Natuurgeweld gerelateerde zaken...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Natuurgeweld gerelateerde zaken...

Bericht door GTRene » 27 feb 2010, 14:06

Na de enorme ramp op Haiti door aardbevingen, waar ze daar nog vele jaren last van zullen hebben en meer dan 200.000 doden...was 7.0 op de schaal van richter...

nu ook een nog grotere aarbeving van maar liefst 8.8 op de schaal van richter bij Chile...dat schijnt meer dan 800x zo sterk te zijn i verhouding? althans zoiets wordt gezegd....anyway een heel krachtige aardbeving. :?

door die grote aardbeving worden enorme tsunami's verwacht in een heel grote regio...nu op CNN o.a. wordt iets heel groot...

leden hier wel eens een aardbeving mee gemaakt?

ik een aantal jaren terug, 2001 ofzo op Zakynthos 5.7 op de schaal van richter, best apart schudde bijna men bed uit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door GTRene op 18 mei 2010, 18:13, 4 keer totaal gewijzigd.

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken

Bericht door Metchu » 27 feb 2010, 14:24

ik in 1999/2000 in Turkije... daar word je niet vrolijk van... toen zijn er ook 10duizenden mensen overleden en/of zoekgeraakt...

dat was echt heftig :cry:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken

Bericht door JP » 27 feb 2010, 14:47

Ben uit mijn bed gerammeld in 1992, met die 5.8 nabij Roermond....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken

Bericht door GTRene » 27 feb 2010, 14:49

das echt minder...

op zakhyntos was er weinig aan de hand, na de heftige in 1953 ofzo toen meeste plat ging door beving en of vuur hebben ze alles sterk gebouwd zodat het meer beving bestendig was tot iets van 7ofzo?
daar waar ik was ging er verder niks stuk zover ik zag, was wel ff een wake up call snel men vriendin wakker gemaakt terwijl alles nog steeds trilde(duurde voor gevoel vrij lang) en ik eerst dacht dat zij aan men bed zat te schudden,
maar ze lag er nog met der ogen dicht dus snel nadenken en hup kleren aan paspoort e.d. snel pakken en buiten staan, alwaar het snel drukker werd.
dus gelukkig niks aan de hand verder, en het als mooie ervaring kunnen afdoen.
zoiets als die grote bevingen en met oude zwakke gebouwen ist geen pretje.

@JP 5.8 Roermond? das vrij heftig voor NL, nu je het zegt kan ik me er nog ligt iets van herinneren...dacht daar helemaal niet meer aan.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken

Bericht door Richardt. » 27 feb 2010, 14:51

Twee jaar geleden met een stel vrienden op vakantie in Chersonissos, toen was er ook een lichte aardbeving.

Ik lag net in bed na een nacht flink stappen en voelde het ineens trillen, de kasten kraakten wat en later nog een kleine naschok. Op dat moment besefte ik het niet zo, dat kwam waarschijnlijk door het promiliage in m'n lichaam :lol:

Stelde natuurlijk ook niet heel veel voor vergeleken met Haiti of Chili, maar kan me prima voorstellen dat het erg beanstigend is en het een hoop ellende veroorzaakt :|

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door EJGT3CS » 27 feb 2010, 21:54

Komende 15 minuten verwacht ze een tsunami op Hawaii!
Live beelden:
http://www.ustream.tv/channel/hitsunami" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:
Hier betere live beelden:
http://www.ustream.tv/cbsnews" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door EJGT3CS op 27 feb 2010, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door Joy » 27 feb 2010, 22:01

De grootste aardbeving ooit (recorded) was ook in Chili. 9000 miles verderop kwamen er nog tsunami's aan land :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door GTRene » 27 feb 2010, 22:20

EJGT3CS schreef: Hier betere live beelden:
http://www.ustream.tv/cbsnews" onclick="window.open(this.href);return false;
der loopt nu iemand tegen de stroom in! ...wat doet die man hij staat zo lijkt de golf op te wchten :lol:

trouwens hier staat CNN hele dag aan ook live

lol, kwam net een soort vliegende mier voor het beeld, leek vrij groot zo :mrgreen:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken

Bericht door InjectTheVenom » 27 feb 2010, 22:36

JP schreef:Ben uit mijn bed gerammeld in 1992, met die 5.8 nabij Roermond....
Same.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door EJGT3CS » 27 feb 2010, 22:45

Het water trekt nu helemaal terug, er zijn stenen en modder te zien in de baai!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door JP » 27 feb 2010, 22:57

Lijkt nu toch langzaamaan te beginnen.... :shock:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door Stéphane » 27 feb 2010, 23:56

JP schreef:Lijkt nu toch langzaamaan te beginnen.... :shock:
CNN om het te volgen inderdaad.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door GTRene » 28 feb 2010, 18:47

het meeste schijnt redelijk naar omstandigheden (van 8.8 en tsunamie) te zijn verlopen...

Nu is het hommeles qua weer in West-Europa, nu al vele doden?
Het dodental als gevolg van de zware storm Xynthia die West-Europa teistert is opgelopen tot zeker 45.

Alle slachtoffers vielen in Spanje, Portugal en Frankrijk. Ze kwamen om het leven door verdrinking, door omwaaiende bomen of door rondvliegend puin. De Spaanse regering heeft de bevolking opgeroepen niet de straat op te gaan als dat niet nodig is.

Langs de West-Franse kust zijn windsnelheden van 150 kilometer per uur gemeten, er werden golven tot acht meter hoog waargenomen. In overstroomde dorpen in de laaggelegen kustregio Vendée moesten bewoners met helikopters van de daken van hun huizen worden gered. Door het noodweer zitten in Frankrijk bovendien vele honderdduizenden huishoudens zonder stroom.

Xynthia is langs het noordoosten van Frankrijk verder Europa ingetrokken. In België heeft de storm veel overlast veroorzaakt. Zo moest in de Ardennen de brandweer veelvuldig uitrukken omdat er omgewaaide bomen op de weg lagen. In het zuiden van Nederland waaiden bomen om, braken takken af en vlogen dakpannen van huizen.

Ook Groot-Brittannië heeft te kampen met noodweer. Voor Wales, Zuidoost-Engeland en Londen is een weeralarm uitgevaardigd vanwege hevige regenval en zware windstoten. Lokale autoriteiten zijn gewaarschuwd om de waterstanden in rivieren en kustgebieden scherp in de gaten te houden vanwege het risico op overstromingen.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door InjectTheVenom » 28 feb 2010, 19:29

Gezellig, een oom en tante van me zijn net in Alicante aangekomen en komen over een week of 4 mijn verjaardag en die van mijn pa hier in Nederland mee vieren :( Zal mij benieuwen of ze het droog houden.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili 8.8 magnatude

Bericht door duifjes.com » 28 feb 2010, 20:06

GTRene schreef:het meeste schijnt redelijk naar omstandigheden (van 8.8 en tsunamie) te zijn verlopen...

Nu is het hommeles qua weer in West-Europa, nu al vele doden?
Het dodental als gevolg van de zware storm Xynthia die West-Europa teistert is opgelopen tot zeker 45.

Alle slachtoffers vielen in Spanje, Portugal en Frankrijk. Ze kwamen om het leven door verdrinking, door omwaaiende bomen of door rondvliegend puin. De Spaanse regering heeft de bevolking opgeroepen niet de straat op te gaan als dat niet nodig is.

Langs de West-Franse kust zijn windsnelheden van 150 kilometer per uur gemeten, er werden golven tot acht meter hoog waargenomen. In overstroomde dorpen in de laaggelegen kustregio Vendée moesten bewoners met helikopters van de daken van hun huizen worden gered. Door het noodweer zitten in Frankrijk bovendien vele honderdduizenden huishoudens zonder stroom.

Xynthia is langs het noordoosten van Frankrijk verder Europa ingetrokken. In België heeft de storm veel overlast veroorzaakt. Zo moest in de Ardennen de brandweer veelvuldig uitrukken omdat er omgewaaide bomen op de weg lagen. In het zuiden van Nederland waaiden bomen om, braken takken af en vlogen dakpannen van huizen.

Ook Groot-Brittannië heeft te kampen met noodweer. Voor Wales, Zuidoost-Engeland en Londen is een weeralarm uitgevaardigd vanwege hevige regenval en zware windstoten. Lokale autoriteiten zijn gewaarschuwd om de waterstanden in rivieren en kustgebieden scherp in de gaten te houden vanwege het risico op overstromingen.
Het kan aan mij liggen maar gevoelsmatig lijkt het wel of moeder natuur steeds heftiger wordt........

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door GTRene » 28 feb 2010, 21:32

ja, dat zat ik ook al te denken...wilde toen ik dit draadje opende al beginnen met the start of Armageddon vanwege de vele gebeurtenissen, maar das wat te veel gezegd....

lijkt of de aarde opnieuw zich moet zetten/vormen door misschien wel wat er in de kern gebeurt en met de Zon?

hoorde ook al dat aardbevingen misschien mede veroorzaakt worden als het magnetisch veld minder wordt bij volle maan en nog iets, maar daar zijn nog geen feiten van, al kwamen vele in die tijd voort?
schijnbaar dat dan het magnetisch veld verstoord wordt?
der zijn in elk geval veel grote gebeurtenissen/rampen in vrij korte periodes zo lijkt het.

hier een interessant stukje over ompoling (nee gaat niet over die Polen) was laatst nog een film over op...valt me ook op dat er steeds meer films over rampen zijn, net alsof ze via films ons wat voor willen bereiden zonder het hardop te zeggen en angst te zaaien :mrgreen:
Het magnetisch veld van planeten wordt veroorzaakt door het zogenaamde dynamo-effect. Dat effect ontstaat wanneer een gesmolten planeetkern van materiaal dat elektriciteit kan geleiden ronddraait en convectiestromen vertoont. Bij de aardachtige planeten en de grotere manen is dat geleidend materiaal gesmolten gesteente met ijzer, bij Jupiter en Saturnus gaat het om waterstof dat onder grote druk geleidend is geworden, en bij Uranus en Neptunus is het een mengeling van water, ammoniak en methaan.

De afwezigheid van een magnetisch veld kan dus een aanwijzing zijn voor het bepalen van het inwendige van een hemellichaam. De maan heeft bijvoorbeeld helemaal geen magnetisch veld, waaruit we kunnen afleiden dat ze geen gesmolten kern heeft. Mercurius, Venus en Mars hebben een erg zwak magnetisch veld, ongeveer duizend keer zo zwak als dat van de aarde. Het magnetisch veld van Jupiter is dan weer 20 000 keer zo sterk als dat van de aarde.

Er is nog veel van magnetische velden dat we niet begrijpen, of niet weten. Hoe komt het bijvoorbeeld dat de magnetische noordpool en de geografische noordpool bijna nooit overeenkomen? Bij de aarde is het verschil 10°, bij Jupiter 9° en bij Mercurius 14°. Bij Saturnus liggen ze wel op dezelfde plaats. Bij Uranus bedraagt het verschil bijna 60° en bij Neptunus is het 47°.

Geologen hebben ontdekt dat het magnetisch veld van de aarde zich al een aantal keer heeft omgedraaid, waarbij noord- en zuidpool van plaats verwisselden. Dit noemt men de ompoling. Hoe dit komt weten we niet. Evenmin weten we wanneer het nog eens zal gebeuren ...
http://www.urania.be/sterrenkunde/zonne ... rische.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door romo » 28 feb 2010, 21:35

Het kan aan mij liggen maar gevoelsmatig lijkt het wel of moeder natuur steeds heftiger wordt........


Lijkt me eerder dat we platgebombardeerd worden met allerlei nieuws feiten, mn de slechte dus........

Nieuws is geen kwestie van weken, dagen of uren meer.......................het is wereldwijd instant beschikbaar 24/7................en dan komt er veel op ons af................

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door GTRene » 28 feb 2010, 21:43

is er nog iets weer gehoord van die grote ijsberg wat was afgebroken? ter grote van Drenthe

http://www.nrc.nl/buitenland/article249 ... l_nvloeden" onclick="window.open(this.href);return false;
Rotterdam, 26 Febr. Een ijsberg zo groot als Drenthe is losgebroken van Antarctica en met onbekende bestemming naar het noorden vertrokken. Wetenschappers sluiten niet uit dat het smelten van de ijsmassa op den duur invloed heeft op lokale zeestromingen. En mogelijk uiteindelijk zelf van invloed kan zijn op het klimaat

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2010, 22:20

Zeg er dan wel bij dat zoiets regelmatig gebeurt, 1 a 2 keer per eeuw en dat het van grote invloed kan zijn op ons klimaat. Heeft dus helemaal niets met Co2 uitstoot te maken, voordat mensen daar weer over gaan zeveren.

Overigens worden de natuurrampen niet heftiger, dat zijn ze altijd al geweest. Met Moeder Natuur valt niet te sollen, alleen zien we 't nu zoals Romo zegt opeens 24/7. Toevallig was ik met een maatje van me in de kroeg iSeismo aan 't testen, een APP, toen er toevallig een real time aardbeving in beeld stond van 5,7 op de Rigterschaal. Hadden we een paar uur later maar gekeken.

Anyway, er zijn iedere dag aardbevingen in de wereld. De één wat heftiger dan de ander. Na Chili is San Fransisco weer aan de beurt ben ik bang.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door Downforce Hans » 01 mar 2010, 11:31

GTRene schreef:is er nog iets weer gehoord van die grote ijsberg wat was afgebroken? ter grote van Drenthe

http://www.nrc.nl/buitenland/article249 ... l_nvloeden" onclick="window.open(this.href);return false;
Rotterdam, 26 Febr. Een ijsberg zo groot als Drenthe is losgebroken van Antarctica en met onbekende bestemming naar het noorden vertrokken. Wetenschappers sluiten niet uit dat het smelten van de ijsmassa op den duur invloed heeft op lokale zeestromingen. En mogelijk uiteindelijk zelf van invloed kan zijn op het klimaat
Dat ding smelt ook snel..............
Vorige week was hij nog zo groot als luxemburg :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door GTRene » 01 mar 2010, 15:13

dacht ik ook gehoord te hebben, echter kon het zo niet vinden en dacht zal me wel vergist hebben, maar je hebt gelijk die is er ook...misschien dezelfde al lijkt me dat nogal een verschil, Drenthe of Luxemburg :mrgreen:

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... mburg.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo'n twee weken geleden is er op de Zuidpool een gigantische ijsberg afgebroken van een gletsjer. Wetenschappers maken zich zorgen.


De ijsberg, zo groot als Luxemburg, drijft momenteel rond in de Zuidelijke IJszee, ten zuiden van Australië. Het is moeilijk om te zeggen of het gevaarte noordelijker zal gaan en smelten of ter plaatse zal blijven dobberen

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door 2000USA » 01 mar 2010, 16:42

Met 3 weken zit ik op de Seychellen, ten tijde van de 2004 Tsunami is daar ook veel schade en leed geweest. Tot zover ik nu gelezen heb is er nog niets aan de hand, houden zo...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door Peric » 01 mar 2010, 18:00

GTRene schreef:hier een interessant stukje over ompoling (nee gaat niet over die Polen) was laatst nog een film over op...valt me ook op dat er steeds meer films over rampen zijn, net alsof ze via films ons wat voor willen bereiden zonder het hardop te zeggen en angst te zaaien :mrgreen:
Het hele 2012-gebeuren gaat hierover. En aangezien we daar nog maar 2.5 jaar vanafzitten moet daar geld aan verdient worden..

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door WJ » 02 mar 2010, 18:09

http://news.yahoo.com/s/space/20100302/ ... aysonearth" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Natuurgeweld gerelateerde zaken, actueel Chili & W-Europa

Bericht door Petrolhead Tom » 03 mar 2010, 14:43

Dat zijn nou nieuwsberichten waarvan ik me altijd afvraag wat ik er van moet denken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, Robbert92, tomgtr en 173 gasten