Alles over de 1 serie (part III)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW Performance:

Een gouden stap !
32
29%
Niet onaardig, kan zeker iets toevoegen
47
43%
BMW Tupperware party
31
28%

Totaal aantal stemmen: 110

Kasteel

Re: Alles over de 1 serie (part III)

Bericht door Kasteel » 05 sep 2009, 14:39

romo schreef:
Je gaat hetzelfde dilemma als Robin krijgen.......................................jij bent door en door verwend met dat beresterke koppel van de TT..............................dat afgemeten tegen een atmo gebakje met 200NM minder en ook pas bereikbaar bij een veel hoger toerental...............nou, dan is het niet zo moeilijk.
Ik kan je reactie nu reeds voorspellen; man dat ding doet niets van onderuit, geen duw, geen power beleving.........................slappe hap dus
Jouw huidige kar heeft 1 heel groot nadeel; vind maar eens een goede vervanger met dat koppel................................ik moet het zien en beleven........................

Kortom; de stap van een atmo naar een turbo is een verbetering voor het gevoel, de stap van een turbo naar een atmo is een aderlating voor je gevoel......................
Maar Robin heeft uiteindelijk ook de stap gemaakt en is er qua motor volgens mij redelijk tevreden over; tuurlijk is de .35i meer bang for buck en dankzij koppel eigenlijk de betere keuze, maar het haalt het gewoon niet bij de atmo.
Ik kan een turbo motor best waarderen, maar ben echt lyrisch over een sportieve atmo met juiste gasreactie (1.6/2.0 atmo in een huis-tuin-keuken ding doet me niks). Atmo's zoals bij Porsche/sportieve BMW's/etc geven echt een toevoeging aan het rijden imho. Volledig koppelloze atmo-zooi doet me daarintegen niks (Celica T-Sport etc).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 sep 2009, 14:55

Robin ging van 306 PK en 400NM vanaf 1300RPM TT naar een 420 PK, 400NM vanaf 3900RPM atmo............................dus in PK`s een flinke sprong bij een zelfde koppel bij weliswaar een andere RPM

Zijn commentaar loog er niet om in het begin, slap van onderuit, en nog eens slap.........................zeer begrijpelijk als je de cijfers naast elkaar legt.

Nu even naar Ferdi..............

Die gaat van 380 TT PK`s naar 320 atmo PK`s en nog belangerijker ( zeker als het om het gevoel gaat) van 565NM naar 370NM

Dus minder PK`s en fors minder koppel. Massa beide voertuigen nagenoeg gelijk..........

Even buitenbeschouwing gelaten de gasresponse en het stuurkarakter; maar puur op basis van deze cijfers zal het gevoel bij de Porker slap tot de ^2 zijn...................en dat zal echt de eerste indruk zijn en het zal langer dan een proefrit duren voor je de koppelverwennerij vergeten bent.......................

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 sep 2009, 15:21

precies Romo, daarom krijg ik de Porsche een dag mee. En niet 5 minuten een rondje rond de kerk waarbij de eerste indruk 'goh, wat weinig koppel, weg met dat hok' afdoende is om 'm een weer in te leveren. Want dan heeft een proefrit helemaal geen zin. Helaas met een PDK, want ik wil een handgeschakelde auto. Ik ben serieus geinteresseerd, dus ik geef mijzelf ook echt de tijd om de auto goed te leren kennen. Op papier ga ik er in vermogen op achteruit, dat is duidelijk.

"Even buitenbeschouwing gelaten de gasresponse en het stuurkarakter" is dus precies wat ik wel wil gaan beschouwen en waar het verschil zo maar eens gemaakt kan worden in het voordeel van de Porche.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 05 sep 2009, 15:42

Rondje Nurburgring zal de Cayman sneller zijn.. :wink:
Het is wel een stuk bijzonderder een Porsche kwa rijbeleving, materiaal, geluid, wegligging.. ik was zwaar onder de indruk, was trouwens een 295pk versie en was helaas wel een rondje om de kerk..
neem hem mee voor een dag of weekend en je bent verkocht! Daar ben ik zeker van.. 550nm of 370nm boeien.. dan schakel je toch terug! Klinkt nog lekkerder ook. Wie neemt er nu een bocht in zijn 5 :blabla:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 sep 2009, 15:50

Hans GP schreef:... Wie neemt er nu een bocht in zijn 5 :blabla:
In een ACS1 dus wel, eigenlijk in z'n 6.. :lol: Hans, ik rijd met dat Porsche hok op woensdag 16 september, als je ff niets te doen heb, stuur ik wel even langs met dat ding.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 sep 2009, 15:53

Een dag is ook te weinig........................................dat gaat een paar maand duren voor dat je de koppelbeul vergeten bent.......................

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 sep 2009, 16:22

romo schreef:Een dag is ook te weinig........................................dat gaat een paar maand duren voor dat je de koppelbeul vergeten bent.......................

Gaf in me eerste reactie al aan dat het wel ff zou duren voordat het plaatje echt valt, maar een paar maanden is natuurlijk ook weer onzin. Denk dat Ferdi er na een dag wel een redelijk waarde-oordeel voor zichzelf aan kan hangen, het ligt er puur aan waar zijn zwaartepunt in de beoordeling ligt.
Buiten dat zijn er nog we meer verschillen tussen beide (mid/front-engined, ander soort coupe, praktisch gebruik, etc etc).

ErikS

Bericht door ErikS » 05 sep 2009, 16:28

Ik denk persoonlijk dat Ferdi niet overstag gaat!
Die is zo gek van die lekkere turbo motor, als je dat WEL hebt dan denk ik dat 't niet snel went om weer over te stappen op atmo!

(En écht sturen Ferdi.... zeg eens eerlijk, wel eens gedaan? Rij je het voordeel van een gayman eraf???)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 sep 2009, 17:19

Erik Stoffelsen schreef:(En écht sturen Ferdi.... zeg eens eerlijk, wel eens gedaan? Rij je het voordeel van een gayman eraf???)
Erik, ik moet je eerlijk bekennen, nee, dat heb ik niet. bijv. nog nooit powersliding gedaan. Maar dat geldt ook al voor de ACS1. Als je eens wist hoe Andre met die ACS1 tekeer ging. "ja Ferdinand, deze auto's kunnen veel meer dan je denkt...". LOL. Als je eens wist hoe ze twee maanden terug bij Schnitzel mijn ACS1 beetpakten tijdens die trainingsdag dat het sperr eronder werd gezet. Ongelooflijk snel joegen ze die ACS1 het circuit over, niet normaal, ik scheet zeven kleuren. Maar voor hoeveel van ons gaat dit verhaal niet op, zeg 's eerlijk? En eigenlijk kom je dan in een hele nieuwe discussie: wat doet de consumentenrijder in auto's zoals een M3, ACS1, Porsche Cayman S, etc, etc. eigenlijk? Gewoon, voor de heb is dan het antwoord denk..

allen

Bericht door allen » 05 sep 2009, 17:36

Fred, inruilen dat hok. Als het kriebelt, dan kriebelt het. Je kunt nog zo'n snelle rechtuitbrander hebben van BMW met alle Schnitzel tuning die je kunt verzinnen. Als je gevoel je blijft trekken naar die Gayman, blijft die BMW uiteindelijk altijd 'net' niets. Volg je gevoel. Desnoods breng je hem maar een keertje naar de Schnitzel van de Porkers. Wie zijn dat eigenlijk? Nou goed, je snapt wat ik bedoel. Anders moet je maar even contact op nemen met Rene. Die weet denk ik alles van turbo's en zo...

ErikS

Bericht door ErikS » 05 sep 2009, 17:45

@ Ferdi; Bijna niemand stuurt écht zo!

(Dat is ook logisch, want je wilt het heel houden)
Maar zoals jij altijd de .35i de hemel in prijst als je weer eens iemand die über dikke 1-serie kont heb kunnen laten zien..... Komt altijd erg sterk over, echt alsof we mee kunnen genieten vanuit een computerstoeltje!

Een Gayman is een geweldige auto, waarschijnlijk ook mijn keuze mocht ik eruit kiezen.. (Luxeprobleem?)
Het is en blijft een middenmotor porsche, zoals Mark ook geweldig kan blijven vertellen over die boxer.....
Gewoon een geweldige stuurmachine dus! maar; Het is maar net welk motorkarakter je aanspreekt denk ik!

Dus ik ben benieuwd wat er uit een dagje cayman komt!!!

Ik bedoelde maar te zeggen, een einser is ook een stuurkunst wonder,
en je hebt schik met het torretje in het vooronder.... Gaat een cayman jou meer plezier bieden?!

allen

Bericht door allen » 05 sep 2009, 17:51

Zou daar die testrit voor zijn?

ErikS

Bericht door ErikS » 05 sep 2009, 17:59

allen schreef:Zou daar die testrit voor zijn?

Ja daarom.... :mrgreen:
Ik ben benieuwd!

Vind een C63 AMG meer bij em passen, voor zo ver ik hem op het internet zie blaten :mrgreen:

Brava

Bericht door Brava » 19 sep 2009, 20:43

Over een maand heb ik de Einser vijf jaar en daarom heb ik vandaag eens gekeken in de iDrive hoe het ervoor staat met de servicebehoefte. Tijd dus voor een kleine update. Omdat de APK er dus ook weer aankomt heb ik gekeken wat er aan zit te komen en wanneer.

Hij heeft nu ong. 76.500 gelopen en heeft nog nooit een grote beurt hoeven hebben.

Olie - 15k
Remvloeistof - 07/2010
Microfilter - 45k
Grote beurt - 22k
Bougies - 24k
Remblokken V - 20k
Remblokken A - 46k

Ik ben aan mijn tweede set banden bezig en ik kan met deze nog makkelijk de winter door. Ik hoop dat ik het kan uitstellen tot de nieuwe Bridgestone 3G Runflats beschikbaar komen. De eerste set banden zat op de velgen die ik in eerste instantie gekozen had, 139's met 195/55 R16. Ik heb later op eBay een set 140's gescoord met 205/55 R16 banden met tussen de 6 en 7½ mm profiel, en dat voor €500. De beste deal ooit.

Tot nog toe is bij mijn weten een keer de olie ververst en het microfilter vervangen. Volgens mij is de rest nog origineel.

Al met al kan ik zeggen dat de Einser extreem betrouwbaar is geweest, zeker voor een volledig nieuwe lijn van een fabrikant en dat ook nog eens uit de eerste maand van productie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 23 okt 2009, 19:00

1 Serie steeds minder populair
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5145 ... html?p=6,1" onclick="window.open(this.href);return false;

Joop

Bericht door Joop » 23 okt 2009, 21:57

:mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2009, 10:13

Hangbuikzwijnen dakloos, goh ik dacht gaat over 1 serie cabrio's :D

Jeroen R

Bericht door Jeroen R » 25 okt 2009, 12:47

Ik heb nog even een vraag m.b.t. de M-tech of sportonderstellen van een 1 serie.
Hoeveel mm verlaging is dat nu ongeveer?
Zelf ben ik van plan een eibach of koni sportset aan te schaffen.(schokbrekers en veren, dus wel vaste verlaging).

Echter er is veel keuze in hoogte! De hoogte van een 130i cup vind ik eigenlijk wel prima.
Dus zoek een set die daar ongeveer gelijk aan staat.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 okt 2009, 23:32

Als je een verlagingset (veren) onder het M-tech onderstel monteert, zakt hij max. 10mm. Dus optisch gezien voegt het weinig toe. Ik ga ze wel monteren, puur voor iets mindere bodyroll en achterkant mag wel wat strakker gedempt worden.

Jeroen R

Bericht door Jeroen R » 26 okt 2009, 08:42

Tristan schreef:Als je een verlagingset (veren) onder het M-tech onderstel monteert, zakt hij max. 10mm. Dus optisch gezien voegt het weinig toe. Ik ga ze wel monteren, puur voor iets mindere bodyroll en achterkant mag wel wat strakker gedempt worden.
Ja precies, zoek zelf gewoon een setje wat iets stugger en lager is, nu heb ik meerdere gevonden i.c.m. kortere schokbrekers, met ongeveer een 30-30 verlaging.
Dus dat gaat goed komen, bedankt!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 nov 2009, 20:41

Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 19 nov 2009, 22:49

Meer!!!!!

GTRene

Bericht door GTRene » 19 nov 2009, 23:01

ze willen nu toch ook een M uitbrengen op de 1-serie zo schijnt :hmmm:
die gaat dan niet M1 heten maar 135i M of M 135i

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=13056" onclick="window.open(this.href);return false;
En van de volgende generatie 1-serie kunnen we ook een model in M-specificatie verwachten. Die zal niet M1 gaan heten, maar 135i 'M'. Segler verwacht verkooptechnisch veel van dit model. De divisiedirecteur acht een extra sportieve 1-serie veel relevanter voor het merk dan een supersportwagen à la de Lexus LF-A die meer dan 500.000 euro moet opbrengen. De nieuwe instapper van de M-lijn moet in het voorjaar van 2011 op de markt komen. De pers krijgt de auto net voor kerst 2010 al te zien. De 135i 'M' kenmerkt zich door een lichtgewicht carrosserie, een uitgekleed interieur, een aangepast onderstel maar niet persé door een opgevoerde motor. "Ik geloof dat speciaal bij compacte modellen lichtvoetigheid en een goed onderstel belangrijker is dan het aantal paardenkrachten", zo stelt Segler. Het zou dus goed kunnen zijn dat de 'M' versie van de 1-serie niet de (zware) 3,0 liter 6 cilinder motor krijgt, maar een compleet nieuwe, circa 260 pk sterke 2,0 liter twinturbo. Het gewicht van de 'junior M' kan hierdoor beperkt blijven tot hooguit 1.300 kilo, oftewel 230 kilo minder dan de Audi S3 weegt. De BMW zal onderaan de streep hierdoor de gunstigere pk:kg verhouding bieden. De aandrijfverliezen van het verplichte Quattro systeem van de Audi zijn dan nog niet eens meegerekend. Extra voordeel van de relatief bescheiden motorisering voor de '1-serie M' is ook dat de prijs niet de pan uit hoeft te rijzen. De M-modellen van BMW trekken relatief jonge autoconsumenten aan en Segler wil hen niet verplichten een 2e hands M3 te nemen. Veel meer dan 53.000 euro zal dan ook niet afgerekend hoeven te worden aan de kassa van BMW.

Segler laat officieel nog niet weten welke carrosserievariant voor de 'M' versie van de 1-serie zal worden gekozen, maar uit het introductietijdstip kunnen we afleiden dat het om de 3-deurs hatchback zal gaan. De nieuwe Coupé (en Cabriolet) variant is namelijk dan nog niet klaar. BMW heeft lange tijd getwijfeld over het kiezen van de juiste carrosserievariant. Amerikanen, die de meeste M-modellen kopen, hebben namelijk liever een 2- of 4-deurs model met aparte kofferruimte. In Europa prefereert de autoconsument een hatchback. Het ziet er nu naar uit dat wij aan het langste eind zullen trekken. BMW voelt zich wellicht gesterkt door de goede verkoopresultaten die zij boekt met de sportiefste versies van haar eigen Mini in de Verenigde Staten: zijn de modellen écht heet en aantrekkelijk, dan zijn de Amerikanen blijkbaar minder principieel als het gaat om de ideale carrosserievariant.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 nov 2009, 09:43

Erg gaaf dat BMW er mee komt. Het zal mij boeien dat het turbo is, of V8, of W12. Die M gasten hebben tot nu toe altijd de beste sportauto's voor op de straat gemaakt 'af-fabriek'. Reken maar dat deze M ons weer gaat verbazen. Heb dus alle vertrouwen in dit model. Laat maar komen. En Euri 53.000 (ook in NL?) is een prima prijs lijkt mij zo.

ErikS

Bericht door ErikS » 20 nov 2009, 12:42

einser ///M zou wel super zijn,

>1300 kilo is toch GE-WEL-DIG!

Dan krijg je pas weer echte rijdersauto's! Turbo's of niet... :banaan:

Plaats reactie