Porsche 968 CS

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Ben_968CS » 22 apr 2010, 11:01

Leuke gedachte Tristan! Vorig jaar waren we met mijn zwarte (ernstig gemodificeerde) 968CS op de NS:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M220 en M030 zijn leuk voor de waarde van de auto. M030 betekent grotere remmen (maar kleiner dan zwarte 928 GTS of nog grotere rode 993TT remmen), dikkere stabi's en een koni onderstel. M220 is het sperdiff. Overigens had mijn eerste (toen blauwe, nu witte) 968CS volgens de verkoper PZ Wuppertal M220, maar bij vervaging van de bak na een paar jaar bleek het sper te ontbreken... Nooit wat van gemerkt. De M030 is met name aardig vanwege de fusees waar je zo de Big Reds op kan zetten. Op mijn zwarte 968CS zitten de grote remmen (928 GTS) bevestigd met adapters. Op zich niet heel veel mis mee, maar niet zo netjes als de M030 fusees (die wel op de raceauto zitten).

Nog een verschil met de race 968CS en de straat 968CS (niet de mijne):

Afbeelding

Overigens gaat mijn zwarte 968CS er ergens in de zomer waarschijnlijk uit. We verhuizen naar het buitenland en daar kunnen alleen geheel originele auto's een kenteken krijgen. Dat is met de zwarte 968 niet meer te doen. Voor jou lijkt me de zwarte 968 niet zo erg geschikt: geen radio, geen airco, geen tapijt ed.

Maar als je een goeie 968CS wilt kopen die zijn waarde houdt, kun je het best een zo min mogelijk gemodificeerde in Duitsland kopen. De prijzen daarvan liggen zeker rond de EUR 20k. Succes!
Laatst gewijzigd door Ben_968CS op 22 apr 2010, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Ben_968CS » 22 apr 2010, 11:05

steve smith schreef:Aandachtspunt: tijdige vervanging van distributie & Variocam.
Yep, bij aankoop altijd het kleppendeksel laten verwijderen en checken of de nokkenas nog alle tandwielen heeft die de Variocam aandrijft. Zo niet, dan betekent dat vervangen van de nokkenas (op zich geen echte ramp).

Maar afzien daarvan is een 968(CS) min of meer bulletproof en niet kostbaar om te onderhouden. Mijn 968's worden perfect door Harry onderhouden en geprepareerd voor races en trackdays. Bij dealers ben je niet echt welkom en ze weten geen fluit van deze Porsche's.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Steven N. » 22 apr 2010, 11:05

En die zwarte klinkt ook nog eens fenomenaal als je erachter zit op de autobahn :love:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Tristan » 22 apr 2010, 11:06

Bedankt Ben!

Die paar ronden over de NS staan me nog steeds op het netvlies, was met name erg onder de indruk van de 968, de balans en wegligging.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Tristan » 22 apr 2010, 11:07

Steven Nauta schreef:En die zwarte klinkt ook nog eens fenomenaal als je erachter zit op de autobahn :love:
Kunnen Mark en ik beamen toen ik achter Ben reed t/m Venlo. Serieus snel voor ca. 240pk.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Ben_968CS » 22 apr 2010, 11:13

Tristan schreef:
Steven Nauta schreef:En die zwarte klinkt ook nog eens fenomenaal als je erachter zit op de autobahn :love:
Kunnen Mark en ik beamen toen ik achter Ben reed t/m Venlo. Serieus snel voor ca. 240pk.
Met dank aan RSBarn spagetti's en uitlaat: http://www.rsbarn.com/images/prod_968He ... ts_800.jpg

Wel Ipod mee...

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Petrolhead Tom » 22 apr 2010, 13:31

Mooi spul! :thumbup:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Marco R. » 22 apr 2010, 16:33

Aan welke categorie prijs moet je denken om een dergelijke Porsche (CS of geen CS) te kopen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Tristan » 22 apr 2010, 16:41

Goede CS zit tussen de 20 en 28K in Dld, afhankelijk van opties en km-stand.

Gebruikersavatar
911-lover
Berichten: 642
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
Locatie: Wellen /België

Re: Porsche 968 CS

Bericht door 911-lover » 22 apr 2010, 18:15

Klopt.
Een gewone 968 tussen 10 en 15K

Een kennis van me verkoopt zijn CS wegens omstandigheden voor 14.5K

Hieronder de gegevens die ik van hem gekregen heb .
Bij interesse kunnen je me een PB sturen .
Dan geef ik je info aan de eigenaar verder zodat jullie door hem rechtsreeks gecontacteerd kunnen worden .
In mijn ogen is dit een koopje voor een CS
Vorig jaar heb ik mij een 968cs targa in de kleur "speed yellow" aangekocht.
Hij was van de eerste eigenaar maar met veel km's alhoewel de staat van de wagen dat niet aangaf.
Die man heeft hem destijds nieuw gekocht bij AB Porsche in Antwerpen (die bestaan ondertussen niet meer) en heeft altijd gependeld tussen België en Italie (de man was interieur designer), dus altijd autostrade vermoed ik.
Diezelfde winter onmiddelijk een halve renovatie van de wagen gedaan(zijn foto's van+lijst van gebruikte onderdelen):
-volledige motor revisie (incl. nieuwe nokkenassen ect...tanden van ketting breken af)
-versnellingsbak revisie (idd het bekende probleem)
-nieuwe water darmen, radiator, waterpomp,...
-nieuwe wiellagers, geperforeerde remschijven,blokken,...rondom de wagen.
-nieuwe koppeling met drukgroep van gt3.
-alle andere dingen waar ik mijn bedenkingen bij had mee vervangen
-race remvloeistof en k&n filter zijn de enige niet orig. onderdelen in het motorkompariment.
-6-punts gordel voor bestuurder en 3-punts gordel voor pasagier.
-alcantara race stuur dat verder naar achter staat.
-alle rubbers achter side skirts, deur klinken ect... vervangen
Ik had in totaal voor 6000euro zonder btw aan onderdelen gebruikt zonder werkuren te rekenen (had ik zelf niet verwacht hoor).
Verder heeft de wagen alle juiste opties (of net niet).
GEEN airco, GEEN airbag, GEEN elektr.ramen of spiegels(dus de lichte versie).
Orig.kuipzetels (met rugleuning in carroserie kleur)
Optie M220: sper diff.
Verder is hij ongeval vrij enkel spatbord RV is opnieuw gespoten voor krassen.
De wagen heeft sinds de werken een kleine 4000km gelopen en is door mij niet ingeschreven dus in princiepe nog steeds eerste eigenaar.
Foto's volgen nog vermits ik de wagen een poets beurt voor de winter krijgt(ik rij er alleen mee met mooi weer).
Wagen gaat met spijt in het hart weg.
Rede is gezinsuitbreiding en aankoop huis.
Vraagprijs is 14500euro.
Facturen van de herstellingen kunnen aangetoond worden
Km stand is nu 334000km (zijn zeker echt!). Jawel de eerste eigenaar heeft voor zijn werk altijd tussen
België en Italië gependeld.
Maar ik kan U verzekeren als je de staat van de wagen ziet dan schat je hem 120000km of zo.(en ik heb al veel porschen gezien hoor...)
En wat de mechaniek betreft is het allemaal vervangen dus...
Ah ja, hij heeft ook nog juist een "Protech" behandeling gekregen voor de lak.(was ook 850euro).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Mark Nauta » 22 apr 2010, 18:42

Mooi ding, maar die km's....

Hoe zit dat nu eigenlijk met die dingen. Je ziet ze geregeld met hogere standen, maar kunnen ze dat echt goed hebben? En waar moet je bij dat soort km's aan denken aan extra kosten?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Rupie » 22 apr 2010, 19:21

Prachtige auto.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Christoph » 22 apr 2010, 19:29

Mark Nauta schreef:Mooi ding, maar die km's....

Hoe zit dat nu eigenlijk met die dingen. Je ziet ze geregeld met hogere standen, maar kunnen ze dat echt goed hebben? En waar moet je bij dat soort km's aan denken aan extra kosten?
Weet niet, motor revisie al gedaan etc, volgens mij zijn de extra kosten al redelijk opgevangen?

Gebruikersavatar
911-lover
Berichten: 642
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
Locatie: Wellen /België

Re: Porsche 968 CS

Bericht door 911-lover » 22 apr 2010, 20:47

Zo is dat .
Motor heeft een complete revisie gehad .
De eigenaar is hoofdtechnieker in een gekende Porsche garage

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Tim N » 22 apr 2010, 21:00

Horen de wielen niet altijd in koetswerkkleur uitgevoerd te zijn of zijn ze ook zoals deze plain zilver geleverd?

Gebruikersavatar
911-lover
Berichten: 642
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
Locatie: Wellen /België

Re: Porsche 968 CS

Bericht door 911-lover » 22 apr 2010, 22:05

Zijn ook in het zilver geleverd (was een optie)
De mijne had dat ook .

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Steven N. » 22 apr 2010, 22:45

Zo te zien een CS waar je geen geld op zal verliezen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Michel P » 22 apr 2010, 22:56

Geweldig die gele, goede prijs en duidelijk verhaal.

Michel

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Ben_968CS » 22 apr 2010, 23:01

Even Duits oefenen: http://www.pff.de/wbb3/board104-tipps-t ... 00-000-km/

Er schijnen 968's te zijn met meer dan 700,000 km op de teller...

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Marco R. » 23 apr 2010, 10:01

Ik krijg een 'ik moet heb' gevoel als ik zo die foto's allemaal zie :df: .

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Tim N » 23 apr 2010, 19:20

911-lover schreef:Zijn ook in het zilver geleverd (was een optie)
De mijne had dat ook .
Ok, dat was een optie voor de mensen die niet te erg in de kijker wilden rijden met hun blauwe rode of gele CS :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Dennis Cavallino » 26 apr 2010, 18:17

De Targadaken vind ik juist super bij een 968. Ze wegen wat meer, maar dat merken wij als leek echt niet. Daarnaast zijn die koetsen stijver (tenzij je een kooi in je 968 hebt) en dat merk je wel een beetje, maar het is vooral het genot van open rijden, zonder de nadelen van open rijden. Ik reed met mijn 924 S echt bijna altijd met het dak eruit. 'Zomers en 's winters. Het dak is in 3 tellen verwijderd en geplaatst.


Back on topic: Een 968 vind ik sowieso een fijne rijdersauto. In de standaard trim is de auto heerlijk als dagelijks vervoermiddel, als Club Sport met M030 + M220 pakketten incl. schaalstoelen, kooi en instelbaar onderstel is het echt een circuitwaardige auto. Destijds heb ik met Patrick meegereden en ik was echt onder de indruk van die auto. Ik heb later diverse 968's op diverse circuits mogen besturen en dan merk je dat de standaard exemplaren ideaal zijn op de openbare weg, maar niet ultiem op een circuit. Een CS met alles erop en eraan is dat wel. Scherp, mooi in balans, zowel als onderstel als de combinatie wegligging, transaxle en motor. Als ervaren rijder kun je lang plezier beleven aan een Club Sport en daarnaast zijn 't stuk voor stuk collector's items, misschien nog wel meer dan de E30 M3. Een goede 968 CS is in mijn optiek meer te vergelijken met een M3 Evo II, dan met een standaard M3.

Het zijn trouwens wel auto's waar je netjes in moet rijden. Burnouts maken vinden ze niet fijn (kan de koppeling niet tegen). Driften kan wel, maar ze doen 't veel leuker maximaal op de sliphoek. Kijk maar eens als Ben voorbij komt denderen, dat ziet er echt prachtig uit. Mooier dan welke BMW dan ook. De 968 grijpt zich echt vast in 't asfalt en dat zie ik als groot verschil met BMW's, die vaak veel ruimere stappen zijwaarts maken op de sliphoek (en dus makkelijker driften). Een beetje driften is leuk, maar max attack sliphoek is leuker en mooier om te zien, maar vooral langer boeiend als (ervaren) rijder.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Michel P » 26 apr 2010, 20:09

Dat lijnen rijden geld uiteraard juist ook voor de E30 M3.

Michel

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Porsche 968 CS

Bericht door EJGT3CS » 26 apr 2010, 20:11


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 968 CS

Bericht door Tristan » 26 apr 2010, 20:18

Dennis Cavallino schreef:Een goede 968 CS is in mijn optiek meer te vergelijken met een M3 Evo II, dan met een standaard M3.
Tussen een 'normale' M3 en Evo II M3 zit niet bijster veel verschil, alleen 15pk meer. Of bedoel je de Evo III (Sport Evo). :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Fabian, MParallel, Zed240 en 10 gasten