E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 30 dec 2010, 22:44

Michel P schreef:Mijn E30 M3 Cecotto met 2.3 met 276pk en 280nm heeft altijd probleemloos gelopen, en dat is veel meer dan 20 uur, en traag was die ook niet echt.

Michel
Waarvan akte:

Afbeelding

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 30 dec 2010, 23:04

Tristan schreef:Tijdens D-F dagen of andere trackday's vaak E30's tegen gekomen met dikkere motoren. Zoals ooit eens een E30 M3 met een S38 blok (300+pk) en ik in mijn E30 cup auto (170pk). Door zijn vermogen accelereerde hij bocht uit van me weg maar bij aanremmen pakte ik weer een paar wagenlengtes en door mijn hogere bochtensnelheden zat ik elke keer weer aan zijn kont. Dus tja, ben een mindere fan van dikke motoren stoppen in lichtere koetsen. Geen haar op mijn hoofd die denkt een andere motor in mijn E30 cup auto of E30 M3 te stoppen. Balans is alles in een racewagen, vermogen komt daarna.
Voor de beeldvorming / volledigheid: jouw cup auto staat op slicks & een circuit georiënteerd onderstel, right? Die andere e30 ook?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 30 dec 2010, 23:11

Tristan schreef:Tijdens D-F dagen of andere trackday's vaak E30's tegen gekomen met dikkere motoren. Zoals ooit eens een E30 M3 met een S38 blok (300+pk) en ik in mijn E30 cup auto (170pk). Door zijn vermogen accelereerde hij bocht uit van me weg maar bij aanremmen pakte ik weer een paar wagenlengtes en door mijn hogere bochtensnelheden zat ik elke keer weer aan zijn kont. Dus tja, ben een mindere fan van dikke motoren stoppen in lichtere koetsen. Geen haar op mijn hoofd die denkt een andere motor in mijn E30 cup auto of E30 M3 te stoppen. Balans is alles in een racewagen, vermogen komt daarna.
Duidelijk verhaal.

Ik begrijp die keuze van mensen naar die dikke motoren in E30's ook niet. Het was immers JUIST BMW met de E30 M3 die midden jaren '80 liet zien wat de gouden formule was. Een hoegtoerige, hoogvermogende lichtgewicht 4 cylinder die wereldwijd de schrik op circuits was. Dat recept van die motor in die koets was de heilige graal waar vele puristen tegenwoordig nog steeds naar verlangen. Die kneiters van logge acht en tienpitters in E30's bouwen is regelrechte heiligschennis. Tenzij je op een circuit kunt bewijzen dat jouw dikke motor in je E30 het beter doet dan een hele goed getunede viercylinder. Dat die auto in rechte lijn sneller is dan een S14 (zo heet toch de vierpitter?) geloof ik wel. Dat is de TGV van London naar Parijs ook.

Het succes van een E30 tuningsproject kan slechts daar acgemeten worden waar de aartsvader van de sportieve E30's de legende tot leven heeft geroepen: het circuit.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 30 dec 2010, 23:13

FreudeamFahren schreef: Voor de beeldvorming / volledigheid: jouw cup auto staat op slicks & een circuit georiënteerd onderstel, right? Die andere e30 ook?
Beide volledige circuitauto's. Ik reed zelfs op semi's en de M3 op slicks.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 30 dec 2010, 23:26

@ Tristan: helder!

@ Hielke: ieder zijn meug. Jij vindt snelle rondetijden en voorop rijden belangrijk. De ander knutselt graag aan zijn e30 en vindt een swap daarom interessant (soms gemotiveerd door de torenhoge prijzen van S14 motoren en bijbehorende goodies). Of hij krijgt kippevel van een bepaalde soundtrack. Het is maar net waar je van houdt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 30 dec 2010, 23:28

Tristan schreef:
FreudeamFahren schreef: Voor de beeldvorming / volledigheid: jouw cup auto staat op slicks & een circuit georiënteerd onderstel, right? Die andere e30 ook?
Beide volledige circuitauto's. Ik reed zelfs op semi's en de M3 op slicks.
als beide goed gebouwd zijn en in beide de zelfde coureur zit ben ik benieuwd...
die mt bv de S54 motor zal wel een seconde of 2 sneller zijn...en natuurlijk op de Ring veel sneller, daar kan ie slagkracht benutten.
maar zal veelal aan de opbouw liggen en remmen en onderstel specifiek voor de L6 motor.
denk dat een korte M62 V8 beter zal zijn...en dan zeg 380+ pk...beste in de M3 carros die is daar beter voor.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2010, 23:29

Kan natuurlijk wel verschil in bestuurders en preparatie zitten.

Je moet ook het totaal gewicht van zo'n combi niet onderschatten. Wat weegt een E30 cupracer 960 KG?

Ik weet nog dat mijn E30 met S50 op iets van 1180 KG zat. Het is niet alleen de motor die veel zwaarder is, maar ook de wielen die je nodig hebt, remmen aandijflijn etc etc.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 30 dec 2010, 23:33

Ik heb bv zelf een E30 320 carros gehadmet 340pk 3.6 (getuned) M5 motor...die voelde heel anders en mer flex in de carros bij hoge snelheden dan bv de e30 M3 met S50B30 motor, die was prachtig, echt wat de M3 nodig had...310pk in een heerlijke carros en ook op top nog fijn te rijden, veel betere carros/geheel.

echter nog nooit in een m3 e30 met lichte V8 gereden...lijkt me super.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 30 dec 2010, 23:33

@Bert: Mijne zit nu op 990kg.

Een dik blok erin lepelen in een straatauto staat mij ook wel aan, bedoel, dat kan ik echt wel waarderen. Maar voor op het circuit zou ik het niet zo snel doen. Maar idd, ieder z'n meug. :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 30 dec 2010, 23:35

Deze man heeft het IMHO begrepen. Lichtgewicht E30 koets, M20 325i blok naar 2.7 liter met 3 Webers. 920kg en 235pk.



Hoop ooit zoiets met de E30 te doen als ik niet meer in de Cup ga rijden. Met slicks kan je met deze setup makkelijk sub 2 min. rijden op CPZ.
Laatst gewijzigd door Tristan op 30 dec 2010, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 30 dec 2010, 23:37



e30 m3 met v8

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 30 dec 2010, 23:38

@ Tristan: die is idd helemaal top! De eigenaar / ombouwer is met een nieuw project bezig. Meer pks uit weer een M20, met nog minder gewicht...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2010, 23:40

Alex Jansen doet ook altijd wel leuk mee met zijn E30. Die heeft volgens mij zelfs 1.53 gereden met zijn E30, weet niet wat die weegt (zal niet veel zijn ex E30 mdified auto) maar volgens mij met 2,7L M20 en iets van 270 PK. Alleen die gaat zo ver met die motoren dat die nog wel eens een krukas breekt enz :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 30 dec 2010, 23:42

staat ook zoiets te koop als racer, kost wel wat...wel gaaf.

http://www.rally24.com/rally-cars-for-s ... -2333.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 30 dec 2010, 23:44

GTRene schreef:

e30 m3 met v8
Ik ben tijdens het zoeken naar dikke motoren in E30's dit filmpje ook tegengekomen Rene. Absolute anti reclame voor die tuning. Auto komt op de video, itt echte M3's, ronduit log over bij aanremmen en in bochten. Ik wil graag een combo zien waarbij het onomstotelijk heeft gewerkt.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 30 dec 2010, 23:46

Tristan schreef:Leuk artikel! En leuke garage.

Hebben je toevallig een foto van jullie E30 M3?

Momenteel 2 M3's, 123 dkm en 140dkm. Absolute nieuwstaat, eentje met EVO voorspoiler etc

wheelmen.wordpress.com

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 30 dec 2010, 23:47

dan kom je in die kampioensauto van die ?? weet niet meer hoe die heet...een bergrenner geloof ik?
Hielke schreef:
Ik ben tijdens het zoeken naar dikke motoren in E30's dit filmpje ook tegengekomen Rene. Absolute anti reclame voor die tuning. Auto komt op de video, itt echte M3's, ronduit log over bij aanremmen en in bochten. Ik wil graag een combo zien waarbij het onomstotelijk heeft gewerkt.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 30 dec 2010, 23:52

FreudeamFahren schreef:@ Tristan: helder!

@ Hielke: ieder zijn meug. Jij vindt snelle rondetijden en voorop rijden belangrijk. De ander knutselt graag aan zijn e30 en vindt een swap daarom interessant (soms gemotiveerd door de torenhoge prijzen van S14 motoren en bijbehorende goodies). Of hij krijgt kippevel van een bepaalde soundtrack. Het is maar net waar je van houdt.
Freude, iedereen mag doen wat ie wil. Maar als die 'ander' de keuze voor een andere motor motiveert door te beweren dat de balans niet of nauwelijks verstoord wordt en dat de combinatie op Zandvoort beter dan het origineel werkt, dan wil ik dat graag bewezen zien.

Ik denk dat je ook wel doorhebt dat mijn postings door de woorden van Sebring in dit en andere topics uitgelokt zijn. Vooral in relatie tot zijn woorden over Porsche en circuitfahigkeit begeeft ie zich mijns inziens op meer dan glad ijs.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 30 dec 2010, 23:52

Sebring NL schreef:
Tristan schreef:Leuk artikel! En leuke garage.

Hebben je toevallig een foto van jullie E30 M3?

Momenteel 2 M3's, 123 dkm en 140dkm. Absolute nieuwstaat, eentje met EVO voorspoiler etc

wheelmen.wordpress.com
Die ene ken ik wel van MP. :wink: Mooie auto, gelukkig nog helemaal origineel.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 00:05

was dat deze? of is dat dezelfde :mrgreen:


Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 00:08

Het was die, EN het is dezelfde :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 00:13

Hielke schreef:Het was die, EN het is dezelfde :lol:
ding gaat toch strak de bochten door vind ik... :df:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 00:15

GTRene schreef:
Hielke schreef:Het was die, EN het is dezelfde :lol:
ding gaat toch strak de bochten door vind ik... :df:
Voor een trein wel 8)

Nee, serieus, kijk filmpjes van echte M3's en het verschil is overduidelijk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 00:17

Hielke schreef:
GTRene schreef:
Hielke schreef:Het was die, EN het is dezelfde :lol:
ding gaat toch strak de bochten door vind ik... :df:
Voor een trein wel 8)

Nee, serieus, kijk filmpjes van echte M3's en het verschil is overduidelijk.
ja als op rails :mrgreen:
maareuh, een 330pk sterke NA 2.5 is me ook goed hoor :banaan:

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 03:18

Hielke schreef:
Ik denk dat je ook wel doorhebt dat mijn postings door de woorden van Sebring in dit en andere topics uitgelokt zijn. Vooral in relatie tot zijn woorden over Porsche en circuitfahigkeit begeeft ie zich mijns inziens op meer dan glad ijs.
Laten we erover ophouden.

Discussie heeft pas zin als de wederpartij open staat voor argumenten, en niet steeds hetzelfde wil herhalen.

S14 of M20 met 260+ pk blijft niet lang heel. Heel simpel. Been there, done that. Kost bovendien 10k used.
M20B25 weegt 119 kilo zonder AC pomp. Highly highly tuned, een smalle 260 pk? zonder kat .
M60B40 weegt 141 kilo incl AC pomp. Out of the box, goed voor 300k km, 286pk met kat
S38B36 weegt 149 kilo incl AC pomp. Out of the box , mijne heeft 220k gelopen, 315 pk met kat.
S38B38 weegt 150 kilo incl AC pomp. Out of the box, goed voor 300k km, 340pk met kat.
S14B25 weegt 111 kilo zonder AC pomp. Out of the box, 238 pk.

Recentelijk door ons tot het bot gereviseerde Alpina B10 V8 heb ik eens aan zitten rekenen, kan bijna 13 kilo af aan onzin. M60 is net zo kort als S14 (die ook helemaal niet zo ver naar achteren ligt)

M60 kan zonder kats en Alpha-N easy naar 300pk en 400+ Nm. Weegt dan dus 130kg. Smijt er nog 3k tegenaan aan throttlebodies , 1k aan koparbeit en 2k aan nokkenassen, en je gaat naar 350pk . ruim 100pk meer dan de dikste std S14. Voor geld waar je de helft van een S14B25 motor koopt. Alpina haalt al 315pk uit de E34 V8, en 360/80 uit de grotere V8 E39. Zo'n motor koop je voor 5k. Want een B10 V8 kost 9k.

Denk dat ik die 19 kilo tov S14 wel ergens uit die neus kan halen. Heb ruim 400 kilo uit de E28 weten te halen. Ben "opgegroeid" tussen de Lotussen en singleseaters dus alles van BMW was voor mij sowieso een vrachtwagen, en gewichtsbesparing is het eerste wat ik wil.

En std M3 is de maatstaf, dus als ik een M3 V8 E30 hetzelfde in de neus kan laten wegen, praten we nergens meer over. Nog maar te zwijgen over een S62, zoals je ziet in ons artikel ben ik daar mee bezig, die weegt 156 kilo om mee te beginnen. Maar wel reliable 420pk zonder kats. Bovendien, voor 2000 euro koop je een heel aardige standaard M60, dat geef je al aan nokkenas en spruitstuk uit als je M20 boven de 200 pk wilt halen. Laat staan 260pk, dat kost gewoon 6k extra. En elke maand 150 eur lagerschalen.

Het idee dat je zwaardere remmen en aandrijfdelen nodig hebt is maar ten dele waar, een M20 of S14 met 260pk heeft ook dikke AP's nodig etc. Elke snelle E30 zal meer gewicht hebben door stabi upgrade, extra oor aan diff, whatever. Maakt niet uit welke motor erin ligt.

Goed opgebouwde E30 S38:
http://www2.nieminenracing.net/video...iaring09-2.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;




Maar goed, ieder zn meug. Goed opgebouwde V8 M3 of S38 M3 geeft een S14 M3 het nakijken. Op straat, op de baan, op de maan.

Wout

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Kadett, Mark 320iS, Vanreijmersdal, Will F. en 1 gast