5 dagskenteken ivm auto invoeren uit Duitsland
-
5 dagskenteken ivm auto invoeren uit Duitsland
Goedendag
Ik ben van plan om a.s. zaterdag of de zaterdag erop een auto te kopen in Duitsland,hier heb ik alleen nog niet zoveel ervaring mee om een auto uit Duitsland te halen.
Maar van verschillende mensen hoor ik verhalen dat het mogelijk is om met de auto die nog op Duits kenteken staat naar huis te rijden dmv een 5 dagskenteken.Mijn bedoeling is dan om zaterdag naar de auto te gaan kijken is het iets deze meteen rijdend mee naar huis te nemen.
Weet iemand van jullie wat dit precies inhoud het 5 dagskenteken?
Waar kan ik dit 5 dagskenteken aanvragen?
Wat zijn de kosten van een 5 dagskenteken en welke papieren en/of gegevens heb ik hiervoor nodig om dit aan te vragen?
Of hebben jullie misschien een beter alternatief/advies?
Alvast bedankt!
Mvg Geert
Ik ben van plan om a.s. zaterdag of de zaterdag erop een auto te kopen in Duitsland,hier heb ik alleen nog niet zoveel ervaring mee om een auto uit Duitsland te halen.
Maar van verschillende mensen hoor ik verhalen dat het mogelijk is om met de auto die nog op Duits kenteken staat naar huis te rijden dmv een 5 dagskenteken.Mijn bedoeling is dan om zaterdag naar de auto te gaan kijken is het iets deze meteen rijdend mee naar huis te nemen.
Weet iemand van jullie wat dit precies inhoud het 5 dagskenteken?
Waar kan ik dit 5 dagskenteken aanvragen?
Wat zijn de kosten van een 5 dagskenteken en welke papieren en/of gegevens heb ik hiervoor nodig om dit aan te vragen?
Of hebben jullie misschien een beter alternatief/advies?
Alvast bedankt!
Mvg Geert
- JeroenB3
Re: 5 dagskenteken ivm auto invoeren uit Duitsland
Hey Geert,
heb destijds een kurzzeitkennzeichen gehaald bij een bedrijfje in Gronau, net over de grens.
Voor 9 tientjes heb je zo'n 5-daags kenteken met WA verzekering, geldig in heel de EU.
Je kan hem ook laten bezorgen, maar dan heb je een dag minder en kost iets meer.
Met die platen ga je naar de auto die je wil kopen, vul je het chassisnummer in en gassen maar
Je kan dus ook meerdere auto's bezoeken en de mooiste mee nemen.
Op belastingdienst.nl kun je de auto ook even aanmelden, zodat je 2 weken mag rijden zonder BPM te betalen.
heb destijds een kurzzeitkennzeichen gehaald bij een bedrijfje in Gronau, net over de grens.
Voor 9 tientjes heb je zo'n 5-daags kenteken met WA verzekering, geldig in heel de EU.
Je kan hem ook laten bezorgen, maar dan heb je een dag minder en kost iets meer.
Met die platen ga je naar de auto die je wil kopen, vul je het chassisnummer in en gassen maar

Je kan dus ook meerdere auto's bezoeken en de mooiste mee nemen.
Op belastingdienst.nl kun je de auto ook even aanmelden, zodat je 2 weken mag rijden zonder BPM te betalen.
- MartijnGizmo
Ik heb onlangs Niels vergezeld bij zo'n onderneming, en het verbaasde ons hoe makkelijk dat gaat:
- auto kopen + Fahrzeugbrief ontvangen
- kantoortje binnenlopen voor 5-daags kenteken
- kopietje rijbewijs/paspoort
- betalen
- tijdelijke kenteken op de auto
- naar huis rijden
Het kopen van de auto hoef je niet als eerste te doen overigens.
- auto kopen + Fahrzeugbrief ontvangen
- kantoortje binnenlopen voor 5-daags kenteken
- kopietje rijbewijs/paspoort
- betalen
- tijdelijke kenteken op de auto
- naar huis rijden
Het kopen van de auto hoef je niet als eerste te doen overigens.
- JeroenB3
Je mag niet in Nederland rijden met een buitenlands kenteken, omdat je dan de belasting ontduikt.
Op belastingdienst.nl kun je de auto en het kenteken aanmelden, zodat je max. 2 weken mag rondrijden.
Dit noemen ze 'Vrijstelling voor BPM en MRB bij kortstondig gebruik' en kan online ingevuld worden.
Bij deze ook het bedrijfje in Gronau:
A.J.V. Handels GmbH (http://www.ajv.de)
Op belastingdienst.nl kun je de auto en het kenteken aanmelden, zodat je max. 2 weken mag rondrijden.
Dit noemen ze 'Vrijstelling voor BPM en MRB bij kortstondig gebruik' en kan online ingevuld worden.
Bij deze ook het bedrijfje in Gronau:
A.J.V. Handels GmbH (http://www.ajv.de)
- Tom van H.
Al 3x een auto uit dl gehaald en dit gaat erg makkelijk:
Bij aankoop van de auto ga je altijd met de verkopende partij naar het lokale TUV kantoor om de auto over te schrijven.
Bij elk TUV kantoor zijn een of meerdere bedrijfjes te vinden die kentekens verkopen (in duitsland krijgt een auto altijd een nieuw kenteken bij wisselen van eigenaar) en deze bedrijfjes verkopen ook "exportplaten". Met deze platen kun je een week of 14 dagen, afhankelijk van welke je kiest (scheelt bijna nix in prijs) verzekerd door heel europa rijden. Wel even bij de belastingdienst aanmelden ivm bpm-ontduiking zoals eerder aangegeven. Bij de RDW kun je zoals je waarschijnlijk al weet 'smorgens zonder afspraak terecht om de auto aan te melden, maar reken erop dat je daar een uur of 3 zit te wachten. Beter kun je even een afspraak maken om dit te voorkomen, kan wel een weekje duren voor je terecht kan. Daarom het beste 14-daags kenteken pakken en/of al afspraak maken voor je de auto gaat halen (neem aan dat annuleren niet echt een punt is).
Bij aankoop van de auto ga je altijd met de verkopende partij naar het lokale TUV kantoor om de auto over te schrijven.
Bij elk TUV kantoor zijn een of meerdere bedrijfjes te vinden die kentekens verkopen (in duitsland krijgt een auto altijd een nieuw kenteken bij wisselen van eigenaar) en deze bedrijfjes verkopen ook "exportplaten". Met deze platen kun je een week of 14 dagen, afhankelijk van welke je kiest (scheelt bijna nix in prijs) verzekerd door heel europa rijden. Wel even bij de belastingdienst aanmelden ivm bpm-ontduiking zoals eerder aangegeven. Bij de RDW kun je zoals je waarschijnlijk al weet 'smorgens zonder afspraak terecht om de auto aan te melden, maar reken erop dat je daar een uur of 3 zit te wachten. Beter kun je even een afspraak maken om dit te voorkomen, kan wel een weekje duren voor je terecht kan. Daarom het beste 14-daags kenteken pakken en/of al afspraak maken voor je de auto gaat halen (neem aan dat annuleren niet echt een punt is).
- Niels
- Auto: Prius+
Overschrijven? Een Duitser? Niet dat ik weet of heb gedaan 

- Femme
Ik zou in ieder geval zorgen voor goede verzekering op chassisnummer in Nederland, kan een hoop gezeik schelen mocht je toevallig aangereden worden op de weg naar huis.
Het aanvragen van een bpm-vrijstelling heb ik nooit moeite voor genomen maar ik woon dan slechts 20km over de grens. Er kan mijn inziens weinig gebeuren want bpm zul je toch moeten betalen.
Het aanvragen van een bpm-vrijstelling heb ik nooit moeite voor genomen maar ik woon dan slechts 20km over de grens. Er kan mijn inziens weinig gebeuren want bpm zul je toch moeten betalen.
- Niels
Het 5 daagse kenteken zijn zeg maar verzekeringsplaten (zoals je dat ook op een brommer had vroeger) en dus inclusief groene kaart voor de hele EU.
Je moet idd (toch) nog BPM betalen echter ben je met een auto aan de rit in NL die van jou is voor prive gebruik. Op dat moment ontduik je belasting. ff op internet het linkje invullen kan een hoop gezeik schelen
Je moet idd (toch) nog BPM betalen echter ben je met een auto aan de rit in NL die van jou is voor prive gebruik. Op dat moment ontduik je belasting. ff op internet het linkje invullen kan een hoop gezeik schelen

- Sjoerd MP BMW
Nee, heb je ook niet. Tom schrijft poep (alsof hij de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt).Niels schreef:Overschrijven? Een Duitser? Niet dat ik weet of heb gedaan
Auto schrijf je niet over. Duitser meld auto van zijn kenteken af bij Strassenverkehrsamt en bij dezelfde instantie meldt vraag je een tijdelijk kentekenpapieren aan. In de buurt heb je zaakjes waar Platten verkocht worden. Soms ook zaakjes waar tijdelijk kentekenpapieren en platen tegelijk worden verkocht.
Met TUV of DEKRA heb je niets van doen aangezien auto niet gekeurd hoeft te worden. Doet de RDW of garage immers al bij APK.
- Tom van H.
LOL ik schrijf idd poep, maargoed met overschrijven bedoel ik idd afmelden van huidige eigenaar en nieuwe (tijdelijke) papieren aanvragen. Is net zoiets als overschrijven toch? Verkopende partij heeft dit elke keer geregeld dus weet idd niet precies hoe je het moet noemen. Herinner me van de laatste keer dat er groot TUV op het gebouw stond, maar blijkbaar is dit dan de Strassenverkehrsamt. Heb het beestje misschien niet bij de juiste naam genoemd, maar het komt ongeveer op het zelfde neerSjoerd MP BMW schreef:Nee, heb je ook niet. Tom schrijft poep (alsof hij de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt).Niels schreef:Overschrijven? Een Duitser? Niet dat ik weet of heb gedaan
Auto schrijf je niet over. Duitser meld auto van zijn kenteken af bij Strassenverkehrsamt en bij dezelfde instantie meldt vraag je een tijdelijk kentekenpapieren aan. In de buurt heb je zaakjes waar Platten verkocht worden. Soms ook zaakjes waar tijdelijk kentekenpapieren en platen tegelijk worden verkocht.
Met TUV of DEKRA heb je niets van doen aangezien auto niet gekeurd hoeft te worden. Doet de RDW of garage immers al bij APK.

- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Wat wel jammer is, is dat de auto niet all-risk te verzekeren is met een 1dags kenteken(of 5 daags)
- FreudeamFahren
*klik* Online bestellen van export verzekering...
Uit het Duitse linkje voor hetzelfde product:
Uit het Duitse linkje voor hetzelfde product:
Volgens mij moet je dus wel rekening houden met de openingstijden van de "Kfz-Zulassungsstelle"... Als ik vervolgens *klik* hier zoek op bijvoorbeeld Oberhausen, dan krijg ik deze Öffnungszeiten:Mit dieser Deckungskarte und Ihrem gültigen Personalausweis oder Reisepass bekommen Sie bei jeder Kfz-Zulassungsstelle in Deutschland ein Ausfuhrkennzeichen. Sie müssen das Fahrzeug eventuell bei der Zulassungsstelle vorführen. Außerdem muss das Fahrzeug gültigen TÜV und ASU haben.
Zaterdag is dus niet altijd handig.Öffnungszeiten
Mo. 08.00 - 12.00 Uhr
Di. 08.00 - 16.00 Uhr
Mi. 08.00 - 12.00 Uhr
Do. 08.00 - 18.00 Uhr
Fr. 08.00 - 12.00 Uhr
Sa. geschlossen
- Sjoerd MP BMW
In sommige plaatsen is de Strasenverkehrsamt ook op zaterdag geopend.
Ik snapte wat je bedoelde!
Tom van H. schreef:LOL ik schrijf idd poep,...

- GTRene
wat is die ASU danAußerdem muss das Fahrzeug gültigen TÜV und ASU haben

- Niels
Misschien dat een particulier een auto moet afmelden bij het Strasenverkehrsamt maar ik kocht een auto bij een handelaar en die gasten bij het Strasenverkehrsamt keken of ze water zagen branden
Dus we zijn er wel geweest maar hebben niet van hun diensten gebruik gemaakt dat weet ik 100% zeker.
Overigens moet een auto nog wel Tuv hebben voor een 5 daags kenteken.

Overigens moet een auto nog wel Tuv hebben voor een 5 daags kenteken.
- MartijnGizmo
Ja, ik heb van hun sanitaire diensten gebruik gemaakt en heerlijk staan urineren daar! 

- Sjoerd MP BMW
Keuring in Dld is tweedelig: Hauptuntersuchung (HU) en Abgasuntersuchung (AU)GTRene schreef:wat is die ASU danAußerdem muss das Fahrzeug gültigen TÜV und ASU habenen hoe ziet dat er uit.
In plaats van de afkorting AU wordt ook weleens ASU gebruikt en de Hauptuntersuchung wordt ook wel eens TÜV genoemd.

