Je haalt me de woorden weer eens uit de mond
Hielke schreef:Niels,
Dit is echt zo'n rabiate onzin, het spijt me dat ik het moet zeggen. De fabels en anekdotes mogen dan voor een deel overeenkomen (de bijbel is zo veel mooier geschreven), het wezen van de twee boeken kan niet meer verschillend zijn dan dat het is. De Koran is in essentie een afspiegeling van het aan de macht komen van Mohammed en de alles en iedereen verslindende en verpulverende militaire bekeringsstrijd die erop volgde. Hoe meer volken tijdens de veroveringstocht overwonnen en afgeslacht werden, hoe brutaler het boek van toon werd. Moslims willen dit niet graag horen, maar de totstandkoming van de Koran loopt parallel aan de expansie van de islamitische invloedssfeer onder Mohammed. De parallellen met Mein Kampf zijn naar inhoud (superioriteit van een bepaald ras of een bepaalde groep, de gewenste onderdanighied van anderen, de dreiging naar andersdenkenden om zich te onderwerpen) echter legio.
Je kent de bijbel blijkbaar errug goed Hielke als je het zo'n prachtig boek vind

En is het zoveel mooier geschreven of is het plat vertaald vanuit het Herbreeuws? Met andere woorden, hoeveel subjectiviteit zit er in verwerkt door de schrijvers/samenstellers? Iets wat natuurlijk ook geldt voor de Koran. Daarbij optellende de eeuwen die gepasseerd zijn maakt het voor mij niet meer dan een verhaal waarvan de oorsprong en de boodschap al lang zijn ingehaald door de tijd en in het geheel niet meer traceerbaar. Je kunt dan iets vreselijks quoten uit een van beide maar so what? Een ieder die dat serieus neemt als letterlijke instructie danwel bedreiging spoort imho niet.
Mijn trouw-ma is afgestudeerd (cum-laude trouwens..) aan de universiteit van Tilburg in je raad het al....Christendom en Islam. Overigens puur vanuit nieuwsgierigheid aangezien ze geen geloof aanhangt. Het spijt me voor je dat ik de conclusies van haar en haar onderzoeken iets meer waarde toebedeel dan het reply van een eigenwijze Fries

Maar natuurlijk mag je het onzin vinden
Ravin schreef:Mijn punt is dat het strikt genomen allebei niet best is, maar dat de één van de ander graag alleen het slechtste ziet.
De kern van mijn betoog