Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

Wat wordt de opvolger van de Bravo 1.4 op gas?

Peiling eindigde op 20 dec 2010, 21:17

Alfa 147 1.9 JTD
2
4%
Alfa 156 1.6
0
Geen stemmen
BMW 118d
5
9%
BMW 120d
16
29%
BMW 116i
1
2%
BMW 320d
5
9%
Fiat Punto 1.4
3
5%
Fiat Punto Evo diesel
7
13%
Kia C'eed
4
7%
Seat Ibiza 1.2
1
2%
Seat Ibiza 1.4
1
2%
Smart Roadster 60 Kw
4
7%
Suzuki Swift 1.3
3
5%
VW Polo 1.4
2
4%
VW Golf 1.4 TSI
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Michel P » 21 apr 2011, 15:57

GTRene schreef:hoe sterk is zo'n motor en tot hoever is die zonder motorombouw zeg maar te tunen (save)
hoeveel pk heeft ie nu? iets v rond de 80?
85pk 200nm computer is nog niet gekraakt, met wacht op een software update van de fabriek voor het motormanagement om dan binnen te kunnen komen. Blokje zou makkelijk 105pk en 250 nm moeten kunnen leveren lijkt me, en wellicht wel meer. Mooiste is dat de 0 naar 100 tijd in de buurt gaat komen van de 10sec.

Michel

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 21 apr 2011, 16:22

Op het Grande Punto Forum wordt er met smacht op die software upgrade gewacht. Menig tuner heeft de community al op een vals spoor gezet door de indruk te wekken de electronica al in z'n macht te hebben. Leugens! Er is zelfs al een tuner die een aanzienlijk aantal forum moderators zo ver gekregen heeft de community al op een korting te hebben getrakteerd. Een korting op een leugen, een korting op lucht.

Bij de Taiwanese Federal meuk banden op DF kun je als consument, als je verstandelijke vermogens het na alle nieuwe bandenfeitjes hebben laten afweten, in ieder geval nog voor iets kiezen.

Ik denk dat ik maar voor die toekomstige motortuning pas. 85 of 105 pk, het laat mij en de straatstenen koud.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door GTRene » 21 apr 2011, 16:25

10sec zou een mooie tijd zijn voor zo'n auto als dat save/goed lukt, zal wel kunnen denk ik :df:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 21 apr 2011, 16:29

Lijkt me sterk dat dit met 105 pk op ruim 1100 kg mogelijk is Rene. Standaard doet ie er ruim 13 seconden over.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Petrolhead Tom » 21 apr 2011, 16:32

Ik denk ook niet dat je het voor de pk's moet doen Hielke, Newtonmeters in het middengebied heb je natuurlijk nooit genoeg.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Rupie » 21 apr 2011, 16:50

Heb je ook wel eens met de huidige Fiat 500 gereden Hielke? En hoe vind jij die zich verhouden tot de Punto? Uberhaupt, kun je de Punto in jouw specificatie lichtvoetig noemen?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door RVV » 21 apr 2011, 16:56

LOL@tunen verhaal van koffiepruttelmolen. :mrgreen:

Zo'n Punto tunen dat is hetzelfde als schoenmaat 45 aantrekken terwijl je 42 hebt.. je schiet er geen ruk mee op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door GTRene » 21 apr 2011, 16:59

Hielke schreef:Lijkt me sterk dat dit met 105 pk op ruim 1100 kg mogelijk is Rene. Standaard doet ie er ruim 13 seconden over.
owja, 1100kg de kleintjes wegen inderdaad wat, doch met het extra koppel kun je redelijk in de buurt komen, 13sec is ook best netjes overigens, doch een 10sec auto maakt hem wel speelser, wellicht peuteren ze er 120pk uit, denk dat ze een redelijk reserve hebben die turbo motoren, dan zou het denk wel kunnen.
120 uit een 1.4 valt nog wel mee lijkt me, als je hoort wat er uit bepaalde motoren gehaald word maar het moet wel betrouwbaar blijven, dus een goed afgestemde chipperd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 21 apr 2011, 17:35

Ruben schreef:Heb je ook wel eens met de huidige Fiat 500 gereden Hielke? En hoe vind jij die zich verhouden tot de Punto? Uberhaupt, kun je de Punto in jouw specificatie lichtvoetig noemen?
Ik heb nog nooit met een 500 gereden. Vind het een topkarretje om te zien en van binnen geeft ie een premium gevoel. Heb wel geregeld met een Panda gereden en als die qua rijden op elkaar lijken dan is dat ook prima voor elkaar. Maar net als in de Panda en de nieuwe Ford Ka priemt de middenconsole ter hoogte van m'n knie me veel te ver naar binnen. Je kunt niet lekker even met je knietjes relaxed naar buiten zitten. Dat is voor mij een must.

De lichtvoetigheid van de Panda en zelfs van de Bravo heeft de Punto Evo spijtig genoeg niet. Een combinatie van hoger gewicht, een minder directe stuuroverbrenging en de ietwat MPV hoogteverhouding van de auto zijn hier debet aan. Kilo's verloochenen zich nooit. Het is in de Punto ook minder leuk om bochtjes aan te vallen. Het duurt net te lang voordat de auto in z'n veren gesetled is. Eenmaal in de bocht met wat G krachten doet ie het geweldig. Maar de overgang van rechtuit naar kromom is niet zijn forte. De auto lijdt sowieso wat aan een identiteitscrisis. Qua motor, wind en andere geluiden waant ie zich een limousine. Ook qua traagheid van insturen schurkt ie naar het hogere segment. De stoelen zitten me als gegoten en het motortje heeft een bootlading aan trekkracht. Veren en dempers vormen op hogere snelheden een gouden koppel, maar neem je dan op lage snelheid korte oneffenheden als drempels of kuilen dan besef je weer dat de wielen niet ver uit elkaar staan en dat jij als bestuurder wel heel dicht vrij hoog op de bok boven de voorwielen zit. Het is dan ineens weer heel duidelijk een auto uit het b-segment.

Maar Ik kan heel goed met z'n beperkingen leven. Had ik 'm al niet dan kocht ik 'm meteen. Ik ben er simpelweg ontzettend wijs mee.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Rupie » 21 apr 2011, 18:45

Bedankt voor de toelichting :thumbup:

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door 2000USA » 22 apr 2011, 14:54

Hielke, heb jij nog de standaard wielen op de auto zitten?
Ik verbaas me er altijd over wat een verschil van dag en nacht er zit bij de Punto wanneer je 16 of 17 inch monteert. De Punto 14%-knaller heeft standaard al een iets lager onderstel naar mijn weten. en in combinatie met iets bredere/stijvere banden is het dan al een stuk leuker boenderen dan op de 15-duims.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 22 apr 2011, 17:39

Ik heb nog de originele stalen velgen met wieldoppen. Banden heb ik door Michelin Energy Saversmlaten vervangen.

Vind het wel goed zo geloof ik. Auto is te soepel geveerd om het lekker met grotere en plattere banden te doen. Wel mooier natuurlijk.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28577
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2011, 19:11

maar verbruikt ook een stuk meer ;)

als je toch kiest voor een zuinige auto zou ik ook lekker de banden er onder laten die er onder zitten om hem zo zuinig mogelijk te laten :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 01 mei 2011, 22:48

Vanavond weer een verbruikstestje gedaan. Heerenveen - Staphorst - Akkrum - Heerenveen. Totaal 115,5 km. Voor en na de test afgetankt met dezelfde techniek op exact dezelfde plaats bij het Q8 tankstation. Het was erg rustig op de weg, tellersnelheid tussen 165 en 170 gehouden. Veel op cruisecontrol gereden. Heb over het hele traject maar een keer of 6 van het gas gemoeten.

Verbruik met de 1.3 Evo Multijet: 8,26 liter op 100 km (1 op 12,1)

Zeg het maar. Denk dat dit met grotere diesels bij dezelfde snelheid nog wel zuiniger kan. Met die snelheden en bijbehorende toerentallen (3200-3400) kun je de Evo 1.3 Multijet onmogelijk een spaardiesel noemen. Anderzijds is het veercomfort en het geluidsniveau van het autotje met die snelheden verbazingwekkend goed. Ik ben in de stad lang niet altijd tevreden met de manier hoe veren en dempers samen werken, maar op hoge snelheid is de harmonie geweldig.

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Andre » 01 mei 2011, 23:32

Met die snelheid rij je inderdaad net zo zuinig met een grotere auto waar geen bromfiets motor inzit.

lol

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Downforce Hans » 02 mei 2011, 07:15

Lees ik nou, cruisecontrol :?: :shocking:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 02 mei 2011, 11:01

Jazeker Hans, die auto heeft een keur aan verborgen gebr......eh, accessoires.

Heb er eens over nagedacht, vind dat verbruik van ruim 8 liter bij die snelheid vrij normaal. De auto is hoog en het gewicht speelt nauwelijks mee wanneer je een vaste snelheid wilt aanhouden. Je hebt simpelweg een X hoeveelheid pk's bij die snelheid nodig. Denk dat er weinig verschil tussen diesels van verschillende merken en slagvolumes bij die snelheid zit. Boordcomputer gaf tijdens de rit heel nauwkeurig dat verbruik al aan. Ook het gemiddelde verbruik zit er met de computer nooit meer dan 5% naast.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Punto Evo 1.3 Multijet. MX-5 na 1.6

Bericht door Hielke » 21 mei 2012, 13:16

Update:

11.500 km, gereden. Kraakjes: geen enkele. Rammeltjes: geen enkele. Defecten: 1. Een Bosch temperatuursensor van een paar euro. (typisch dat een duits product de geest geeft op een Italiaan :tong: )
Olieverbruik: Volgens de peilstok helemaal nada noppes.

Afbeelding

Auto doet het geweldig. Zo goed dat ik wel wat meer auto avontuur kan gebruiken. Er komt een 19 jaar oud MX-5 je bij. Updates volgen.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Punto Evo 1.3 Multijet. MX-5 na 1.6

Bericht door Snipe » 21 mei 2012, 14:50

Hielke schreef:Er komt een 19 jaar oud MX-5 je bij. Updates volgen.
Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door RVV » 21 mei 2012, 15:53

Mid-life crisis zeker :D

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 21 mei 2012, 15:57

RVV schreef:Mid-life crisis zeker :D
Die conclusie had ik ook al getrokken :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door GTRene » 21 mei 2012, 16:11

de laatste wilde haren...ondertussen grijze haren :lol:

mark123
Berichten: 646
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door mark123 » 21 mei 2012, 17:08

Inderdaad een heel fijn autootje, wij hebben er de eerste 8000km opzitten en perfect. Helemaal niks op aan te merken (behalve dat we een leren stuur hadden moeten bestellen).

Verbruik: 5l/100km.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 21 mei 2012, 17:14

GTRene schreef:de laatste wilde haren...ondertussen grijze haren :lol:
Wilde er eigenlijk niet zo wild mee doen. Maandje of 4 a 5 per jaar in belasting en verzekering. Alleen bij leuke temperaturen als het dakje open kan een klein stukje toeren. Niet meer dan 3000 km per jaar.

Moet alvast een paar dingen aanpakken (misschien ook niet). Hoogteslagje in de rechtsachter velg en een deukje in de deur. Kunnen er misschien beide uitgetikt worden.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Snipe » 21 mei 2012, 17:23

Oooooh, dan begrepen we je verkeerd. We dachten dat je met je achterwielaangedreven roadstertje naar trackdays en driftdagen zou gaan, dat we leuke sneeuwfilmpjes konden verwachten en dat je ons eindelijk (weer) zou laten zien waar die naam en faam als rijder op gebaseerd zijn. Wie had ooit kunnen denken dat je een open autootje zou kopen om er 3.000 kilometer per jaar mee te rijden, om hem te poetsen en er op zomerse dagen de blits mee te maken bij de meisjes in Heerenveen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP en 15 gasten