E46 sper

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

E46 sper

Bericht door busby » 25 sep 2010, 20:57

Insiders vertellen mij dat er geen sperdif bestaat voor een E46, en dat de wielen puur op basis van traction control afgeremd wordt. Weet iemand of dit klopt?
Zijn er adressen die een sperdif voor racedoeleinden voor een E46 aanbieden?
Ik hoor graag van jullie.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E46 sper

Bericht door Aernoudt » 25 sep 2010, 21:24

Meerdere sperren mogelijk op een e46: op basis van platen (Drexler bijvoorbeeld) en op basis van Torsen (Quaife)
Wat is het doel van de auto?

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: E46 sper

Bericht door busby » 25 sep 2010, 21:44

doel van de auto is een snelle racer te bouwen, uitsluitend circuitwerk.
Blok zal M3 zijn.

simon e30
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jul 2010, 12:59

Re: E46 sper

Bericht door simon e30 » 26 sep 2010, 00:43

Kun je het beste een E46 m3 as monteren. Deze heeft standaard sper.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E46 sper

Bericht door RJay » 26 sep 2010, 03:18

Waarom een M3 blok? Zijn die niet van gietijzer?
Tenminste, zo is mij dat ooit uitgelegd, de m3 blokken zijn van gietijzer terwijl de niet-m3 e46 blokken alu zijn....

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 26 sep 2010, 05:11

Waarom een M3 blok, nou omdat die standaard 343 PK hebben misschien :P


Indat geval zou ik niet persee voor een M3 achteras gaan maar eerder voor een Drexler diff. Die werkt beter in de regen en op slicks als het variabele M3 sper.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E46 sper

Bericht door Aernoudt » 26 sep 2010, 08:16

RJay schreef:Waarom een M3 blok? Zijn die niet van gietijzer?
Tenminste, zo is mij dat ooit uitgelegd, de m3 blokken zijn van gietijzer terwijl de niet-m3 e46 blokken alu zijn....
Magnesium/aluminium (nog lichter ;) ). Als je daar een Rotrex opzet heb je meer vermogen, meer koppel en minde rgewicht dan een M3 blok ;) (en nog goedkoper in onderhoud ook)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 26 sep 2010, 11:00

Weet niet of dat wel zo veel goedkoper is in onderhoud.

In beiden gaat waarschijnlijk dezelfde TWS 10W60 voor race gebruik. Prijs voor wat bougies zal allemaal wel om het even zijn, alleen je moet kleppen stellen bij een S54 maar het is niet moeilijk om dat zelf te doen en in de praktijk verlopen die van een S54 niet of nauwelijks.

Heb je vervolgens gedoe omdat je motor niet lekker loopt mag je het fijn met de software tuner uit gaan zoeken, standaard S54 plug je aan een diagnostics kast en klaar.

Tel daar even bij op dat een M54 kleinere drijfstanglagers heeft als een S54, die slijten dus harder en moeten vaker vervangen. Sowieso spatten die van een S54 er al uit na een x aantal uur bij race gebruik dus een M54 met supercharger zou ik niet op zitten te wachten. De rest van de race wereld blijkbaar ook niet anders was het wel al vaker gedaan :mrgreen: Het zal wel niet bolt on en gaan zijn, die setjes zijn ontwikkeld voor straatgebruikers en mensen die misschien eens een trackday doen maar niet om mee te racen.

Ik kan maar 1 voordeel van een N52 / M54 bedenken + SC bedenken en dat is dat je goedkoper een ruilblok hebt als er 1 in elkaar draait.

Nadeel is dat ik denk dat het meer kost, je kan al voor relatief weinig een S54 oppikken, zelfs motoren die al getuned zijn naar 380 PK oid, voor de N52 / M54 moet je motor plus SC hebben. Tenzij de SC binnen de 4000 euro blijft is ook de initiele aanschaf duurder.

En of het de moeite is?
S54 onderblok is 60 KG, N52 onderblok is 38 KG dus 22 KG verschil.
S54 krukas is 23 KG, N52 krukas is 21 KG

Totaal 24 KG verschil, denk dat de rest niet veel uitmaakt omdat het carter, kop etc op een S54 al aluminium is. Tel daarbij je compressor, intercooler en buizen etc op en ik denk dat het verschil ineens wel tegen valt wat je gewonnen hebt, plus wat je moet doen om een SC betrouwbaar te krijgen onder race omstandigheden.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E46 sper

Bericht door Aernoudt » 26 sep 2010, 11:46

Verschil aan prijzen in zaken als een pakkingset vergeet je bijvoorbeeld te melden Bert ;) M-setjes zijn best wel kassa...
Daarnaast: als je niet voor de allerlaatste PK gaat, is het M54 blok sterk genoeg, en dan is het onderhoud gewoon makkelijker en goedkoper, zeker als je eens pech hebt...
(iemand die nog moet uitzoeken of er een sper onder kan/zit, verwacht ik niet in de kop van het veld op korte termijn, en heeft die allerlaatste PK's ook niet nodig voorlopig :roll: )

Voordeel van de SC is veel meer koppel tov M3 blok. Dat dat nog niet zo vaak wordt gedaan heeft ook te maken met voorschriften van klasses (wat je wel / niet mag verbouwen).

Je vergeet ook het gewichtsverschil van de koppen er nog even bij te vermelden Bert.. (en in geval smg: het verschil in gewicht tussen de bakken)

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E46 sper

Bericht door RJay » 26 sep 2010, 14:19

Wie zei iets over Fohnen? lekker NA houden en werken met wat je hebt.
Slijt je motor ook niet extreem veel extra :o Wat ie toch wel doet met racegebruik :bag:

Daarnaast: kost een SMG niet vermogen tov een handbak? 's toch een vorm van automaat?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 26 sep 2010, 14:28

Aernoudt, dat over die pakkingen heb je dan blijkbaar van horen zeggen want het is kletspraat :)

Dingen als pakkingen etc, daar zit geen verschil in prijzen tussen een S54 en een andere BMW 6 cylinder motor. Het is zelfs zo dat bijvoorbeeld een carterpan pakking, koppakking, oliefiltertje, luchtfiltertje etc zo goed als hetzelfde kosten (binnen een euro van elkaar) bij een S54 als bij een M54.

Wat een M3 vooral duurder maakt qua running is dat je 100 PK meer hebt als een normaal model dus alles, benzine, remmen etc gaat gewoon harder maar schroef je op een ander model een compressor dan kom je dus weer op hetzelfde uit.

Gewichtsverschil in koppen, M54 kop is 2 KG zwaarder als die van een S54, die van een N52 is zelfs veel zwaarder als die van een S54 en een behoorlijk stukje ook. Gewichtsverschil in bakken maakt niet uit, je kan een S54 ook aan een 5 bak zetten of aan een 6 bak zetten. Zelfs een E36 M3 5 bak kan er gewoon op. Racen met een SMG bak doen de meesten sowieso niet.

Voorschriften in klassen: Als je geen FIA GT of WTCC oid wilt rijden dan mag je in de meeste klassen gewoon een compressor gebruiken, sowieso bij de meeste open toerwagenkampioenschappen. Alleen niemand wil er aan omdat het een gedoe is om zoiets onder race omstandigheden betrouwbaar te krijgen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 26 sep 2010, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 26 sep 2010, 14:29

RJay schreef:Wie zei iets over Fohnen? lekker NA houden en werken met wat je hebt.
Slijt je motor ook niet extreem veel extra :o Wat ie toch wel doet met racegebruik :bag:

Daarnaast: kost een SMG niet vermogen tov een handbak? 's toch een vorm van automaat?
Nee, het is dezelfde bak als de normale 6 bak, alleen de koppeling en het schakelmechanisme is hydraulisch bediend ipv met de hand. Dus het kost geen vermogen aan de wielen, het is dezelfde bak die er tussen zit.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E46 sper

Bericht door RJay » 26 sep 2010, 14:38

Bert ///M3 schreef:
RJay schreef:Wie zei iets over Fohnen? lekker NA houden en werken met wat je hebt.
Slijt je motor ook niet extreem veel extra :o Wat ie toch wel doet met racegebruik :bag:

Daarnaast: kost een SMG niet vermogen tov een handbak? 's toch een vorm van automaat?
Nee, het is dezelfde bak als de normale 6 bak, alleen de koppeling en het schakelmechanisme is hydraulisch bediend ipv met de hand. Dus het kost geen vermogen aan de wielen, het is dezelfde bak die er tussen zit.
Hmm, nice.
Alleen dat hydreaulische deel, 's zeker berekend op straatgebruik waar meneer de koper af en toe eens mee door trekt.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E46 sper

Bericht door steve smith » 26 sep 2010, 16:28

RJay schreef:
Bert ///M3 schreef:
RJay schreef:Wie zei iets over Fohnen? lekker NA houden en werken met wat je hebt.
Slijt je motor ook niet extreem veel extra :o Wat ie toch wel doet met racegebruik :bag:

Daarnaast: kost een SMG niet vermogen tov een handbak? 's toch een vorm van automaat?
Nee, het is dezelfde bak als de normale 6 bak, alleen de koppeling en het schakelmechanisme is hydraulisch bediend ipv met de hand. Dus het kost geen vermogen aan de wielen, het is dezelfde bak die er tussen zit.
Hmm, nice.
Alleen dat hydreaulische deel, 's zeker berekend op straatgebruik waar meneer de koper af en toe eens mee door trekt.
Bert, ik snap niet dat je het op kunt brengen geduldig te blijven antwoorden op dit soort dom gelul. Te lui om het op te zoeken of geïnformeerd te zijn, maar wel Posts vol onzin neerkwakken.

SMG is er iig op berekend om 40k circuit kms probleemloos te functioneren, kan ik u uit ervaring vertellen. Rond die tijd kan er een nieuwe koppeling in, maar dat is bij een handbak ook. Is trouwens dezelfde koppeling, gelijk ondeelnummer.

Gebruikersavatar
william
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 okt 2009, 18:04

Re: E46 sper

Bericht door william » 26 sep 2010, 18:27

Ik zou het standaard diff van een e46 M3 niet gebruiken ik had er ook verschillende verhalen over gehoord de ene zij het kan en de ene zei van niet. Ik heb het geprobeerd en ben overgestapt naar een platensper die ik heb omgebouwd naar 40% en dit rijdt veel prettiger wil je het echt goed doen dan pak je een drexler diff.
SMG is te doen op het circuit heb eens horen vertellen dat er tijdens de 24h van dubai mee gereden werd zonder problemen. Maar denkt niet dat je dat zelf wilt. Zoals Bert zegt lekker een E36m3 bak erachter en rijen 6-bak heb je niks aan 1-5 zijn dezelfde overbrenging en bij de 6-bak is de 6 een overdrive en hij is nog behoorlijk wat zwaarder ook dacht iets van 10kg.
En kwa motor moet je er eentje pakken van na de 9/03 pak je er eentje van voor dat bouwjaar dan zou ik de drijfstangen maar vervangen

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E46 sper

Bericht door Aernoudt » 26 sep 2010, 18:29

Bert ///M3 schreef:...
Gewichtsverschil in koppen, M54 kop is 2 KG zwaarder als die van een S54, die van een N52 is zelfs veel zwaarder als die van een S54 en een behoorlijk stukje ook. Gewichtsverschil in bakken maakt niet uit, je kan een S54 ook aan een 5 bak zetten of aan een 6 bak zetten. Zelfs een E36 M3 5 bak kan er gewoon op. Racen met een SMG bak doen de meesten sowieso niet.....
Tel de throttlebodies etc. er allemaal eens bij op en je komt op een stuk groter verschil uit (leg de boel maar eens helemaal compleet op de weegschaal; de ervaring leert dat de verschillen dan groter zijn dan de boekjes doen geloven voor de individuele onderdelen).

Compressor betrouwbaar maken voor cirtcuit gebruik? Een Rotrex is dat van nature al; het is geen heat-on (lees eaton ;) ) kwaliteit wat zij maken. De directeuir heeft er bijvoorbeeld zelf jaar na jaar mee geraced....
Het aantal overwinninge van auto's met een compressor (die dus allemaal de einsdtreep hebben gehaald) is dusdanig groot dat je wel een paar A4- tjes nodig hebt om ze allemaal te noteren :whistle:

@William: scheelt wel meer dan 10 kilo denk ik zo ;)

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: E46 sper

Bericht door busby » 26 sep 2010, 23:14

Heren, het gaat er mij alleen om om het dif voor een E46 (voordat er weer een topic ontspoort), de rest is mij redelijk duidelijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 27 sep 2010, 05:41

Of een drexler diff of een standaard E46 M3 diff ombouwen naar een gewoon platendiff zoals William zegt. Dit kan gewoon, de cluster van bijvoorbeeld een E36 M3 3,2 past gewoon in de behuizing van een E46 M3, zijn alle 2 type 210 differentielen. M5 heeft dacht ik al 3,91 diffs met een 210 cluster dus een 3,91 diff voor een E46 M3 maken moet dan niet al te moeilijk zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 27 sep 2010, 05:56

Pingus schreef:
Bert ///M3 schreef:...
Gewichtsverschil in koppen, M54 kop is 2 KG zwaarder als die van een S54, die van een N52 is zelfs veel zwaarder als die van een S54 en een behoorlijk stukje ook. Gewichtsverschil in bakken maakt niet uit, je kan een S54 ook aan een 5 bak zetten of aan een 6 bak zetten. Zelfs een E36 M3 5 bak kan er gewoon op. Racen met een SMG bak doen de meesten sowieso niet.....
Tel de throttlebodies etc. er allemaal eens bij op en je komt op een stuk groter verschil uit (leg de boel maar eens helemaal compleet op de weegschaal; de ervaring leert dat de verschillen dan groter zijn dan de boekjes doen geloven voor de individuele onderdelen).

Compressor betrouwbaar maken voor cirtcuit gebruik? Een Rotrex is dat van nature al; het is geen heat-on (lees eaton ;) ) kwaliteit wat zij maken. De directeuir heeft er bijvoorbeeld zelf jaar na jaar mee geraced....
Het aantal overwinninge van auto's met een compressor (die dus allemaal de einsdtreep hebben gehaald) is dusdanig groot dat je wel een paar A4- tjes nodig hebt om ze allemaal te noteren :whistle:

@William: scheelt wel meer dan 10 kilo denk ik zo ;)
Nee, hoeveel heb je er hier in de buurt bijvoorbeeld benelux of EU zien rond rijden dan? Vrij weinig.

Die paar KG die het inlaatspruitstuk in het totaal zwaarder zouden zijn vallen met gemak weg tegen die van een compressor en toebehoren.

Waarom zou je zelf het wiel overnieuw gaan uitvinden en moeilijk gaan zitten doen als je een fabrieksmotor krijgen kan die rond het zelfde vermogen zit en potentieel voor meer. Ga je een compressor motor bouwen dan heb je gewoon meer werk aan bugfixen etc. Het is niet de compressor die je betrouwbaar krijgen moet maar meer de spullen er omheen. Leuk als je een straatsetje pakt daar funtctioneert het prima maar als het bijvoorbeeld 1.52 op Zandvoort moet rijden dan is dat wel andere koek.

Verschil tussen 6 bak en 5 bak van een E36 M3 is 12 KG even uit mijn hoofd, voor een SMG zou dat wat meer zijn omdat je met de hydraulische cylinders zit.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E46 sper

Bericht door Aernoudt » 27 sep 2010, 07:55

Bert ///M3 schreef:...

Voorschriften in klassen: Als je geen FIA GT of WTCC oid wilt rijden dan mag je in de meeste klassen gewoon een compressor gebruiken, sowieso bij de meeste open toerwagenkampioenschappen. Alleen niemand wil er aan omdat het een gedoe is om zoiets onder race omstandigheden betrouwbaar te krijgen.

Was ik nog vergeten: lees voor de lol de regelementen van de diverse race klassen in Nederland eens Bert. Dan kun je met eigen ogen lezen dat het vaak niet is toegestaan om er een turbo of een compressor op te schroeven...

Het zijn al die 'maar een paar kilo' zaken bij elkaar opgeteld Bert. Leg nu eens zo'n compleete combi van (compleet!) blok + bak op de weegschaal, dan hoeven we in dit topic (en andere topics) niet zo te ping-pongen. M54+ compressor krijg je op meer vermogen (en koppel) en betrouwbaar dan je M3 blok. Als het een beetje mee zit, kan ik het je persoonlijk bewijzen in de nabije toekomst.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 27 sep 2010, 08:25

Pingus schreef:
Bert ///M3 schreef:...

Voorschriften in klassen: Als je geen FIA GT of WTCC oid wilt rijden dan mag je in de meeste klassen gewoon een compressor gebruiken, sowieso bij de meeste open toerwagenkampioenschappen. Alleen niemand wil er aan omdat het een gedoe is om zoiets onder race omstandigheden betrouwbaar te krijgen.

Was ik nog vergeten: lees voor de lol de regelementen van de diverse race klassen in Nederland eens Bert. Dan kun je met eigen ogen lezen dat het vaak niet is toegestaan om er een turbo of een compressor op te schroeven...
Denk dat jij dat eens moet doen, DSC bijvoorbeeld, drukvulling is vrij mits je je bij een volumelimitatie aan de 1.7 factor houd. DNRT en alles wat daar onder valt (bijvoorbeeld WEK) is helemaal vrij. ACNN sprint is ook vrij.

Hou je alleen de cupklassen over en dan mag je sowieso niet afwijken van het voorgeschreven pakket zoals in de open klassen. Dan heb je het wel zo'n beetje gehad met de meeste klassen in NL.
Pingus schreef: M54+ compressor krijg je op meer vermogen (en koppel) en betrouwbaar dan je M3 blok.
Vermogen moet je nog maar zien. Volgens mij zitten de meeste aanbieders van die setjes rond de 290 PK voor een bolt on kit ?? voor meer moet je ws. je motor verbouwen. Dat zijn er dus nog altijd ruim 50 PK minder als een S54.

Betrouwbaarheid weet je al helemaal niet omdat er weinig tot geen rond rijden in de racerij.

Maw voorlopig is het M54 rotrex concept speculatie/internet bla bla terwijl S54 zijn betrouwbaarheid wel bewezen heeft in de racerij.
Pingus schreef: Als het een beetje mee zit, kan ik het je persoonlijk bewijzen in de nabije toekomst
Gewaagde uitspraak :) Wacht in spanning, maar we weten hier geloof ik allemaal wel hoe het doorgaans met jou plannen afloopt :)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E46 sper

Bericht door Aernoudt » 27 sep 2010, 17:14

Bert ///M3 schreef:[... Wacht in spanning, maar we weten hier geloof ik allemaal wel hoe het doorgaans met jou plannen afloopt :)
Haha, ik denk dat ik juist meer plannen heb verwezenlijkt dan veel mensen; en daar heb ik veel plezier aan beleefd. Daarna bouw je weer iets nieuws op om te proberen, krijg je veel rij en sluetel ervaring van.
Dat een aantal mensen, die mij niet goed kennen (noch begrijpen), en een deel van die projekten zelfs niet eens gekend heeft, daar continue van dit soort uitspraken over doen, zegt meer over hun (en dus ook over jou) dan over mij. (Namelijk uitspraken doen zonder (afdoende) praktijk ervaring, daar ben jij zo wie zo ook erg goed in heb je wel bewezen (in de praktijk dan ;) )....

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: E46 sper

Bericht door Kasteel » 27 sep 2010, 18:20

Ben het eigenlijk voor 300% met oa Bert eens, liever bewezen en het reeds bewandelde pad, dan het wiel gaan uitvinden en 100 dingen aanpassen. Ben sowieso niet van die bouwpakketten, zeker niet motorisch...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 sper

Bericht door Bert ///M3 » 27 sep 2010, 20:33

Pingus schreef:
Bert ///M3 schreef:[... Wacht in spanning, maar we weten hier geloof ik allemaal wel hoe het doorgaans met jou plannen afloopt :)
Haha, ik denk dat ik juist meer plannen heb verwezenlijkt dan veel mensen; en daar heb ik veel plezier aan beleefd. Daarna bouw je weer iets nieuws op om te proberen, krijg je veel rij en sluetel ervaring van. Dat een aantal mensen, die mij niet goed kennen (noch begrijpen), en een deel van die projekten zelfs niet eens gekend heeft, daar continue van dit soort uitspraken over doen, zegt meer over hun (en dus ook over jou) dan over mij. (Namelijk uitspraken doen zonder (afdoende) praktijk ervaring, daar ben jij zo wie zo ook erg goed in heb je wel bewezen (in de praktijk dan ;) )....
Och dat zal best, maar in dat geval werk je het zelf in de hand. Ik volg je projecten al wat jaartjes en het is altijd hetzelfde liedje. Je begint meestal een topic met grootse plannen, weer een andere auto wat het dan zogenaamd helemaal is. Vervolgens heb je meestal na een paar weken of maanden de helft klaar en dan ben je al verveeld van je nieuwste aanwinst of het zit tegen en gaat het in de verkoop. Auto's bouwen en uitproberen is een leuke bezigheid, maar volgens mij heb jij helemaal niet het geduld voor iets ala een M54 + compressor swap.

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: E46 sper

Bericht door busby » 28 sep 2010, 08:03

Kan hier aub een slot op, het gaat nu nergens meer over.
Dank voor de bijdragen, maar ik heb geen zin in haantjesgedrag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten