M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Mark 320iS » 28 feb 2011, 21:59

Gaaf, goed bezig!

Maar, wat Martijn min of meer ook al vroeg. Waarom een S54 en geen S52, alleen de 22 extra pk's of zijn er nog andere voordelen aan verbonden? Ik denk dat de hele inbouw van een S54 blok een heel stuk duurder is dan een S52?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 28 feb 2011, 22:09

Mark 320iS schreef:Gaaf, goed bezig!

Maar, wat Martijn min of meer ook al vroeg. Waarom een S54 en geen S52, alleen de 22 extra pk's of zijn er nog andere voordelen aan verbonden? Ik denk dat de hele inbouw van een S54 blok een heel stuk duurder is dan een S52?
denk dat je de S50B32 bedoelt? S52 is de US M3 en S50B30 de 3.0 volgens mij.

S54 heeft net iets meer/anders dan de S50B32, motor loopt ook tikkie anders (mooier)
daarnaast nog wel wat meer kleine dingen maar die weet ik niet meer, Bert weet het vast wel :mrgreen:

edit: ff wat voor je opgezocht, ook de s52 staat er tussen zie link onder, dit is wel van de Z3 maar verder zelfde, alleen minder max rpm 7.5K ipv bijna 8.0K rpm
ik heb mijne destijds ook verhoofg naar 8k/rpm :hosanna:
What are the differences between the S50 and S54 engines?
The S54 powerplant of the later M roadsters is technically an evolution of the iron-block S50 B32 unit that is found in later Eruopean-spec E36 M3s, as well as all European-spec M roadsters and M coupes built through June of 2000. The two motors develop similar peak power ratings: 321 hp (DIN) at 7,400 rpm and 258 lb/ft of torque at 3,250 rpm for the S50 versus 325 hp (DIN) at 7,400 rpm and 261 lb/ft of torque at 4,900 rpm for the S54. However, they share few major components and differ in the following areas:
-Increased cylinder bore to 87mm (from 86.4mm) for a new total displacement of 3,246cc (from 3,201cc)
-Modified camshafts
-High pressure Double VANOS continuously variable valve timing system with faster operation at high rpm
-Increased compression to 11.5:1 (from 11.3:1)
-More advanced BMW/Siemens MSS 54 engine management control
-Finger-type rocker arms for reduced reciprocating mass and friction
-One-piece aluminum head casting for lighter weight
-Scavenging oil pump to maintain pressure during heavy cornering
http://bmwmregistry.com/model_faq.php?id=17" onclick="window.open(this.href);return false;

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Rickstah » 28 feb 2011, 22:18

dikke shizzle 8)

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door JWD » 28 feb 2011, 22:27

Ontzettend gaaf, ben bijna jaloers :roll: .
Jammer dat je geen SMG II bak meeneemt, met custom ESS software schakelen die dingen bizar snel.
Ik weet niet of je de Loaded CSL op de Nurburgring weleens hebt gehoord maar dat is echt indrukwekkend, en dan in combinatie met het iets lichtere E36 chassis... match made in heaven? :P
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 28 feb 2011, 23:07

Mark 320iS schreef:Gaaf, goed bezig!

Maar, wat Martijn min of meer ook al vroeg. Waarom een S54 en geen S52, alleen de 22 extra pk's of zijn er nog andere voordelen aan verbonden? Ik denk dat de hele inbouw van een S54 blok een heel stuk duurder is dan een S52?
Dat valt op zich wel mee. Alleen heb je natuurlijk die conversiekabelboom nodig en de motor zelf is duurder. Er komen natuurlijk een paar randzaken bij, zo heeft een S54 een externe brandstofdruk regelaar, en je moet er even een setje Z3M S54 motorsteunen bij hebben, dan past hij er zo in, alsof ze er voor gemaakt zijn.

Vliegwiel en bak van een S50 gaan er zo tegenaan. De splines van een E46 bak zijn wel anders maar daar heb je dus geen last mee met een S50 vliegwiel. Dat heeft BMW zo zelf ook opgelost in de Z3M. Uitlaat past niet 1:1 maar is makkelijk aan te passen. Radiateur van een E36 M3 past er ook gewoon zo aan en de oliekoeler ook.

Het enige is dat je wat duurder aan zo'n motor moet als een 3,0 en je hebt dus de conversiekabelboom nodig.

Maar als je een 3.0 gaat swappen dan komen er ook weer allerlei dingen bij, moet even open voor nieuwe lagers, oliekoeler zat ook vol bende omdat dat andere blok in de soep lag etc.

Grote voordeel met de conversiekit van speed tuning is dat je gewoon origineel Siemens managment houd. Je hoeft dus niet aan aparte motormanagmentsystemen en bijbehorende rollebanksessies en al die flauwekul nog meer en dat maakt het al een stukje goedkoper.

Voordeel van zo'n motor is natuurlijk dat het gewoon gemaakt is voor 343 PK en 8200 RPM. Die motoren zijn gewoon verder doorontwikkeld, betere kop en kleppentrein die tegen meer toeren kan etc. Wil je hetzelfde uithalen met een S50 3,0 dan is tuning + motor eigenlijk net zo duur als er een S54 swap. Ga je het rigoreus aanpakken, dus 3.0 revisie snelle nokkenassen en de hele handel dan ben je denk ik minstens zo veel geld kwijt, vooral met updates om zo'n motor wat meer race waardig te maken zoals de 3,2L carterpan.

Tegen een 3,2L zou je kunnen zeggen dat je er niet mega veel mee wint, maar aan de andere kant denk ik dat een S54 een betrouwbaarder stukje techniek is. Zit er al een S50B32 in dan haalt het niet veel uit, is je motor geploft zoals in mijn geval dan kan je het overdenken.

Met een S54 is verdere tuning ook eenvoudiger mocht ik dat later willen, 360 PK is bij wijze van spreken een stuk makkelijker als met een S50B32. Voorlopig is dat alleen nog niet aan de orde.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Petrolhead Tom » 01 mar 2011, 08:42

Heel gaaf! :thumbup: :love:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Knot » 01 mar 2011, 10:30

Ben erg benieuwd hoor, toeren maken de man :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MartijnGizmo » 01 mar 2011, 11:15

Wow, gaaf, dat is wel een lekkere update zo! :love:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Joopieboy » 01 mar 2011, 12:09

Ook al gezien op autofans, maar dikmans! 8)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Reind » 01 mar 2011, 12:36

Was het ook niet zo dat de S50 3.0 vaak meer dan de beloofde 286pk levert. En dat de S50 3.2 daarentegen de 321pk vaak niet halen?

Weer een plusje voor de s54.

Waar moet je ongeveer op rekenen voor zo'n aagepaste kabelboom?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Knot » 01 mar 2011, 12:41

Reind schreef:Was het ook niet zo dat de S50 3.0 vaak meer dan de beloofde 286pk levert. En dat de S50 3.2 daarentegen de 321pk vaak niet halen?


Weet wel dat ik altijd aan de verhalen van de 3.0 heeft veel vlees vastgehouden heb maar een 3.2 loopt toch echt stukken sneller.

Kun je nagaan hoe Bert zn banaan hierbij weg zou rijden met de S54 erin!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 01 mar 2011, 13:13

Valt en staat allemaal een beetje met het onderhoud volgens mij. Mijn 3,2 deed 324 PK op de bank destijds. Ook heb ik altijd het idee gehad dat er gewoon veel meer kracht in zo'n 3,2 zat voornamelijk in het middengebied. Als ik uit de racer in mijn andere auto stap zeg maar had ik het idee dat de 3,2 niet veel langzaamer was ondanks het verschil in gewicht.

Qua PK's in een 3.0, ik denk dat je door de bank genomen op een getal tussen de 280 en 300 PK rekenen moet. Het grootste voordeel van de 3,2's is dat ze veel meer koppel in het middengebied hebben, dat scheelt echt. Kom je bijvoorbeeld op Assen uit Ruskenhoek in 3 en je zit net op de verkeerde lijn, te vroeg binnen en je gaat wijd dan is de vaart er uit met een 3,0 terwijl de 3,2's dan gewoon doorsleuren.

Hoeveel je voor alleen een kabelboom moet rekenen weet ik zo niet, was bij ons samen met motor. Maar ik denk iets ala 1250 met programmeren etc er bij. Zou je ze even moeten mailen. Wil je zo'n conversie doen, motor uit de UK halen daar zijn ze ook weer een eindje goedkoper als hier.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door @iko » 01 mar 2011, 18:36

de aanleiding is natuurlijk vervelend, maar dit is toch wel erg leuk :thumbup:
wanneer verwacht je weer op het circuit te zijn?

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door arjanvanessen » 01 mar 2011, 18:57

zet je er wel een nieuwe oliekoeler op ? , zou zonde zijn als er ergens een spaantje / gruisje in een hoekje zit wat loskomt in de koeler en door je nieuwe motor gaat

mooie opbouw , veel plezier als ie klaar is , ik vind het een fijn torretje zoon s54

Arjan

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Mark 320iS » 01 mar 2011, 19:54

Bert ///M3 schreef:
Mark 320iS schreef:Gaaf, goed bezig!

Maar, wat Martijn min of meer ook al vroeg. Waarom een S54 en geen S52, alleen de 22 extra pk's of zijn er nog andere voordelen aan verbonden? Ik denk dat de hele inbouw van een S54 blok een heel stuk duurder is dan een S52?
Dat valt op zich wel mee. ... ... Voorlopig is dat alleen nog niet aan de orde.
Ok, duidelijk verhaal. Had verwacht dat het meer werk zou zijn. Veel plezier ermee! Wanneer ga je de eerste keer rijden? Bij de BDC dag op Spa misschien al? Zou dan wel eens een rondje mee willen rijden als dat mag.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 01 mar 2011, 22:56

Arjan, natuurlijk zit er al een nieuwe oliekoeler op :)

Ik ga inderdaad die BDC dag op Spa rijden, en waarschijnlijk voor die tijd al even naar vrijrijden de 25e om even te proberen. Gewoon paar sessies meepakken, even kijken of alles het doet voor ik het hele spul naar Spa sleep.

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door arjanvanessen » 01 mar 2011, 23:05

had eigenlijk ook niet anders verwacht , was ook maar een tip , maar je hebt van die pinoos die rustig zoon ding spoelen , komt er later wat los kan er weer een motor bij het oud ijzer

Arjan

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 01 mar 2011, 23:15

Klopt. Maar 1 blik in de carterpan van de oude motor vertelde al dat dat niet zo handig is :lol:

Ik heb het onderblok verder niet uit elkaar gezien maar het carter en het uitlaatsysteem lagen compleet vol met brokken, dat blok was serieus aan gort.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 01 mar 2011, 23:31

wow...dan was ie echt goed kaduk :shocking:


en dat met 10w/60 :wink:

mijn ervaring van S50B32 naar de S54 was net een stapje hoger qua gevoel, iets mooier lopende motor? en iets mooier oppakken e.d. net wat smeuïger/voller?
de kop iets lichter geloof ik...en die zit bovenaan dus ook gunstig...lees net dat de motor kaal 148kg is en de S50 = 154kg maar staat niet bij of het de B30 of B32 is :hmmm:

benieuwd naar jou bevindingen :thumbup:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door @iko » 03 mar 2011, 22:33

GTRene schreef:
benieuwd naar jou bevindingen :thumbup:
we zien hem wel een keer langskomen.....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 03 mar 2011, 23:10

Aiko schreef:
GTRene schreef:
benieuwd naar jou bevindingen :thumbup:
we zien hem wel een keer langskomen.....
wellicht, eerst jij bij mij langs...dan Bert bij mij langs....dan bert bij jou langs...
of we moeten ons breed maken voor die BertS54 :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2011, 08:36

Hehe eerst maar eens kijken wat er gebeurd. Zal wel wat sec schelen tov een oude 3.0 motor denk ik :)

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Eric-328 » 04 mar 2011, 08:44

Goed bezig Bert! Ben benieuwd.

Mochten die secondes toch tegenvallen dan kun je er altijd nog een mossel opgooien :wink:

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Dennis Huijsman » 04 mar 2011, 10:07

heel gaaf 8)

is zoiets ook makkelik in een E34 M5 te lego-en?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2011, 17:29

Weet ik eerlijk gezegd niet. Electronisch zal het wel te doen zijn. Alleen heeft een E34 volgens mij zijn carterpan aan de voorkant zitten, daar zou je dan wat op moeten verzinnen, misschien een M50 carterpan oid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, Bing [Bot], bleu_dust, frankie, Rogerb, StefanW, Thomasss, TomTomm, Will F. en 25 gasten