Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
- Robin Hartog
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Beter dat het van de baan is, maar dat wat WJN zegt... Tot na de verkiezingen... 

- GTRene
ja der zal nog wel gezeur komen bv de ANWB die met z'n studie komt alwaar het ooit begon...
en die foute vragen lijsten van hen.
en die foute vragen lijsten van hen.

- wjn
Column van Aptroot:
Opinie Aptroot: Soms schaam ik mij voor het gedrag van collega’s
DEN HAAG - Ik heb herhaaldelijk bericht over de kilometerheffing. Dat daar de meningen over verschillen en het debat soms op hoge toon wordt gevoerd hoort er bij. Ach, ik doe er zelf ook aan mee.
Wel gênant wordt het als politici volstrekt onbetrouwbaar blijken te zijn en zonder schaamte vandaag wat heel anders beweren dan gisteren en aankondigen dat het morgen weer anders kan zijn.
Toen ik na een vertrouwelijke briefing door ambtenaren op donderdag 4 februari vroeg alle informatie openbaar te maken, omdat de informatie anders was dan de positieve berichten van minister Eurlings, vielen de collega’s over mij heen. Het CDA beweerde “dat ik onzin uitkraamde, de informatie klopte geheel met de openbare stukken, er was niets nieuws tijdens de briefing”. Een paar sheets mochten openbaar worden gemaakt, maar de antwoorden van de ambtenaren op de vragen van Kamerleden bleven vertrouwelijk. Zelfs mij aantekeningen, die op verzoek van de minister werden ingenomen omdat ik ze op de sheets had geschreven, kreeg ik niet terug. Gelukkig werkt mijn geheugen nog steeds goed.
Ambtenaren en Eurlings over files
De ambtenaren vertelden ons dat de files niet zullen afnemen door de kilometerheffing en spitstarief, omdat het woon-werkverkeer er nauwelijks door wordt beïnvloed. Hooguit een afname van 1 a 2 procent, ofwel verwaarloosbaar en geen afname van de files. Precies de cijfers die het Centraal Planbureau ook heeft gegeven.
Minister Eurlings beweert echter dat de files met meer dan 50 procent afnemen omdat het verkeer met wel 15 procent afneemt. Niet dus, klopt van geen kant.
Ambtenaren en Eurlings over privacy
Ook vertelden de ambtenaren dat er voor de privacy niets is geregeld met de autokastjes. “Dat komt nog wel, misschien komt er een pincode op het kastje of een aansluiting voor een memorystick”. Met andere woorden: “Privacy doet er niet toe, zoek het maar uit”.
Volgens de minister en de (ex-) regeringspartijen CDA, PvdA en CU is de privacy 100 procent zeker geregeld. Klopt van geen kant.
Kosten
Over de kosten geen zinnige opmerkingen, wel dat het risicovol is. Dat klopt, onze eigen berekeningen komen uit op invoeringskosten van € 6 tot 8 miljard, daarna jaarlijkse kosten van ongeveer € 1 miljard.
Op de vraag waarom allerlei kosten niet zijn meegenomen, zoals de kosten van het kastje, de provinciale belasting en het spitstarief kwam geen reactie anders dan “daar is voor gekozen”.
Daarmee wordt de automobilist onjuist geïnformeerd en dat is kwalijk, zeer kwalijk.
En over de onredelijke effecten dat mensen die eerder een auto kochten en volop BPM (aanschafbelasting) betaalden, nu ieder jaar meer motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen was de reactie “Ja, vervelend maar dat is nu eenmaal zo, daar is voor gekozen”.
CDA draait
Tijdens het vervolgdebat was het CDA duidelijk; de kilometerheffing is een geweldig voorstel van minister Eurlings, allemaal goed doordacht, de oplossing voor de files, een zegen voor de automobilist.
En nu enkele weken later opeens, nadat het kabinet is gevallen en de verkiezingen er aan komen, draait het CDA. Het argument van woordvoerder Koopmans was “dat tijdens de ambtelijke briefing begin februari duidelijk werd dat het voorstel veel nadelen kent en zo niet uitvoerbaar is” en “dat dit niet aan de automobilisten te verkopen is”.
Schaamte
Ik schaam mij voor dit gedrag. Als het CDA eerder was gedraaid op basis van de informatie dan was dat geen probleem. Wij waren ook ooit voor een vorm van beprijzen en wij hebben dat standpunt jaren geleden verlaten toen bleek dat de files er niet door verminderen.
Het huidige voorstel was daar bovenop niet uitvoerbaar, oneerlijk en extreem duur en riskant. Ik ben het volstrekt oneens met Groen Links, PvdA en D66 die vasthouden aan de kilometerheffing, omdat zij ieder middel om de auto aan te pakken steunen. Maar ik heb wel respect voor hun optreden, het is consequent en eerlijk.
Onbetrouwbaar
Van het gedraai van het CDA en collega Koopmans word ik misselijk. Ik begrijp dat politici door dit gedrag onbetrouwbaar worden genoemd. Vooral als ik hoor dat het CDA na de verkiezingen wel weer de kilometerheffing wil invoeren.
Sommige politici zijn volstrekt onbetrouwbaar en oneerlijk, gelukkig veel andere politici niet.
Geschreven door Charlie Aptroot, Tweede Kamerlid voor de VVD
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
124 Teletekst di 08 jun
Kort nieuws binnenland
` Er komt voorlopig in Amsterdam geen
proef met rekeningrijden.Volgens VVD-
wethouder Wiebes is er op dit moment
onvoldoende draagvlak,ook omdat niet
duidelijk is of er ooit een landelijke
kilometerheffing komt.De proef had
moeten aantonen in hoeverre bestuurders
bereid zijn de spits te mijden.
Kort nieuws binnenland
- Ravin ///M
Als er straks ene nieuw kabinet zit koomt het plan gewoon in vernieuwde vorm terug, let maar op.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
"Op dit moment".....romo schreef:124 Teletekst di 08 jun
Kort nieuws binnenland
Na vandaag zeker ineens wel weer.

- Sander
Zucht..DEN HAAG - Een nieuwe Nederlandse regering moet met concrete maatregelen komen om vanaf 2011 het overheidstekort weer terug te dringen. Met het oog op de vergrijzing moet er vooral sterk op de uitgaven aan de zorg en pensioenen worden gelet.
Daarnaast moeten het ontslagrecht en de huizenmarkt op de schop en dient de kilometerheffing te worden ingevoerd.
Dat adviseert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in het woensdag gepresenteerde onderzoek over de Nederlandse economie.
[..]
Reizen
De organisatie ziet mobiliteit als een van de belangrijkste problemen van de Nederlandse economie. Nederlanders zijn veel meer tijd kwijt aan het reizen van en naar het werk dan andere Europeanen, onder meer vanwege het aanhoudende fileprobleem.
Om dat op te lossen moet het volgens de economen niet alleen makkelijker worden om nieuwe wegen aan te leggen, maar moet er ook een kilometerheffing komen om het rijden op drukste tijden te ontmoedigen.
Beter openbaar vervoer moet de automobilisten verder van meer alternatieven voorzien.
Bron: http://www.nu.nl/economie/2270972/neder ... ormen.html
Dus ze willen de poten uit lijf trekken, je uit de auto pesten, je langer laten doorwerken, je huis minder waard laten worden en je maandelijkse lasten nog eens verhogen

In wat voor tijd leven we nu zeg.. ?
- Sjoerd MP BMW
Vooravond van communisme?Sander schreef:In wat voor tijd leven we nu zeg.. ?
Las vandaag op NU.nl dat eigenrijders ook al hun eigen tijden niet meer mogen bepalen.
- jaydee
In een tijd met:Sander schreef: In wat voor tijd leven we nu zeg.. ?
- te weinig werkenden om de pensioenlasten van de groeiende groep ouderen te blijven opbrengen
- de pan uit gerezen huizenprijzen waardoor het steeds moeilijker wordt om een huis te kopen als je er nog geen hebt
- teveel auto's op de weg die ook nog eens op hetzelfde tijdstip naar de plaatsen waar het werk geconcentreerd is moeten rijden over het wegennet met te weinig capaciteit
en de crisis noem ik niet
Als langer werken, lagere huizenprijzen en autoverkeer verminderen/verspreiden geen opties zijn, wat dan wel?
- Alain
Onderzoek naar rekeningrijden kost miljoenen
En toch, met die extra inkomsten die ze nu op de wegenbelasting pakken (want die blijft wel doorstijgen in aanloop naar de gesneuvelde kmheffing) zouden ze toch allang kostendekkend kunnen/moeten zijn ??
En toch, met die extra inkomsten die ze nu op de wegenbelasting pakken (want die blijft wel doorstijgen in aanloop naar de gesneuvelde kmheffing) zouden ze toch allang kostendekkend kunnen/moeten zijn ??
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik lees net dat de KM heffing definitief is afgeschoten.............................
:banaan:

- GTRene
klopt
verder snelheid op bepaalde wegen naar 130km/u
en nog meer dingen waarvan ik dacht
wat ik ze hoorde zeggen kon ik me wel in vinden, en dat heb ik niet vaak gehad bij een regering
ook al zitten er wat hm
dingen bij wellicht, die hou je meestal wel, maar over het algemeen
Cohen nu op TV zit te zeuren op kleine dingen...bah kinderachtig.

verder snelheid op bepaalde wegen naar 130km/u
en nog meer dingen waarvan ik dacht

wat ik ze hoorde zeggen kon ik me wel in vinden, en dat heb ik niet vaak gehad bij een regering

ook al zitten er wat hm

Cohen nu op TV zit te zeuren op kleine dingen...bah kinderachtig.
- wjn
Op zich vind ik het wel jammer, was het alleen niet eens met de wijze waarop (onbetrouwbare black box met omgekeerde bewijslast zonder specificatie).romo schreef:Ik lees net dat de KM heffing definitief is afgeschoten.............................:banaan:
Rij omgeveer 10000km (in Nederland) met auto's, dus kost me aardig wat per km per auto

- ErikMartijn
De accijnzen op brandstof gaan omhoog, met een evenredige verlaging van de vaste lasten... toch nog een vorm van variabele heffing dus. Veel beter dit.
Ik weet alleen niet hoe ver ze hiermee gaan, ze schaffen de motorrijtuigenbelasting vast niet helemaal af.
Ik weet alleen niet hoe ver ze hiermee gaan, ze schaffen de motorrijtuigenbelasting vast niet helemaal af.
- Ravin ///M
SLOTJE!!!!!!!!! :banaan: 

- Dutch
Och, ik weet 't niet hoor. Het goeie van de km-heffing - betalen naar gebruik i.p.v. bezit - komt niet terug, het slechte ervan - permanente controle van waar je bent - wel in de vorm van veel meer automatische kentekencontrole en de koppeling daarvan met andere bestanden. Kon je ook verwachten van dit law-and-order-kabinet.
- romo
Dutch schreef:Och, ik weet 't niet hoor. Het goeie van de km-heffing - betalen naar gebruik i.p.v. bezit - komt niet terug, het slechte ervan - permanente controle van waar je bent - wel in de vorm van veel meer automatische kentekencontrole en de koppeling daarvan met andere bestanden. Kon je ook verwachten van dit law-and-order-kabinet.
Als je ergens niet rijdt......................kan mij die automatische kenteken controle maar weinig schelen.....................met het kastje is dat een ander verhaal; altijd traceerbaar.....................................ik vind het dus een duidelijk winstpunt dat het communistische kastje verleden tijd is.............
Camera`s zijn ook verwerpelijk, daar niet van..................vooral het ongeoorloofd koppelen van bestanden zoals reeds door de politie is gedaan..................walgelijk, ggevens langer bewaren, idem..............
- Ravin ///M
Eens. Het kastje niet in de auto is voor mij al een grote winst. Maar hoe triest is dat; we zijn blij dat we geen muilkorf om krijgen dus zien we de halsband als een zegen. Vrijheid was een motto van dit kabinet? Maar goed, we kiezen er zelf voor om hier te leven. Voorlopig.
- Joy
Brandstof tot 80 cent duurder.
DEN HAAG - 2,30 euro voor een liter benzine? Meer dan twee euro voor eenzelfde hoeveelheid diesel? Als het nieuwe kabinet de plannen voor een 'literheffing' doorzet als alternatief voor de afgeblazen kilometerheffing, is het binnenkort heel normaal in Nederland.
De kilometerheffing die voormalig verkeersminister Camiel Eurlings wilde invoeren, bleek te duur en te omslachtig. De nieuwe bewindsvrouw op Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz, wil alsnog de gebruiker laten betalen. Dit zou volgens het nieuwe kabinet kunnen door het heffen van extra accijns aan de pomp. In ruil daarvoor zou de motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft en eventueel ook de BPM op nieuwe personenauto's. Die bedraagt afhankelijk van merk en type soms duizenden euro's.
De extra accijns die nodig is om de staatskas te compenseren, is volgens berekeningen van onder andere de ANWB 30 tot 34 eurocent als alleen de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Wordt óók de BPM afgeschaft, dan moet de literheffing ongeveer 80 eurocent worden.
Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen.
Ewout Klok, de uit Hoogeveen afkomstige voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA), zet de eis kracht bij met een brandbrief aan Schultz. "Als de literheffing er komt zonder afstemming met Duitsland en België betekent dat het faillissement van alle tankstations in een straal van veertig kilometer van de grens", voorspelt Klok.
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt dat het kabinet dinsdag bij de regeringsverklaring nadere tekst en uitleg over de maatregelen zal geven.
DEN HAAG - 2,30 euro voor een liter benzine? Meer dan twee euro voor eenzelfde hoeveelheid diesel? Als het nieuwe kabinet de plannen voor een 'literheffing' doorzet als alternatief voor de afgeblazen kilometerheffing, is het binnenkort heel normaal in Nederland.
De kilometerheffing die voormalig verkeersminister Camiel Eurlings wilde invoeren, bleek te duur en te omslachtig. De nieuwe bewindsvrouw op Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz, wil alsnog de gebruiker laten betalen. Dit zou volgens het nieuwe kabinet kunnen door het heffen van extra accijns aan de pomp. In ruil daarvoor zou de motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft en eventueel ook de BPM op nieuwe personenauto's. Die bedraagt afhankelijk van merk en type soms duizenden euro's.
De extra accijns die nodig is om de staatskas te compenseren, is volgens berekeningen van onder andere de ANWB 30 tot 34 eurocent als alleen de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Wordt óók de BPM afgeschaft, dan moet de literheffing ongeveer 80 eurocent worden.
Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen.
Ewout Klok, de uit Hoogeveen afkomstige voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA), zet de eis kracht bij met een brandbrief aan Schultz. "Als de literheffing er komt zonder afstemming met Duitsland en België betekent dat het faillissement van alle tankstations in een straal van veertig kilometer van de grens", voorspelt Klok.
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt dat het kabinet dinsdag bij de regeringsverklaring nadere tekst en uitleg over de maatregelen zal geven.
- Ravin ///M
Je kon erop wachten. En nu zal iedereen roepen dat het geweldig is, omdat het stazi-kastje er voor in ruil niet komt.
- dvh
Hmmm.. geen WB en geen BPM, maar hoe zit dat op icm de belasting die je nu al betaald op benzine en diesel ? Ik zou wel eens willen weten hoeveel duurder het relatief word op deze manier.
Als het echt 80c per liter is dan wordt autorijden een erg dure grap :o
Als het echt 80c per liter is dan wordt autorijden een erg dure grap :o
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Met 30 cent verhoging tegenover geen wegenbelasting kan ik niet zo zitten. Maar 80 cent omdat de BPM er ook helemaal af moet vind ik wel erg grof. Van mij hoeft de BPM dan ook niet geheel afgeschaft te worden, want laten we eerlijk zijn. We zijn er met z'n allen al aan gewend.
Ik ben overigens geen voorstander van belachelijk hoge CO2 taksen, die krijg je toch al op je brood door een verhoging van brandstofaccijns.
Ik ben overigens geen voorstander van belachelijk hoge CO2 taksen, die krijg je toch al op je brood door een verhoging van brandstofaccijns.
- GTRene
opzich allemaal leuk geen bpm...echter wie wordt er dan de dupe van?
die personen die nooit een nwe auto kopen of kunnen kopen, zij betalen dan wel die vervallen bpm mee van de mensen die wel nieuwe/dure auto's kunnen kopen...daar wringt het mij.
die personen die nooit een nwe auto kopen of kunnen kopen, zij betalen dan wel die vervallen bpm mee van de mensen die wel nieuwe/dure auto's kunnen kopen...daar wringt het mij.
- Ravin ///M
BPM afschaffen is toch oplichting of niet? De BPM is al vervangen door een niet-afschrijvende CO2tax en een slurptax bovendien. Hoe spel je volksverlakkerij? Dacht je nou echt dat auto's goedkoper weren?
- PD power
Ik ben een veelrijder (zo'n 80 a 90.000 km/jr)
Moet eerlijk zeggen dat ik hier beter mee kan leven, dan de km heffing, omdat je ook niet nog eens een duur systeem in de benen moet houden, daarnaast worden de zgn "schone" auto's ook minder bevoordeeld, of ze moeten ook echt zuinig zijn, dus ook een bestuurder, die dit waarmaakt.
Even op een rijtje voor mijzelf:
Auto zat nieuw 14.000 BPM op. afschrijven over 400.000km = 0,035 euro/km x 80.000km= 2800 euro/jr
1268 MRB
2800 BPM
4068 totaal
Dan wanneer er 0,80 euro/ltr bij komt
rij gemiddeld 1 op 14 (dit haal ik makkelijk)
80.000km : 14 = 5714 liter Diesel
5714 x 0,80 euro = 4571 euro extra brandstofkosten
Betekend dat ik zo'n 500 euro extra kwijt ben op jaarbasis.
Natuurlijk snap ik ook wel dat dit verschil wat verder oploopt, als je een auto 2e hands koopt ( wat ik overigens ook altijd doe) , maar ook 2e hands zullen de aanschafprijzen wat dalen t.g.v. de afschaffing BPM.
Maar met de km heffing was ik al heel snel veel meer kwijt.
Daarnaast, wordt nu ook het zuinig rijden beloont, en niet het kopen van een zgn zuinige auto, wat in de praktijk lang altijd niet klopte.
Dan het grens tank tourisme, denk dat dit redelijk overschat wordt, ten eerste b.v. omdat het tijd en brandstof kost om er te komen, daarnaast is nu diesel in de BRD duurder dan in nederland.
Tuurlijk zullen een aantal grenstankstations, die profiteren van de omgekeerde situatie er last van krijgen, maar tankstation in b.v Hoogeveen, hebben daar echt geen last van, ik woon zelf in Coevorden, vlak aan de grens, als ik richting het noorden of oosten moet ga ik echt niet eerst naar de BRD om te tanken.
Moet eerlijk zeggen dat ik hier beter mee kan leven, dan de km heffing, omdat je ook niet nog eens een duur systeem in de benen moet houden, daarnaast worden de zgn "schone" auto's ook minder bevoordeeld, of ze moeten ook echt zuinig zijn, dus ook een bestuurder, die dit waarmaakt.
Even op een rijtje voor mijzelf:
Auto zat nieuw 14.000 BPM op. afschrijven over 400.000km = 0,035 euro/km x 80.000km= 2800 euro/jr
1268 MRB
2800 BPM
4068 totaal
Dan wanneer er 0,80 euro/ltr bij komt
rij gemiddeld 1 op 14 (dit haal ik makkelijk)
80.000km : 14 = 5714 liter Diesel
5714 x 0,80 euro = 4571 euro extra brandstofkosten
Betekend dat ik zo'n 500 euro extra kwijt ben op jaarbasis.
Natuurlijk snap ik ook wel dat dit verschil wat verder oploopt, als je een auto 2e hands koopt ( wat ik overigens ook altijd doe) , maar ook 2e hands zullen de aanschafprijzen wat dalen t.g.v. de afschaffing BPM.
Maar met de km heffing was ik al heel snel veel meer kwijt.
Daarnaast, wordt nu ook het zuinig rijden beloont, en niet het kopen van een zgn zuinige auto, wat in de praktijk lang altijd niet klopte.
Dan het grens tank tourisme, denk dat dit redelijk overschat wordt, ten eerste b.v. omdat het tijd en brandstof kost om er te komen, daarnaast is nu diesel in de BRD duurder dan in nederland.
Tuurlijk zullen een aantal grenstankstations, die profiteren van de omgekeerde situatie er last van krijgen, maar tankstation in b.v Hoogeveen, hebben daar echt geen last van, ik woon zelf in Coevorden, vlak aan de grens, als ik richting het noorden of oosten moet ga ik echt niet eerst naar de BRD om te tanken.