Bericht
door raymondw » 26 jan 2010, 10:22
De S85B50 in alle opzichten een monument van een motor is die moeilijk te overtreffen valt; ondanks dat deze in tegenstelling tot de S14, S38 en M88 geen 'race-pedigree' heeft. En daar is het bij de Motorsport Gmbh wel bij begonnen. Jochen Neerpasch, Martin Braungart en Paul Rosche hebben in de jaren 70 de basis gelegd voor een succesverhaal in o.a de ETC, ALMS, Pro-Car. Schittende auto's en motoren zijn hieruit voortgekomen, zoals de E9 3.5-CSL met M49 motor, de E26 M1 met de M88. Zowel van de M49 als de M88 bestaat een turbo variant tot 950pk voor groep V toepassingen, nog voordat Fritz Indra van Alpina naar Audi is vertokken. Paul Rosche was in de jaren zeventig al bezig met de M12/M13 motor voor formule 1 en formule 2 toepassingen met vermogens tot 1500pk (@5bar druk) terwijl Audi bleef spelen bij ruim 600pk voor groep B rally toepassingen. Evenals Audi in de ralley groep B is ook BMW zeer succesvol geweest met de M12 en hebben daarmee de wereldtitel bij de constructeurs en rijders in de F1 weten te bemachtigen.
In die tijd hadden de race-motoren grote overeenkomsten met de productiemotoren. Tegenwoordig is jammer genoeg niet meer het geval; dat komt vooral doordat de ontwikkel-capaciteiten veel groter zijn geworden en voor elke toepassing een aparte oplossing gevonden kan worden; Dit is niet perse slechter, maar de charme is weg. In de tegenwoordige tijdgeest zouden mensen als Paul Rosche geen kans meer krijgen. En hij heeft ontegenzeggelijk veel bereikt; daar waar andere ingenieurs het woord 'onmogelijk' in de mond namen, zocht en vond hij een oplossing. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de S14B25 waarvan ieder ander zei dat die niet gemaakt kon worden.
Zo hoor ik nu ook dat downsizing met turbo's noodzakelijk is om de tegenwoordige 'emmisie-blah-blah' te halen. Ik geloof daar geen sikkepit van. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leidden, maar decision makers kiezen nou eenmaal de snelste weg en zijn bereid bestaande kernwaarden overboord te gooien. Maar ja, de F10 M5 zal wel goed rijden en goed gaan en de autopers zal wel weer superlatieven in de mond nemen hoe groot de vooruitgang (blah blah) wel niet is. Maar ja, het heeft niets te maken met de geest van waar het bij de M gmbh ooit mee begonnen is. In die tijd waren de M3 en de M5 concurentieloos; tegenwoordig zit elke premium fabrikant wel in het segment waar het met de E30 M3 en de E28 M5 ooit begonnen is. Jammer dat er met de V8TT elke link met de autosport overboord wordt gegooid. Ik vindt dat eigenlijk prima, want dat betekend dat ik nog twee auto's heb die fysiek en kwa karakter uit de pionierstijd van de Motorsport gmbh komen en daarmee ontegenzeggelijk zijn verbonden met de successen die BMW in de autosport heeft behaald.