De groene code

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

De groene code

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2007, 11:56

De groene code

Algemeen
Een van de voordelen van het bezit van een 4x4-voertuig is dat men de mogelijkheid heeft om op plekken te komen, die voor andere mensen moeilijk te bereiken zijn. Als men dit ook in de toekomst wil blijven doen, zal men zich dienen te realiseren dat dit uitsluitend haalbaar is indien men zich bewust is van het feit dat er zo voorzichtig mogelijk moet worden omgegaan met natuur en millieu. Dit kunnen wij (mede) bereiken door ons als 4x4-rijders STRAK aan een aantal regels te houden en anderen, die deze regels niet respecteren, of aan wie deze regels nog niet bekend zijn, hierop te attenderen. Gezien het feit dat in de voorgaande jaren de beschikbaarheid van 4x4-terreinen, of mogelijkheden tot het beoefenen van de 4x4-sport alleen maar zijn afgenomen, kan alleen een STRAKKE naleving van de regels van de GROENE CODE hierin verandering brengen !!!

Wat velen zich niet realiseren is dat het 4x4 rijden een recht is, waar we erg zuinig op moeten zijn. Als wij onze 4x4-activiteiten niet bewust onderbouwen, ondergraven wij daarmee de 4x4-mogelijkheden voor de toekomst. De FNTC heeft zich onder andere tot doel gesteld het imago van de 4x4-sport te verbeteren en door het promoten van de GROENE CODE wil men gemeentes en provincies ervan overtuigen, dat het intrekken en weigeren van vergunningen met betrekking tot plaatsen waar de 4x4-sport kan worden beoefend, vaak niet terecht zijn geweest. Ook streeft men ernaar om (permanente) toestemming te verkrijgen voor nieuwe terreinen, waarbij het gebruik door de FNTC zal worden gecoördineerd.

De groene Code op afgesloten terrein
- Volg altijd de aanwijzingen van de organisatie op
- Rijd rustig en beheerst
- Volg de aangegeven route
- Ben je genoodzaakt een omleiding te volgen, vermijd de begroeide gedeelten
- Veroorzaak geen onnodig lawaai
- Laat geen rommel achter
- Veroorzaak geen hinder voor andere bezoekers
- Zorg voor een olie- en vetvrije terreinwagen
- Zorg bij reparaties te velde voor een vloeistofdichte ondergrond
- Zorg bij het verlaten van het terrein dat de verlichting en nummerplaat voldoen aan de wettelijke verkeerseisen
- Zorg er voor dat uw banden geen overlast bezorgen aan het overige wegverkeer

Groene Code op onverharde wegen
Ga alleen daar rijden waar dit is toegestaan. Maak uitsluitend gebruik van bestaande routes. Belangrijk is je vooraf te oriënteren (via landkaarten en/of informatie) op routes waar het (4x4) rijden toegestaan en mogelijk is. Wijk niet af van bestaande routes en ga beslist geen eigen routes creëren door van de bestaande routes af te gaan. Uw sporen zullen namelijk weer door anderen worden gevolgd, waardoor onnodige schade aan de natuur zal worden toegebracht.
Respecteer natuur en millieu. Wees extra voorzichtig en schenk extra aandacht aan wild met jongen. Voorkom schade aan jonge aanwas (bomen en planten). Let op brandgevaar. Laat geen vuil of afval achter in de natuur. Zorg dat uw auto vrij is van olie- en vetresten. Zorg bij reparaties te velde voor een vloeistofdichte ondergrond.
Respecteer de rechten van derden. Open geen hekken e.d. die kennelijk tot doel hebben om passanten te weren.
Respecteer de verkeersregels, verkeersborden, verkeerstekens en andere weggebruikers. Juist door het niet opvolgen van de basis verkeersregels ontstaan vaak irritaties van andere weggebruikers.
Geef geen aanleiding tot overlast aan: fietsers, wandelaars, ruiters, boeren en bewoners van de streek waar u doorheen rijdt. Geef, waar nodig, deze mensen extra ruimte of verminder uw snelheid. Pas uw snelheid aan, voorkom onnodige stofwolken of opspattend water en/of modder. Veroorzaak geen hinder (o.a. geluidshinder) voor anderen. Een vriendelijke groet tijdens het passeren doet veel goed.

Consequenties van de Groene Code
Mede gezien het bovenstaande is het belangrijk dat alle beoefenaars van de 4x4-sport zich achter de regels van de Groene Code stellen en dat zij deze regels ook zullen uitdragen aan anderen.

Clubs die aangesloten zijn bij de FNTC dienen er op toe te zien dat de regels met betrekking tot de Groene Code strikt worden nageleefd. Ook dienen deze clubs zich bewust te zijn van het feit dat zij als organisatoren geen evenementen kunnen organiseren die in zijn geheel of in onderdelen indruisen tegen de regels van de Groene Code.

Clubs dienen maatregelen te nemen tegen leden die de regels van de Groene Code niet naleven tijdens een evenement waaraan wordt deelgenomen.

Het verdient aanbeveling om alle deelnemers vooraf te informeren dat het betreffende evenement zal worden verreden volgens de regels van de Groene Code en dat bij incorrect gedrag sancties het gevolg kunnen zijn.

Het moet duidelijk zijn dat de aard van de sanctie dient af te hangen van het feit of het incorrect gedrag een gevolg is van bewust of onbewust gedrag.

Federatie Nederlandse Terreinwagenclubs (http://www.FNTC.nl)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 23 jan 2007, 13:36

Dennis na de Niva voor het ruwe terein gevallen ;-)

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 jan 2007, 14:06

Allemaal leuk en aardig die code, MAAR 99% van de natuur bezoekers vinden je toch een ASO als je met je 4x4 loopt te wroeten (ook al is het binnen alle regels en vergunningen). Ik denk dat dit een punt is waar je bijna niet uit kan komen.

Gebruikersavatar
Edwin QV
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:11

Bericht door Edwin QV » 25 jan 2007, 19:50

Daarom is het in Nederland eigenlijk alleen nog maar mogelijk om je 4x4 uit te laten op speciale dagen die georganiseerd worden door clubs als de
ANVT.

Hier komen dan ook altijd vele offroadliefhebbers op af waardoor het vaak ook filerijden is maar zoals rico al vertelde, wanneer je op een gemiddeld bospad rijdt wordt je aangekeken en soms ook uitgescholden alsof je een grote crimineel bent, en daarvoor hoef je echt niet als een dolle te rijden hoor :cry:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten