Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door steve smith » 06 nov 2009, 02:02

Heb vanwege wat creatieve garagelogistiek ff een auto van een vriendje bij me. Omdat ik daar morgenochtend ff een nieuwe sleutel bij moet laten programmeren keek ik net voor de zekerheid of het kentekenbewijs erin lag, en wat schetst mijn verbazing: op het kentekenbewijs staat duplicaatcode 00 terwijl op de platen een 1 staat. Auto is afgelopen juni gekocht bij een handelaar en voor aflevering APK gekeurd. Tenaamstelling is door dezelfde handelaar gedaan. :idea:

Is dit een gevalletje creatief keuren en te naam stellen of zie ik het verkeerd? Ze hebben de auto toch gewoon zonder geldig kentekenbewijs afgeleverd?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Rupie » 06 nov 2009, 07:23

Een 1 tje op je plaat krijg je tegenwoordig alleen nog bij verlies van de kentekenplaat, niet bij die van de kentekenpapieren. Bij verlies kentekenpapieren krijg je geen 1 op je kentekenplaat. Ofwel, je hoeft geen nieuw kentekenbewiijs aan te vragen bij verlies platen. Dat is mij verteld door platenboer.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Geelhoed » 06 nov 2009, 08:01

steve smith schreef: Is dit een gevalletje creatief keuren en te naam stellen of zie ik het verkeerd?
Bij de APK wordt niet meer gecontroleerd of de duplicaatcodes gelijk zijn.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door duifjes.com » 06 nov 2009, 11:37

Na 02-03-2004 hoef je geen duplicaatcode meer op je platen te hebben......

Dat er wel een duplicaatcode op kentekenplaten staan en niet op kentekenbewijs kan doordat het oude *(die jij dus ziet) niet weg is vernietigd *(dit komt voor als men bijvoorbeeld denkt kentekenbewijs kwijt te zijn geraakt nieuwe aangevraagd en oude vindt je toch weer terug....dan heb je de oude en nieuwe nog)

snappie

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door frankv » 06 nov 2009, 11:41

er staat hier een mercedes in de buurt met een 3 op de platen, betekent dat dan dat hij 3 keer zijn platen kwijt is geraakt?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Arthur » 06 nov 2009, 11:42

Ja.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door steve smith » 06 nov 2009, 11:44

duifjes.com schreef:Na 02-03-2004 hoef je geen duplicaatcode meer op je platen te hebben......

Dat er wel een duplicaatcode op kentekenplaten staan en niet op kentekenbewijs kan doordat het oude *(die jij dus ziet) niet weg is vernietigd *(dit komt voor als men bijvoorbeeld denkt kentekenbewijs kwijt te zijn geraakt nieuwe aangevraagd en oude vindt je toch weer terug....dan heb je de oude en nieuwe nog)

snappie
Ja, da snap ik wel, vandaar ook m'n vraag. Heb ik hier een ongeldig kentekenbewijs in m'n handen? Ik denk nl. van wel.....

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Ar » 06 nov 2009, 11:48

Bij de keuring van mijn MR2 kwam ik erachter een oude kentekenbewijs te hebben. Op het postkantoor hebben ze hier ook niet op gelet en is de auto met de oude papieren overgeschreven. Fraude gevoelig? Iemand anders heeft de juiste papieren.
Ik heb een nieuw kentekenbewijs aangevraagd, zodat het wel overeen kwam met de duplicaatcode in het systeem.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door frankv » 06 nov 2009, 11:51

Ar schreef:Bij de keuring van mijn MR2 kwam ik erachter een oude kentekenbewijs te hebben. Op het postkantoor hebben ze hier ook niet op gelet en is de auto met de oude papieren overgeschreven. Fraude gevoelig? Iemand anders heeft de juiste papieren.
Ik heb een nieuw kentekenbewijs aangevraagd, zodat het wel overeen kwam met de duplicaatcode in het systeem.
lijkt me toch erg tricky dit, voor je het weet wordt je auto door de verkoper (met de juiste papieren) gejat en weer verkocht, moet ik hier echt op gaan letten als ik weer een auto koop?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Stéphane » 06 nov 2009, 11:54

@Steve: Ik denk een geval van kentekenpapieren kwijt, nieuwe aanvragen en later toch de originele weer terug gevonden. In principe zouden volgens mij dan die met duplicaatcode 1 de geldige moeten zijn.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Fabian » 06 nov 2009, 12:20

En voilla: :bignews:

Duplicaat codes
Sinds de invoering van het GAIK-systeem zijn er zogenoemde duplicaat-codes op kentekenplaten mogelijk.
Om de fraude met (gestolen) kentekenplaten tegen te gaan is ook de duplicaat-code in het leven geroepen.
Een nieuw kentekenbewijs begint altijd met duplicaatcode 00. Dit staat op het kentekenbewijs vermeld. Op de kentekenplaat is duplicaatcode 00 niet zichtbaar.

Vanaf 22 september 2008 hoeven voertuigeigenaren geen nieuwe kentekenplaten meer aan te schaffen als het kentekenbewijs kwijt of gestolen is. Voortaan hoeft dan alleen het kentekenbewijs vernieuwd te worden. Andersom geldt hetzelfde. Bij vermissing van een kentekenplaat hoeven geen nieuwe papieren aangevraagd te worden. Hiermee besparen gedupeerde autobezitters tijd en geld.

Voorheen moesten voertuigeigenaren bij vermissing zowel de kentekenplaten als de papieren vernieuwen, omdat beiden dezelfde duplicaatcode moesten hebben. De duplicaatcode is het kleine cijfer dat boven het eerste streepje op de kentekenplaat staat. Deze code staat ook op het kentekenbewijs vermeld. Het geeft aan of de kentekenplaten en/of het kentekenbewijs ooit zijn vervangen.
Voortaan is de duplicaatcode gesplitst in twee verschillende codes: één voor het kentekenbewijs en één voor de kentekenplaten.




--------------------------------------------------------------------------------



Hieronder staat beschreven hoe de regeling duplicaatcode voor 22 september 2008 in de praktijk werkte:



Indien u een kentekenplaat verloren bent, de kentekenplaten gestolen zijn, het kentekenbewijs kwijt/gestolen is/zijn of het kentekenbewijs zwaar beschadigd is of als het kentekenbewijs deels onleesbaar geworden is krijg u in alle gevallen een neiwue kentekenbewijs met duplicaatcode 01 en moeten beiden kentekenplaten vervangen worden door platen met een zichtbare duplicaatcode erop. Deze duplicaatcodes zijn kleine nrs. 1, 2 etc. die op de nummerplaten staan.

Hoe gaat het in zijn werk?
Voorbeeld: kentekenplaat verloren.

Bij vermissing of diefstal van één of beide kentekenplaten of van het kentekenbewijs, moet de eigenaar/houder van het bijbehorende voertuig met het daarvoor bestemde RDW-formulier een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Dit RDW-formulier is verkrijgbaar bij het postkantoor. Als alleen een of beide kentekenplaten ontbreken (onafhankelijk van het soort voertuig), kan de eigenaar/houder rijden met de tijdelijke, witte kentekenplaten met maandnummer, in afwachting van de aanmaak van het vervangende kentekenbewijs en de nieuwe kentekenplaten.

Na enige tijd ontvangt de eigenaar/houder een nieuw kentekenbewijs met hetzelfde kenteken waarop een duplicaatcode is gedrukt. Met dit nieuwe kentekenbewijs kan hij/zij dan de vervangende kentekenplaten aanschaffen met daarop zichtbaar het cijfer van de duplicaatcode.



Een nieuw kentekenbewijs heeft de duplicaatcode 00. Vraagt u een vervangend (duplicaat) kentekenbewijs aan, omdat u bijvoorbeeld een deel hebt verloren, dan krijgt het vervangende exemplaar de duplicaatcode 01.

Bij een onjuiste duplicaatcode op de kentekenplaat riskeert u een bekeuring door de politie. (Op uw kentekenbewijs staat bijv. duplicaatcode 02 en u rijd nog steeds met duplicaatcode 01 op uw kentekenplaten).

Ook de witte kentekenplaat van de aanhangwagen/fietsendrager moet u voorzien van de juiste duplicaatcode.
Op historische- en Amerikaanse kentekenplaten wordt geen duplicaatcode ingeslagen.

Handelaarskentekens krijgen ook geen duplicaatcodes. In geval van vermising krijgt de betreffende kentekenhouder een nieuw ktenekenbewijs met nieuwe kenteken-combinatie.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Ar » 06 nov 2009, 16:15

frankv schreef:
Ar schreef:Bij de keuring van mijn MR2 kwam ik erachter een oude kentekenbewijs te hebben. Op het postkantoor hebben ze hier ook niet op gelet en is de auto met de oude papieren overgeschreven. Fraude gevoelig? Iemand anders heeft de juiste papieren.
Ik heb een nieuw kentekenbewijs aangevraagd, zodat het wel overeen kwam met de duplicaatcode in het systeem.
lijkt me toch erg tricky dit, voor je het weet wordt je auto door de verkoper (met de juiste papieren) gejat en weer verkocht, moet ik hier echt op gaan letten als ik weer een auto koop?
Daar moet je op letten ja.

Ik had duplicaatcode 00 op de papieren(bij verkoop op het postkantoor gekregen en niet door mij gecontroleerd). Bij de APK werd gezegd dat er 01 in het systeem stond. Op de kentekenplaten stond een 1.
Ik heb bij de RDW nieuwe papieren aangevraagd en heb nu duplicaatcode 02, zodat de auto ook APK gekeurd kan worden. De kentekenplaten hebben nog steeds een 1 erop. Die hoeft volgens de nieuwe regels niet meer vervangen te worden.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Ar » 09 nov 2009, 10:32

Wat was het nou?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door steve smith » 09 nov 2009, 10:55

Nwe k*tregel dat er losse duplicaatcodes gelden voor plaat en kentekenbewijs. Is dus nu niet meer zelf te controleren zonder APK database en ook voor politie onzichtbaar. Je kan dus een 5 op je platen hebben maar nog steeds 00 op je kentekenbewijs. En het frauderen is weer van voor af aan begonnen....

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Ar » 09 nov 2009, 10:58

Dat bedoelde ik ja. Lees maar mijn post boven.
Bij het overschrijven op het postkantoor zou de medewerker het toch moeten kunnen zien.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door wjn » 09 nov 2009, 12:21

Die oude regel was nog steeds fraudegevoelig, want dat was alleen geldig voor autos waarvan het kenteken na een bepaalde datum was afgegeven (let op, dus niet de kentekenpapieren, maar het kenteken zelf).

Dus kon je legaal papieren met duplicaatcode xx hebben, terwijl er nog steeds niets op je platen hoefde te staan.

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door duifjes.com. » 11 nov 2020, 08:29

Wat betekend het anno 2020 trouwens als je een 1-tje op je plaat hebt? WOK-melding toch?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 nov 2020, 08:32

Nee hoor. Kan je ook gewoon een plaat verloren zijn.

Als je nieuwe platen gaat halen en de oude niet kan inleveren, om welke reden dan ook, dan krijg je een duplicaatcode. Die krijg je alleen op de platen en niet op je kentekenbewijs.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Wout309t » 11 nov 2020, 08:38

Bij mij vorige maand 1 plaat gejat. Ja ik snap het ook niet, maar echt waar.
Je doet aangifte en je gaat naar de platenboer waar je zo weer naar buiten loopt met een prachtig 1tje op je platen. Meer hoef je niet te doen, buiten hard balen van die '1' dan.
Resterende originele plaat mocht ik houden voor in de garage...

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Eeuwe » 11 nov 2020, 08:46

Daarom altijd kentekenplaat vast popnagelen oid.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Wout309t » 11 nov 2020, 08:49

Ja, heb er nu van die mooie gele jetsers doorheen gepopt inderdaad.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 nov 2020, 09:03

eBoonstra schreef: 11 nov 2020, 08:46 Daarom altijd kentekenplaat vast popnagelen oid.
Want "dieven " hebben geen boormachine op accu.
En van die speciale kentekenschroeven kan je ook met een waterpomptang losmaken.

Je bent nooit lang bezig om ze los te halen. Hoe ze ook vast zitten.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 nov 2020, 09:04

Wout309t schreef: 11 nov 2020, 08:38 Resterende originele plaat mocht ik houden voor in de garage...
Dat hebben ze dan niet goed gedaan want ook die moet je officieel inleveren als die nog aanwezig is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door JP » 11 nov 2020, 09:06

Mijn kentekenplaten (van de 325i) waren niet gestolen, maar toch reed er eentje rond met dezelfde. Ze zijn soms handiger dan we denken.
Martin van der Zwaard schreef: 11 nov 2020, 09:04
Wout309t schreef: 11 nov 2020, 08:38 Resterende originele plaat mocht ik houden voor in de garage...
Dat hebben ze dan niet goed gedaan want ook die moet je officieel inleveren als die nog aanwezig is.
Ik heb al vaker voor het wagenpark platen besteld (want die verloren er wel eens eentje) Ik kreeg er dan 2 nieuw met een '1-tje', maar die zonder hoefde ik nooit in te leveren.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Duplicaatcode: Wel op platen maar niet op kentekenbewijs????

Bericht door Knot » 11 nov 2020, 09:14

Dat is toch ook de truc die ze uithalen... degene zonder zijn kwijt/gestolen/verloren en daarmee jankt iedereen lekker langs flitspalen etc.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 223 gasten