Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Madness » 11 feb 2010, 14:28

Heb nu al wel het een en ander proberen na te zoeken, maar echt veel wijzer word ik er niet van.
Dus ga ik het eens hier proberen, mischien heeft iemand er ervaring mee.

Ik rijd momenteel een E36 320 Sedan, aangezien ik er mee drift is 150pk wat te weinig voor op droge drift dragen.
Hierbij zit ik er dus sterk aan te denken om op ten duur een motorswap uit te gaan voeren, maar alleen vraag ik mij nog af wat het verstandigst is om te doen en evt. goedkoper?

Ik neem aan dat je in beide gevallen je motorruimkabelboom en je ECU moet meeswappen?

En dan zit ik nog een beetje tegen het 325 vs. 328 verhaal aan te hikken, 192pk vs. 193pk? :?
Tevens schijnt een M52 een lange slag motor te zijn en een 325 een korte slag, hierdoor zou je de M52 hoger in de toeren moeten houden?

Als ik wil gaan swappen wil ik er ook gelijk meer vermogen uit gaan halen zodat ik iig even een tijdje vooruit kan, dit doormiddel van een mosselman turbosetje die ik eventueel ergens 2dehands ga zien te scoren.
Aangezien je volgens de site van Mosselman met een 325 op een aantal pk's uit zou kunnen komen van zo'n 245pk en met een supercharger zelfs op 272pk, en met een 328 komt dit neer op een slordige 265pk of 280pk met een supercharger.
Maar dit blijven naar mijn idee ook redelijke ''kroeg-pk''s''?

Een supercharger is me toch echt te duur en de prijzen van S50 motoren zijn ook niet meer normaal :( :X

Iemand die hier ervaring mee heeft en mij hier advies over kan geven?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Joy » 11 feb 2010, 14:33

Een M50 325i non-vanos is een toerenmotor. De M52 328i is de motor die (onder andere door 300 cc meer + vanos) veel koppel levert in het middengebied. Dus ook beter om mee te driften.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door FreudeamFahren » 11 feb 2010, 16:19

Handig om te weten is dat motoren van na ik meen 9e maand 1994 voorzien zijn van EWS startblokkering. Dat is eruit te programmeren. Alternatief is het overbouwen van de transponder, sleutelring etc. Er zijn onderhand voldoende ervaringsdeskundigen dus als het zo ver is, is dat geen punt.

Een ander verschil tussen een M50 en M52 blok is dat die eerste gietijzer is en die tweede aluminium. Da's van invloed op het gewicht van de motor en dus het instuurkarakter van je auto. Daarnaast is volgens sommigen een M52 moeilijker te reviseren, omdat je het zachtere alu makkelijker kapot draait, bijvoorbeeld vwb kopbouten.

Ik zou trouwens voor een S50 gaan. Later compressoren op m50s of m52s bouwen kost allemaal tijd, gedoe en geld. Een S50 is plug and play power en er zijn plenty specialisten met motoren en kennis op voorraad. Met 286 pk en een goed kort diff (3,64je ofzo) stoom je al het rubber onder alle omstandigheden rap klaar :df:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door indobesar » 11 feb 2010, 16:24

Wat doet een S50 3.0 of 3.2 + bak in prijs?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door FreudeamFahren » 11 feb 2010, 16:32

Het begint bij een mille 3,5. Je kunt ook een Engels hok scoren en plunderen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 feb 2010, 18:11

Belletje kan nooit kwaad....

http://link.marktplaats.nl/319994915" onclick="window.open(this.href);return false;

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door indobesar » 11 feb 2010, 18:29

FreudeamFahren schreef:Het begint bij een mille 3,5. Je kunt ook een Engels hok scoren en plunderen.
Wat betreft een E36 Compact zou je natuurlijk een Z3M (Coupe) kunnen gebruiken. Is de achteras dan niet ook over te zetten?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door FreudeamFahren » 11 feb 2010, 18:32

Zo veel verschilt de achteras niet, zeker niet als je met een 323ti begint volgens mij. Daarbij: een Engelse M Coupe is duurder in aanschaf dan een M3 en de markt voor de spullen die je overhoudt is kleiner.

GlennN
Berichten: 169
Lid geworden op: 26 apr 2009, 20:40

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door GlennN » 11 feb 2010, 19:27

Ik heb de swap gedaan naar m50b25 ( meer circuit gebruik dan driften, driften ging prima met het 2.0 blokje en het korte diff )
Kabelboom en ecu is 1 op 1 over te bouwen ( ik heb siemens ecu btw ). Dus bij jou even goed checken of je ecu op een m50 of m52 draait.
Volgen velen is het non vanos blok i.d.d. een goede keuze ivm met onderhoud etc.

suc6! Glenn

GlennN
Berichten: 169
Lid geworden op: 26 apr 2009, 20:40

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door GlennN » 11 feb 2010, 19:32

Oja, is het dan niet handiger om een 8 cilinder blok in te bouwen zoals veel drifters in de e30 inbouwen?
Lijkt me een voordeliger oplossing dan turbo's / Sc/ of M3 blokken inbouwen plus je hebt dan de bergen trekkracht die je zo graag wilt...
( ik heb er ook even overnagedacht en het is ook mogelijk in de e36)

Greetz! gman

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door FreudeamFahren » 11 feb 2010, 19:37

Een V8 past met een e32/e34/e38/e39 carterpan niet in het e36 subframe. Dan zit je aan een Alpina carter. Mucho €€€.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Bert ///M3 » 11 feb 2010, 21:56

Ik zou lekker een S50 3.0 ophalen bijvoorbeeld bij Holtrop. Standaard gewoon betrouwbaar. Voor circuitgebruik ook prima alleen als je echt hard gaat een paar aanpassingen doen (olierestrictor, catchtank en maybe een racecarterpan) Komen nog wel wat randzaken bij natuurlijk zoals een uitlaatsysteem enz.

S50 3,2 zijn waarschijnlijk nog iets beter om te driften vanwege het sterke middengebied maar zullen ook wel iets duurder zijn. Heeft minder aanpassingen nodig als een 3.0 als je er mee op een circuit gaat rijden.

328i plus turbo is nice maar uiteindelijk ben je voor een motor plus een turbosysteem net zo veel of meer kwijt als een kant en klare M3 motor.

Engelse auto plunderen zoals FaF al zegt is geen gek idee, een E36 M3 heb je daar al voor een habbekrats. Verkoop je de rest van de delen en bouw ja dat over. Of je neemt genoegen met een stuur aan de rechter kant en blijft daar in rijden.

Enige voordeel van de M52 route is dat je het in stappen kan doen, eerst een tijdje met een standaard M52 rond rijden en dan later alsnog turbo. Dan ben je niet in 1 klap zo veel geld kwijt.

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door JurT » 12 feb 2010, 00:37

Bert enig idee waar je die olie restrictor kan bestellen? Kan dit gewoon via Bmw nog?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Bert ///M3 » 12 feb 2010, 00:48

Is een BMW Motorsport onderdeel, dat gaat via BMW dealer idd.

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Madness » 12 feb 2010, 09:57

Kijk! Dit zijn de antwoorden die ik zocht, keep them going!

Thnx guys! :thumbup:

Gebruikersavatar
Stievn Poal
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:32
Locatie: Diepenveen

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Stievn Poal » 26 okt 2010, 17:43

Hallo even een vraagje tussendoor:

Ik heb gisteren een m50 van een 325i Sedan in mijn 318ti compact gezet maar hij geeft nog geen vonk en brandstof.
Start motor gaat wel rond de lampjes in het dashbord gaan ook aan enz.

Of ik ben wat vergeten of ie doe iets fout.
Lijst met spullen die ik heb overgezet.:

- M50 zonder Vanons blok met kabelboom die aan het blok vast zit.
- Versnellingsbak
- De computer ecu van Motronic die links in het schutbord zit.
- Stuurbekrachtigings leidingen
- Radiateur


En volgens mij heb ik ook alles op de goede plus en massa's grzet. kon haast niet missen..

Wie kan mij verder helpen?

bvd.

Stievn

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Niels » 26 okt 2010, 17:51

Startblokkering? De 318 sleutel gaat denk ik niet communiceren met de 325 ECU lijkt me al weet ik niet hoe dat bij een E36 zit :hmmm:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28612
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Martijn_bmw » 26 okt 2010, 17:51

EWS??, sleutel van de 325i met transponder en ontvanger inbouwen in de compact! welk bouwjaar is het blok ;)

Gebruikersavatar
Stievn Poal
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:32
Locatie: Diepenveen

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Stievn Poal » 26 okt 2010, 17:56

Martijn_bmw schreef:EWS??, sleutel van de 325i met transponder en ontvanger inbouwen in de compact! welk bouwjaar is het blok ;)
Wat is een EWS?

Motorblok is van 1991 de compact van 1994

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28612
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Martijn_bmw » 27 okt 2010, 14:58

Stievn Poal schreef:
Martijn_bmw schreef:EWS??, sleutel van de 325i met transponder en ontvanger inbouwen in de compact! welk bouwjaar is het blok ;)
Wat is een EWS?

Motorblok is van 1991 de compact van 1994
EWS is een startonderbreker ingebouwd in de ECU en werkt alleen icm de originele sleutel die bij de auto zat.

maar in 91 werdt dat nog niet toegepast dus valt af ;)

Gebruikersavatar
Stievn Poal
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:32
Locatie: Diepenveen

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Stievn Poal » 27 okt 2010, 17:03

Martijn_bmw schreef:
Stievn Poal schreef:
Martijn_bmw schreef:EWS??, sleutel van de 325i met transponder en ontvanger inbouwen in de compact! welk bouwjaar is het blok ;)
Wat is een EWS?

Motorblok is van 1991 de compact van 1994
EWS is een startonderbreker ingebouwd in de ECU en werkt alleen icm de originele sleutel die bij de auto zat.

maar in 91 werdt dat nog niet toegepast dus valt af ;)
Laatst gewijzigd door Stievn Poal op 27 okt 2010, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28612
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Martijn_bmw » 27 okt 2010, 18:08

EWS is niet appart maar zit in de ECU van de motor ;)

ontvanger is een ring om het sleutelcontact heen die de chip van de sleutel moet herkennen.

bij jou misschien een relais van de pomp die niet werkt oid?

Gebruikersavatar
Stievn Poal
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:32
Locatie: Diepenveen

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Stievn Poal » 27 okt 2010, 20:54

Martijn_bmw schreef:EWS is niet appart maar zit in de ECU van de motor ;)

ontvanger is een ring om het sleutelcontact heen die de chip van de sleutel moet herkennen.

bij jou misschien een relais van de pomp die niet werkt oid?

Oke inmiddels ben ik een stuk wijzer. Ook dankzij 318ti.org

Ik heb inmiddels al vanalles gebprobeerd om de ews geen aansturing te geven, maar zonder resultaat.

Kun je die EWS niet compleet omzeilen? Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Gebruikersavatar
Stievn Poal
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:32
Locatie: Diepenveen

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Stievn Poal » 27 okt 2010, 20:55

..

Gebruikersavatar
K3vin
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2007, 00:06

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door K3vin » 28 okt 2010, 22:31

Je kunt het EWS kastje gewoon weglaten. Je moet dan alleen de twee dikke draden in de stekker (groen-zwart en groen-geel) doorlussen. Zo draait mijn M50 ook in mijn 95er compact.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten