Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 00:38

Heren..

Omdat mijn leasert misschien de deur uit kan zit ik te kijken of ik niet beter een auto kan kopen...

Waarom ik een auto zou kopen:
- leaseprijs bij mijn salaris op (800 euro)
- km vergoeding voor de 2000 zakelijke km die ik per maand maak (380 euro)
- geen bijtelling (scheelt me bruto 630 euro)

Met bovenstaande in gedachten en ook incl de 380 euro km vergoeding ga ik er netto ongeveer 1100 euro op vooruit!

Maar nu de kanttekening:
Ik ben nog maar 23 en heb nog maar 2,5 jaar mijn rijbewijs. Dus verzekering is duur. Wat kost een auto gemiddeld aan onderhoud per jaar, maw wat moet ik daar maandelijks voor reserveren? Ik rij ongeveer 3000-3500km per maand, dus dat moet ook nog eens kunnen en het moet zeker geen auto zijn die 1 op 10 doet. Wat is beter een diesel of benzine? Benzine is natuurlijk leuker en goedkoper in wegenbelasting, maar diesel is wss goedkoper bij dit aantal km. Omdat ik niet direct 10k neer kan leggen zou ik daarvoor een lening aan moeten gaan, ik zou een 3 jarige persoonlijke lening doen in dat geval, kom je op ongeveer 300 euro per maand aflossen uit (36 x 300 euro = 11800, dus 1800 euro rente), vergeleken met de leaseauto heb ik wel het voordeel dat na 3 jaar de auto echt van mij is en ik alleen de afschrijving heb betaald. Nu ben ik eignelijk tegen leningen, maar als me dat netto uiteindelijk een 500 euro oplevert (ervan uitgaande dat ik ongeveer 300 euro kwijt ben aan de lening, en 300-400 aan onderhoud/verz/belasting per maand). Dus ook graag hier meningen over.

De auto moet dus iig niet duurder zijn dan 10k, een beetje DF bieden (vergelijkbaar met een 118d.. dus valt wel mee, liefst rwd trouwens), betrouwbaar zijn en toch nog comfortabel, dus geen koekenblik, zit er wel 200km achter elkaar in. Niet al te klein, niet al te veel afschrijven, maar aan de andere kant een soort van 2zitter/coupe trekt me ook wel weer, want nu kan het nog, over 8 jaar krijg ik vast kids en weet natuurlijk nooit hoe dan de situatie is..

Dus de vragen:
- Wat voor auto's zijn aan te raden, mag natuurlijk ook voor minder dan 10k, scheelt lenen
- Wat zouden jullie doen: goedkoop hok van max 1k, leasen of 10k lenen en een fatsoenlijke 2e hands

Dus shoot :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Joy » 12 feb 2010, 00:52

Wat je nog mee moet rekenen naast belasting/verzekering/onderhoud en de lening is je afschrijving. Veel mensen lenen voor een auto en kijken alleen naar de maandelijkse aflossing maar vergeten dat ze in die 3 jaar tijd ook de afschrijving er naast moeten sparen. Anders blijf je in die vicieuze cirkel van het lenen hangen.
Ik zou zelf voor zo goedkoop mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk gaan. Mocht er onverwachts iets veranderen in je leven (baan kwijt etc.) dan heb je in ieder geval een zo laag mogelijke schuld. Intussen zet je geld opzij zodat je op den duur een fatsoenlijk ding kan kopen zonder alle andere ellende er omheen.

Daarnaast 10.000 euro lenen is over 3 jaar effectief 11.800 euro geworden.

Even de kosten per maand op een rij voor een 118d van 2005. In 3 jaar tijd een ton erbij op de teller. Laat de auto van 10000 eur de helft afschrijven. Afgerond 140 eur per maand .

Lening 330 eur
Wegenbelasting 100 eur
Afschrijving 140 eur
Verzekering 100 eur allrisk
Onderhoud 100 eur
Diesel 200 eur
_____________________ +
Totaal 970 eur per maand
Laatst gewijzigd door Joy op 12 feb 2010, 01:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Jules » 12 feb 2010, 01:06

ALS je dit gaat doen zou ik persoonlijk gaan voor een E46 diesel ofzo, een mooie 330d coupé met sportpakket bijvoorbeeld is wel een stukje leuker dan zo'n 118d... (red je niet voor 10k trouwens).

