He, bent u dat niet van die witte Spyder van vorig jaar? Ja, dat ben ik, nou en? nou en?

Nu we het over 'een Spyder' hebben, ik zie er daar eentje staan, niet? Met een vragende vinger beroerde ik haar (de RS60 bedoel ik) motorkap.
Jazeker, en als ik wilde kon ik direct een stukje sturen. Nou, 'was muss, dass muss' dus - als DGA was ik toch op acquisitiebezoek - had ik mooi de tijd om uitgebreid een potje te sturen over s'Heren wegen in een zilvergrijze Porsche Boxster Spyder RS60 303 pk met een afzichtelijk lelijk rood/roze interieur. Bordeelsloep optimaforma. "Mooi interieur zeg", zei ik toen ik de sleutel omdraaide. Ik zie u zo terug, schreeuwde de Porsche sales-man boven de sportpoef uit ...

Eerste indruk:
De eerste meters, het is weer als vanouds. Wat een geweldig gevoel geven die Porsches je toch. Die auto's voelen gewoon als een soort van volmaakte eenheid. Echt, na 50 meter ken je de auto (althans, die indruk geeft de auto je) als je broekzak. De zit, de ride, de stoel, het zicht, het schakelen, alles is gewoon van een bijzondere klasse, die ik nog niet bij andere merken auto's ben tegengekomen. Ja, ik begin bijna te denken, Porsche maakt gewoon de beste stuurmansauto's voor Jantje-Lullo op de weg.
handbak
Die schakelt gewoon zeer precies, kort en volkomen trefzeker. De slagen zijn lekker kort en het spel met de koppeling is goed. Eigenlijk fenomenaal. Het begint afgezaagd te worden, maar ik wist niet auto's zo lekker konden schakelen. Het pookje ligt ook heerlijk op handhoogte en met flair - dat is de indruk - schakel je door de versnellingen heen. De degelijkheid ook waar alles mee gaat is superb.
Maar, en ja, ik heb een maar!! Dit is de vierde Boxster die ik rij, De eerste met een handbak. De handbak is goed, maar de verhoudingen zijn toch echt wat te lang tov. wat ik weet van de 7-speed PDK. Onderin blinkt de RS6 niet uit in kracht, en de lange verhoudingen van de handbak helpt je dan niet. Die PDK bakken zijn echt fenomenaal door zeker ook de korte verhoudingen. Kijk, deze RS60 heeft niet het koppel van mijn ACS1. Laatstgenoemde zet je zsm. in z'n 6 om vervolgens (vanf pakwek 1500rpm) iedereen het stof voor de ogen te rijden. Dat is met deze Spyder niet mogelijk. Het kan wel, maar hoog in de rev's blijven. De Porsche Boxster Spyder 320pk met PDK maakte qua blok en qua bak op dit punt een imposantere indruk. De vermogensafgifte is beter uitgesmeerd/evenwichtiger icm. met de PDK. Zelfs de 265pk gewone Boxster met PDK voelde sterker op dit punt tov. deze 303 pk sterke Spyder.
Vemogen
303 PK. Is gewoon genoeg. Top-end vermogen voel ik echt geen verschil met de de 320pk Boxster Spyder. Maar, ja weer een maar, de Boxster Spyder 320pk is beduidend alterter bij de lage revs, en maakt echt meer klappen. Maar goed, dat is in vergelijking. Voor de rest was het vermogen prima.
Onderstel en sturen:
Wederom: dit is van het hoogste niveau. Als je de auto hard door een bocht jaagt. Dan voel je dat de auto toch wel opzij wil stappen. Alles voelt zeer gecontrolleerd. De 320pk Spyder however, is op dit punt toch ook beter. De grens ligt gewoon beduidend verder. Deze Porsche had ook PSAM (of zo iets). Wat je daarvan merkte? Nou, in mijn beleving alleen een harder onderstel, voor de rest niets. Echt geen beter bochtengedrag. Maar goed, misschien voel ik dat niet goed.
Sound:
Deze had een sportpoef. Lekker geluid hoor. Bleren door een tunnel. Als je een Porsche koopt, wees dan zo kinderachtig als een kleine jongen, en koop die sportpoef erbij. Echt een waar feest. Kost geloof ik Euri 3,500? voor een kleppie open/dicht en een knoppie op het dashboard, niet? Ach, wat maakt het uit. Je poeplap staat toch wagenwijd open als je je centjes stukgooit tegen zo'n Duitser..
Conclusie:
Superbak, echt waar. Maar het is toch - hoe klein ook - een stapje terug tov. de nieuwste Spyder 320 pk. Anders gezegd, de nieuwste Spyder 320pk is op veel punten verbeterd. En de som van al die kleine verbeteringen maken tesamen toch wel een hele grote.
Dus verkoper, graag totziens, het was weer eens 'kijken, niet kopen'. Dat ligt aan Porsche, moeten ze maar iets maken waar ik tevreden over ben.
Ik keerde me om, en deed de deur dicht. Tot ziens, want ik ben nog niet klaar ...