Jullie ervaring met de ACD op een EVO
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Jullie ervaring met de ACD op een EVO
EVO's hebben een Active Centre Differential (ACD) met drie settings "tarmac", "gravel", "snow".
Over deze settings en het effect ervan heerst veel "mythe" en "hype". Sommige zeggen dat het de torque-split veranderd 40-60, 50-50, 60-40. Dit schijnt niet het geval te zijn. Het is altijd 50-50. Het schijnt dat de setting vooral het lock/sper-percentage en de lock/sper-snelheid regelt. Tarmac is snel, snow is langzaam. "Snel" betekent snelle unlock bij insturen en snelle en harde lock/sper bij uitkomen van bocht (tarmac).
Tot nu toe alleen met "tarmac" gereden (op nat wegdek zou je "gravel" moeten selecteren). Driften hiermee op nat wegdek gaat prima. Gaslos, flicken, insturen tot onderstuur, vol op het gas en dwars. Is wel redelijk "tricky". Ik denk echt een sper werking te voelen zonder dat 1 wiel in het wilde weg vermogen aan het verspillen is.
Laats dus maar eens dingen gaan uitproberen. Op "snow" zou die veel minder overstuurt moeten zijn. Dus ik in het weekend met regen opritje bij Koudekerk de N11 op, acd op snow en al flikkend de invoegstrook op met vol vermogen in z'n twee. Ding ging echt dwarser dan dwars. Enkel het lijkt wat meer op de ervaring in mn Impreza met visco middendiff wanneer je die goed flickt en dwars gooide. Motortoerental stijgt maar wielen lijken individueel veel meer de "vrijheid" te hebben. Auto is dan wat meer zoekende tijdens een drift maar ook minder controleerbaar met het gas, kortom minder sper werking ofzo.
Maar dat ie op "snow" moeilijk dwars gaat is dus echt een fabeltje. Was nog redelijk voorzichtig maar ik ging echt dwars invoegend de N11 op (wel leuk overigens
Iemand nog andere ervaringen ?
Mark.
Over deze settings en het effect ervan heerst veel "mythe" en "hype". Sommige zeggen dat het de torque-split veranderd 40-60, 50-50, 60-40. Dit schijnt niet het geval te zijn. Het is altijd 50-50. Het schijnt dat de setting vooral het lock/sper-percentage en de lock/sper-snelheid regelt. Tarmac is snel, snow is langzaam. "Snel" betekent snelle unlock bij insturen en snelle en harde lock/sper bij uitkomen van bocht (tarmac).
Tot nu toe alleen met "tarmac" gereden (op nat wegdek zou je "gravel" moeten selecteren). Driften hiermee op nat wegdek gaat prima. Gaslos, flicken, insturen tot onderstuur, vol op het gas en dwars. Is wel redelijk "tricky". Ik denk echt een sper werking te voelen zonder dat 1 wiel in het wilde weg vermogen aan het verspillen is.
Laats dus maar eens dingen gaan uitproberen. Op "snow" zou die veel minder overstuurt moeten zijn. Dus ik in het weekend met regen opritje bij Koudekerk de N11 op, acd op snow en al flikkend de invoegstrook op met vol vermogen in z'n twee. Ding ging echt dwarser dan dwars. Enkel het lijkt wat meer op de ervaring in mn Impreza met visco middendiff wanneer je die goed flickt en dwars gooide. Motortoerental stijgt maar wielen lijken individueel veel meer de "vrijheid" te hebben. Auto is dan wat meer zoekende tijdens een drift maar ook minder controleerbaar met het gas, kortom minder sper werking ofzo.
Maar dat ie op "snow" moeilijk dwars gaat is dus echt een fabeltje. Was nog redelijk voorzichtig maar ik ging echt dwars invoegend de N11 op (wel leuk overigens
Iemand nog andere ervaringen ?
Mark.
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06
Het is volgens mij zoals Kevin zegt. Als je bij regen gravel kiest dan kun je veel harder door een bocht. Als je bij regen voor tarmac kiest wappert de achterkant alle kanten op. Nu heb ik er ook AYC en dat geeft bij regen in de gravel instelling en dan flikken een apart gevoel in de auto. Heel onnatuurlijk. Dat zal bij de RS-versie wel beter zijn.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Vandaag uiteraard ook even op natte / besneeuwde wegen zitten spelen.
Tarmac setting blijft mn voorkeur hebben. Gaat erg makkelijk en controleerbaar dwars en is zeer goed te controleren met gas/stuur.
Gravel/snow settings gaan waarschijnlijk harder de bocht door maar je voelt dat de auto bezig is continue z'n grip over de wielen te verdelen. Beetje zoals visco (midden) diffs op een Impreza. Klopt ook wel want in gravel/snow locked het diff minder snel.
Ik vind het eng / minder controleerbaar. Auto glijd steeds kleine beetjes waardoor je de neiging hebt het op te vangen met tegensturen maar is eigenlijk niet nodig.
Tarmac is veel makkelijker. Met gas los insturen, beetje onderstuur, gas erop en full lock dwars de bocht door.
Mark.
Tarmac setting blijft mn voorkeur hebben. Gaat erg makkelijk en controleerbaar dwars en is zeer goed te controleren met gas/stuur.
Gravel/snow settings gaan waarschijnlijk harder de bocht door maar je voelt dat de auto bezig is continue z'n grip over de wielen te verdelen. Beetje zoals visco (midden) diffs op een Impreza. Klopt ook wel want in gravel/snow locked het diff minder snel.
Ik vind het eng / minder controleerbaar. Auto glijd steeds kleine beetjes waardoor je de neiging hebt het op te vangen met tegensturen maar is eigenlijk niet nodig.
Tarmac is veel makkelijker. Met gas los insturen, beetje onderstuur, gas erop en full lock dwars de bocht door.
Mark.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast