Auto-export naar Afrika, Polen..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Maarten Godschalk
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
Locatie: regio Amsterdam

Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Maarten Godschalk » 17 nov 2009, 17:48

Je hoort wel eens van die verhalen van Marokkanen, Egyptenaren etc. die massaal hier auto's inkopen en dan met tientallen tegelijk de boot opzetten richting Afrika (tegenwoordig gaan er ook veel auto's naar Polen). APK of niet, maakt niet uit, als ze maar rijden. Heeft er iemand hier ervaring met handel met dit soort figuren? Het is toch bekend dat wanneer personenauto X uit 1992 geen APK meer krijgt door allerlei roest en dergelijke, deze geen drol meer waard is. Betalen die figuren daar een beetje voor?
Neem nou deze advertentie; een rijdende 3er met 'enkele mankementen' maar nog wel een APK van bijna een jaar. Als de mankementen niet verder gaan dan bijvoorbeeld een missende versnelling dan moet toch wat aan te verdienen zijn?
Lang linkje; http://auto.marktplaats.nl/bmw/29573515 ... nd=13&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Edwin van der Velden » 17 nov 2009, 17:56

Automaat moeten ze niet.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Ar » 17 nov 2009, 18:00

Je moet verder de deuren laten dicht lassen. Anders wordt het een en ander tijdens de reis maar Afrika uit je auto gestolen. Dit is geen grap. :mrgreen:
Als leek kun je er beter niet aan beginnen en een gouden handel is het ook niet.

Polen is tegenwoordig een doorvoerland in tegen stelling tot een paar jaar geleden. Veel gaat vandaar verder de oostblok landen in. Vb Letland of Oekraïne.

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Mark N » 17 nov 2009, 19:04

Mijn oom zit / zat in deze handel.. 10 jaar geleden ging alles naar polen, daarna alles naar de omliggende landen van Polen. Nu gaat alles naar Afrika. Maakt ze inderdaad geen ruk uit hoe ze er uit zien.. Ze nemen alles mee. Marges zijn nihil maar goed de prijzen liggen ook laag natuurlijk. Is niet een handeltje waar je zo maar in stapt geloof ik.. En ook niet waar je heel graag in stapt lijkt me.. Mijn oom heeft al vaak in benarde situaties gezeten. Is geloof ik zaak om te zorgen als eerste klappen uit te delen als je ergens een hand een jaszak in ziet gaan en maar niet af te wachten wat er uit gaat komen. :wink:

Gebruikersavatar
cork
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:08

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door cork » 17 nov 2009, 23:41

Hoorde pas van een collega dat zijn zoon een Opel Vectra B station met dieselmotor gekocht had (nee ik had hem dat niet aangeraden nee)
en daarmee naar Moldavie gereden was. OP zich wel een prestatie want ik ken weinig slechtere auto's met een slechtere dieselmotor maar goed. Daar had hij die auto zo met 1000 euro winst kunnen verkopen. Wel een verhaal van horen van he.

Maar goed dan sta je daar met je goede gedrag zonder auto ergens in Rusland. Denk dat je na een dag gillend 1000 euro uitgeeft voor een fatsoenljke veilige terugreis.

Ow en die BMW van de advertentie is zoiezo geen 550 euro waard. En al helemaal nietals er een versnelling niet meer werkt, want het is een automaatbak dus kun je niet eff een versnelling overslaan of iets dergelijks.

succes verders met je export plannen !

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door duifjes.com » 18 nov 2009, 00:25

Ik heb redelijk wat ervaring met handelaren die oa Afrika ed exporteren......1 misvatting....ze kopen daar echt niet alle rotzooi van hier...ook daar hebben ze eisen....

Wat moeten ze niet hebben in Oost-blok

Grote diesel V6 Tdi etc
Automaat
Renault Laguna.....ook die zijn daar niets meer waard :mrgreen:


Afrika:

Alles wat Toyota is....:

Starlet > Nigeria
Carina II met dubbel airbag en AC sedan is geld waard idem Corolla Sedan .......
Stations niet
4x4e achtige zoals Pick-up's en LC's
Alto's > Afghanistan *(v.d motor maken ze pompe4n voor de waterputten....)

Als je dit als handel wilt beginnen....er zijn er al zoveel....begin er maar niet aan en goud geld is het ook niet meer.,...ook als je naar Afrika wilt exporteren zul je daar een agent moeten hebben die je kunt vertrouwen......dussss

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door RobS » 18 nov 2009, 13:39

De oude Carina E van mijn overleden pa verkocht aan 2 afrikanen, hadden meteen contant geld bij en konden de auto bij mij thuis vrijwaren. Auto zat vol deuken en slecht in de lak :P Toch nog 2k voor gekregen met ruim 200k op de teller.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door PeterB » 18 nov 2009, 13:51

Zelfs de Polen exporteren nu blijkbaar oud Japans spul.
Kwam afgelopen week 2x een vrachtwagen van Socar uit Lelystad tegen, vol met Toyota's met Poolse platen, onderweg naar de haven.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door duifjes.com » 18 nov 2009, 14:03

RobS schreef:De oude Carina E van mijn overleden pa verkocht aan 2 afrikanen, hadden meteen contant geld bij en konden de auto bij mij thuis vrijwaren. Auto zat vol deuken en slecht in de lak :P Toch nog 2k voor gekregen met ruim 200k op de teller.
Carina's zijn idd goede handel....km stand is onbelangrijk.......wel de jusite optie's en kleur wit en rood is minder waard....LM velgen doen het ook goed.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 nov 2009, 16:42

Voor Afrika moet je oude types Starlet hebben inderdaad. Als er ook maar 1 voor de handel staat bij min zwager, dan is ie binnen een dag verkocht.

Alto's gaan ook als warme broodjes inderdaad.

Onderdelen is ook goed. Container laden en hoppa, op de boot ermee.

Het zijn over het algemeen wel zeikers als het om geld gaat dus daar moet je wel mee om kunnen gaan.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door duifjes.com » 18 nov 2009, 17:52

Martin van der Zwaard schreef:Voor Afrika moet je oude types Starlet hebben inderdaad. Als er ook maar 1 voor de handel staat bij min zwager, dan is ie binnen een dag verkocht.

Alto's gaan ook als warme broodjes inderdaad.

Onderdelen is ook goed. Container laden en hoppa, op de boot ermee.

Het zijn over het algemeen wel zeikers als het om geld gaat dus daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Vooral dat laatste is een leuke sport... :mrgreen: daar kan ik erg van genieten....het afdingen etc met die lui moet je tegen kunnen..ik scheld ze vaak gewoon uit...of ze wel helemaal normaal zijn :clap:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 nov 2009, 09:41

Dat schelden komt me heel bekent voor ja :mrgreen:

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Jeroen05 » 22 nov 2009, 11:18

Mss dat de autohandel toch wel weer wat voor mij is! :D

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door duifjes.com » 22 nov 2009, 12:27

wat een zelfkennis :mrgreen:

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Jeroen05 » 22 nov 2009, 12:49

ik zeg mss he:) ik ken mezelf aardig dus ken me zwakke punten :)

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Ahmed » 22 nov 2009, 15:19

Mercedes 190 doet het ook goed :mrgreen:

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Fer » 23 nov 2009, 09:44

Alles waar Toyota op staat is inderdaad goed geld waard. Ik had een 96'er Corolla sedan met airco. Ding zat onder de deuken en had links en rechts wat slijtage puntjes (remmen en koppeling waren op het randje van overleden met dank aan iets te veel rondjes ring). Ding had dik 200.000 km gelopen en leverde evengoed nog bijna 3000 euro op! Volgens mij is zo'n corolla een beetje de afrikaanse porsche. Voor mij was het in iedergeval erg goedkoop rijden (voor 500 euro gekocht en een half jaar later met 2250 euro winst verkocht).

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 nov 2009, 10:20

De "makkelijke" tijden zijn wel voorbij hoor. De echte rommel kopen ze niet meer want ook in Afrika etc gaan ze met de tijd mee.
Wij verkopen vaak containers met motoren maar ook daar willen ze niet alles meer hebben. Vroeger was het laden laden laden totdat de container bijna niet meer dicht kon en het ding nog maar net op een vrachtwagen te tillen was. Die tijden zijn nu wel voorbij.

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Metchu » 23 nov 2009, 10:30

We hebben vroeger ooit een Mitsubishi Lancer verkocht aan afrikanen, die betaalden gewoon het bedrag dat gevraagd werd... voor de rest no questions asked! Ik heb later zelf een mitsubishi colt verkocht aan afrikanen voor 300 euro (die ik zelf voor 75 had gekocht :mrgreen: )... Maar misschien dat de handel nu gestagneerd is, maar jaren geleden kochten die gasten echt alles op :mrgreen: Japans is the way to go voor die gasten!!

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Auto-export naar Afrika, Polen..

Bericht door Marco R. » 23 nov 2009, 11:03

Ben benieuwd wat mijn huidige Corolla zou doen voor export. Is een 96er 5 deurs hatchback (GXI) met lichtmetaal en net over de 52K. Dealer zei dat ik er 3500,- voor kon krijgen op de export :forum:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Arstey, Bing [Bot] en 119 gasten