Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
frankv

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door frankv » 03 sep 2010, 21:07

Macboy schreef:Mijn nieuwste aanwinst: 25 jaar oud. Wat vinden jullie ? Helaas geen originele band nog kunnen vinden, maar verder helemaal gereviseerd met de originele kroon erop.
35 jaar toch? Je verrekent jezelf 10 jaar. Dit horloge ziet er in het echt erg mooi en subtiel uit. Cleaner kan bijna niet. met een originele band zou hij vast mooier worden, maar ik heb deze kastvorm met de normale bandaansluiting nog nooit gezien. Ik zou er Ferrie eens over mailen, misschien kan hij er iets over zeggen.

Nog even in herinnering brengen dat Macboy zijn vader en mijn vader beide in dezelfde tijd eenzelfde (niet 100% gelijk, maar 99%) horloge hebben aangeschaft. Ook voor mijn vader (28 jaar denk ik) zal het een forse uitgave zijn geweest. Ook deze heb ik net volledig bij Ferrie laten reviseren:

Afbeelding

dale vito

Bericht door dale vito » 03 sep 2010, 22:08

Mooi om te zien dat er goed voor de vintages wordt gezorgd! Jullie hebben wel gelijk hét topadres te pakken!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 sep 2010, 08:42

Mooi Ilja, alles is dus gelukt. Ja Schweitzer is hét Omega adres.

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2010, 10:25

Trouwens over de nauwkeurigheid van onze mechanische horloges. De Jaeger loopt ietsje achter(3 sec per 24), maar de Sub in 1 week + 0,5 seconde!

Dat is geen Chronometer COSC meer man, dat is atoomklokwaardig . :D Terwijl de Deepsea 'n seconde of 2 in 24h achterliep....

Die van jullie?

Bort

Bericht door Bort » 04 sep 2010, 10:49

Ik heb een vraag aan de mensen die een chronograph bezitten: gebruiken jullie die chronometer en waarvoor?

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2010, 11:07

Bort schreef:Ik heb een vraag aan de mensen die een chronograph bezitten: gebruiken jullie die chronometer en waarvoor?
Een chronograaf is kortweg'n 'stopwatch'. Bovenste 'knop start/stop onderste knop terug naar 'nul'.Over 't algemeen.

Een CHRONOMETER is 'n horloge die bij de COSC onafhankelijk op nauwkeurigheid is getest, staat op de dial dan, en heeft 'n certificaat erbij.

frankv

Bericht door frankv » 04 sep 2010, 14:52

Robin schreef:Trouwens over de nauwkeurigheid van onze mechanische horloges. De Jaeger loopt ietsje achter(3 sec per 24), maar de Sub in 1 week + 0,5 seconde!

Dat is geen Chronometer COSC meer man, dat is atoomklokwaardig . :D Terwijl de Deepsea 'n seconde of 2 in 24h achterliep....

Die van jullie?
Mijn seamaster professional (cosc chronometer) is zeer nauwkeurig, pas afgeregeld, die loopt minder dan 1 sec per dag verkeerd. Mijn oude stemvork seamaster (ook een cosc chronometer, pas gereviseerd) loopt ongeveer -2 per dag, voor een 35 jaar oud horloge erg knap. Mijn non-chronometer geneve (zie boven) loopt ook heel goed binnen 2sec per dag.

Het heeft mij verbaasd hoe goed mechanische automaten lopen.

Wat ik me wel eens afvraag hoe goed of slecht handopwinders lopen vanwege de afnemende veerspanning (die bij een automaat op peil bijft), bijvoorbeeld het lemania uurwerk uit de speedmaster professional. Enig idee hoe nauwkeurig die loopt? Het is geen chronometer.

dale vito

Bericht door dale vito » 04 sep 2010, 21:43

Robin schreef:Trouwens over de nauwkeurigheid van onze mechanische horloges. De Jaeger loopt ietsje achter(3 sec per 24), maar de Sub in 1 week + 0,5 seconde!

Die van jullie?
Hoe check je dat Robin, teletekst/funk of op de Witschi? Linksom of rechtsom erg indrukwekkend!
Bort schreef:Ik heb een vraag aan de mensen die een chronograph bezitten: gebruiken jullie die chronometer en waarvoor?
Afgezien van het foutje in de terminologie: pasta koken!! ;) ;) LOL! Serieus; neuh, afgezien van een beetje rammen op de knoppies voor de lol ;)

Tom

Bericht door Tom » 04 sep 2010, 21:46

Gebruik die chronograaf ook niet.
Vind de link met de racerij het leukste aan een chronograaf.

frankv

Bericht door frankv » 04 sep 2010, 22:45

ik gebruik teletekst om mijn horloges gelijk te zetten / voor of achter te controleren

chronograaf en duikersbezel gebruik ik idd ook alleen om de pasta of de pizza te timen

Bort

Bericht door Bort » 05 sep 2010, 00:02

OK, OK, geen chronometer, ik zal 't nooit meer zeggen :D :oops:
:lol: @ pasta koken, grappige toepassing.

Ik vind vooral de reset knop vermakelijk :mrgreen: Veel chronografen zijn echt mooi, maar vroeg me dus echt af wie dat nu eigenlijk gebruikt. Niemand echt dus.

Robin

Bericht door Robin » 05 sep 2010, 09:23

@frankv, mooie waardes. En inderdaad de veerspanning bij handopwinders neemt af naarmate de dagen vorderen, en als 'n handopwinder op z'n laatste power van de veer loopt gaat ie vóór lopen.

MAAR aangezien de gemiddelde veer van 'n mech (ook aut)klok goed is voor een 40/48 uur(dus bijna 2 etmalen) en je 'm TOCH elke dag op 't zelfde moment gaat opwinden(van mijn part elke ochtend half negen) zit de veer nog maar op de helft en nog genoeg power dus ook geen vóórlopen dan.

@Dale:Ik heb hier 3 Funkuhren(zelfs 'n syncher op de iPhone4 LOL, dus 4) en 'n Witschi inderdaad.

Robin

Bericht door Robin » 05 sep 2010, 09:28

frankv schreef:
chronograaf en duikersbezel gebruik ik idd ook alleen om de pasta of de pizza te timen
Dit team heeft een BTG tijd op de Nordschleife van 48 minuten 16 seconden, vanwege een lichtgewicht
bodem:
Afbeelding

De technische man achter dit alles:
Afbeelding

:lol:

dvh

Bericht door dvh » 05 sep 2010, 10:49

frankv schreef:
Macboy schreef:Mijn nieuwste aanwinst: 25 jaar oud. Wat vinden jullie ? Helaas geen originele band nog kunnen vinden, maar verder helemaal gereviseerd met de originele kroon erop.
35 jaar toch? Je verrekent jezelf 10 jaar. Dit horloge ziet er in het echt erg mooi en subtiel uit. Cleaner kan bijna niet. met een originele band zou hij vast mooier worden, maar ik heb deze kastvorm met de normale bandaansluiting nog nooit gezien. Ik zou er Ferrie eens over mailen, misschien kan hij er iets over zeggen.

Nog even in herinnering brengen dat Macboy zijn vader en mijn vader beide in dezelfde tijd eenzelfde (niet 100% gelijk, maar 99%) horloge hebben aangeschaft. Ook voor mijn vader (28 jaar denk ik) zal het een forse uitgave zijn geweest. Ook deze heb ik net volledig bij Ferrie laten reviseren:

Afbeelding
Erg mooie klok !
Alleen moeilijk te combineren met je kleding denk ik :)...
Onder een pak zou ie super staan.

Dit vind ik persoonlijk ook een erg mooi net horloge:
Afbeelding

dale vito

Bericht door dale vito » 06 sep 2010, 22:00

he die foto ken ik!! LOL!! (zie http://www.awco.nl" onclick="window.open(this.href);return false; - mijn parttime werkgever ;) )

frankv

Bericht door frankv » 06 sep 2010, 22:22

dale vito schreef:he die foto ken ik!! LOL!! (zie http://www.awco.nl" onclick="window.open(this.href);return false; - mijn parttime werkgever ;) )
en bedankt voor de site... Niet al te kostbaar trouwens die Omega.

dale vito

Bericht door dale vito » 06 sep 2010, 22:40

Als je de site leuk vindt zou ik je zeker aanraden om ook het archief door te kijken. Ik heb zaterdag een hoop verkochte horloges daar heen verplaatst en er zitten echte pareltjes tussen, zeker voor de vintage liefhebber.

frankv

Bericht door frankv » 06 sep 2010, 22:54

dale vito schreef:Als je de site leuk vindt zou ik je zeker aanraden om ook het archief door te kijken. Ik heb zaterdag een hoop verkochte horloges daar heen verplaatst en er zitten echte pareltjes tussen, zeker voor de vintage liefhebber.
Ik durf het bijna niet te vragen...

Afbeelding

dale vito

Bericht door dale vito » 06 sep 2010, 23:19

Dit horloge is een tijd geleden verkocht. Sindsdien is de website stevig vernieuwd waarbij niet alle gegevens zijn overgezet van database naar database. Sorry :)

frankv

Bericht door frankv » 07 sep 2010, 09:15

dale vito schreef:Dit horloge is een tijd geleden verkocht. Sindsdien is de website stevig vernieuwd waarbij niet alle gegevens zijn overgezet van database naar database. Sorry :)
Dit horloge staat prima in het archief hoor, als verkocht, dus er is niets mis met je website. Ik vroeg me alleen af hoeveel zo'n horloge uit de jaren 40 in deze staat op zou moeten brengen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Robin

Bericht door Robin » 07 sep 2010, 09:41

frankv schreef:
dale vito schreef:Dit horloge is een tijd geleden verkocht. Sindsdien is de website stevig vernieuwd waarbij niet alle gegevens zijn overgezet van database naar database. Sorry :)
Dit horloge staat prima in het archief hoor, als verkocht, dus er is niets mis met je website. Ik vroeg me alleen af hoeveel zo'n horloge uit de jaren 40 in deze staat op zou moeten brengen, gewoon uit nieuwsgierigheid.
In Omega's Museum Collection loopt al 'n paar jaar zo'n soortgelijk model weer mee(nieuw, maar of ie limited is dunno.)

http://www.omegawatches.com/gents/speci ... 3395002001" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto van http://www.chrono24.com" onclick="window.open(this.href);return false;:
Afbeelding

Macboy

Bericht door Macboy » 07 sep 2010, 13:07

FrankS: inderdaad 35 jaar !

Robin: Ferrie Schweitzer inderdaad zeer goed en betrouwbaar adres :thumbup:

dale vito

Bericht door dale vito » 07 sep 2010, 17:08

Normaal kan ik de prijzen wél terugvinden, deze echter niet ivm website-verhaal.

Bort

Bericht door Bort » 07 sep 2010, 19:53

Is er iemand bekend met "Pateck Genève"? (zakhorloges)

Tom

Bericht door Tom » 07 sep 2010, 20:17

Patek Philippe schijnt wel aardige klokjes te maken, zitten ook in Genève...

Plaats reactie