Ik ga altijd naar de Dekra omdat het TÜV personeel chagrijnig volk is, andere keuringsstations zijn ASÜ en GTÜ.
-
Goedendag
Bedankt voor het zo snel beantwoorden van de vragen!
Ik ben dus van plan om zaterdag een auto te halen in Duisburg,dit is net over de grens.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de auto zaterdag overschrijven bij het postkantoor/TUV kantoor en daar zit 99% zeker een bedrijf waar ik een kenteken kan kopen voor bijv 2 weken?
Alvast bedankt!
Mvg Geert
Bedankt voor het zo snel beantwoorden van de vragen!
Ik ben dus van plan om zaterdag een auto te halen in Duisburg,dit is net over de grens.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de auto zaterdag overschrijven bij het postkantoor/TUV kantoor en daar zit 99% zeker een bedrijf waar ik een kenteken kan kopen voor bijv 2 weken?
Alvast bedankt!
Mvg Geert
- Niels
Nou zo heerlijk vond ik die stink bende daar niet andersMartijn Koevoets schreef:Ja, ik heb van hun sanitaire diensten gebruik gemaakt en heerlijk staan urineren daar!

- FreudeamFahren
Ik zou de verkoper van te voren vragen of het mogelijk is om de auto op zaterdag mee te nemen. Je onderhandelingspositie wordt er niet beter van, maar praktisch is het wel.GeertB schreef:Ik ben dus van plan om zaterdag een auto te halen in Duisburg,dit is net over de grens.
Ik heb al eens een Boxster uit het Taunus gebergte gehaalte voor een collega. De verkoper wist bijna 100% zeker dat wij hem gingen kopen (hij was dus nogal zeker van zijn zaak; achteraf bleek dat terecht want hij verkocht een zeer frisse strakke auto) en dus heeft hij hem vrijdagochtend voor 12:00 "abgemeldet", zodat wij hem vrijdag eind van de middag mee konden nemen, terwijl de Zulassungsstelle al dicht was.
-
Goedendag
De auto staat bij een handelaar is deze dan al niet vrijgewaard?
Mvg Geert
Mvg Geert
- Sjoerd MP BMW
Ja, dat is dan al gebeurt. Proefrijden zal dan met handelsplaten gebeuren.GeertB schreef:Goedendag
Mvg Geert
Let wel dat de Strassenverkehrsamt rond 12:00 gesloten zal zijn op zaterdag. Na zaterdagmiddag zijn overheidsinstanties gesloten en mag ik officieel het gras niet meer maaien...

Zou de vijfdaagskenteken kopen. Wat heb je aan die twee weken? Als de douane je aanhoudt krijg je melding BPM af te rekenen. Goh, dat was je toch al van plan! Maar wat ik weleens begrepen heb is dat je tweede maal aangehouden wordt daarbovenop boete kunt krijgen (iemand?).
- FreudeamFahren
Juist, tenzij je de hierboven meermaals aangehaalde 14 daagse ontheffing aanvraagt bij de Belastingdienst...
- Niels
De auto is dan idd al gevrijwaard en je hoeft dus niet langs het strassenverkehrsamt. Gewoon een winkel zoeken die platen verkoopt en naar huis rijden met die handel (en ff de site van de douane invullen).Sjoerd MP BMW schreef:Ja, dat is dan al gebeurt. Proefrijden zal dan met handelsplaten gebeuren.GeertB schreef:Goedendag
Mvg Geert
Let wel dat de Strassenverkehrsamt rond 12:00 gesloten zal zijn op zaterdag. Na zaterdagmiddag zijn overheidsinstanties gesloten en mag ik officieel het gras niet meer maaien...
- Martin van der Zwaard
Wat is het dan eigenlijk ideaal als je de beschikking hebt over een oprijwagen.
Niks gedonder met kenteken etc. Gewoon oplaaien en naar huis rijden.
Groene platen erop voor naar de RDW en klaar is kees.
Betaling BPM voldoen, kenteken thuis ontvangen, platen laten maken en rijden maar.
Het was zo simpel dat de volgende auto ook zeker uit Dld gaat komen.
Niks gedonder met kenteken etc. Gewoon oplaaien en naar huis rijden.
Groene platen erop voor naar de RDW en klaar is kees.
Betaling BPM voldoen, kenteken thuis ontvangen, platen laten maken en rijden maar.
Het was zo simpel dat de volgende auto ook zeker uit Dld gaat komen.