De nieuwe Golf VI (GTI)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: De nieuwe Golf VI (GTI)

Bericht door Wouter81 » 18 mar 2010, 11:43

Mooie waardes man. 8) Dat koppel ook, tering.

Kan zelf ook niet wachten, nog 2,5 week.

Dacht trouwens dat je naar JD zou gaan? :)

Kurtje

Bericht door Kurtje » 18 mar 2010, 11:54

Wouter81 schreef:Mooie waardes man. 8) Dat koppel ook, tering.

Kan zelf ook niet wachten, nog 2,5 week.

Dacht trouwens dat je naar JD zou gaan? :)
Inderdaad ik had de afspraak al gereed liggen voor JD, echter de afstand toch zo een 300km heen heeft mij wat tegengehouden.
Toen heb ik een heel mooie deal gekregen van de tuner die mijn vorige wagens gedaan heeft, en ja het is goed meegevallen eh :)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 18 mar 2010, 12:14

Jammer dat niet de hele grafiek erop staat. Ik weet niet hoe het koppel zich opbouwt maar ik vind het koppel bij 2400 toeren wel erg hoog en met een apart dipje rond 2600 toeren in zowel koppel als pk's. Het max vermogen is 700 toeren eerder bereikt. Ik heb er te weinig verstand van maar ik denk dat de motor nu meer piekt. Ik zou zelf de cruves iets vlakker willen hebben.

De waardes van het koppel zijn dieselwaardes. :banaan:

Tristan

Bericht door Tristan » 18 mar 2010, 12:36

Waardes zijn goed alleen verloop van de grafiek vind ik niet erg mooi. Had net zoals Rutger een vlakke koppelkromme willen zien, ipv een hoge piek en daarna snel weer instort. Tevens rijdt het dan ook lekkerder.

Kurtje

Bericht door Kurtje » 18 mar 2010, 12:54

Ik heb het daar ook over gehad...

En dit heeft alles met de schaalverdeling / verliesmeeting etc te maken tov bvb JD...
Nu het rijgegedrag is allesbehalve piekerig, wat ik ervan kan opmaken :wink:

Ook dat het topvermogen bij +- 5000 a 5500 behaald wordt ligt aan de turbo van de GTI, die op hogere toerentallen niet meer zijn max output geeft, zie je trouwens ook in de standaard grafiek.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 mar 2010, 22:47

WTF....iemand van AW forum vond zijn GTI zo terug: :bag:

Afbeelding

Roy

Bericht door Roy » 19 mar 2010, 00:19

Das pech, grill weg.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 19 mar 2010, 03:18

Zo, nieuwe trend ofzo :shock:

Had zeker xenon lampen.

Tristan

Bericht door Tristan » 19 mar 2010, 08:51

Hoe vaak zie je niet een Golf IV met Golf front, bumpers e.d. Daar zit gewoon dikke handel in. Binnenkort zie je dit front op een non-GTI.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 19 mar 2010, 10:46

WTF :shock: Wat een aso volk!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mar 2010, 11:36

Kurtje schreef:Gisteren de GTI onder handen laten nemen door de Belgische firma Shiftech...

Dit was het resultaat na enkele uurtjes werk :)

Afbeelding

Wat vinden jullie van de grafiek ?

Verschil in rijden is enorm!
Altijd leuk, extra peekaa's. Goed gedaan en geniet er maar van ! :thumbup:

Toch een kritische noot:
Kwee-nie of dit nou een mooie tuning is. Ziet er uit als typische 'kort door de bocht turbo-tuning': opschroeven van turbodruk. Lekker duw in de rug gevoel, alsof je met 1000 pk rond rijdt, maar wat is het nou echt? De standaard vermogensafgifte heeft een veel mooiere lijn en opbouw.

Max. power bij pakweg 5.000 rpm, is diesel-like. Max. koppel bij 3.300 rpm, idemdito. Vermogen en koppel vallen veel te snel terug (uit veiligheidoverwegingen natuurlijk - turbodruk naar omlaag bijstellen - misschien ook wel door technische beperkingen van de motor (type turbo?). Hoe veilig is dit allemaal?25%(!) vermogenswinst is erg veel, lijkt me op het randje, de grafiek laat dat ook zien door de grote terugval bij hoge rpm. Wat gebeurt er bij 5 keer vol doortrappen naar redline? Wat blijft er van de power over? Kortom, nogmaals heel veel plezier maar ik zou deze tuning aan mij voorbij laten gaan.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 mar 2010, 11:49

25% veel? Uit de VAG 1.8T blokken van 150pk wordt over de 200pk uitgepeuterd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 19 mar 2010, 11:55

Ik heb eergisteren even met Marc van JD staan praten over het tunen van de 2.0T. Hitte is wel een issue bij motoren tegenwoordig begrijp ik. Ik ben dan ook wel om om bij tunen ook een andere downpipe met enkel kat te laten steken.

Tristan

Bericht door Tristan » 19 mar 2010, 11:58

@Ferdi: Heb een Leon FR gehad die standaard 200pk had. Na aflevering ging de auto naar JD Engineering voor een chip naar 280pk en 415Nm (incl. Milltek). En niks inrijden, gewoon netjes warmrijden en gewoon planken. Na 60K geen problemen gehad en olieverbruik was normaal.

Jou 135i is toch ook gegaan van 306pk naar 375pk ofzo? Heb jij problemen gehad?

Kurtje

Bericht door Kurtje » 19 mar 2010, 11:59

Goedemiddag

Inderdaad de max power wordt behaald bij 5000rpm, dit ligt volledig aan de turbo van de GTI...
Ga je bij elke GTI zien dat hij erna een terugval kent, omdat hij niet meer kan leveren... Ik heb al verschillende uitdraaien gezien ervan en ook nagevraagd

Het hoge koppel bij lage toerentallen heb ik inderdaad net ook gevraagd, dit gaan ze dinsdag wijzigen en het gelijkmatig laten inkomen en ook wat verleggen...

Nog opmerkingen?

Groetjes

RutgerK

Bericht door RutgerK » 19 mar 2010, 12:06

Kurtje schreef:Goedemiddag

Inderdaad de max power wordt behaald bij 5000rpm, dit ligt volledig aan de turbo van de GTI...
Ga je bij elke GTI zien dat hij erna een terugval kent, omdat hij niet meer kan leveren... Ik heb al verschillende uitdraaien gezien ervan en ook nagevraagd

Het hoge koppel bij lage toerentallen heb ik inderdaad net ook gevraagd, dit gaan ze dinsdag wijzigen en het gelijkmatig laten inkomen en ook wat verleggen...

Nog opmerkingen?

Groetjes
Maar origineel piekt de turbo wel hoger toch? Ziet op deze 2.0T een andere turbo dan de 'oude' 2.0T?

Kurtje

Bericht door Kurtje » 19 mar 2010, 12:09

Origineel volgens de grafiek een 800rpm hoger ja ...
Maar denk dat ze op een turbowagen altijd een iets hogere turbodruk hanteren, zal mssn hieraan liggen?
Ja de turbo op een VI GTI is een andere als de V GTI ...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mar 2010, 12:16

Ha Tristan.
Als 25% veilg kan? Dan is dat natuurlijk dikke prima. Mij lijkt het (te) veel, maar goed, de technischi zouden het moeten weten. Een stock .35i zit rond de 320pk (die 306 BMW pk's zijn underrated). De ACS 1 heeft pakweg 375pk. Dat is dus rond de 17% vermogenswinst. Nee, ik heb geen centje pijn. Hok rijdt schiterend. Er zijn chippies (plug-and-pray) voor de N54 met 400pk+. Daar zijn fora van volgeschreven met hitteproblemen, storingen, limbmodes en enorme vermogensterugval na 2x een pittig trackrondje. Misschien is het N54 blok van BMW wel kut, dat kan natuurlijk ook :D
Enfin, Kurt gaat toch nog een met die jongens praten. Lijkt me goed Kurt. Kijk ook even kritisch naar de gasrespons!

Kurtje

Bericht door Kurtje » 19 mar 2010, 12:22

Wat bedoel je juist kritisch naar de gasresponse kijken?
Wat kan je hieruit afleiden?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mar 2010, 12:27

RutgerK schreef:Ik heb eergisteren even met Marc van JD staan praten over het tunen van de 2.0T. Hitte is wel een issue bij motoren tegenwoordig begrijp ik. Ik ben dan ook wel om om bij tunen ook een andere downpipe met enkel kat te laten steken.
Downspipe en kat-shit zou ik nooit doen. Laat ik het anders zeggen. Motortuning kan wel, alleen voor DF is het echt helemaal niet nog om zoveel mogelijk pk's er uit te persen. Waarom niet gewoon naar bijv. 230-240 pk tunen voor een standaard Golf GTI, door gewoon een betere afstelling (want daar is veel te bereiken binnen de huidige marges van het blok, bijvoorbeeld mappen voor 98Ron bezine) waarbij de focus ook nog veel meer ligt op terugbrengen van turbo-lag en verbeteren van gasrespons en een mooie gelijkmatige vermogenskromme. En vervolgens je centen steken in een veel beter onderstel. Dat lijkt mijveel beter en echt DF, dan een chip er in met 1000Nm bij 1500 rpm en 50pk meer bij 2500 rpm. Dat wil ik eigenlijk zeggen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 19 mar 2010, 12:35

FerdiACS1 schreef:
RutgerK schreef:Ik heb eergisteren even met Marc van JD staan praten over het tunen van de 2.0T. Hitte is wel een issue bij motoren tegenwoordig begrijp ik. Ik ben dan ook wel om om bij tunen ook een andere downpipe met enkel kat te laten steken.
Downspipe en kat-shit zou ik nooit doen. Laat ik het anders zeggen. Motortuning kan wel, alleen voor DF is het echt helemaal niet nog om zoveel mogelijk pk's er uit te persen. Waarom niet gewoon naar bijv. 230-240 pk tunen voor een standaard Golf GTI, door gewoon een betere afstelling (want daar is veel te bereiken binnen de huidige marges van het blok, bijvoorbeeld mappen voor 98Ron bezine) waarbij de focus ook nog veel meer ligt op terugbrengen van turbo-lag en verbeteren van gasrespons en een mooie gelijkmatige vermogenskromme. En vervolgens je centen steken in een veel beter onderstel. Dat lijkt mijveel beter en echt DF, dan een chip er in met 1000Nm bij 1500 rpm en 50pk meer bij 2500 rpm. Dat wil ik eigenlijk zeggen.
Het gaat mij ook niet om het hoogste vermogen maar dat een betere warmte afvoer meer marges geeft om binnen te werken.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mar 2010, 12:37

Kurtje schreef:Wat bedoel je juist kritisch naar de gasresponse kijken?
Wat kan je hieruit afleiden?
Ha Kurt, uit je grafiek kan ik niets afleiden vwb. turbolag en gasrespons. Turbo-motoren hangen doorgaans slecht aan het gas, of zijn moeilijk aan het gas te rijden (aan-uit effect). Een goeie tuner doet hier zijn werk. Dit is dus wat anders van veel koppel bij lage RPM. Turbo blijft turbo, maar hier zijn verbeteringen te halen die het DF echt vergroten. Een NA motor wordt het nooit, maar het kan een stuk verbeterd worden. Af fabriek is het allemaal turbo-lag en afgestemd op 95 RON (Van Porsche tot aan Volkswagen). Als het goed is, moeten ze dit wel weten. Dit heeft te maken met timing, ontsteking, bla die bla die bla. Ik ben niet technisch, misschien dat iemand dit beter kan uitleggen. Mijn ACS1 is op dat punt vooral onder handen genomen, en dat is door Schnitzer heel goed gedaan. Als het goed is, mekr je dat direct na 10 meter rijden na tuning van je auto.

Kurtje

Bericht door Kurtje » 19 mar 2010, 12:44

Ah dus de reactie na het indrukken van de gaspedaal en de reactie van de motor?
Dit heeft de tuner ook getest op de weg als ik me niet vergis, en die zat volgens hem toch goed ...

Macboy

Bericht door Macboy » 19 mar 2010, 12:59

Wel mooi om de constante koppelkromme te zien van de standaardmotor en dat die ook bij 6000 gewoon vol levert en pas daarna afneemt :shock: Dat is voor mij heel herkenbaar, want ik kan gewoon makkelijk tot in het rood doortrekken met amper vermogensverlies. Echt een parel die 2.0T. Ik zie ook dat het koppel standaard 300Nm is, 20 meer dan fabrieksopgave. Ben toch benieuwd naar die van mij.

Kurtje

Bericht door Kurtje » 19 mar 2010, 13:33

Inderdaad de standaardmotor blijft mooi doorgaan, maar dat is zeker nu niet minder hoor ... :)

Plaats reactie