Auto moet je sowieso all-risk verzekering (als je het geld gaat lenen sowieso, je bent afhankelijk van je auto dus lijkt mij duidelijke zaak).. is opzich niet goedkoop. Verder is een beetje diesel HEEL gauw 100+ per maand in de wegenbelasting, op jouw leeftijd ook wel 100+ in de verzekering, waarschijnlijk wel richting 150+ en onderhoud moet je denk ik ook niet onderschatten (beurtje+remmen bij een 330d is gauw 1000+ euro). Denk dat je voor onderhoud/verzekering/belasting wel eerder 400 mag incalculeren dan 300.

In jouw kosten heb je trouwens geen post afschrijving meegenomen, is wel reeel om dat wel te doen toch?

In elk geval sowieso een diesel nemen met die kilometers anders ben je een dief van je eigen portemonnee ;) (Gas is trouwens ook een optie)

Verder heb ik persoonlijk niet echt wat tegen een lening... leasen is precies hetzelfde eigenlijk.. zolang je er een beetje voor zorgt dat de restwaarde van de auto het openstaande bedrag vertegenwoordigt en je de auto goed verzekert hoeft dit geen probleem te zijn. Tsja je betaalt een beetje rente maar dat weet je van tevoren, sparen duurt ook lang en wie weet kun jij je spaargeld wel beter gebruiken ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Arthur » 12 feb 2010, 03:38

Ik deed het niet, als je al het geld er voor moet lenen... Da's op zich niet erg maar neem ook eens andere onvoorziene omstandigheden mee met een eigen auto van 10 jaar oud. Zal al gauw rond de 2 ton op staan. Wat als de motor in de soep loopt of de bak? Wat als je door eigen schuld het ding total loss rijdt? Of door een ander? Dagwaarde zal al gauw minder zijn dan de 10k die je betaald hebt. Dan maar iets meer in de maand kwijt en zorgeloos van A naar B rijden op de tankpas van de zaak. Geen beknibbel op onderhoud want voor elke scheet ga je ermee naar de dealer. Vervangend vervoer altijd beschikbaar. Als je zo afhankelijk bent van je auto en zoveel km's maakt dan zou ik dat wat je van plan bent niet doen. Misschien eerst wat beter in de slappe was zitten om zoiets te overwegen, dan kun je een tegenslag tenminste ook opvangen. Tuurlijk kan het wel goed gaan maar het negatieve scenario moet je wel in de gaten houden. Minder duur leasertje nemen straks, voor een appel en een ei in een 14% of een 20% bijtelling auto gaan rijden.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Robin » 12 feb 2010, 08:02

330d E46 als dat lukt inderaad, dijk van 'n auto, ik had er 1 bijna 10 jaar terug. Topautos.

(118d in sneeuw op zomerbanden gisteren even mee, schever kan 'n auto niet en dat MET DSC systemen AAN, ongelovelijk wat 'n zwabbertje is dat, great fun though)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Harrie » 12 feb 2010, 08:30

In jou geval zou ik ook eens kijken voor een goedkopere leasebak. Voor de bijtelling kan jij nooit een vergelijkbare bak uit eigen geld rijden.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Michel P » 12 feb 2010, 08:34

Arthur schreef:Ik deed het niet, als je al het geld er voor moet lenen... Da's op zich niet erg maar neem ook eens andere onvoorziene omstandigheden mee met een eigen auto van 10 jaar oud. Zal al gauw rond de 2 ton op staan. Wat als de motor in de soep loopt of de bak? Wat als je door eigen schuld het ding total loss rijdt? Of door een ander? Dagwaarde zal al gauw minder zijn dan de 10k die je betaald hebt. Dan maar iets meer in de maand kwijt en zorgeloos van A naar B rijden op de tankpas van de zaak. Geen beknibbel op onderhoud want voor elke scheet ga je ermee naar de dealer. Vervangend vervoer altijd beschikbaar. Als je zo afhankelijk bent van je auto en zoveel km's maakt dan zou ik dat wat je van plan bent niet doen. Misschien eerst wat beter in de slappe was zitten om zoiets te overwegen, dan kun je een tegenslag tenminste ook opvangen. Tuurlijk kan het wel goed gaan maar het negatieve scenario moet je wel in de gaten houden. Minder duur leasertje nemen straks, voor een appel en een ei in een 14% of een 20% bijtelling auto gaan rijden.
+1, de risico's wegen niet op tegen het ogenschijnlijke voordeel. Dit werkt alleen als je minder per maand rijd, en in een klein goedkoop hok gaat rijden. Dus alleen naar het aspect vervoeren kijkt, ipv een beetje DF.

Je zou ook een goedkopere leaser kunnen kiezen, en daardoor prive er meer aan overhouden door lagere bijtelling.

Denk eens aan de lease van de nieuwe Polo 1.2 diesel bleumotion, kost met een paar opties 19k, en daar heb je dan 14% bijtelling over, zet dat eens naast de 118d, en overleg met de werkgever of je het verschil niet kunt omzetten naar inkomen.

Michel

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 08:50

Jullie denken al ongeveer precies zo als ik, want ik ben tegen een lening. Maar, op een leaseauto betaal ik in principe meer per maand, terwijl ik ook daar de afschrijving aan de leasemij betaal. Bij een lening is deze volledig afbetaald na 3 jaar.

Maar ik zit inderdaad met onderhoud, wegenbelasting en verzekering. De diesel wordt toch wel aardig vergoed door het werk (ik doe het nu met ongeveer 250 euro aan diesel per maand, 118d doet 1op15). En inderdaad, wat als hij stuk gaat, dan heb ik alsnog niet veel kunnen sparen als wanneer ik eerste jaar een koekenblik rij bijv. Echter, ik doe wel 3,5k km per maand.

Voor mij is het gewoon eigenlijk de volgende overweging:
- Blijf ik leasen?
Dit levert me niks meer en niks minder op.

- Blijf ik leasen, maar dan goedkoper?
Dit levert me misschien iets meer op dan nu (iets minder bijtelling, iets meer bruto loon). Maar dan moet ik wel aanzienlijk kleiner/goedkoper gaan rijden, dus weer een suzuki swift oid. Uiteindeijk ga ik er dan netto max 300 op vooruit.

- Ga ik private leasen?
Optie die ik niet erg goed bekeken heb, vooral omdat je ook dan veel kleiner en goedkoper gaat rijden dan ik nu al doe en ook toch nog maandelijks best hoge kosten heb. Iemand hier ervaring mee?

- Ga ik niet leasen en neem een lening?
In principe heb ik 1100 euro om een auto af te betalen, brandstof, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en onvoorziene kosten te betalen/reserveren.

- Ga ik niet leasen en koop een koekenblik en zie over een jaar wel of ik dan iets fatsoenlijks kan kopen?
Stel ik koop een 205je van 1000 euro, daarna hou ik misschien 800 euro per maand netto extra over. Deze zou ik een jaar kunnen sparen bijv en dan alsnog auto van 10k kopen. De auto moet het dan wel een jaar volhouden met 3,5k km per maand met zo weinig mogelijk onderhoud.

Ergens zegt mn gevoel dat ik gewoon moet blijven leasen, puur omdat het makkelijker is. Nadeel is dat ik bijv redelijk vast zit aan mn huidige werkgever, mocht ik ergens anders heen willen dan moet ik de leasebak meenemen, en voor mijn functie heb ik eigenlijk geen auto nodig (webdeveloper of evt. systeembeheer). Ik werk nu in Amsterdam en daar ligt mijn loon toch al gauw 1,5x hoger dan wat ik Groningen direct kan verdienen.

Kortom, ik heb echt geen idee, maar naar ander auto's kijken is leuk en de mogelijkheden bekijken is altijd goed. Als het me onder de streep bijv 500 euro scheelt en ik ook nog een leukere auto kan rijden dan nu heeft het toch zijn voordelen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door JP » 12 feb 2010, 08:55

Kleiner leasen met een retezuinige Polo Bluemotion, misschien ?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 08:56

@Harrie en Pol,

Alles wat van de leaseprijs af gaat (798 euro nu voor de 118d) komt bij mn bruto loon op.

Een polo heb ik ook bekeken, stel dat ik een polo bluemotion lease:

Kost bij onze leasemij: 440 euro ex btw per maand
Dus bruto ga ik er 360 euro op voorruit.
Beetje bijtelling minder (210 euro ipv 630 euro)

Netto levert het me ongeveer 400 euro per maand op.

Dus kleiner leasen is ook een optie natuurlijk.

En om heel eerlijk te zijn, zie ik me ook niet 3500km in een 1.2 maken.. Ik wil wel gewoon mensen fatsoenlijk kunnen inhalen..

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Michel P » 12 feb 2010, 09:00

Chippen die Polo!

Je moet zo'n hok gewoon eens een hele dag meenemen en dan pas een oordeel over de auto vellen.

Michel

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Dennis Huijsman » 12 feb 2010, 09:03

zoek een nette 2e hands 150pk 320d

rij je met gemak 1 op 17 mee en kosten 2e hands ook de wereld niet meer en kost +-80 eurie wegenbelasting per maand

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 09:06

Michel P schreef:Chippen die Polo!

Je moet zo'n hok gewoon eens een hele dag meenemen en dan pas een oordeel over de auto vellen.

Michel
Dat is sowieso een idee, kan altijd eerst proefrijden natuurlijk..

Chippen geeft trouwens wel weer gezeik met leasemij tenzij ABT het doet in VW geval..

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Kasteel » 12 feb 2010, 09:15

Michel P schreef:
Arthur schreef:Ik deed het niet, als je al het geld er voor moet lenen... Da's op zich niet erg maar neem ook eens andere onvoorziene omstandigheden mee met een eigen auto van 10 jaar oud. Zal al gauw rond de 2 ton op staan. Wat als de motor in de soep loopt of de bak? Wat als je door eigen schuld het ding total loss rijdt? Of door een ander? Dagwaarde zal al gauw minder zijn dan de 10k die je betaald hebt. Dan maar iets meer in de maand kwijt en zorgeloos van A naar B rijden op de tankpas van de zaak. Geen beknibbel op onderhoud want voor elke scheet ga je ermee naar de dealer. Vervangend vervoer altijd beschikbaar. Als je zo afhankelijk bent van je auto en zoveel km's maakt dan zou ik dat wat je van plan bent niet doen. Misschien eerst wat beter in de slappe was zitten om zoiets te overwegen, dan kun je een tegenslag tenminste ook opvangen. Tuurlijk kan het wel goed gaan maar het negatieve scenario moet je wel in de gaten houden. Minder duur leasertje nemen straks, voor een appel en een ei in een 14% of een 20% bijtelling auto gaan rijden.
+1, de risico's wegen niet op tegen het ogenschijnlijke voordeel. Dit werkt alleen als je minder per maand rijd, en in een klein goedkoop hok gaat rijden. Dus alleen naar het aspect vervoeren kijkt, ipv een beetje DF.

Je zou ook een goedkopere leaser kunnen kiezen, en daardoor prive er meer aan overhouden door lagere bijtelling.

Denk eens aan de lease van de nieuwe Polo 1.2 diesel bleumotion, kost met een paar opties 19k, en daar heb je dan 14% bijtelling over, zet dat eens naast de 118d, en overleg met de werkgever of je het verschil niet kunt omzetten naar inkomen.

Michel
+1

Als je echt wilt besparen zul je of een goedkopere auto van de zaak cq lagere bijtelling moeten scoren, op die manier houd je meer netto over. Ik zou of zakelijk rijden wat ik wil en niet mopperen, of zakelijk zo euro-knaller mogelijk rijden om prive zoveel mogelijk voor gummen over te houden. De auto die de zaak je verstrekt kan je eigenlijk nooit zelf rijden voor dat geld, zou daar daarom niet snel van afwijken. Je kan wel zoals bovenstaand een 330d e46 gaan rijden, maar wat heb je dan? Geen gummer, maar een goede daily waar je dan je geld in stopt en per saldo niet beter van wordt.
Het is overigens wel netjes dat je werkgever je het leasebedrag per maand verstrekt als bruto loon, op zich gewoon een net voorstel (kan ook werken als eye opener voor jou, wat die lease auto hem eigenlijk wel niet kost). Kijk overigens eens goed naar km-prijzen van auto's compleet en bedenk je wat dat gaat kosten met 42k km per jaar.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door RutgerK » 12 feb 2010, 09:20

Misschien dat de nieuwe A1 met 1.6 TDI wat is om te leasen.

Ik vind dat hier altijd wel erg snel naar een 330d wordt verwezen als er om advies gevraagd wordt voor een goedkope auto met een beetje DF. :bag:

Een besparing die ook nog te overwegen is de leaseauto alleen zakelijk te rijden en ernaast een goedkope auto voor de privé kilometers.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Harrie » 12 feb 2010, 09:23

Normaliter is een leaseauto altijd goedkoper ja, maar ik lees nu dat Arjan feitelijk (als ik het goed begrijp) het leasebedrag zelf moet betalen. En ook nog eens bijtelling krijgt. Als je dus niets leased dan krijg je dat volledige bedrag per maand er bruto bij? Netjes!! Dat veranderd natuurlijk alles. dan heb je best veel geld beschikbaar (dan wel met lening ja) om iets leuks te kopen.

".....Ik vind dat hier altijd wel erg snel naar een 330d...." Ach, daar moet je een beetje overheen lezen. BMW en RWD is hier standaard, alleen daar kan je DF mee hebben. :bignews: :wink:

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 09:37

Dat vind ik dan ook zo krom aan het systeem hier.

Ik lever al 900 euro bruto loon in voor het kunnen rijden van een leasebak, want eerlijk is eerlijk, voor mijn baas is dat gewoon onderdeel van mijn loon.. en vervolgens komt er bruto ook nog eens even 620 euro bijtelling bovenop.. Voor mijn werk in Amsterdam heb ik overigens echt een auto nodig. Servers staan in Amsterdam en ik ben daar 1 dag per week. Als er storing is die ik niet op afstand kan oplossen moet ik er redelijk snel zijn..

De meningen tot nu toe verschillen nogal, even kort door de bocht:

Een leaseauto kost me netto: 720 euro.
Daarvoor krijg ik wel alles dus ook prive diesel.

Een eigen auto levert me dus 720 euro op.
KM vergoeding van 380 euro

Maar daarvan moet ik wel de aanschaf van de auto, prive diesel (1500km per maand), verzekering, belasting en onderhoud etc betalen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Michel P » 12 feb 2010, 09:44

Model
Polo BlueMotion 1.2 TDI Comfortline 55 kW/75 pk 5 versnellingen
€ 17.290,00
Lakkleur
Zwart
€ 150,00
Interieur
Metric,Zwart
Meeruitvoering
Executive Plus Pakket
€ 1.195,00


Totaalprijs+ € 18.635,00
Set mooie 17" velgen er onder, chippen bij JD uit eigen zak naar 100pk, en je bijtelling is slechts € 229 per maand.

Michel

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Marco R. » 12 feb 2010, 10:14

Een vriend van mij heeft net een bomvolle (qua opties) Polo 1.2 bluemotion gekocht en die was er goed over te spreken na de proefrit. Rijdt van Achterhoek-Veenendaal elke dag en nog kilometers erbij voor z'n werk zelf. Afgelopen kalenderjaar had hij 70K+ gereden. Dat ding rijdt 1:30 ofzo? Anyway, er zit climate control en al die overige troep op, hij zit er prima in (is 1.95 ong).. Wat wil je nog meer, luxe en ook nog een zuinig ding waarmee je gunstig uitkomt qua tanken..
Ik zou het wel weten, 120 is 120 op de snelweg en als je mensen wil inhalen zal ook die 1.2 best harder willen naar 150 oid. Kwestie van eerder snelheid opbouwen en beter anticiperen, allemaal leuk en aardig als je iemand vlot en stoer kan inhalen maar om dat nou als een echt argument te zien voor het doel waarvoor je de auto nodig hebt.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Snipe » 12 feb 2010, 10:15

ArjandeV schreef:Als er storing is die ik niet op afstand kan oplossen moet ik er redelijk snel zijn.
Dus toch een 330d 8)

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 10:18

Maar wat je vergeet is dat zuinigheid me met een leaseauto niet boeit... :) en 120 = 120 gaat bij mij ook niet echt op..

