2 kleine kinderen betekend dat je van de ene baan overstapt in je andere baan.
Maar allebei erg leuk. Kost veel tijd maar het gaat ook steeds makkelijker :)

Ik meld dus wel mn werktijden, maar wat Rico zegt klopt natuurlijk als een bus.
Het gaat allemaal door.

Want ik vertel er niet bij dat je ook op je vrije dag , waar je een dagje uit geplant hebt met kinderen, je gebelt word dat je opticien zich ziek meld en je alsnog naar je zaak toe mag.
Kan je melden, dan voel je je niet gelukkig ;)

Maar dat hoort er allemaal bij.
Ik zou voor geen goud terug willen naar het werknemer zijn.

Marc R

Bericht door Marc R » 13 mei 2011, 16:38

Vooral die laatste regel ben ik het roerend mee eens... :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 13 mei 2011, 16:41

Ik heb zegge en schrijve een jaar in loondienst gewerkt. (nu 17 jaar geleden) ik heb eerlijk gezegd geen idee meer van hoe dat nou is.

dvh

Bericht door dvh » 13 mei 2011, 17:00

Toen ik in loondienst werkte riep ik altijd stellig:" ik werk voor mezelf en niet voor mijn baas".
Vanaf dat de cd brander voor de pc uitkwam was ik al ps1 games aan het branden en verkopen.
Later scooters en auto's.
Ik wilde altijd al wat voor mezelf doen, het was gewoon een kwestie van tijd voor er wat op m'n pad kwam waar ik toekomst in zag.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 mei 2011, 17:07

@DvH: Opticien kun je toch ook zonder papieren worden? Lijkt mij gewoon een kwestie van kunnen verkopen en verstand hebben van natuurkunde? Als ik het mis heb moet je het zeggen hoor. ;)

Mijn toekomstige zaak wordt momenteel opgebouwd. Over 3-4 jaar stap ik er bij in. En dan na een paar jaar neem ik het helemaal over. :)

dvh

Bericht door dvh » 13 mei 2011, 17:17

Als IT'er kun je bijv ook ondernemen zonder hbo informatica gedaan te hebben.
Ben jij een goede manager en heb je goede mensen om je heen dan kan dat zeker heel goed gaan.

Mijn beroep valt nog onder de ambachten.
Het goed zijn in natuurkunde is een pre, maar je leert toch wel veel specefieke achtergrond informatie welke je weer kan toepassen in de praktijk.

Met goed lullen kom je een heel eind. Op de lange termijn is het wel handig dat je ook weet waarover je lult.
Daarbij zit er ook een praktische kant aan het gediplomeerd zijn.
Zo kan ik o.a. dmv mijn diploma's gebruik maken van Vecozo, een zorgdeclaratiesysteem, waardoor ik bijv voor mensen geld kan declareren.

En zo zijn er meerdere voordelen, het is iig geen verloren tijd geweest om dat papiertje te halen.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 13 mei 2011, 17:41

Hier ook nog een ondernemer/franchisenemer, ik run nu goed 6 jaar een Pets Place Dierenspeciaalzaak. Echter ga ik er binnenkort mee stoppen aangezien ik mij niet meer in de formule kan vinden die je als franchisenemer moet uitvoeren.

Dus dan word het na 6 jaar weer solliciteren aangezien ik niet weer de franchise wereld terug in wil stappen. Ik ben toch van mening dat als je onderneemt je het beste echt voor ''jezelf'' kan doen, echter is dat in de huidige markt niet makkelijk aangezien banken ook niet zomaar met je mee gaan tegenwoordig.

Moet wel zeggen dat ik er veel van geleerd heb, maar ik ben er ook in opgegroeid aangezien mijn ouders 25 jaar ondernemer zijn geweest en er goed mee geboerd hebben (wel onder eigen naam).

Ben benieuwd hoe het verder gaat, gelukkig heb ik de keuze wel uit vrije wil genomen, dus niet verplicht plek moeten maken van de organisatie.

Kwa werken is het wat harder door stappen in je eigen zaak, wat meer zorgen (24/7) en wat lastiger met vrije dagen/ vakantie's maar ik kan je zeggen dat het het allemaal waard is :thumbup:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 14 mei 2011, 00:15

Hier ook een zelfstandige, met de paplepel meegekregen.
Heel andere branche dan van mijn ouders, dus veel pionieren.

Ik kon instappen bij een nieuwe franchiseformule, maar het instapbedrag vond ik niet in verhouding staan tot wat ik kreeg. Dus maar besloten onder eigen naam iets te gaan doen.

Moeizame start, mede door branche (laatste in varkenscyclus, zelfde als Luco) en niet precies wetend welke kant de neus moet staan. Heb een lange tijd helemaal niets verdient, moest alleen maar geld bij... Maar vandaag een grote opdracht binnengehaald!

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2011, 08:39

Gefeliciteerd Sjoerd :thumbup:
Maar wat doe je precies dan?

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 14 mei 2011, 11:18

Ook ik ben ondernemer. Ben op mijn 16e gaan werken bij mijn vader. Toen ik 1 week 20 was overleed hij. De contacten die we toen hadden boden mij meerdere vaste aanstellingen aan. Heb echter toen al besloten dat ik het zelf wilde gaan proberen. Ondertussen zijn we ruim 26 jaar verder en ben ik echt trots op de winkel die we ondertussen hebben. We richten ons op parket, laminaat, kurk en vinylvloeren. Sinds kort ben ik gevraagd om voor een hele grote verzekeringsmaatschappij de schades aan parket en laminaat te gaan beoordelen.

Helaas meerdere keren ook de andere kant van het zelfstandig zijn mogen meemaken. Lichamelijke klachten die het op een bepaald moment onmogelijk maken om je werk te kunnen doen en er dan achter komen dat je toenmalige verzekeringsagent je dermate slecht geadviseerd heeft dat je dus onverzekerd blijft staan.

Dat was ook het moment om eens verder te kijken en geheel toevallig kwam Mov'it met de vraag of ik wilde proberen Mov'it op de kaart te zetten in Nederland. Voor de toenmalige importeur was Mov'it een bijproduct en ik kon me er geheel op richten. Denk dat ik er geen slechte job mee gedaan heb. Ondertussen is de structuur bij Mov'it dermate veranderd dat het product sinds januari 2011 door een andere firma vertegenwoordig word in Nederland. Zelf kan ik trots terugkijken op de afgelopen 6 jaar waarin de omzet van Mov'it vertienvoudigd is Nederland.

Mov'it heeft me ook de kans geboden om andere producten te gaan voeren. Door de vele contacten die 21 jaar Nürburging bezoekjes mee gebracht hebben kan ik heel veel merken danwel rechtstreeks, danwel via de importeurs leveren. Het komt er tegenwoordig op neer dat er vrijwel altijd een auto bij mij staat waar de nodige modificaties aan gedaan moeten worden. Dat verschilt van alleen TWS olie tot een complete auto opbouwen voor een Duitse klant welke er ook nog een volledige TÜV certificering op wil hebben.

Die zelfde Nürburgring bezorgde me ook de eerste instructie baantjes. Ondertussen is dat gedeelte van het ondernemen ook lekker uitgebreid.

Als laatste poot zijn er nog de circuitevenementen. Eigenlijk begonnen als hobby, maar omdat in Duitsland baanhuur alleen via een bedrijf kan is het dus een onderdeel van het ondernemen geworden. Geld verdienen zit daar nog niet in, maar als we aan het eind van het jaar weer op nul staan hebben we een leuk jaar gehad.

Druk? Ja, best wel. Leuk? Ja, kan door de vele dingen die ik mag doen niet zeggen dat het een saai leven is :wink: .

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 14 mei 2011, 11:41

Pennucciracing Luco schreef:Gefeliciteerd Sjoerd :thumbup:
Beheer van o.g. en VvE, daarnaast inmeten en tekeningen (CAD) digitaliseren en reviseren.
Ben een schoolverlater, niet heel veel praktijkervaring maar leergierig met een wil en werkmentaliteit.

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2011, 17:31

Sjoerd MP BMW schreef:
Pennucciracing Luco schreef:Gefeliciteerd Sjoerd :thumbup:
Beheer van o.g. en VvE, daarnaast inmeten en tekeningen (CAD) digitaliseren en reviseren.
Ben een schoolverlater, niet heel veel praktijkervaring maar leergierig met een wil en werkmentaliteit.
Die laatste drie zijn erg belangrijk, daar ontbreekt het bij sommige nog wel eens aan.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 14 mei 2011, 17:50

Pennucciracing Luco schreef: Die laatste drie zijn erg belangrijk, daar ontbreekt het bij sommige nog wel eens aan.
Ik kom uit een ondernemend agrarisch nest! :wink:

Plaats reactie