http://www.autoweek.nl/autonieuws/15417 ... eerder-was" onclick="window.open(this.href);return false;De Porsche Cayman heeft gedurende z'n carrière nogal last gehad van de 911: hij mocht nooit te veel in het vaarwater van z'n broer komen. De Cayman R komt nu echter wel heel erg in de buurt.
Inderdaad, dit is de mysterieuze 'wereldprimeur met middenmotor' waar Porsche in een persbericht gewag van maakte. Maar wees gerust: de R is niet zomaar een Cayman met een ander uiterlijk.
Allereerst weegt de Cayman R 55 kilogram minder dan de Cayman S, de auto waarop hij is gebaseerd. Het leeggewicht is zodoende slechts 1.295 kilogram. De pk-/gewichtsverhouding is met handbak 3,9 kg per pk. Porsche bereikte de gewichtsreductie door toepassing van lichtgewicht materialen en het weglaten van comfortverhogende voorzieningen. De lichtste 19-inch wielenset van Porsche behoort tot de standaarduitrusting en de lithium-ion accu uit de 911 GT3 is een optie.
Extra vermogen is er ook: 10 pk meer dan de S, waardoor de Cayman de beschikking heeft over 330 pk. Dat maakt een sprint naar 100 km/h in 5,0 seconden mogelijk, met de optionele PDK-transmissie is dit 4,9 seconden. Met handbak is de topsnelheid 282 km/h en het gemiddeld verbruik 9,7 liter per 100 km. Met PDK is dit respectievelijk 280 km/h en 9,3 l/100 km.
Uiterlijkheden
Autospotters herkennen een R aan de vaste achterspoiler, zilverkleurige velgen en de exterieurkleur 'Peridot'. Bovendien heeft Porsche de Cayman R 20 millimeter verlaagd. Verdere herkenningspunten zijn zwarte frames rond de koplampen, zwarte buitenspiegelkappen en Porsche-striping aan de zijkant in het zwart of in zilverkleur.
De Porsche Cayman R debuteert morgen op de LA Auto Show en komt in februari naar Nederland. De prijzen zijn al bekend: met handbak krijgt u 'm voor 95.800 euro mee, met PDK is de prijs 97.500 euro.
Waarom nog een 911 kopen? Deze weegt 1295kg met 330pk en middenmotor.
Ik zou voor de Spyder gaan maar de mensen die per se een vast dak willen (de mietjes ) kun je niet om deze auto heen.
Las wel dat Chris Harris pissed is vanwege de R-typenaam
Not sure I'm making myself clear on this, so will clarify. THIS CAR SHOULD NOT BE CALLED A CAYMAN R. IT'S A TRAVESTY OF MARKETING BULLSHIT.
Steam now oozing from skin pores, off to take cold shower and simmer. Cayman R. Cayman fucking RRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrr. Cayman CS.