Jullie ervaring met de ACD op een EVO

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Jullie ervaring met de ACD op een EVO

Bericht door markk » 17 jan 2007, 21:09

EVO's hebben een Active Centre Differential (ACD) met drie settings "tarmac", "gravel", "snow".

Over deze settings en het effect ervan heerst veel "mythe" en "hype". Sommige zeggen dat het de torque-split veranderd 40-60, 50-50, 60-40. Dit schijnt niet het geval te zijn. Het is altijd 50-50. Het schijnt dat de setting vooral het lock/sper-percentage en de lock/sper-snelheid regelt. Tarmac is snel, snow is langzaam. "Snel" betekent snelle unlock bij insturen en snelle en harde lock/sper bij uitkomen van bocht (tarmac).

Tot nu toe alleen met "tarmac" gereden (op nat wegdek zou je "gravel" moeten selecteren). Driften hiermee op nat wegdek gaat prima. Gaslos, flicken, insturen tot onderstuur, vol op het gas en dwars. Is wel redelijk "tricky". Ik denk echt een sper werking te voelen zonder dat 1 wiel in het wilde weg vermogen aan het verspillen is.

Laats dus maar eens dingen gaan uitproberen. Op "snow" zou die veel minder overstuurt moeten zijn. Dus ik in het weekend met regen opritje bij Koudekerk de N11 op, acd op snow en al flikkend de invoegstrook op met vol vermogen in z'n twee. Ding ging echt dwarser dan dwars. Enkel het lijkt wat meer op de ervaring in mn Impreza met visco middendiff wanneer je die goed flickt en dwars gooide. Motortoerental stijgt maar wielen lijken individueel veel meer de "vrijheid" te hebben. Auto is dan wat meer zoekende tijdens een drift maar ook minder controleerbaar met het gas, kortom minder sper werking ofzo.

Maar dat ie op "snow" moeilijk dwars gaat is dus echt een fabeltje. Was nog redelijk voorzichtig maar ik ging echt dwars invoegend de N11 op (wel leuk overigens :-)

Iemand nog andere ervaringen ?


Mark.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 18 jan 2007, 15:24

Trouwe gebruiker afhankelijk van het weer maar nog niet echt verschillen kunnen doormaken :lol:

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Bericht door mrbbs » 18 jan 2007, 16:50

Wat ik gehoord heb is dat ACD ervoor zorgt dat je in ieder situatie zo weinig mogelijk onderstuur krijgt.

- Tarmac zou het diff direct locken
- Gravel zou 2-3 seconden wachten
- Snow zou 5-6 seconden wachten

In ieder geval vind ik het effectief veel fijner rijden op 'Gravel' wanneer het nat ligt.

Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06

Bericht door Dick » 20 jan 2007, 16:39

Het is volgens mij zoals Kevin zegt. Als je bij regen gravel kiest dan kun je veel harder door een bocht. Als je bij regen voor tarmac kiest wappert de achterkant alle kanten op. Nu heb ik er ook AYC en dat geeft bij regen in de gravel instelling en dan flikken een apart gevoel in de auto. Heel onnatuurlijk. Dat zal bij de RS-versie wel beter zijn.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 22 jan 2007, 19:14

Heheheh, een RS is met regen op "tarmac" erg leuk hoor :-)
Standje gravel is misschien sneller maar "tarmac" is leuker...
Mark.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 08 feb 2007, 20:13

Vandaag uiteraard ook even op natte / besneeuwde wegen zitten spelen.

Tarmac setting blijft mn voorkeur hebben. Gaat erg makkelijk en controleerbaar dwars en is zeer goed te controleren met gas/stuur.

Gravel/snow settings gaan waarschijnlijk harder de bocht door maar je voelt dat de auto bezig is continue z'n grip over de wielen te verdelen. Beetje zoals visco (midden) diffs op een Impreza. Klopt ook wel want in gravel/snow locked het diff minder snel.

Ik vind het eng / minder controleerbaar. Auto glijd steeds kleine beetjes waardoor je de neiging hebt het op te vangen met tegensturen maar is eigenlijk niet nodig.

Tarmac is veel makkelijker. Met gas los insturen, beetje onderstuur, gas erop en full lock dwars de bocht door.


Mark.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 feb 2007, 20:28

Zonder filmpjes geloven wij daar allemaal geen bal van natuurlijk Mark 8)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 08 feb 2007, 21:18

Lekker belangrijk wat jij gelooft of niet Maik ;-)

Maar eh dan kom je toch een keer langs / filmen. Mannen met auto's die een middenmoter, nou ja middenmoterje :-), hebben zijn altijd welkom hoor !

Mark.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 08 feb 2007, 21:18

<oeps>

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 feb 2007, 09:18

We spreken wel een keertje af op een zaterdag bij Ed?
Dan mag jij filmen en gooi ik die bami-bak wel even dwars.... :) :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast