Helm

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
hjp
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 mei 2007, 16:34

Helm

Bericht door hjp » 27 sep 2010, 14:28

Binnenkort komen er voor mij weer een aantal dagen circuit rijden aan en nu ben ik het lenen van helmen wel eens zat. Conclusie: er moet een eigen helm komen.
Nu zit ik een beetje rond te kijken en heb eigenlijk geen idee wat nu het beste te kiezen.
Open of gesloten helm? (tot nu toe alleen nog maar gesloten gebruikt).
Welk merk?
Waar het beste te kopen?
En last but not least; welke heeft een beetje aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding?

Kunnen jullie mij een handje op weg helpen?

Bedankt!

MartijnS
Berichten: 936
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
Locatie: Nbr
Contacteer:

Re: Helm

Bericht door MartijnS » 27 sep 2010, 14:59

Ik heb deze.
Vind het een prima helm, voor een mooie prijs :)

http://www.autosportcompany.nl/viewdeta ... afdid=3534" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Helm

Bericht door Jesper » 27 sep 2010, 15:23

MartijnS schreef:Ik heb deze.
Vind het een prima helm, voor een mooie prijs :)

http://www.autosportcompany.nl/viewdeta ... afdid=3534" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze gebruik ik ook. Inderdaad een prima helm voor al helemaal een prima prijs.
Op termijn wil ik wel eens een wat betere helm kopen, maar voorlopig voldoet de omp helm prima.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Helm

Bericht door daNpy » 27 sep 2010, 15:56

Ik zou voor een gesloten helm gaan, heb je tenminste ook kin bescherming.

Vrijadg ga ik een WTT Touring passen bij Sandtler, kost wel wat (duurder als mn motor helm :X) maar dan heb je ook een mooie helm.
Een OMP integraal van € 188,- (autosportcompany) is ook wel wat maar ik vind die gewoon niet zo mooi.

hjp
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 mei 2007, 16:34

Re: Helm

Bericht door hjp » 28 sep 2010, 13:51

Bedankt voor jullie reacties !
Een gesloten is veiliger (toch wel belangrijk); wat zouden de voordelen zijn voor een open helm.
Waarom hebben jullie specifiek daarvoor gekozen?

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Helm

Bericht door Jesper » 28 sep 2010, 14:11

hjp schreef:wat zouden de voordelen zijn voor een open helm.
Beter kunnen communiceren met eventuele passagier
Lichter in gewicht
Meer/beter zicht
Meer 'frisse' lucht
hjp schreef:Waarom hebben jullie specifiek daarvoor gekozen?
Zie hierboven. Icm 4/5/6 punts gordel is dit veilig zat, dan klap je toch niet met je gezicht op het stuur en kan je dus ook niets raken. Binnen het WRC rijden ze ook met een open helm, dus zal veilig zat zijn lijkt me.
Als je nog met normale gordels rijd is een integraal helm wellicht wel veiliger?

Chili
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 apr 2010, 22:39

Re: Helm

Bericht door Chili » 28 sep 2010, 14:18

Ik gebruik de genoemde open helm van OMP ook, bevalt prima.

Als je een rolkooi in je auto heb, of van plan bent om die te gaan plaatsen, is het wellicht een idee om voor een betere (duurdere) helm te gaan. De kans is aanwezig dat je bij het nemen van bochten met je helm tegen je kooiconstructie aanklapt, hier kan niet iedere helm even goed tegen.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Helm

Bericht door Robertdj » 28 sep 2010, 14:19

Jesper schreef:
hjp schreef:wat zouden de voordelen zijn voor een open helm.
Beter kunnen communiceren met eventuele passagier
Lichter in gewicht
Meer/beter zicht
Meer 'frisse' lucht
hjp schreef:Waarom hebben jullie specifiek daarvoor gekozen?
Zie hierboven. Icm 4/5/6 punts gordel is dit veilig zat, dan klap je toch niet met je gezicht op het stuur en kan je dus ook niets raken. Binnen het WRC rijden ze ook met een open helm, dus zal veilig zat zijn lijkt me.
Als je nog met normale gordels rijd is een integraal helm wellicht wel veiliger?
+1

Ik heb een Bell MAG6, het ziet er niet zo 'cool' uit, maar je hebt meer frisse lucht.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Helm

Bericht door Bert ///M3 » 28 sep 2010, 17:22

Die Bell MAG-6 heb ik ook, zit wel prima.

Ik denk dat uiteindelijk integraal veiliger is maar het hangt een beetje van de rest af. In een normale gordel of een dun 2" 4 punts gordeltje is integraal denk ik beter, maar rij je rond met 6 punts gordels en bijvoorbeeld een HANS systeem dan zal het wel meevallen met kin stoten tegen het stuur etc. Daarbij hebben open face FIA helmen zoals die MAG-6 meestal wel een dikker stuk bij de kin zitten zodat je toch nog kin bescherming hebt.

Qua zicht denk ik niet dat het veel scheelt open face of integraal, beiden nooit echt last mee gehad.

Praten met passagiers is inderdaad prettiger maar in een uitgestript apparaat schiet dat meestal toch niet op.

Warmte was voor mij vooral doorslag gevend.

MartijnS
Berichten: 936
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
Locatie: Nbr
Contacteer:

Re: Helm

Bericht door MartijnS » 28 sep 2010, 18:39

De WRC top rijdt tegenwoordig allemaal al met carbonnen helmen.
Supergaaf :D Wel 1200 euro ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Helm

Bericht door RobS » 19 jan 2011, 19:30

Ik moet zelf ook aan een andere helm en sta nu ook voor een aantal keuzes:

- Open of gesloten
- Snell 2005 of 2010
- HANS ja/nee

Best lastig allemaal :bag:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Helm

Bericht door smiley » 19 jan 2011, 20:52

Ik heb een bell open face.
Handig voor het kletsen, en lekker fris gezien ik cabrio rijdt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Helm

Bericht door Bert ///M3 » 20 jan 2011, 04:02

RobS schreef:Ik moet zelf ook aan een andere helm en sta nu ook voor een aantal keuzes:

- Open of gesloten
- Snell 2005 of 2010
- HANS ja/nee

Best lastig allemaal :bag:
Open of gesloten moet je voor jezelf beslissen.

Snell 2005 of 2010, ik zou voor 2010 kijken omdat dat gewoon de nieuwste norm is, dus meest up to date.

Hans zou ik altijd doen, dan heb je de clips alvast wil je ooit een HANS systeem gebruiken. Op de meeste helmen is dit sowieso al standaard tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Helm

Bericht door Robertdj » 20 jan 2011, 08:57

Bij sommige helmen (MAG6 bv) kan je toch ook achteraf de HANS clips erop laten zetten? Weet alleen niet wat de exacte kosten zijn. De clips zelf iets van 100 dacht ik, maar de montage op de helm?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Helm

Bericht door RobS » 20 jan 2011, 09:08

Is een Snell 2010 helm puur een helm met een langere houdbaarheid en dus een recentere productiedatum of is Snell 2010 ook echt beter qua veiligheid. Ik kan er maar weinig over vinden.......of zoek ik niet goed genoeg :bag:

Snell 2000 mag nog tot 2014, Snell 2005 is nog niet bekend maar zou dan 2019? kunnen zijn?

HANS ja/nee is meer de aanschaf van de HANS zelf, direct doen, ja of nee :)

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Helm

Bericht door Remmie » 20 jan 2011, 10:40

Heb voor in de auto een OMP helm zoals hierboven al geplaatst werd.
Wel prettig om een openface te hebben.

Voor karten (en misschien ook in de auto maar dat nog niet geprobeerd)
heb ik deze onlangs gekocht:
http://www.kartingshop.nl/Product-LS2-Chrono_1842.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wesley
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
Locatie: Enschede

Re: Helm

Bericht door Wesley » 20 jan 2011, 15:14

Ik heb zelf jarenlang gekart, en daar uiteraard een dichte helm voor gebruikt.
Heb voor de auto een OMP Star aangeschaft zoals hierboven ook veel wordt geadviseerd en ik vind het super, een open face helm in de auto. Zou denk ik niet snel meer mijn karthelm opdoen in de auto.
Een open face is wat frisser, je krijgt het minder snel heet en je hebt een wat beter overzicht vind ik.

Overigens Rob, jij rijdt zonder dak geloof ik? Dan zou ik wel voor een full-face helm gaan. Lijkt me dan toch wat geluidsdichter en fijner.

Als ik nu een nieuwe helm aan zou schaffen zou ik er zeker eentje met hansclips aanschaffen. Het hans systeem zelf aanschaffen kan altijd nog. Hoewel ik nu wel overal mooie combinatieaanbiedingen zie.
Lastige keus die ook van je portomonnee afhangt natuurlijk. Succes met de keuze!

Groeten Wesley

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Helm

Bericht door RobS » 20 jan 2011, 15:28

Ik neig naar dit setje, binnekort maar eens gaan passen:

http://biesheuvel.nl/store/product/4943 ... elm___hans" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Helm

Bericht door Bert ///M3 » 20 jan 2011, 17:12

Ik zou tegenwoordig meteen een HANS aanschaffen, zoals Wesley zegt en je zelf ook wel ziet hebben ze op dit moment overal aanbiedingen :) 650 euro voor een helm plus HANS systeem is gewoon prima, een jaar geleden was je dat volgens mij al bijna kwijt aan alleen die HANS sport versie :)

Zeker als je gaat racen is het IMHO een goede aanwinst. Ik had zelf verwacht dat zoiets ontzettend in de weg zou gaan zitten maar het viel mij mee, met rijden heb je er eigenlijk geen last van.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Helm

Bericht door KoenM » 20 jan 2011, 17:36

Wat is dat HANS dan? :hmmm:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Helm

Bericht door RJay » 20 jan 2011, 17:54

KoenM schreef:Wat is dat HANS dan? :hmmm:
Head And Neck Support.

Een "kraag" bij gebrek aan een betere term die zorgt dat je minder kans hebt op een whiplash/ernstiger nekklachten bij een crash.

Ik zou persoonlijk niet de baan op gaan zonder.
@ Bert: Same, ik heb er alleen met opzetten nog last van :mrgreen: Eenmaal op de baan merk je er niets meer van, helemaal niet nu ze die "sliding tethers" hebben ingevoerd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Helm

Bericht door Jesper » 20 jan 2011, 23:20

Als je met een hans systeem gaat rijden, moet je dan ook nog hans compatible stoelen en gordels hebben?

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Helm

Bericht door Mnrk » 20 jan 2011, 23:23

Ik heb een dichte helm gekocht, nl. de Bell RS3 Pro.
- Zit erg lekker!
- Integraal helm, in mijn ogen veiliger...
- Bell heeft H.A..N.S. voorbereiding, dus als ik dat wil kan ik altijd nog een H.A.N.S.-systeem kopen.
- Ziet ook wel een beetje 'stoerder' uit, maar dat is uiteraard een leuke bijkomstigheid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Helm

Bericht door Robertdj » 21 jan 2011, 00:29

Je hebt die helm ALLEEN omdat het stoerder is...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Helm

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2011, 06:31

Jesper schreef:Als je met een hans systeem gaat rijden, moet je dan ook nog hans compatible stoelen en gordels hebben?
Alleen de stoel. Als je een fibreglass stoel hebt die in date is dan zijn de meesten wel HANS compatible, de meeste buizenstoelen niet volgens mij.

Schroth heeft wel gordels speciaal voor HANS maar met een gewone 3 inch gaat het ook prima. Je hoeft die HANS gordels ook niet te hebben volgens Schroth kan beiden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten