Vraag over tunen BMW 316i E36

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Vraag over tunen BMW 316i E36

Bericht door Roy » 18 dec 2006, 18:10

Ik zit eigenlijk al een tijdje op dit forum rond te kijken maar heb me eigenlijk nooit geregistreert. Nu dus wel gedaan en ik heb direct even een vraagje.

Ik heb een BMW 316i E36 Sedan uit 1998 aangeschaft. Nu wil ik hem in de toekomst waarschijnlijk laten tunen. Ik heb het internet hiervoor afgezocht, maar eigenlijk vind je nooit echt richtprijzen oid. Ook moet ik bekennen dat ik van het echte technische gedeelte niet veel verstand heb.

Daarom mijn vraag:

Wat kan ik het beste aan de auto (laten) aanpassen om hem sneller te laten lopen? Noem wat onderdelen en wat handig zou zijn, de richtprijzen...

Of is het bijvoorbeeld verstandig om tegen de tijd een M3 blok aan te schaffen?

Mvg,
Energy

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 18:22

Dat is wel de route die ik zou nemen ja.

318iS motorswap, ga je van 103 naar 140 PK. Is RDW technisch ook nog legaal (max 40% stijging)

Anders moet je naar een ander uitlaatsysteem, nokkenas, grotere gasklep enz maar dat kost denk ik nog meer geld.

M3 motor er in is wel leuk, maar daar is de rest van je auto niet echt tegen opgewassen. Remmen zijn dik onderbemeten.. Grotere remmen moet je ook naar 17 inch velgen. Je hebt nog geen sper. Tegen de tijd dat je klaar bent ben je al 6-7 duizend euro verder, zeker als je het moet laten doen. Rij je wat total loss en je hebt schade aan een ander dikke kans dat je onverzekerd bent.

Dan kan je beter 8000~9000 euro op tafel gooien en een 1993 M3 kopen of zo.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 18 dec 2006, 18:22

Goedkoopste zal zijn dat je deze verkoopt en meteen een m3 of andere dik gemotoriseerde beier koopt. Elke stuiver die je steekt in het tunen van deze auto zie je nooit meer terug. Blok wissel is dan nog het meest rendabel, maar als je daarbij de kosten optelt voor onderstelaanpassingen, remmen etc dan ben je duizenden euro's goedkoper uit door meteen maar de auto zelf aan te schaffen.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 18 dec 2006, 18:50

Bert ///M3 schreef:Dat is wel de route die ik zou nemen ja.

318iS motorswap, ga je van 103 naar 140 PK. Is RDW technisch ook nog legaal (max 40% stijging)

Anders moet je naar een ander uitlaatsysteem, nokkenas, grotere gasklep enz maar dat kost denk ik nog meer geld.

M3 motor er in is wel leuk, maar daar is de rest van je auto niet echt tegen opgewassen. Remmen zijn dik onderbemeten.. Grotere remmen moet je ook naar 17 inch velgen. Je hebt nog geen sper. Tegen de tijd dat je klaar bent ben je al 6-7 duizend euro verder, zeker als je het moet laten doen. Rij je wat total loss en je hebt schade aan een ander dikke kans dat je onverzekerd bent.

Dan kan je beter 8000~9000 euro op tafel gooien en een 1993 M3 kopen of zo.
Maar 318iS is dus wel een goed blok? Dit kan je dan eventueel ook nog chiptunen oid natuurlijk (als ik dat zou willen).

Hoeveel zou ik nou voor zo een blok kwijt zijn?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 18:56

Chiptunen win je misschien 5-10 Pk mee.

Onder 1000 euro moet je wel een blok kunnen hebben. Je moet allen wel zorgen dat je er alles bij hebt, ECu enz.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 dec 2006, 19:03

Abu heeft zijn 316i laten tunen bij Dbilas. Zit zo rond de 130 pk. Ik rij er nog steeds van weg met mijn 318is maar niet overtuigend. Denk dat nadeel van 316 toch het slagvolume is. Blijft slechts een 1.6 die zo rond de 150 pk kan ophoesten maar daarbij gewoon geen koppel geeft. Wat je wel kan overwegen is een 1.8 onderblok. Dan krijgt het blok meer slagvolume en koppel. Maar helaas praat je over bedragen die een motorswap flink overstijgen.

Als je een 318is M44 blok koopt voor < 1000 eur incl bak kun je daarmee rond de 190 pk atmosferisch behalen of dmv een supercharger 200 pk. Beide tuningstappen kosten zeker 4000 euro.

Dus realistisch gezien pak je een 318is M44 blok, big bore throttle body, chip, Dbilas flowtec, en als het potje nog wat geld laat zien Schrick nokkenassen. Dan haal je er 160 pk uit voor pakweg 1000-1500 euro wat nog redelijk betaalbaar is.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 dec 2006, 19:12

Oh ja, prijzen. Dit is uitgaande van een 318is blok. Maakt kwa prijzen niet zoveel uit veel dingen komen overeen. 318is heeft een 16-kleps kop en daardoor 2 nokkenassen dus die kosten zijn 2 maal.

Step I : Upgrade to 114kW / 156HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 1995,--
You save 74,--


Step II : Upgrade to 124kW / 169HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the sport camshafts 294,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 2850,--
You save 100,--


Step III : Upgrade to 132kW / 180HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Cylinderhead and Valve modification 845,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the cylinderhead 717,--
and the sport camshafts
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 4090,--
You save 128,--


Step IV : Upgrade to 140kW / 190HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Cylinderhead and Valve modification 845,--
• Complete software update 355,--
• a/N 2000 control unit to replace the 889,--
air flow meter

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the cylinderhead 717,--
and the sport camshafts
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 4900,--
You save 207,--

All prices are in EURO and include 16 % VAT.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 dec 2006, 19:14

En mocht je eens benieuwd zijn wat een 316i na tuning doet moet je Abu lief aanspreken. :wink:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 18 dec 2006, 19:24

Oke Joy, hartstikke bedankt voor jouw antwoord... dit ga ik eens even opslaan.

Abu zal ik eens even opzoeken dan :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 dec 2006, 19:28

Heb 'm al een schop gegeven net, dus die komt zo met de prijzen van de 316i :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 18 dec 2006, 19:31

Ben even opgetrommeld door Joy dus hierbij de lijst ;)

Performance kits for BMW M40B16 Engines


Step I : Upgrade to 88kW / 120HP
includes:
• A sport camshaft 326,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the sport camshaft 196,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 840,--
You save 37,--


Step II : Upgrade to 96kW / 130HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A sport camshaft 326,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the sport camshaft 196,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 2500,--
You save 91,--


Step III : Upgrade to 103kW / 140HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A sport camshaft 326,--
• Cylinderhead and Valve modification 572,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the cylinderhead 522,--
and the sport camshaft
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 3395,--
You save 94,--



Step IV : Upgrade to 110kW / 150HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A sport camshaft 326,--
• Cylinderhead and Valve modification 572,--
• Complete software update 355,--
• /N 2000 control unit to replace the 889,--
air flow meter

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the cylinderhead 522,--
and the sport camshaft
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 4270,--
You save 108,--

All prices are in EURO and include 16 % VAT.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 18 dec 2006, 19:49

Een kleine toelichting:
In mijn geval heb ik dBilas een andere nokkenas, chip en throttlebodies laten monteren. Hiervoor is hij onverwachts een dag van 8 tot 19 uur en een dag van 8 tot 17 uur bij dBilas geweest. De planning was 1 dag alleen nam de eigenaresse (mevr. Bilas) geen genoegen met het resultaat. Er restte me niets anders dan een hotel te boeken.
Verdere aanpassingen betreffen een supersprint spruitstuk en einddemper. De wagen is bij de stilstaande start niet de allersnelste maar zolang we de snelwegen niet opgaan kan ik Joy nog aardig bijbenen. Wat ik eigenlijk vooral mis is het koppel onderin. Tussen de 5500 en 7200 rpm is het gewoon feest voor 1.6 begrippen ;)
Er staat nog een flowtec kit van dBilas op bestelling en ik wil nog een alpha n laten monteren. Echter zal ik eerst wel goed nadenken voor die beslissing daar ik nog twijfel om en m44 blok aan te schaffen en het een en ander over te bouwen.
Mocht je specifieke vragen hebben hoor ik het wel. Hoop dat je veel plezier beleefd aan het tunen van een 1.6

Volgende post een fotootje:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 18 dec 2006, 19:51


Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 20 dec 2006, 13:08

Bedankt voor de reacties. Heb ook nog een tijd zitten rondneuzen op het internet, maar wil je bijvoorbeeld boven/op de 150pk komen is het dus behoorlijk prijzig heb ik al gemerkt :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 dec 2006, 14:06

160 pk zou haalbaar moeten zijn. Dan moet je wel het onderblok vervangen voor die van een 1.8 liter. Dat hoeft niet de wereld te kosten omdat alle steunen hetzelfde zijn. Het duurste is al het andere. De throttlebodies hoef je niet persee te installeren als je daarvoor een bbtb pakt (heeft Joy besteld dacht ik). Die zijn niet zo heel duur. Wat in deze lijsten nog niet vermeld is, is de uitlaatlijn en een eventueel andere luchtfilter. Zorg iig dat die warme lucht van het blok niet bij het filter kan komen. Ik heb een tijdje met een open filter gereden. Dat is drama vanaf stilstand wanneer er nog geen koele lucht bij kan komen.
Blijf je bij de 1600 cc zit je rond de 150 pk echt wel op de grens met mechanisch tunen.

Wil nog wel opmerken dat wanneer je in gedachten houdt dat het een hobby is de tuning zelfs op een 1.6 iedere cent meer dan waard is. Gaat het om goekope pk's moet je de wagen gewoon te koop zetten en een andere halen. Alleen een chipje en een paar pk's bij krijgen die je in de praktijk niet merkt valt bij mij niet onder tuning. :wink:

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 20 dec 2006, 14:13

Energy schreef:Bedankt voor de reacties. Heb ook nog een tijd zitten rondneuzen op het internet, maar wil je bijvoorbeeld boven/op de 150pk komen is het dus behoorlijk prijzig heb ik al gemerkt :D
Ik zou er persoonlijk geen cent instoppen, je kunt het geld beter opsparen 316 verkopen en 325 kopen. Ben je gelijk klaar en met betere techniek (onderstel/remmen), restwaarde etc.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 20 dec 2006, 15:11

Inderdaad, is eventueel ook een optie. Echter heb ik deze nu net en tsja... vind het toch wel leuke bak ;)

Ziet er nog perfect uit, 70.000km uit 1998 :)

BTW: Even nieuwsgierigheid... hoe zit het bijvoorbeeld met een motorblok van een E30 M3? Zou zoiets er ook goed inkunnen, of zit dat weer heel anders?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2006, 15:15

Dat kan wel maar vereist wel wat aanpaswerk. Word in sommige autosport takken wel gedaan.

Maar dan nog denk ik dat je tegen hetzelfde aanloopt als de E36 M3 swap, onderbemeten remmen enz,en die E30 M3 blokken geven ze ook niet weg.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 20 dec 2006, 15:19

Nee oke, dat snap ik. Maar ben gewoon benieuwd naar hoe dat precies zit met motoren e.d. Nogmaals, ik ben (nog) niet zo een techneut, maar vind het altijd wel interessant om erover te lezen.

Maar als ik het allemaal een beetje bekijk, lijkt een motorswap tegen de tijd, mij dan toch het voordeligst...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 dec 2006, 15:29

Ach ja, als iedereen zo zou denken had je geen tuner meer op deze aardkloot :wink:
Simpelweg verkopen en een snellere halen is altijd goedkoper. De restwaarde zou een liefhebber van auto's en techniek toch niets moeten doen.

Dat blokje inbouwen kan best alleen zoals Bert al zegt, je moet dan wel veel dingen aanpassen. Het past niet 1 op 1.
Ik zou het persoonlijk wel stoer vinden. Remmen zijn op zich het probleem niet. Gewoon van de sloop de klauwen van een e46 330i zoeken en een achteras die geschikt is voor schijfremmen.

Je zou Bas Roos eens kunnen vragen naar info. Die is nu bezig met het opbouwen van een m44 blok die ruimschoots over de 200 pk moet gaan leveren. Ook met een zwikkie dBilas onderdelen.

Als je van plan bent de auto langer te houden dan gemiddeld en je het niet te gek wil maken zou ik de uitlaatlijn vervangen, bbtb, flowtec, nokkenas, chip en een ander onderblok scoren. Daarna gaat het aardig in de papieren lopen. Als die e30 m3 blokken voor een appel en een peer weg gingen zonder al te vele extra aanpassingskosten lag die er bij mij al in ;)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 20 dec 2006, 15:42

Weet zeker nog niet of ik het zou gaan doen en als ik het al doe, zal het echt nog wel even een tijd gaan duren... maar ik vind het persoonlijk wel iets om over na te denken.

Zal eens gaan googlen hoeveel zoiets nou moet gaan kosten en gewoon naar meer info :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2006, 17:37

Je moet niet googlen, je moet Bas Roos bellen, zoals Allen al zegt. www.basroos.nl
Gewoon eens langsrijden anders, hij bijt echt niet. :)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 20 dec 2006, 20:37

Nou ik heb Bas Roos eventjes gesproken, erg aardige kerel. Heb een tijdje allemaal dingen met hem besproken en als ik de keuze ga maken, word het of een 318is moter of een 325... Ik denk zelf toch een 325.

Hiervoor moet ik dan wel naar de RDW zei Bas, maar dat moet geen probleem zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek, Peter-Paul en 4 gasten