E30 M3: welke ET waarde?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

E30 M3: welke ET waarde?

Bericht door Peter Tunissen » 20 feb 2006, 14:52

ET38, past dat nog?
En wat doet zo'n hoge ET met de wegligging van een E30?

I.v.m. interesse in http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 72873.html :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 feb 2006, 15:17

standaard heeft een e30 M3 16"7.5J ET27, in heb nu 17" 8J ET20 dus bij de velgen uit de link zul je afhankelijk van de breedte wel een spacer dienen te gebruiken. Ik weet dat Adwo ook met een spacer werkt bij zijn BBS RS 17" 8J ET40 velgen.

Michel

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 20 feb 2006, 15:49

Ok thnx, die standaard waarde zocht ik nog!
Spacers liggen hier nog, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2006, 17:42

spacers van 15 of 20mm?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 20 feb 2006, 17:50

10mm geloof ik, zal het eens nameten.
Die ene mm verschil (27 vs 38-10) zal het hem dan ook niet in zitten denk ik?

Danny
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:20
Locatie: Purmerend met een 2,35l en GT35R

Bericht door Danny » 20 feb 2006, 18:02

Anders zou je het ook eens aan Deep vragen die is Banden en velgen boer :idea:


Danny

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 20 feb 2006, 19:17

Peter Tunissen schreef:10mm geloof ik, zal het eens nameten.
Die ene mm verschil (27 vs 38-10) zal het hem dan ook niet in zitten denk ik?
De ET-waarde is afhankelijk van de breedte van de velg.. Bij 8J velgen (wat die RX-velgen zijn) heb je ET 20 nodig als ideale waarde. Ik zou voor 20 mm spacers gaan. Bij 15 mm spacers vergroot je de spoorbreedte maar dat levert ook grotere krachten op de draagarm op door de vergrote hefboomwerking..

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 20 feb 2006, 22:25

Ok thnx!
Dan zoek ik toch nog even verder, want 20mm spacers lijkt me nou ook niet ideaal (en als de velgen toch ook met andere ET-waardes geleverd zijn....).

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 23 feb 2006, 08:37

Ik zou voor 20 mm spacers gaan. Bij 15 mm spacers vergroot je de spoorbreedte maar dat levert ook grotere krachten op de draagarm op door de vergrote hefboomwerking..
moet dit niet andersom zijn ?

PS, Peter ik heb hem gemailed , hij vroeg 1300 euro voor beide sets.....

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 23 feb 2006, 15:13

Ja, had ik ook al te horen gekregen.
Vind ik met afgereden slicks en velgen die niet netjes meer zijn etc. toch wel weer heel erg aan de prijs.
Lamaar dus.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 23 feb 2006, 17:14

Leen schreef:
Ik zou voor 20 mm spacers gaan. Bij 15 mm spacers vergroot je de spoorbreedte maar dat levert ook grotere krachten op de draagarm op door de vergrote hefboomwerking..
moet dit niet andersom zijn ?

PS, Peter ik heb hem gemailed , hij vroeg 1300 euro voor beide sets.....
Klopt, moet andersom zijn.. Vergeet het hefboom effect. Een effectieve ET van 23 (met 15 mm spacers) laat waarschijnlijk te weinig ruimte voor je remklauw.. Met 20 mm spacers ga je naar ET18 en dat levert igv geen problemen op...

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 02 mar 2006, 16:36

belangrijk detail: zijn je wielbouten lang genoeg voor wiel + spacer?

Als je langere gaat kopen, koop versies met gerold draad, die zijn sterker dan gesneden draad. Ideaal voor autosport.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2006, 12:34

Je zou meteen van die tapeinden kunnen monteren. Doen wij ook met de E30. Wordt het ook makkelijker om wielen te wisselen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten