nog niet over gelezen hiero. schijnt dat er men het eigen ringrecord ermee wil verbeteren.
bron autotelegraaf
[img:300:194]http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie ... .1.gen.jpg[/img]
[img:200:134]http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie ... .2.gen.jpg[/img]
EERSTE COUPÉ van DONKERVOORT
LELYSTAD - Voor het eerst in de bijna 30-jarige geschiedenis van Donkervoort komt er een model met vast coupédak. De Donkervoort D8 GT zal volgend jaar maart op de Geneefse autotentoonstelling worden geïntroduceerd en belooft meteen de snelste en scherpst sturende auto van het merk ooit te worden.
De D8 GT wordt leverbaar met viercilinder Audi-turbomotoren, die 180 pk, 210 pk en 270 pk sterk zijn. Omdat de GT met een geschat gewicht van maximaal 650 kg echter maar 20 kg zwaarder is dan de roadster, maar wél een veel betere luchtweerstand heeft, zullen de prestaties nog beter zijn. De sterkst gemotoriseerde D8 GT zal de 250 km/u-grens ongetwijfeld doorbreken en in minder dan 4 seconden naar honderd snellen.
De D8 GT is met 3,71 meter zo'n 30 cm langer dan een gewone D8. De wielbasis is onveranderd 2,30 meter gebleven, maar de spoorbreedte is zowel voor als achter groter gemaakt, achtereenvolgens met 8 cm en 4 cm. Ook zijn er speciale schokdempers en een nieuwe voorwielophanging ontwikkeld. Standaard heeft de coupé 17 inch wielen.
Het coupédak is gemaakt van twee lagen koolstofvezel, met een geïntegreerde rolkooi daartussen. De twee portieren scharnieren omhoog en zijn eveneens van koolstofvezel gemaakt. Naast de hogere bochtsnelheden van de D8 GT claimt de fabrikant ook een grotere actieve veiligheid, omdat het model nog meer ’downforce’ (neerwaartse kracht) ontwikkelt dan de D8-roadster. Dat komt deels door het dak, maar ook doordat de bodem van de auto over de volle lengte is afgesloten met een carbon sandwichplaat. Met hulp van een diffusor onder de achterbumper wordt er onderdruk ónder de auto gegenereerd, waardoor de D8 GT extra stevig op het asfalt wordt gedrukt.
Donkervoort plant een maximale productie van 50 GT’s per jaar, voor een nog onbekende prijs. Met 180 pk basismotor zal die naar onze schatting echter minimaal één ton zijn.
Donkervoort coupe in aantocht
- RVV
- Dennis Cavallino
Er was al lange tijd sprake van, maar afgelopen weken is de geruchtenstroom eindelijk echt op gang gekomen. Donkervoorts zoals ze nu waren hoef ik zelf niet (o.a. ivm gevoel van onveiligheid wat ik ervaar). Zo'n Coupé vind ik erg gaaf. Niet alleen mooier, maar ook verdwijnt dan bij mij het onveilige gevoel wat ik heb achter het stuur van zo'n ding. Met andere open auto's heb ik dat overigens niet.
-
- Jelmer850i
- Hendrik Kinderman
- Dennis Cavallino