Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Hansv (Hans van Velzen)

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 29 jan 2010, 18:23

Ha, die Stéphane;

Gewicht verminderen is inderdaad niet de eerste manier om het verbruik te beperken, maar zo rigorues als Yoan het aanpakt moet het gewicht niet vergeten worden. Zeker omdat gewichtsbesparing vaak helemaal niet zoveel meer hoeft te kosten dan wat moeite. En een lager gewicht stelt hem ook in staat om nog beter gebruik te maken van de aangepaste versnellingsbaksverhoudingen die gemonteerd gaan worden. En ten slotte; voor de real-life verbruikscijfers, waarin nu eenmaal moet worden geaccellereerd en afgeremd, is gewicht natuurlijk altijd een grotere factor dan in de windtunnel.

Yoan

Bericht door Yoan » 29 jan 2010, 19:52

@Tom: de airco is kapot, was al zo bij aankoop, dus het is 100% nutteloos gewicht wat de auto mee zeult.

@Stéphane: het gewicht verminderen is ook de laatste fase. Ik wil 1 op 30 rijden, dus moet het gewicht zeker aan de beurt komen. Met 1200 kilo ga je echt geen 1 op 30 rijden.

Yoan

Bericht door Yoan » 29 jan 2010, 19:52

Het zou eens tijd worden! Eindelijk de 1 op 23 overschreden: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-29-januari-24" onclick="window.open(this.href);return false;

De smalle banden hebben hier zeker aan bijgedragen, dit is de eerste volledige tank met de smalle banden.

Afbeelding

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 30 jan 2010, 03:10

Niet echt over jouw BlueMotion Yoan, maar toch even mbt gemiddeld verbruik en toerental.
Martijn Koevoets schreef:Lijkt me makkelijk te testen, ga een constante snelheid rijden in 4 en daarna in 5 en kijk wat de BC zegt. :)
Daarnet maar even gedaan dan :)

115kmh in z'n 4 @4000rpm = 1 op 12,3 in z'n 5 op ca 3300rpm 1 op 14,1 :shock: (Hij lijkt wel ineens wat zuiniger geworden te zijn met 6 nieuwe bobines..en icm 5cm smallere winterbandjes achterop.)
Beide een gemiddelde over stukjes van 5km op de cruise control.
Geen schokkende getallen... maar zou over een volle tank toch ruim 100km schelen.
Helaas keldert dat verbruik weer enorm naar beneden als je moet optrekken.

Mrton

Bericht door Mrton » 30 jan 2010, 07:21

Patrick van Wijngen schreef:Geen schokkende getallen...
Niet schokkend? Ik vind het een aanzienlijke besparing, daarnaast zit je in zijn 4 hoger qua verbruik als ik doe met mijn 106 en in zijn 5 duik je eronder. Denk dat dit aangeeft dat wijziging van de versnellingsbak een nuttige investering is.

Yoan

Bericht door Yoan » 30 jan 2010, 09:38

Ik vind het ook interessante cijfers.

En geloof me, bij Carrec gaan ze echt niet een hoop tijd investeren voor iets wat marginale winst oplevert. Die aangepaste bak gaat echt een duidelijk merkbaar verschil opleveren.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 30 jan 2010, 14:19

Mrton schreef:
Patrick van Wijngen schreef:Geen schokkende getallen...
Niet schokkend? Ik vind het een aanzienlijke besparing, daarnaast zit je in zijn 4 hoger qua verbruik als ik doe met mijn 106 en in zijn 5 duik je eronder. Denk dat dit aangeeft dat wijziging van de versnellingsbak een nuttige investering is.
Het is zeker wel een duidelijke besparing in mijn verbruik, maar eigenlijk had ik iets gunstiger verbruik verwacht in z'n 5 tov 4.
Don't get me wrong.. 100km op een hele tank is zeker wel de moeite waard.
Helaas was het onder redelijk optimale omstandigheden. Vlakke weg, het wegdek nog een beetje nat (minder rolweerstand) en er stond ook bijna geen wind.
Zodra er dingen als ander verkeer ter sprake komt en je dus altijd wat in toeren zal varieren begint zo'n 6 cilinder gelijk een stuk minder zuinig te lopen.

Ik had 2 jaar geleden met de wintersport richting frankrijk (chamonix), via basel ook een heel erg leuk verbruik. Gewoon niet hoeven tanken. Andere auto die meewas reed niet door, dus ben ik de hele weg maar 125 gaan rijden. Er was wel verkeer, maar nooit echt hoeven remmen. Had toen op 1 tank gewoon 840km gereden. (1 op 15,4)
Op de terugweg 'snachts alleen heel veel files gehad in duitsland en hele stukken snelweg leeg. Verbruik lag toen rond de 1 op 6 :(

Yoan

Bericht door Yoan » 30 jan 2010, 14:35

Je zegt op nat wegdek minder rolweerstand, maar mijns inziens is een nat wegdek juist ongunstig. De banden moeten het water afvoeren en dat zorgt voor energieverlies en minder tractie. Hoe meer water, des te ongunstiger voor het verbruik. Het water zit tussen de band en het asfalt en dat wil je niet. De band moet dit wegwerken om goede grip op het asfalt te krijgen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jan 2010, 15:14

Minder tractie is minder rolweerstand. Op racewagens zien we het omgekeerde, hoe meer grip je banden hebben hoe lager je snelheid op het rechte stuk. Bijvoorbeeld switchen van straatbanden naar slicks daar verlies je topsnelheid mee.

Je voelt dit ook in je stuur, als je op gladdigheid rijd dan stuurt je auto lichter doordat je banden minder grip hebben.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 30 jan 2010, 19:21

Ha, die Drivers;

Uiteraard heb je op nat of (te) glad wegdek niet de ideale omstandigheden voor een laag brandstofverbruik. Je banden hebben last van slip en slaan af en toe onmerkbaar door, dus de brandstof wordt niet efficiënt in voortbeweging omgezet. Goede grip en tractie zijn zelfs een voordeel bij het brandstofverbruik, want wat je wilt is in wezen hetzelfde als bij circuitgebruik; je brandstof in beweging omzetten zonder verlies. Het mooiste zou veel grip/tractie in lengte- en dwarsrichting èn een lage rolweerstand. Maar daar is de bandenwereld (nog) niet aan toe....

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 31 jan 2010, 01:51

En toch was het vroeger bij natuurkunde al dat op een nat wegdek (geen dikke laag water erop natuurlijk) minder rolweerstand had en een hogere snelheid kon behalen met bepaald vermogen.

Als je echt een laag water op het wegdek hebt staan wordt het natuurlijk anders.. want dan moet je echt water 'vooruit duwen'.
Veel grip is juist niet goed voor verbruik. Niet voor niets hebben al die Eco-banden een hogere compound band, voor minder slijtage en minder rolweerstand.
Als je op slicks rondrijdt, zoals Bert al zei, krijg je zoveel rolweerstand dat je gewoon een lagere topsnelheid hebt daardoor.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 31 jan 2010, 09:47

Yoan schreef:@Tom: de airco is kapot, was al zo bij aankoop, dus het is 100% nutteloos gewicht wat de auto mee zeult.

@Stéphane: het gewicht verminderen is ook de laatste fase. Ik wil 1 op 30 rijden, dus moet het gewicht zeker aan de beurt komen. Met 1200 kilo ga je echt geen 1 op 30 rijden.
OK, dan is het uiteindelijk wel nodig om gewicht te verliezen. Maar wat zijn de cijfers van de 1.4TDI ten opzichte van de beste 1.9TDI cijfers die VAG zelf heeft bereikt? Heb je daar zicht op?

Yoan

Bericht door Yoan » 31 jan 2010, 13:37

Daar heb ik geen zicht op en ben ik ook niet zo benieuwd naar want het moet met deze 1.9 TDI gaan gebeuren, er gaat absoluut geen andere motor in.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 31 jan 2010, 14:09

Yoan schreef:Daar heb ik geen zicht op en ben ik ook niet zo benieuwd naar want het moet met deze 1.9 TDI gaan gebeuren, er gaat absoluut geen andere motor in.
Dat zeg ik ook niet, dat maak je er zelf van ;) Ik vroeg alleen naar wat de cijfers zijn, om een idee te hebben hoe ambitieus je doelstelling is.

Yoan

Bericht door Yoan » 03 feb 2010, 20:36

Wat een verschil de wind kan uitmaken. De afgelopen dagen steeds rond de 4,5 - 4,8L/100km gezeten. Vanmiddag was het bijna windstil en reed ik een rit van 4,2L/100km.

Afbeelding

Van het weekend en volgende week bij twee garages een roetmeting laten doen voordat de AeroFinn ingebouwd wordt. Na 3-4 weken worden er opnieuw 2 roetmetingen gedaan om te kijken of de AeroFinn zorgt voor een betere, schonere verbranding = minder roet. Het spreekt voor zich dat er in de tussentijd geen andere wijzigingen worden gedaan aan de motor/uitlaat.

In week 10 gaat de wagen weer naar Carrec voor het reinigen van de inlaat/verstuivers/verwijderen EGR. Daarna komt er een complete freeflow uitlaatlijn onder vanaf de turbo. Details hierover volgen nog.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 04 feb 2010, 11:36

Zijn Mooncaps misschien nog een idee?

Afbeelding

Yoan

Bericht door Yoan » 04 feb 2010, 21:46

Ik vind de wielen wel goed zo.

Mrton

Bericht door Mrton » 04 feb 2010, 21:49

Yoan schreef:Ik vind de wielen wel goed zo.
Ik vind 'ik vind' niet echt een overtuigend argument als het gaat om zuinigheid. Qua uiterlijk vind ik de wielen wél beter als die mooncaps.

Yoan

Bericht door Yoan » 04 feb 2010, 22:34

Vind ik ook niet :P
Ik bedoel te zeggen dat ik ze goed vind voor waar ze voor bedoeld zijn, licht en dicht. Het kan altijd beter.

Yoan

Bericht door Yoan » 06 feb 2010, 19:03

Vanochtend na 559 km getankt, omdat begin volgende week twee roetmetingen worden gedaan en omdat ik weer even een paar dagen gas ga geven met de TDI :-)
Ondanks het weer net (niet) de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-6-februari-25" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandaag heb ik ook aerodynamische spiegels besteld:

Afbeelding

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 07 feb 2010, 13:35

Ha, die Yoan;

Scheelt dat veel in frontaal oppervlak (en gewicht) met de standaardspiegels?

Yoan

Bericht door Yoan » 07 feb 2010, 14:02

Hoeveel het precies scheelt weet ik nog niet, maar deze spiegels zijn een stuk beter van vorm dan de standaard spiegels. Ook zal het gewicht minder zijn, aangezien de huidige spiegels ook elektrisch verstelbaar zijn.

Zodra ik ze binnen heb en gemonteerd heb kunnen we vergelijken.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 07 feb 2010, 14:06

Mooncaps COOL!

Yoan

Bericht door Yoan » 12 feb 2010, 22:34

Hier een update over de roetmetingen van afgelopen week: http://www.mijnbluemotion.nl/roetmetingen-26" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Morgen naar TCE GoFour voor het inbouwen van de AeroFinn. Ben benieuwd!

Yoan

Bericht door Yoan » 14 feb 2010, 19:08

Gisteren zijn twee AeroFinns ingebouwd en een aantal additieven toegevoegd bij de olie, koelvloeistof en brandstof. Zie http://www.mijnbluemotion.nl/go-four-ul ... egepast-27" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Ik kan nog niks concreets over het resultaat melden. Wel reed ik op de heenweg (Zeeland - Groningen, 320 km) 4,5L/100km en op de terugweg 4,2L/100km. Maar hieruit kun je geen conclusies trekken.

Ik hoop binnenkort geavanceerde apparatuur te kunnen regelen waarmee nauwkeurig het effect van de veranderingen gemeten kan worden.

Plaats reactie