Fotografie
- Robin Hartog
Re: Fotografie
Ik heb ook altijd maar heel weinig foto's waar ik wat mee kan. Soms gewoon helemaal niets. :o
-
Xave30
Alotta potential hier:

- KW
^^ Ik zie wel bandenprofiel en geen velg. Is dit zo'n voorbeeld waarbij dat niet storend is dan? Just a question 
(1/4e / 3/4e en zo, iets wat ik nog niet kende en dus nog niet eerder op gelet heb).
Ik hou overigens niet zo van zwartwit-foto's, maar Sepia heeft op zich nog wel iets. Dit is gewoon een kleurenfoto waar ik later met Photoshop met op internet gevonden tips sepia-look van gemaakt heb. Misschien zou er nog wat meer blur en ruis in moeten om het een echte oude foto te laten lijken?

Btw, vergeleken echte profi fotografen maak ik volgens mij dan nog steeds maar weinig foto's
Hey, bedankt voor je voorbeelden en tips, daar ga ik zeker wat mee kunnenDennis Cavallino schreef:@KW: Je hebt een erg fotogenieke auto, door hem op die kade te plaatsen wordt het meteen een interessant geheel. Zo'n industriele sfeer past goed bij een sportwagen.
Een paar dingen die ik zelf probeer na te streven, zijn een goede locatie, met een goed contrast tussen auto en achtergrond/voorgrond. Dat heb je al gedaan.
Verder let ik op de bladindeling en compositie. Als stelregel voor een boeiende compositie denk ik dat je kunt zeggen dat je 1/4 gebruikt voor de auto en 3/4 voor de omgeving, of 3/4 auto en 1/4 omgeving. Een beetje afhankelijk van hoe je de auto vastlegd, in dit geval staand en schuin van voren.
Aan de hand van jouw foto heb ik hem even bewerkt als voorbeeld, door een uitsnede van je foto te maken:
http://img194.imageshack.us/img194/9254/voorbeeldje.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(meteen even de kleur en balans aangepast in photoshop, dat kan ook in microsoft picture manager bijvoorbeeld. Niet dat dit per sé mooier is, maar je kunt met een crappy camera nog best een hoop nabewerken als je ontevreden bent. Zwart wit doet 't altijd goed, vooral bij mislukte foto's, vind ik)
Iets meer nadruk op de 1/4 - 3/4 verdeling:
http://img21.imageshack.us/img21/3039/voorbeeldje2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En ZW (een zwarte auto komt denk ik toch niet zo goed tot z'n recht in zwart/wit):
http://img697.imageshack.us/img697/4443 ... dje2zw.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen drastische aanpassingen die veel tijd kosten in ieder geval.
Als tip zou ik je meegeven om daar een beetje op te letten tijdens 't fotograferen en gewoon meerdere shots te maken. Zak door je knieen, klim ergens op en fotografeer je auto vanuit alle hoeken. Op die manier kun je heel snel een leuke reportage maken, als amateur.
Ik hou overigens niet zo van zwartwit-foto's, maar Sepia heeft op zich nog wel iets. Dit is gewoon een kleurenfoto waar ik later met Photoshop met op internet gevonden tips sepia-look van gemaakt heb. Misschien zou er nog wat meer blur en ruis in moeten om het een echte oude foto te laten lijken?
Typisch Golf toch?Snipe schreef:Exact. De wielen zijn ook nogal groot.Steven Nauta schreef:Dat ding is laag voor een daily zeg!
Vanuit deze hoek lijkt het net of het achterwiel scheef zit trouwens.
Ja klopt, die ervaring heb ik intusen ook al. Veel pics maken, waar ik nog door ga als ik zie dat anderen er allang mee opgehouden zijn. En dan toch met maar een paar echt leuke thuis komen... Maar dat vind ik niet erg. Komt vaker voor dat anderen het niet meer leuk vinden als ik steeds met die camera bezig ben, da's dan weer minder, maarja wil toch wel leuke pics maken.Eric H schreef:Leer daar maar mee leven......Kevin20v schreef: Mijn probleem is altijd dat ik terug kom met een cf kaart vol foto's en dat er dan maar max 5 foto's leuk van zijn
Er zijn denk ik maar heel weinig fotografen die alle foto's in een keer goed weten te maken.
Je moet juist veel foto's maken om een paar goede over te houden....
Zo gaandeweg leer je vanzelf een paar truukjes waarmee je uit minder foto's net zo veel goede kunt halen.
Waar je dan vroeger 200 foto's moest maken voor 5 mooie, hoef je er dan nog maar 50 te maken....
Geeft tegenwoordig ook niets, leve de digitale fotografie !
Btw, vergeleken echte profi fotografen maak ik volgens mij dan nog steeds maar weinig foto's
-
Luuk
Ja, hier is het niet storend (imho). Op die manier lijkt 'ie op je af te komen.KW schreef:^^ Ik zie wel bandenprofiel en geen velg. Is dit zo'n voorbeeld waarbij dat niet storend is dan? Just a question
Beetje hetzelfde als bij deze:
- Kim
vind de achtergrond een beetje te druk ederzijds is die wat te scherp nog en anderzijds zijn er te veel dezelfde kleuren als de kleur van de auto waardoor hij er niet uitspringt. Behalve de achtergrond, niets dan goedsXave30 schreef:Alotta potential hier:
- Kevin20v
Bedankt
Ik heb er nog enkele in dezelfde serie ook met andere achtergronden:

Vraag me niet wat dat skateboard daar doet, we zagen wat jongens skaten daar en m'n maatje vroeg of we even dat skateboard mochten lenen.
Hij vond het wel leuk staan
(er zit trouwens een doek tussen de griptape en mijn lak)

Ja dat plantje net voor m'n achterwiel... Ik weet het niet, heb het denk ik niet gezien met knippen

Wil komend jaar nog eens een Polarisatiefilter kopen en dan nog eens wat foto's maken, kijken wat dat doet.
Ik heb er nog enkele in dezelfde serie ook met andere achtergronden:
Vraag me niet wat dat skateboard daar doet, we zagen wat jongens skaten daar en m'n maatje vroeg of we even dat skateboard mochten lenen.
Hij vond het wel leuk staan
Ja dat plantje net voor m'n achterwiel... Ik weet het niet, heb het denk ik niet gezien met knippen
Wil komend jaar nog eens een Polarisatiefilter kopen en dan nog eens wat foto's maken, kijken wat dat doet.
-
Xave30
Yup polarisatie filter is een leuk idee maar ik zou ook niet te fanatiek mee omgaan. Veel te verzadigd foto's blah blah.
Skateboard vind ik een nice touch, zeker als je die bij het 1e foto geplaatst had om wat meer 'kleur' in te brengen.
@ Kim. Snap heel goed wat je bedoelt, maar ik vind het lekker low-key zo bij een low-key carroserie kleur for a change.
Skateboard vind ik een nice touch, zeker als je die bij het 1e foto geplaatst had om wat meer 'kleur' in te brengen.
@ Kim. Snap heel goed wat je bedoelt, maar ik vind het lekker low-key zo bij een low-key carroserie kleur for a change.
- Kim
het zal ook deels een smaak-kwestie zijn maar ik zat meteen de achtergrond te bestuderen (he wat is dat?) vandaarXave30 schreef:Yup polarisatie filter is een leuk idee maar ik zou ook niet te fanatiek mee omgaan. Veel te verzadigd foto's blah blah.
-
Xave30
Smaak. Zonder twijfel. Het is verfrissend om af en toe iets anders te zien, minder schreeuwerig, zeg maar.
Deze Golf vind ik een bad-boy uitstralling hebben en met dat VW Bug inspired styling past een wat druk achtergrond goed bij. Een potpourri kleurstelling achter zou het geheel, (rekening houdend met 't carosseriekleur) qua 'originaliteit', niet ten goede komen.
Ach. My 2 ¢.
Deze Golf vind ik een bad-boy uitstralling hebben en met dat VW Bug inspired styling past een wat druk achtergrond goed bij. Een potpourri kleurstelling achter zou het geheel, (rekening houdend met 't carosseriekleur) qua 'originaliteit', niet ten goede komen.
Ach. My 2 ¢.
- Kim
ik bedoel ook niet dat er een kleirrijke achtergrond moet zijn, maar deze achtergrond wat minder scherp zou IMO de auto veel beter tot zijn recht laten komen, of een scherpere achtergrond waarop de auto niet te veel wegvalt. Maar goed, blijft zowieso een smaak kwestie
-
Xave30
- KW
Laat ik ook es wat meningen geven 

Ik snap wat Kim bedoelt met haar opmerkingen, maar vind het bij deze foto nog wel meevallen, vind hem op zich best netjes. Het is ook bijna geen doen om de achtergrond wazig te krijgen en de auto nog scherp omdatie er zo vlak voor staat. Waarom ik me ook niet zo stoor aan de relatief drukke achtergrond is omdat de auto zelf redelijk sober en clean is (ik ben geen Golfliefhebber, maar sommige nette-strakke-maar-toch-iets-meer-dan-standaard zoals deze kan ik wel waarderen)Kevin20v schreef:
Bij deze foto kan ik heel kort zijn: achtergrond veel te druk en te rommelig, zit teveel diepte in de achtergrond, wat ik vooral storend vind omdat die ongeveer net zo scherp is als de auto. Het plantje op de voorgrond vind ik daarbij vergeleken maar een detail.
Ja dat plantje net voor m'n achterwiel... Ik weet het niet, heb het denk ik niet gezien met knippen![]()
Op de witte deur na een nette foto![]()
- Adje ///M3
Die golf ligt een partij plat op z'n buik!

- Kevin20v
Bedankt allemaal!! Heel leuk om eens andere meningen te horen dan die van mede vw-fappers!!
Ik had gedacht dat op dit forum een "golf" op airride heel anders ontvangen zou worden
Buiten laag en subtiel wordt ie ook vaak omschreven als pauperig en sjonnie, ik kan me daar zelf niet echt in vinden zeker niet omdat ik hem naar eigen smaak heb opgebouwd.
Maar iedereen mag vinden wat ie wil! 8)
Bedankt ook voor de tips mbt de foto's, ik zal de volgende keer nog eens wat plaatjes proberen te schieten met deze tips in het achterhoofd!
Ik had gedacht dat op dit forum een "golf" op airride heel anders ontvangen zou worden
Buiten laag en subtiel wordt ie ook vaak omschreven als pauperig en sjonnie, ik kan me daar zelf niet echt in vinden zeker niet omdat ik hem naar eigen smaak heb opgebouwd.
Maar iedereen mag vinden wat ie wil! 8)
Bedankt ook voor de tips mbt de foto's, ik zal de volgende keer nog eens wat plaatjes proberen te schieten met deze tips in het achterhoofd!

- Kim
Nou ja, dit is dan ook een foto-beoordeel-topic en geen auto-beoordeel-topic 
- Snipe
Die Golf is niet mijn smaak, maar wel de jouwe. Dan kan ik 'm best affakkelen, maar ik heb niet de illusie dat je 'm dan morgen weer origineel maakt en de accessoires op Marktplaats zet.Kevin20v schreef:Ik had gedacht dat op dit forum een "golf" op airride heel anders ontvangen zou worden![]()
En bovendien - zoals Kim al zegt - gaat het hier om de foto's. Offtopic-opmerkingen over de auto zelf leiden eigenlijk alleen maar af.
- Dennis Cavallino
Normaal gesproken vind ik 50-80% van mijn foto's wel leuk, maar inderdaad, hooguit 5% is geschikt om echt online te knallen vanwege de kwaliteit. Vaak delete ik een slechte foto al direct na het maken bij 't terugkijken trouwens.
Een shoot met strakblauwe lucht en in een mooie omgeving maakt het heel makkelijk voor mijn camera's (300d kitlens, Nokia N95 en Panasonic Lumix DMC-FS3). De grap is dat ik met mijn telefoon en de Lumix echt hele coole snapshots maak en met de 300d zijn de snapshots altijd minder, omdat ik bijna nooit in de automatisch stand foto's maak, hooguit in P. Door wat getruc in de hard- en software krijgen de N95 en Lumix vaak net wat extra 'sfeer', waar je met de spiegelreflex enorm veel in moet stellen, of nabewerken als de belichting niet goed is ingesteld. En juist in dat laatste probeer ik steeds beter te worden. Voorlopig moet ik 't vooral hebben van hele zonnige dagen, of foto's in het donker met een lange sluitingtijd.
Maar goed, voor simpele kiekjes zijn ze goed genoeg. 
Kijk, dit vind ik nu ideale van 't feit dat ik altijd een camera (N95) op zak heb:

Een shoot met strakblauwe lucht en in een mooie omgeving maakt het heel makkelijk voor mijn camera's (300d kitlens, Nokia N95 en Panasonic Lumix DMC-FS3). De grap is dat ik met mijn telefoon en de Lumix echt hele coole snapshots maak en met de 300d zijn de snapshots altijd minder, omdat ik bijna nooit in de automatisch stand foto's maak, hooguit in P. Door wat getruc in de hard- en software krijgen de N95 en Lumix vaak net wat extra 'sfeer', waar je met de spiegelreflex enorm veel in moet stellen, of nabewerken als de belichting niet goed is ingesteld. En juist in dat laatste probeer ik steeds beter te worden. Voorlopig moet ik 't vooral hebben van hele zonnige dagen, of foto's in het donker met een lange sluitingtijd.
Kijk, dit vind ik nu ideale van 't feit dat ik altijd een camera (N95) op zak heb:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 12 nov 2009, 23:05, 4 keer totaal gewijzigd.
-
Sebastian Keijmel
Hier even een paar SKPD Pics: (Sebastian Keijmel Photo Design)

slechte simpele foto op de oprijlaan gewoon omdat het kan
let op het lijnenspel.

Woei zie je wel ik ga niet altijd gekleed in pak naar de ring, maar omdat jullie niet meer zonder kunnen. Doe ik mijn pak altijd aan anders herken je me niet
en rood kleed natuurlijk altijd goed af

Kijk diep in mijn ogen, Je bent Schumacher, Ja je bent Schumacher o_O
slechte simpele foto op de oprijlaan gewoon omdat het kan
Woei zie je wel ik ga niet altijd gekleed in pak naar de ring, maar omdat jullie niet meer zonder kunnen. Doe ik mijn pak altijd aan anders herken je me niet
Kijk diep in mijn ogen, Je bent Schumacher, Ja je bent Schumacher o_O
- Snipe
Sommige mensen....
- duifjes.com
OMG 
- Robertdj
Negatieve reclame is ook reclame... 
-
Obbe
- Auto: M2
Ben ik soms in het grappige plaatjes topic terecht gekomen? Ik vind het knap hoe er nog opbouwende kritiek gegeven wordt op deze vakantiefoto’s. Respect
Wel goed voor de lachspieren overigens….
Grt. Obbe
Grt. Obbe
- Stéphane
*laat maar*
-
Obbe
- Auto: M2
Overigens wel goed dat je die foto van die Schumacher kat onbruikbaar gemaakt hebt door je logo in het midden van de foto te plaatsen...
Grt. Obbe
Grt. Obbe