Bij een lease auto betaalt de baas alle diesel, ook voor prive..

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Maus335i » 12 feb 2010, 10:21

Joy schreef:Wat je nog mee moet rekenen naast belasting/verzekering/onderhoud en de lening is je afschrijving. Veel mensen lenen voor een auto en kijken alleen naar de maandelijkse aflossing maar vergeten dat ze in die 3 jaar tijd ook de afschrijving er naast moeten sparen. Anders blijf je in die vicieuze cirkel van het lenen hangen.
Ik zou zelf voor zo goedkoop mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk gaan. Mocht er onverwachts iets veranderen in je leven (baan kwijt etc.) dan heb je in ieder geval een zo laag mogelijke schuld. Intussen zet je geld opzij zodat je op den duur een fatsoenlijk ding kan kopen zonder alle andere ellende er omheen.

Daarnaast 10.000 euro lenen is over 3 jaar effectief 11.800 euro geworden.

Even de kosten per maand op een rij voor een 118d van 2005. In 3 jaar tijd een ton erbij op de teller. Laat de auto van 10000 eur de helft afschrijven. Afgerond 140 eur per maand .

Lening 330 eur
Wegenbelasting 100 eur
Afschrijving 140 eur
Verzekering 100 eur allrisk
Onderhoud 100 eur
Diesel 200 eur
_____________________ +
Totaal 970 eur per maand
Voor die 970 euro heb je aan het eind van de 3 jaar de auto wel tot 0 euro afbetaald terwijl deze nog een restwaarde vertegenwoordigt. Dat doet een leaseauto niet natuurlijk (aankoop - slotsom = financiering). Prive rijden lijkt me de beste optie.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Peric » 12 feb 2010, 10:32

Zoek een redelijk lichte auto met een relatief zware motor op met G3.
Wat ik een beetje raar vind is dat mensen die optie vaak uit het oog verliezen. Er is helemaal niets mis met Gas. Iets minder vermogen, maar het is zooooveel goedkoper.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 10:32

@Joy, zie je berekening nu pas..

Ik snap alleen niet waarom je de afschrijving rekent? Aangezien ik nu een leasebak heb, heb ik restwaarde van 0, terwijl bij een aankoop van een 118d nog 5000 euro over heb na 3 jaar. Eigenlijk spaar ik dus 140 euro per maand en dat zit dan in de auto.

Overigens doe ik op dit moment 250 euro diesel per maand.

Dus kom ik op het volgende:

Lening 330 eur
Wegenbelasting 100 eur
Verzekering 100 eur allrisk
Onderhoud 100 eur
Diesel 250 eur
_____________________ +
Totaal 880 eur per maand

Terwijl ik er netto 1130 ofzo op vooruit ga, levert me een maandelijkse winst op van 250 euro netto. Plus dat ik na 3 jaar die auto kan verkopen voor 5k en dus die 5k in het zakkie heb. Dus eigenlijk levert het me maandelijks 390 euro op. Maar dan zit ik na 3 jaar wel weer in zelfde schuitje als nu en moet ik alsnog weer 5k lenen om een auto van 10k te kunnen kopen. Aan de andere kant, als ik de komende 3 jaar blijf leasen heb ik nog steeds 10k nodig tegen die tijd..

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Marco R. » 12 feb 2010, 10:42

ArjandeV schreef:Maar wat je vergeet is dat zuinigheid me met een leaseauto niet boeit... :) en 120 = 120 gaat bij mij ook niet echt op..

Bij een lease auto betaalt de baas alle diesel, ook voor prive..
Hij heeft hem privé gekocht, dan zijn het wel leuke cijfers die de auto eruit perst qua verbruik en wat hij erop vooruitgaat qua geld netto de maand.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], De fiscalist, Fabian, GRzep, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 171 gasten