Remblokken en het gewicht van de auto..

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2009, 13:56

Peter Tunissen schreef:Zal ik je dan maar een beetje gerust stellen? :angel:

Geschikte remblokken voor jouw auto / set-up vinden is trial & error.
We hebben retedure Pagid Endurance blokken op de 130i's gehad, die na 6 of 7 rondjes Zolder helemaal weg waren, we hebben de blokken gehad die volgens het grootste deel van dit forum waarschijnlijk de beste zijn die je kunt kopen en die vielen ook tegen (fading en afbrokkelen) en we hebben met verschillende merken blokken juist hele goede ervaringen, Pagid geel doet het bijvoorbeeld erg goed onder een 130i en Ferodo DS3000 ook.
Wat fabrikanten over hun blokken zeggen en de prijs zegt in mijn ogen helemaal niks, gewoon kopen en proberen; als het tegen valt weggooien en wat anders proberen en als je een goede set-up hebt gevonden ook niet meer aan rommelen dan. :thumbup:
De dikgedrukte statements spreken elkaar nogal tegen :whistle:

Niet alleen naar anderen luisteren maar jezelf ook verdiepen in materiaal is ook handig, op de pagid site is bijvoorbeeld gewoon te lezen dat die endurace dingen niet zo'n temperatuurbelasting kunnen hebben als bijvoorbeeld RS15. Voor een baan als Zolder weet je al dat de remmen heter worden als normaal, dus dan heb je al een idee of wat anderen zeggen een beetje klopt ja of nee. Maar ja als je alles van te voren weet dan hoef je waarschijnlijk nooit meer te werken :mrgreen:

Proberen is idd het advies, naast of iets wel of niet werkt qua fading zit er ook nogal wat verschil in de bijt karakteristiek van verschillende blokken, daardoor vind de ene het niks en de ander vind het prima. Bij trackday / beginners rijstijl is dat nog niet zo'n probleem, meesten remmen alle snelheid er uit voor ze insturen, maar ga je racen, bochten inremmen etc dan gaat dat veel verschil maken, zeker voor auto's zonder ABS. Dat elke auto vervolgens andere klauwen heeft en een andere mate van bekrachtiging helpt daar ook niet aan mee.

Bijvoorbeeld de combi met CL RC6 waar ik mee gereden heb vond ik nogal abrubt aangrijpen, eerste beetje remdruk niks en dan ineens klap zit je tegen de voorruit. Meer finesse nodig met de remmen dus maar dat vind niet iedereen lekker. Maar dat kan ook heel goed anders zijn op een andere auto.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 13 okt 2009, 14:00

Ferodo heeft ook een nieuwe serie blokken.. DS1.1 en 1.2 oid. Dat lijken "nieuwe generatie" blokken te zijn, maar je hoort er nooit iemand over. Aan de hand van de temp/wrijvingsfactor diagrammen zagen ze er iig uit als iets wat een poging waard is.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 okt 2009, 14:04

zal bovendien ook te maken hebben met je rijstijl hoe je elke keer remt en hoe vaak en hoe lang (hitte opbouw) en wat voor schijven e.d je gebruikt en misschien zelfs remolie e.d.
qua remolie ben ik waarschijnlijk overbemeten waar ik het voor gebruik :bag: de RBF 660 van motul :lol: achja, dan weet ik dat het daar niet aan zal liggen :mrgreen:

Zoals damir ook al zegt, zelfs de DS3000 blokken komen met verschillende kenmerken daar heb je ook al 2 of 3 soorten van....best ingewikkeld, destjds was mij maar 1 typ bekend van de DS3000

http://www.ferodoracing.com/it/car_raci ... e_pads.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2009, 14:16

Remvloeistof is in mijn ogen nooit over bemeten Rene. Hooguit te duur als je naar exotische vloeistoffen gaat en veel gebruikt maar voor het meeste is het rommelen in de marge.

Daar zelf wel problemen mee gehad overigens. Denk je AP competitie klauwen en PFC01 blokken SRF vloeistof dat kan niet stuk. Toch kokende vloeistof :roll: Blijken er in de klauwen aluminium zuigers te zitten ipv RVS, dat scheelt nogal voor de warmte van je klauwen. (af fabriek is gewoon staal, dat is al beter als alu) Van te voren ook niet geweten maar daar gaat van de winter ook een setje RVS in just for piece of mind, ook al lijkt het met meer koeling wel goed te gaan.

L@urens

Bericht door L@urens » 13 okt 2009, 14:24

Bert ///M3 schreef:Remvloeistof is in mijn ogen nooit over bemeten Rene. Hooguit te duur als je naar exotische vloeistoffen gaat en veel gebruikt maar voor het meeste is het rommelen in de marge.

Daar zelf wel problemen mee gehad overigens. Denk je AP competitie klauwen en PFC01 blokken SRF vloeistof dat kan niet stuk. Toch kokende vloeistof :roll: Blijken er in de klauwen aluminium zuigers te zitten ipv RVS, dat scheelt nogal voor de warmte van je klauwen. (af fabriek is gewoon staal, dat is al beter als alu) Van te voren ook niet geweten maar daar gaat van de winter ook een setje RVS in just for piece of mind, ook al lijkt het met meer koeling wel goed te gaan.
Remkoeling in orde? Ik heb met de Mazda ook SRF aan de kook met schijven die >650C worden en vloestof die boven de ca. 300C het laat afweten. Komt 3" ducting in met blowers :) Levensduur blokken gaat dan ook x2.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 okt 2009, 14:34

Bert ///M3 schreef:Remvloeistof is in mijn ogen nooit over bemeten Rene. Hooguit te duur als je naar exotische vloeistoffen gaat en veel gebruikt maar voor het meeste is het rommelen in de marge.

Ja dat is ook weer zo...hij heeft een kookpunt van 325 graden geloof ik :mrgreen: trouwens dat van die zuigers alu en rvs zoveel verschil wist ik niet, wat wel mooi is van al de DS blokken is dat tussenlaagje dat veel doorgeleiding van hitte voorkomt en minder piept :mrgreen:

trouwens zie dat ze ook tot zelfs 330 graden remvloeistof hebben

http://www.ferodoracing.com/it/car_raci ... ormula.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 13 okt 2009, 14:36

Hier trouwens een overzicht bewaarde dat net zelf en dacht hey, kan ik ook wel hier droppen...

DS3000 is the FERODO RACING compound that has set the braking standard from race one back in the 1998 season. DS3000 has contributed to countless wins and podium positions in many Touring car and GT championships around the world. In addition to its reduced bedding in time (approximately 50 percent quicker than other materials), the main characteristics of the DS3000 are:
Very High coefficient of friction (0,54) at all speeds and temperatures
High initial bite
Predictability and control because of the unvarying torque output
Low off-brake drag
When using DS3000 on lighter racing cars lower brake pressures will be required to achieve the required deceleration.
The graph relates the friction level of DS3000 to vehicle speed and to the temperature at the pad/disc interface.
--------------------------------------------------------------------------------

DS3000 Plus 03 was developed by FERODO for severe braking conditions, where high friction is required at extreme temperatures. The material has an exceptionally high coefficient of friction (0.72) is whilst maintaining the same gently rising toque profile as DS3000 and great initial bite. This compound is used in Touring car, Stockcar, GT, Indy Light, Formula Nippon, Formula 3000, DTC and many other international Series. The main characteristics of DS3000 Plus 03 are:
Exceptionally high coefficient of friction (0,59) at all speeds and temperatures
No fade
Predictability in all conditions
Good release
When using DS3000plus03 on lighter racing cars, lower brake pressures will be required to achieve the required deceleration.
The graph relates the friction level of DS3000 Plus 03 to vehicle speed and to the temperature at the pad/disc interface.
--------------------------------------------------------------------------------

While maintaining the essential characteristics of the DS3000 family, FERODO "Endurance" material has been formulated to provide extended pad/rotor life in events of three to six hours in length. The main characteristics of DS3000 Endurance are:
Exceptionally high coefficient of friction (0,46) at all speeds and temperatures
No fade
Predictability in all conditions
Good release
Whilst lower in overall friction level than DS3000 and 'Plus' DS3000 Endurance has the same excellent modulation as its sister compounds whilst maintaining an excellent bite.

Several brake pads on the market boast 'ceramic' technology. DS1.11 is the real thing. It is based upon a chemical family known as Siloxanes. Unlike carbon based materials, siloxane chains do not decompose at high temperatures and so DS1.11 keeps on working up to the highest temperatures a brake pad could ever see. That means it won't fade and has excellent life, the best in the Ferodo Racing range. Moreover the performance remains exactly the same throughout the pad's (long) life. It is formulated to provide a very flat friction profile at a medium/high level of friction. The pad compression is very low, always, and so pedal travel is short and consistent.The main characteristics of DS1.11 are:
High coefficient of friction (0,50) at all speeds and temperatures
Excellent life of pad and disc
High initial bite
Predictability and control because of the unvarying torque output
Low off-brake drag/Excellent release
Unvarying performance throughout pad life
Firm pedal. Always
DS1.11 is recommended for use in A1GP, FIA GT, Touring Car, Formula cars and Group N.

DS2.11 is the sister compound to DS1.11. It is based on the same siloxane technology and shares many of DS1.11's characteristics (unvarying performance, short pedal, excellent control) but has some additional features, notably it's extremely high bit and friction coefficient. Pad life is slightly lower than DS1.11. It is especially recommended for rally (WRC race proven), but is suitable for any other application where very high friction, bit and a rising torque profile are desired.
High coefficient of friction (max 0,62) at all speeds and temperatures
Very high initial bite
Excellent disc life and condition
No fade. Strong torque profile.
Good pad life
Low off-brake drag/Excellent release
Unvarying performance throughout pad life
Firm pedal. Always
DS2.11 is recommended for rally applications and sprint races.

:df: die DS1 en DS2 zullen wel meer hardcore zijn...trouwens hoe hoger het coefficient of friction nummer is des te harder de bite? en dus remschijf vreter? :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2009, 14:39

L@urens schreef:

Remkoeling in orde? Ik heb met de Mazda ook SRF aan de kook met schijven die >650C worden en vloestof die boven de ca. 300C het laat afweten. Komt 3" ducting in met blowers :) Levensduur blokken gaat dan ook x2.

Klopt, extra koeling scheelt daar in. Die zit er ook al op.

Maar het materiaal van je klauwen dus ook. De zuigers zitten direct in contact met je vloeistof en aan de andere kant dus de blokken.

Je hebt grofweg 3 soorten materiaal waarvan die gemaakt worden bij aftermarket klauwen:
Roestvrij staal
Aluminium
Titanium

Vergelijk je dat qua specifieke warmte in J/kg.K dan kom je op de volgende getallen, gewoon even grofweg van internet geplukt:
RVS: 500
Alu: 880
Titanium: 520

Alleen zet je die uit tegen de dichtheid kg.m3:
RVS: 8000
Alu: 2702
Titanium: 4540

Dan word dus al snel duidelijk dat alu door zijn lage dichtheid toch het heetste word bij dezelfde warmte opname.

Vergelijk je dan de warmtegeleidingseigenschappen W.m.K:
RVS: 21.5
Alu: 237
Titanium: 21.9

Dan is alu dus ook nog eens de beste thermische geleider van het stel.

Al deze getallen hangen natuurlijk weer af van de specifieke legering, maar laten wel zien waarom echte race klauwen eigenlijk altijd RVS of titanium zuigers hebben, ipv aluminium.

RJay

Bericht door RJay » 13 okt 2009, 15:07

Textar.... op de E30 achter gehad, waren in 60 minuten staal op staal :bag: En dat is achter......

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 okt 2009, 15:55

Van hawk die cobalt blokken op de corvette gehad, na ongeveer 20 rondjes helemaal weg....

Heb van de site van stop tech begrepen dat het gewicht van een auto minder belangrijk is dan de snelheid waar vanaf afgeremd moet worden.
Dus een auto van 1500 kg afremmen van 200 tot 80 is minder zwaar voor de remmen dan een auto van 1000 kg van 230 tot 80.

Pagid blue vond ik ook tegenvallen op het circuit maar op straat was het prima( in mijn sub)

Grtz,Hans

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 13 okt 2009, 15:57

Bert ///M3 schreef:
Peter Tunissen schreef:Zal ik je dan maar een beetje gerust stellen? :angel:

Geschikte remblokken voor jouw auto / set-up vinden is trial & error.
We hebben retedure Pagid Endurance blokken op de 130i's gehad, die na 6 of 7 rondjes Zolder helemaal weg waren, we hebben de blokken gehad die volgens het grootste deel van dit forum waarschijnlijk de beste zijn die je kunt kopen en die vielen ook tegen (fading en afbrokkelen) en we hebben met verschillende merken blokken juist hele goede ervaringen, Pagid geel doet het bijvoorbeeld erg goed onder een 130i en Ferodo DS3000 ook.
Wat fabrikanten over hun blokken zeggen en de prijs zegt in mijn ogen helemaal niks, gewoon kopen en proberen; als het tegen valt weggooien en wat anders proberen en als je een goede set-up hebt gevonden ook niet meer aan rommelen dan. :thumbup:
De dikgedrukte statements spreken elkaar nogal tegen :whistle:
Nee, Pagid Endurance zijn Pagid grijs volgens mij.
Die zouden volgens sommigen dus beter moeten zijn op zware remmencircuits zoals Zolder dan Pagid geel, maar dat bleek in de praktijk niet zo te zijn.
Kortom: eigen ervaring, zelf testen en verder geloof ik in Arnol Kox en niemand anders meer. ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 13 okt 2009, 16:09

Peter Tunissen schreef:n verder geloof ik in Arnol Kox en niemand anders meer. ;)
Jij maakt dus altijd een praatje op de Grote Markt? :bignews:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 okt 2009, 16:28

Wat mij betreft zijn Arnold en Sinterklaas synoniem aan elkaar :angel:

RJay

Bericht door RJay » 13 okt 2009, 17:44

Idd, gewoon proberen wat bij jou het beste werkt :lol: Als dit nou ebc greenstuff op kartonnen schijfjes is, so be it.

Plaats reactie