Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2
- Marius
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 14 aug 2007, 20:52
Re: Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2
Dat is wel heeel kort door de bocht. Maar de vraag is meer of het uitmaakt, dat er CO2 uitstoot is. Het lijkt er steeds meer op dat dit er niet toe doet.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2
Maar klopt wel, is geen spijker tussen te krijgen.Marius schreef:Dat is wel heeel kort door de bocht. Maar de vraag is meer of het uitmaakt, dat er CO2 uitstoot is. Het lijkt er steeds meer op dat dit er niet toe doet.
CO2 is een restproduct van verbranding, hoe meer brandstof je verbruikt, hoe meer CO2 je uitstoot. Ik zou zo uit het hoofd geen enkele auto weten, die minder verbruikt dan voorgangers 20 jaar geleden. Vergeet niet dat je toen de oliekrisis had / net gehad had en er best zuinige auto's geproduceerd worden.
Natuurlijk zijn dmv de euro-normen (katalysatoren etc.) wel de fijnstofuitstoot, CO, NOx etc. teruggedrongen, maar CO2 is in principe niet schadelijk.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2
Tuurlijk is Co2 niet schadelijk. Dat zegt ook niemand. Het enige wat broeikasgassen doen is een 'dekentje' vormen rond de aarde, waardoor zonnewarmte wordt vastgehouden en de temperatuur stijgt. Men denkt Iets wat sterk in twijfel kan worden getrokken, omdat 't bovenin de atmosfeer nog altijd even koud is als tig jaar geleden.
Wat hele volksstammen nog steeds niet snappen is dat Co2 een MEETEENHEID is geworden sinds 't invoeren van het Kyotoprotocol. Een meeteenheid voor energie (electra/gas/brandstoffen etc.). Dus je moet er gewoon mee rekenen en kijken of je daardoor als land, bedrijf, of particulier kunt besparen. Wil je niet besparen, dan kost 't je steeds meer geld. Dat is een keuze. Dat besparen kan door je verbruik terug te dringen, over te stappen op andere soorten energie, of door 't direct of indirect zelf energie op te wekken en terug te leveren (lees: verkopen). Alle plannen om de Co2 handel in te voeren leken op voorhand te mislukken en dat is volgens mij ook zo. Dus je zult vooral iedere politicus of captain of industrie komende jaren horen praten over 't Milieu....
Kyoto had een aantal doelen naast de 'milieu-technische' aspecten:
- Terugdringen afhankelijkheid van olieproducerende landen (stimuleren van zonne-energie, windenergie, etc. en terugdringen van het snel stijgende verbruik en dat mogelijk omzetten in een daling van het verbruik)
- Kansen bieden aan (2e en) 3e wereldlanden door energie te gaan produceren en te verkopen (+Co2 handel), zodat we daar weer meer handel kunnen drijven dan al die microkrediet en school + dorpspompprojecten ooit zouden kunnen gaan bieden.
Het gaat gewoon om geld en daar profiteert imho de luchtkwaliteit van (iets wat ik zelf belangrijk vind) en ik ben ook voorstander om minder afhankelijk te zijn van de machtige olieindustrie, met bijbehorende politieke en economische nadelen. Het is dus alleen jammer dat iedereen die denkt er een klein beetje verstand van te hebben, dat 't allemaal om 't milieu draait. Ook snap ik niet dat er kilometerheffing noodzakelijk is als Nederland dankzij een schoner/zuiniger wagenpark minder Co2 uitstoot en dus kan voldoen aan de afspraken en met een slim/adequaat Co2-handelsbeleid dus geld kan verdienen, ten Gunste van de begroting, in plaats van Ten laste van de bevolking.
Maar goed, ik dwaal af.
Oude auto's roeleren.
Wat hele volksstammen nog steeds niet snappen is dat Co2 een MEETEENHEID is geworden sinds 't invoeren van het Kyotoprotocol. Een meeteenheid voor energie (electra/gas/brandstoffen etc.). Dus je moet er gewoon mee rekenen en kijken of je daardoor als land, bedrijf, of particulier kunt besparen. Wil je niet besparen, dan kost 't je steeds meer geld. Dat is een keuze. Dat besparen kan door je verbruik terug te dringen, over te stappen op andere soorten energie, of door 't direct of indirect zelf energie op te wekken en terug te leveren (lees: verkopen). Alle plannen om de Co2 handel in te voeren leken op voorhand te mislukken en dat is volgens mij ook zo. Dus je zult vooral iedere politicus of captain of industrie komende jaren horen praten over 't Milieu....
Kyoto had een aantal doelen naast de 'milieu-technische' aspecten:
- Terugdringen afhankelijkheid van olieproducerende landen (stimuleren van zonne-energie, windenergie, etc. en terugdringen van het snel stijgende verbruik en dat mogelijk omzetten in een daling van het verbruik)
- Kansen bieden aan (2e en) 3e wereldlanden door energie te gaan produceren en te verkopen (+Co2 handel), zodat we daar weer meer handel kunnen drijven dan al die microkrediet en school + dorpspompprojecten ooit zouden kunnen gaan bieden.
Het gaat gewoon om geld en daar profiteert imho de luchtkwaliteit van (iets wat ik zelf belangrijk vind) en ik ben ook voorstander om minder afhankelijk te zijn van de machtige olieindustrie, met bijbehorende politieke en economische nadelen. Het is dus alleen jammer dat iedereen die denkt er een klein beetje verstand van te hebben, dat 't allemaal om 't milieu draait. Ook snap ik niet dat er kilometerheffing noodzakelijk is als Nederland dankzij een schoner/zuiniger wagenpark minder Co2 uitstoot en dus kan voldoen aan de afspraken en met een slim/adequaat Co2-handelsbeleid dus geld kan verdienen, ten Gunste van de begroting, in plaats van Ten laste van de bevolking.
Maar goed, ik dwaal af.
Oude auto's roeleren.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2
Even een kleine aanvulling op Dennis:
Auto's produceren minder dan 10% van de totale Nederlandse uitstoot aan CO2 ... En toch worden daarvoor miljarden over de balk gesmeten die in andere sectoren een veel groter effect zouden sorteren.
Stephan
Auto's produceren minder dan 10% van de totale Nederlandse uitstoot aan CO2 ... En toch worden daarvoor miljarden over de balk gesmeten die in andere sectoren een veel groter effect zouden sorteren.
Stephan
