Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Even een vraagje aan de weegschaaldeskundigen. Hoe snel veranderen de gewichten per as bij het verstellen van de rijhoogte ? Als bijv. de achteras een cm omlaag gaat, hoeveel verschuiving van gewicht mag je dan verwachten ? Is dat fors (tientallen kilo's) of praat je over een paar kilo ?
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
pak je telraam maar.. en ga rekenen 
hoeveel graden/procent is je auto 'gekanteld'. Doe dat maal wat kgs.... en je hebt wel een indicatie 8)

hoeveel graden/procent is je auto 'gekanteld'. Doe dat maal wat kgs.... en je hebt wel een indicatie 8)
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Is natuurlijk iets complexer dan wat ik zit te blaten. Maar 1cm is redelijk wat. Denk dat het toch wel in de dubbele nummers loopt.
Zeker op een auto die 1500+kg weegt.
http://grassrootsmotorsports.com/articl ... r-weights/
En hier kan je wat nummertjes inkloppen
height calc
weight calc
Zeker op een auto die 1500+kg weegt.
http://grassrootsmotorsports.com/articl ... r-weights/
En hier kan je wat nummertjes inkloppen
height calc
weight calc
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
naar mijn bescheiden mening maakt dat nauwelijks uit voor een straatauto. Je verplaatst de cornerweights al wanneer je een krat bier in de achterbak zet of die boodschappentas op de achterbank of als je 2 kids achterin meerijden.
Waar het wel merkbaar voor uitmaakt is je wielgeometrie. Doordat je de achteras laat zakken verandert de casterhoek op je voorwielen.(voor het gemak: je veerpoten kantelen een kleinstukje achterover) (= gunstig omdat de meeste straatauto's toch staan afgesteld op onderstuur...meer caster is dan ook vaak minder onderstuur.) daarom zie je ook vaak oudere rallyauto's (zonder high end instelbare suspention) achter wat lager staan dan voor. Stuurt lekkerder in.
Waar het wel merkbaar voor uitmaakt is je wielgeometrie. Doordat je de achteras laat zakken verandert de casterhoek op je voorwielen.(voor het gemak: je veerpoten kantelen een kleinstukje achterover) (= gunstig omdat de meeste straatauto's toch staan afgesteld op onderstuur...meer caster is dan ook vaak minder onderstuur.) daarom zie je ook vaak oudere rallyauto's (zonder high end instelbare suspention) achter wat lager staan dan voor. Stuurt lekkerder in.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Mjah, maar de cornerweights staan al goed van z'n auto.
Het gaat hem om de gewichtsverdeling tussen voor en achter, die is momenteel 54/46 ipv 50/50.
En wat het dus zou doen als hij z'n auto bijv 1 cm lager zou zetten achter... of welke rijhoogte dan ook, om die 50/50 voor/achter verdeling weer te krijgen.
Het gaat hem om de gewichtsverdeling tussen voor en achter, die is momenteel 54/46 ipv 50/50.
En wat het dus zou doen als hij z'n auto bijv 1 cm lager zou zetten achter... of welke rijhoogte dan ook, om die 50/50 voor/achter verdeling weer te krijgen.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Statische gewichtsverdeling nooit met de hoekgewichten proberen op te lossen!
Je hebt er veel meer aan om de rijhoogte goed te zetten tov de wielgeometrie en de aerodynamische rake (iets nosedown).
Als je de statische verdeling wil aanpassen, dan moet je op zoek naar massa in de auto die fysiek naar achteren kan. Dat wordt erg moeilijk in FR auto's. Denk aan het verplaatsen van je accu, verplaatsen chauffeur. lichtere voorbumper en kap etc. Of zoals ik Ton wel eens heb horen vertellen: ouderwets een zak cement in de achterkant erbij
Je hebt er veel meer aan om de rijhoogte goed te zetten tov de wielgeometrie en de aerodynamische rake (iets nosedown).
Als je de statische verdeling wil aanpassen, dan moet je op zoek naar massa in de auto die fysiek naar achteren kan. Dat wordt erg moeilijk in FR auto's. Denk aan het verplaatsen van je accu, verplaatsen chauffeur. lichtere voorbumper en kap etc. Of zoals ik Ton wel eens heb horen vertellen: ouderwets een zak cement in de achterkant erbij

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Op dit moment heeft de auto wedge (crossweight is exact 50%). Ten opzicht van mijn vorige setup is de auto achter iets hoger gezet ivm te geringe bodemspeling. Ik ben destijds bij Herman voor de lol even op de weegschalen gaan staan en daar kwam de auto op een paar kilo na bijna op 50/50 uit. Nu is de auto na montage van het AST iets hoger gezet achter en gemeten dmv waterpas staande weegschalen. Nu zie ik wel een duidelijk verschil tussen de voor en achteras. Dan ben ik gewoon even benieuwd of die keer voor de lol bij Herman niet helemaal betrouwbaar was of dat die hoogteverstelling toch meteen een verschil geeft. Want totaalgewicht en crossweight is hetzelfde gebleven.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Klinkt cool, maar wat is het?Joy schreef:Op dit moment heeft de auto wedge
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
Het is een aanduiding van het gewicht wat diagonaal op de hoeken rust. Dus de wieldruk linksachter + rechtsvoor optellen geeft een bepaald getal. Dat getal delen door het totale gewicht van de auto x 100 en je hebt een percentage. Alles boven de 50% heet wedge, alles onder 50% heet reverse-wedge. Op straat heb je het liefst een auto die links en rechts volledig gelijk is, dus 50%. Maar bijvoorbeeld een oval of een circuit met veel bochten linksom kun je er baat bij hebben om het linkerachterwiel meer wieldruk te geven zodat deze bij het uitaccelereren toch nog voldoende grip heeft. Dus meer gewicht linksachter en minder rechtsvoor, een negatieve wedge bijv. 45%. Zou je dan met die setup een bocht naar rechts maken dan heb je daar weer nadeel omdat het gewicht op het rechter achterwiel nu niet evenredig met de linkerkant is. Dus linksom zou je onderstuur en veel grip op de achteras hebben, rechtsom zou je overstuur krijgen en meer grip op de vooras.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: Cornerweights, hoe snel verschuift gewicht over de assen ?
frankv schreef:Klinkt cool, maar wat is het?Joy schreef:Op dit moment heeft de auto wedge
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 1 gast