autogordels en veiligheid

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
GTRene

autogordels en veiligheid

Bericht door GTRene » 03 dec 2009, 00:00

nah viel bijna van men stoel...

lees ik net teletext...

Ruim een kwart van alle doden en gewonden in het verkeer is het gevolg van een ingedrukte borstkas door de gordel.
TU ontwikkelt veiligere autogordel
EINDHOVEN - Een onderzoeker van de TU Eindhoven heeft een autogordel ontwikkeld die veiliger is. De gordel vermindert bij een frontale botsing de kans op letsel met bijna de helft.

Het is een driepuntsgordel met een hydraulische demper. Bij een botsing berekenen sensoren de gordelkracht. Bovendien klikt de gordel niet direct vast, maar remt die geleidelijk af.

Ruim een kwart van alle doden en gewonden in het verkeer is het gevolg van een ingedrukte borstkas door de gordel. Met het nieuwe systeem kan het aantal slachtoffers flink omlaag. (ANP)
02/12/09 22u44
Ik dacht dat zoek ik ff op en hier een stukje, maar er is wel meer van, toch erg opmerkelijk wist ik niet...gordel is veilig...euhm dus niet de gewone schijnbaar :lol:

Tom

Re: autogordels en veiligheid

Bericht door Tom » 03 dec 2009, 00:05

Zoveel? :shock:
Waarom is dat nooit eerder bekend geworden...?

edit: moet het toch even roepen: EINDHOVEN DE GEKSTE!!!

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2009, 00:09

Ja dat begrijp ik dus ook niet dat dat niet eerder in het nieuws is gekomen :hmmm: bewust achterhouden van?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 dec 2009, 00:45

Haha, wat een kletskoek zeg. Net zoals de SWOV die allerlei mooie theoretische modellen hebben. Get real ..... Als je al die cijfers die ooit naar buiten zijn gebracht mbt doodsoorzaken bij elkaar optelt kom je dik boven de 100% uit :hmmm:

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 01:21

GTRene schreef:Ja dat begrijp ik dus ook niet dat dat niet eerder in het nieuws is gekomen :hmmm: bewust achterhouden van?
Is toch niets nieuws. Je lichaam wil vooruit, de gordel houdt je tegen. Hoe harder de botsing is, hoe meer kracht erop komt te staan. Gordel is sterker dan het lichaam, dus bedenk maar wat er gebeurd.

Zonder gordel ben je gegarandeerd dood, als je met zo'n snelheid ergens opklapt dat je gordel je botten breekt. Dan lig je in onderdelen buiten de auto.
(Ik begin me mateloos te irriteren aan de media, die alles verdraaien zodat het groot nieuws wordt.)

bv. Mercedes is nog steeds bezig met ontwikkelen van een soort airbags in de gordels, om het oppervlakte wat groter te maken, zodat mensen zorgeloos nog harder kunnen gaan rijden.

Oh ja, waarom zouden ze gordelspanners hebben uitgevonden? Die voorkomt dat er ruimte in de gordel zit en je lichaam dus kans krijgt naar voren te bewegen, voordat de gordel je opvangt.
Ooit wel eens geleerd waarom je geen dikke winterjassen e.d. in de auto moet aanhouden? En dat je je gordel moet aantrekken, nadat je 'm omgegespt hebt? Wat punten die veel mensen niet weten, zo kunnen er nog genoeg dingen worden opgenoemd

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 dec 2009, 07:21

Oud nieuws idd.....................

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 03 dec 2009, 07:28

Veel mensen gebruiken hun gordel ook niet goed.
M'n ma heeft dat ding bijvoorbeeld altijd heel erg losjes om. Dus zit er op het heupgedeelte nog teveel ruimte en heeft de gordelspanner ook niet veel nut meer.
Zelf trek ik hem daar altijd nog ff wat aan.

Bort

Bericht door Bort » 03 dec 2009, 07:31

Ik geloof geen zak van die cijfers.
Dat er af en toe iemand tussen zit... OK... Maar een kwart? Yeah right!

Het aantal "doden" weegt nog altijd niet op tegen het aantal geredde levens.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 dec 2009, 07:45

Bort schreef:Ik geloof geen zak van die cijfers.
Dat er af en toe iemand tussen zit... OK... Maar een kwart? Yeah right!

Het aantal "doden" weegt nog altijd niet op tegen het aantal geredde levens.
+1 en eens met wjn dat de media alles aan het verdraaien is zodat het groot nieuws wordt..... Het is toch geen komkommertijd zoals je wel eens in de zomer ziet ???

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 dec 2009, 08:43

Wat 'n onzin inderdaad . Een academische 'intellectuele' gehaktbal uit NL zal het ff bepalen voor de hele automotive industry hoe 't zit? NOT!

"Standaard driepuntsgordels zijn gevaarlijk"hoor ik hem al roepen tegen Volvo, Mercedes, BMW, VAG, GM, Ford, Toyota, PSA etc.

Hier word ik zo moe van, het beste jongetje van de klas willen zijn en dat op autoveiligheid gebied:flikker op! Schoenmaker blijf bij je leest. Zoals ook Spyker deed :twisted:

Mack

Bericht door Mack » 03 dec 2009, 08:53

wjn schreef:Ooit wel eens geleerd waarom je geen dikke winterjassen e.d. in de auto moet aanhouden?
Die ken ik niet. Waarom?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 03 dec 2009, 08:57

Beetje mediageilheid druipt er idd wel vanaf :). Toch ben ik wel van mening dat er binnen de gordel wel redelijk wat vooruitgang kan worden geboekt qua veiligheid; niet alle klappen zijn natuurlijk head-on en zodra het zijwaarts gaat zou er imho nog een hoop verbetert kunnen worden. Als je ziet hoeveel beter je op je plek blijft met en goede stoel/gordel combi tov straat auto, valt daar denk ik nog wel wat te winnen.
Ooit een ongelukje gehad met me ouders met +/-80 in iemands zijkant (kwam door rood) en dan zie je de impact (en veiligheid boven zonder ;)) van zo'n klap; beide ouders hadden een lijn met kneuzingen/blauwe plekken op de gordelplek (verder geen verwondingen overigens).

Robin

Bericht door Robin » 03 dec 2009, 08:59

Mack schreef:
wjn schreef:Ooit wel eens geleerd waarom je geen dikke winterjassen e.d. in de auto moet aanhouden?
Die ken ik niet. Waarom?

Bij te water gaan in moeilijkheden komen misschien?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 03 dec 2009, 09:08

omdat dikke winterjassen ruimte tussen lichaam en gordel genereren.
Daarom altijd even je gordel natrekken zodat hij strak zit.

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 09:09

Mack schreef:
Die ken ik niet. Waarom?
Ook omdat je de gordel strak tegen je lichaam aan moet houden. Dat gaat nu eenmaal niet met een dikke winterjas aan.

Als er wat fout gaat, versnelt je lichaam eerst en remt dan hard af. En dat laatste doet pijn ;)

Wb. zijdelingse impact, ben ik het wel met Kasteel eens. Ik ben ooit wel eens zelf zijdelings aangereden, niet zo hard dat de zijairbags het deden, maar wel genoeg om schrammen op m'n hoofd ervan over te houden (van het raken van de zijruit/deurpost of zo, geen idee waar precies).

Rupie

Bericht door Rupie » 03 dec 2009, 09:23

wjn schreef:Zonder gordel ben je gegarandeerd dood, als je met zo'n snelheid ergens opklapt dat je gordel je botten breekt. Dan lig je in onderdelen buiten de auto.
Voor herhaling vatbaar :!:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2009, 10:25

Robin schreef:
Mack schreef:
Die ken ik niet. Waarom?

Bij te water gaan in moeilijkheden komen misschien?
voor dat te water raken kwam ik dit tegen...een nwe vinding

http://www.sparkdesign.nl/news/Autogordellosser?page=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

van een naamgenoot ook nog, maar geen familie :mrgreen:

werkt heel mooi als je het filmpje bekijkt in de link.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 10:37

Fijn, nu zijn er vast weer mensen die denken dat ze beter af zijn zonder gordel. :stom:

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 03 dec 2009, 13:13

Robertdj schreef:Fijn, nu zijn er vast weer mensen die denken dat ze beter af zijn zonder gordel. :stom:
Moeten ze zelf weten...
Zoalng het niet in mijn auto is, niet mijn probleem.

daNpy

Bericht door daNpy » 03 dec 2009, 14:15

Een antwoord: :').

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 17:28

Jurriuit schreef:
Robertdj schreef:Fijn, nu zijn er vast weer mensen die denken dat ze beter af zijn zonder gordel. :stom:
Moeten ze zelf weten...
Zoalng het niet in mijn auto is, niet mijn probleem.
Iemand moet die rommel opruimen, die worden er ook niet vrolijker van.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 03 dec 2009, 17:34

IN het verhaal zal vast een kern van waarheid zitten, maar het is hopeloos overdreven. Geloof best dat je een beste lijn met kneuzingen kan krijgen van een gordel.

Mensen met een winterjas in een auto sporen sowieso niet, waarom heb je anders verwarming in je auto? Het zit voor geen meter, je bent beperkt in je bewegingen etc. etc.

Robin

Bericht door Robin » 03 dec 2009, 17:37

Richardt. schreef:IN het verhaal zal vast een kern van waarheid zitten, maar het is hopeloos overdreven. Geloof best dat je een beste lijn met kneuzingen kan krijgen van een gordel.

Mensen met een winterjas in een auto sporen sowieso niet, waarom heb je anders verwarming in je auto? Het zit voor geen meter, je bent beperkt in je bewegingen etc. etc.
Forumlid?

Afbeelding

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 03 dec 2009, 18:12

WTF :shocking: :please:

allen

Bericht door allen » 03 dec 2009, 18:19

Richardt. schreef:Mensen met een winterjas in een auto sporen sowieso niet, waarom heb je anders verwarming in je auto? Het zit voor geen meter, je bent beperkt in je bewegingen etc. etc.
Kom maar eens een uurtje meerijden in je t-shirtje. Doe ik de kachel wel voor je aan en gooi ik je na afloop wel even af bij het mortuarium. 8)

Plaats reactie