Een auto die je helpt. Of juist niet?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Een auto die je helpt. Of juist niet?

Bericht door Peter Tunissen » 24 feb 2006, 16:28

Wat geniet jullie voorkeur?
En dan heb ik het niet direct over ESP, ABS, TC en dat soort zaken, hoewel dat ook wel in dit straatje past.

Maar sommige auto's zijn bijna rijdende computers, allerlei processoren en systemen die als enige doel hebben om de auto in de koers ingezet door de bestuurder te houden.
Typische voorbeeld: Skyline R34 GT-R, maar er zijn er wel meer. Auto's die een slechte bestuurder goed doen lijken en een goede een driving god.

Of een auto die gewoon puur en basic is. Die direct reageert op de input van de bestuurder. Doe je iets goeds, dan reageert de auto goed, verpruts je iets dan doet de auto geen enkele moeite om je te redden.
Voorbeeld waar ik dan meteen aan moet denken: de Lotus Exige (S1).
Maar hoe moeilijk zo'n auto ook is, het is wel een ongelofelijk bevredigend gevoel als je eens wat goeds doet, want dat merk je meteen.

Wat zoeken jullie in een auto, moet hij je helpen op de weg te blijven als een Skyline of wil je alles zelf doen en ook afgestraft worden voor je fouten?

Ik was vroeger echt overtuigd voorstander van type 2 (de Exige auto's zeg maar), zo weinig mogelijk storende factoren die het autorijden minder direct maken, maar inmiddels kan ik een rijdende computer als een Skyline toch echt ook waarderen.
Het is misschien minder uitdagend, maar de lol in een makkelijke auto is eigenlijk nauwelijks minder, misschien zelfs meer omdat je nog echt kunt genieten van het op de limiet rijden zonder schrik.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 feb 2006, 16:36

Bij mij met mijn beperkte talenten kies ik toch voor nr.1. BMW is een merk die onderhuids al vele technieken toepast om een auto beter te laten rijden, zonder dat het de puurheid van het rijden in de weg zit. Porsche doet het ook met PASM.

=============================='=================================

Voor het eerst is de 911 GT3 voorzien van het PASM-systeem dat zorgt voor actieve demping. Hiermee kan worden gekozen voor een normale harde demping en een sportstand, die nog wat straffer is en geschikt voor het gebruik op circuits.

================================================================

Er zijn denk ik maar heel weinig mensen die de beheersing en kwaliteit hebben om een "pure" auto echt vol op de limiet te rijden. Neem dat filmpje van de GT3 op de ring die de grindbak in ging. Da's natuurlijk geen reclame voor een merk.

Technieken die worden aangewend om een auto beter te laten rijden zijn wat mij betreft welkom, maar technieken die het rijden in de weg zitten natuurlijk niet. Helaas balanceert het wat op de grens. :roll:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 24 feb 2006, 16:48

Ik zit er voor mijn eigen auto tussen in, ik hoef geen snufjes die me ingrijpen en me lol verstoren, maar mits dit goed uitschakelbaar, vind ik het best. ABS echter mag van mij altijd wel aanwezig zijn, heb ik eigenlijk nooit slechte gevoelens over gehad, maar ik ben ook niet het type dat alles uit remt; rem wel hard, maar nooit tot de max (vind ik een te grote beperkende factor op mijn veiligheidsmarges ;)).
Echter is zoiets als een Lotus Exige ook niks voor mij, ik wil een auto waar IK alles (voor mijn gevoel) mee kan, een auto die ik kan benutten. Ik heb nu een auto waar ik echt mee kan lezen en schrijven, misschien dat ik er ooit 'uitgroei', maar voorlopig doet het precies wat ik wil.

Echter hebben wij op het moment ook een Golf 5 R32 en ik moet zeggen dat ik het voordeel er wel van snap, het is echt zo'n typische auto die dankzij semi-4wd en een bult electronica gewoon door iedere randebiel hard te berijden is. Zoiets lijkt me ideaal voor dagelijks, maar voor de echte fun, zal je echt toch eerder uit het eerste halen....

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 feb 2006, 17:47

Het ligt er ook maar net aan wat je wil doen met de betreffende auto. Als ik de luxe had om meerdere auto´s te rijden zou ik kiezen voor een trackracer die ronduit Spartaans is en voor het dagelijkse verkeer een luxe ruime auto (suv ofzo) die wel wat stumperhulpjes mag hebben.

De trackracer moet iig zo "clean" mogelijk zijn, ik hoef niet per sé de snelste te zijn, maar wel constant kunnen rijden. Het gaat me dan vooral om de voldoening die dat geeft, zowel in het rijden als onderhouden. Op de grote circuits zul je toch altijd zien dat er mensen sneller zijn.

Mijn ideale combinatie is een Mitsubishi Sport Pajero(liefst verlengd) met een trailer+Lotus Exige 240r. Heeft iemand nog een staatslot liggen? :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 feb 2006, 17:50

Tom ik heb er nog eentje van de ouderjaarslotterij liggen 2005/2006, voor jouw gratis af te halen :wink:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 24 feb 2006, 18:17

Ik ga voor een auto waarbij de bestuurder het moet doen. Zoals al wordt aangegeven is er altijd wel iemand sneller, laat mij dan maar het gevoel krijgen als ik een snel rondje rij, dat ik dat gepresteerd heb, samen met de auto.

Alle hulpjes bij dagelijks verkeer is wel welkom.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 feb 2006, 18:37

Een nieuwe auto speel me met meer geld en daar zitten vaak ook de systemen op, niks mis mee, als je ze maar uit kunt zetten wanneer jij vind dat je de auto onder controle hebt na genoeg ervaring.

Een oude auto als mijn sierra ui 1987 heeft geeneens abs, helemaal niks, is ook gaaf, je kunt doen wat je wilt en er staat ook niet zoveel op het spel dan, behalve je eigen leven...

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 24 feb 2006, 23:19

Tja, Commentaar overbodig denk ik? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Francisco » 25 feb 2006, 11:57

Esp en ander hulpjes. Ja graag mits uitschakelbaar zoals bij BMW.

Pure auto's: Moeten blijven bestaan. Er zal altijd een donkervoort/Atom of elise moeten zijn.

Techno auto's: Skyline's, EVO's, Veyron. Toch een van de moderne performance klassiekers. Ik zit met smart te wachten op een niewue Skyline met het liefst net zo veel Sci-Fi Gadgets. Dat maken die auto zo interessant.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 feb 2006, 12:11

Stefan R schreef:Tja, Commentaar overbodig denk ik? :mrgreen:
Tjsa, in dit geval heb je wel DE auto!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten